Stof aantrekken

Pagina: 1
Acties:
  • 422 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Phuncz

ico_sphere by Matthew Divito

Topicstarter
Stoffilters in een kast is leuk maar niet als je ze elke 3 dagen moet zuiver maken omdat je kast anders grijs ziet van het stof. Nu weet ik dat stof aangetrokken wordt door elektrisch geladen spul. Is het simpel een soort "stofaantrekker" te bouwen die het stof naar zich toetrekt ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mr_Dark
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 01-05 20:13

Mr_Dark

Gotta catch 'em all

Probeer je kast iets hoger te zetten.. +/- 10 cm van de grond, dit scheelt ook kwa stof

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twinkil
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-04 19:13

Twinkil

CTRL-A CTRL-Q

Ik heb hetzelfde probleem, maar dan met hetgeen wat de 3 katten die ik heb achterlaten. Haren! In een ver verleden heb ik ooit een gezien dat je statische panelen kan kopen, maar heb daar onlangs nog eens naar gezocht en kan het nergens meer vinden! Je kan ze natuurlijk zelf maken, maar alles duid er dan op dat je (manueel) een wrijving moet genereren. Ik hou zeker dit topic in de gaten, want als er iets bestaat... _/-\o_

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Mja mijn kast staat al op mijn bureau :) Veel hoger kan het niet. Dit moet misschien naar C&E, maar heeft (voorlopig) nog weinig met casemodding te maken :)

Mijn grootste zorg is dat dit soort zaken storing gaat opwekken op draadloze apparaten (GSM, wireless invoerapparaten, WIFI, BlueTooth, etc.). Daarom hoop ik dat iemand hier inlichten omtrent het onderwerp kan geven.

edit:
zelf heb ik hier ook 2 golden retrievers rondlopen die graag hun beharing delen met de hele familie :)

[ Voor 15% gewijzigd door Phuncz op 01-07-2005 11:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Iemand een idee ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144949

Volgens mij kan je het als volgt doen:
maak 2 elektrische geleidende roosters. Maak/koop een gelijkrichtertje met een capaciteitje zodat je 220V wisselspanning kan omzetten in 310V gelijkspanning. Sluit dan deze gelijkrichter aan op het stopcontact, en de 2 roosters op de gelijkrichter. Tussen de 2 roosters ontstaat dan een potentiaalverschil van 310V, en dit zorgt ervoor dat er een elektromagnetische veld wordt ontwikkeld, dewelke namelijk stof aantrekt. Verwerk dit geheel in een soort van zelfgemaakt geïsoleerde behuizing, maar wel met ventilatiemogelijkheid. Als je dan vervolgens de lucht door deze behuizing kan laten gaan vooraleer naar de intakefans van je computer, zou het stof er min of meer uitgefiltert moeten worden. Ipv een rooster kan je ook al gewoon een spoel gebruiken denk ik, wat misschien simpeler is.
Van dit principe wordt ook gebruik gemaakt om roet uit de lucht te filteren in van die grote verbrandingsschouwen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Ik vind op google een PDF over een "electrical filter for industrial dust supression":
http://www.belarusembassy.org/science/1002.pdf

Maar dat is dus beetje overkill :) De basis die er moet zijn is zowiezo een luchtverplaatsing (ventilatoren), een opvanger (het elektrische dingetje) en een verzamelbakkie optioneel. Maar ja, welke spanning en dergelijke trekken stof aan, welke polariteit, etc. Nog andere praktische problemen waar ik niet aan gedacht heb eventueel ?

Verder begin ik wel interesse te hebben in elektrostatica. Ik vraag me dan ook af of het niet al te moeilijk is om stof door een buis te geleiden mbv. elektrostatische krachten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Anoniem: 144949 schreef op zaterdag 02 juli 2005 @ 12:16:
Volgens mij kan je het als volgt doen:
maak 2 elektrische geleidende roosters. Maak/koop een gelijkrichtertje met een capaciteitje zodat je 220V wisselspanning kan omzetten in 310V gelijkspanning. Sluit dan deze gelijkrichter aan op het stopcontact, en de 2 roosters op de gelijkrichter. Tussen de 2 roosters ontstaat dan een potentiaalverschil van 310V, en dit zorgt ervoor dat er een elektromagnetische veld wordt ontwikkeld, dewelke namelijk stof aantrekt. Verwerk dit geheel in een soort van zelfgemaakt geïsoleerde behuizing, maar wel met ventilatiemogelijkheid. Als je dan vervolgens de lucht door deze behuizing kan laten gaan vooraleer naar de intakefans van je computer, zou het stof er min of meer uitgefiltert moeten worden. Ipv een rooster kan je ook al gewoon een spoel gebruiken denk ik, wat misschien simpeler is.
Van dit principe wordt ook gebruik gemaakt om roet uit de lucht te filteren in van die grote verbrandingsschouwen...
Hmm een erg goed en simpel idee. Dan maar eens op zoek gaan naar metalen roosters :D Kan de "aantrekkingskracht" beïnvloed worden door een hogere spanning ? Wat gevolgen heeft dit ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0w
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:32

w0w

Der is zelfs een topic over op GoT om het zelf te maken.. kzal es ff zoeken brb...

[rml][ EL] Air ionisator (discussie + zelfbouw)[/rml]

Daar zitten een heleboel leuke informatielinks tussen enzo, en het schijnt heel goed te werken. :) Succes

[ Voor 51% gewijzigd door w0w op 02-07-2005 12:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 143701

Pas maar op met het magnetische veld dat je ontwikkeld. Zou niet leuk zijn moest je hdd ineens "leeg" zijn.

EDIT: langs de andere kant, je krijgt pas een magnetisch veld als er stroom loopt en deze loopt er niet, mmm interresant (8>

[ Voor 41% gewijzigd door Anoniem: 143701 op 02-07-2005 12:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• w0w
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 12:32

w0w

Anoniem: 143701 schreef op zaterdag 02 juli 2005 @ 12:34:
Pas maar op met het magnetische veld dat je ontwikkeld. Zou niet leuk zijn moest je hdd ineens "leeg" zijn.
Daar hoef je niet bang voor te zijn. Ik heb in een test welleens van die (sterke) keukenmagneetjes op mn HDD geplakt, maar der gebeurde niks (hoewel het niet aan te raden is wss :+ ). En deze elektrische kracht zal wel veel groter zijn dan een air ionisator

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 143701

HDD's zijn idd wel beveiligd tegen magnetisme maar toch vertrouw ik het niet direct :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Ik heb het oude topic doorgelezen maar dat is me erg (te) technisch... Zowiezo heb ik een vadertje die me helpt met de EL shizzle :) Maar wat is een aan te raden opstelling, qua volume bv. ? Ik dacht aan een acryl buis van 8cm doorsnede zowat, misschien 12cm en deze 30-40cm lang. Aan de "ingang" een leuk, stil fannetje die de boel naar binnen blaast en dan die ioniserende naalden te plaatsen halverwege. Voor de fan een stoffiltertje ofzo. Zowiezo gaat dit ding niet vlak naast mijn PC staan, maar in de buurt (~0,5/1m er vandaan).

[ Voor 11% gewijzigd door Phuncz op 02-07-2005 13:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phuncz
  • Niet online

Phuncz

Topicstarter
Ik ben wat in de war, er is ionisatie om lucht te "zuiveren" van dingen die niet lucht zijn en er is een methode om stof aan te trekken. Beide zijn natuurlijk leuk, maar het belangrijkste voor mij is stof uit mijn kamer te collecteren in een filter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 144949

Anoniem: 143701 schreef op zaterdag 02 juli 2005 @ 12:34:

EDIT: langs de andere kant, je krijgt pas een magnetisch veld als er stroom loopt en deze loopt er niet, mmm interresant (8>
Had ook al die bedenking gemaakt dat er stroom moet lopen, daarmee dat ik er het van die spoel had bijgezet.
Hoewel ik dacht dat in die verbrandingsschouwen geen stroom loopt...
Verder zit je pc in een kooi van Farraday wat al moet beschermen tegen elektromagnetische velden, en als je het dan nog niet vertrouwd, kan je de kooi rond de spoel maken van metaal zodat dit ook een kooi van Farraday wordt. Het nadeel van een spoel is dan wel dat je stroom verbruikt. Dit kan je dus oplossen door de hoeveelheid stroom te beperken en te zorgen dat de andere factoren die de sterkte van het magnetische veld bepalen, dat je die optimaliseert: zo veel mogelijk wikkelingen in de spoel, en de zoveel mogelijk wikkelingen per cm (densiteit zo groot mogelijk). Een oplossing is gewoon een elektromagneetje te gaan kopen in de winkel waarbij je kunt kiezen in functie van de stroom die het trekt (en dan te kijken in welke mate dit acceptabel is voor de elektriciteitsrekening). Verder zijn deze magneten al goed geoptimaliseerd om een heel sterk veld te krijgen op een heel klein opp.

Wees natuurlijk altijd voorzichtig voor isolatie en andere zaken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Twinkil
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 29-04 19:13

Twinkil

CTRL-A CTRL-Q

Zojuist heb ik een [url=][/url] topic gestart met een bijna zelfde vraag, maar dan vanuitgaande dat we gaan ioniseren. Het bovengenoemde topic met als titel [EL] Air ionisator (discussie + zelfbouw) is enigszins verouderd en veel links werken niet (meer).
Pagina: 1