Toon posts:

Keuze programma

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik wil me in de toekomst wat meer bezig gaan houden met webdesign met ASP.NET en CSS. Zit dus te denken om een opleiding Macromedia (Dreamweaver MX2004) of Microsoft Visual Studio.NET te gaan volgen. Wat is volgens jullie het meest aan te raden? In de search kan ik hier niet veel over vinden. Is het verstandig om het hele Macromedia pad te volgen (Flash/Fireworks/Dreamweaver) of kan ik het beter bij Microsoft Visual Studio & Photoshop houden? Belangrijk vind ik de integratie van CSS in het pakket, maar aangezien ik met beide geen ervaring heb, weet ik niet of, en zo ja, welke pakketen dit ondersteunen.

Hebben jullie verder goede ervaringen met deze opleidingscentra?

www.promate.nl
www.competencefactory.nl
www.learnit.nl
cursus.opatel.nl

Ik hoop dat jullie deze vraag serieus willen beantwoorden, want ik weet namelijk echt niet waar ik dit anders zou moeten vragen.

• party42
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13:14
Wij doen zelf al onze cursussen bij Oosterkamp. En je moet even goed bedenken wat je wil gaan leren. Css? C#? Asp.Net? VB.Net?

Zoals het nu klinkt nl, is het nogal vaag. Het Macromedia pad volgen kan goed zijn, maar volgens mij leer je dan meer een programma en een toepassing dan een taal.

Everyday's an endless stream, of cigarettes and magazines...

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001

bonzz.netninja

Niente baffi

tja, wil je de frontend of de backend kant op.....

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.wegmetbigtech.nl

Verwijderd

Topicstarter
Eigenlijk allebei. Ik heb momenteel al vrij veel kaas gegeten van ASP (via Frontpage :'( ) en Visual Basic 6 icm MS SQL server 2000. Heb al eens een cursus MS SQL7 bij Global Knowledge gedaan, wat erg goed beviel.

Wil eigenlijk dus zowel ASP.Net als VB.Net leren (al zie ik er nog niet echt de toegevoegde waarde van t.o.v. zijn voorganger). Verder wil ik dit graag leren i.c.m. een goede ontwerp omgeving, zodat er gewerkt kan worden met CSS. Nu doe ik dat altijd handmatig, omdat Frontpage dit niet ondersteund. Maar goed kunnen werken met de Macro Media programma's lijkt mij ook wel een pré voor een webdesigner?

• party42
  • Registratie: Oktober 2000
Verwijderd schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 09:58:
Wil eigenlijk dus zowel ASP.Net als VB.Net leren (al zie ik er nog niet echt de toegevoegde waarde van t.o.v. zijn voorganger)
Dan wordt het inderdaad tijd dat je een cursus gaat doen. Ik zou zelf de Visual Studio kant kiezen voor ASP.Net / VB.Net. Maargoed, da's puur persoonlijk.

Everyday's an endless stream, of cigarettes and magazines...

• bonzz.netninja
  • Registratie: Oktober 2001

bonzz.netninja

Niente baffi

tja, mijn inziens heb je systeem ontwikkelaars (backend) en technische vormgeving (frontend). Iemand die beide doet/kan is niet zo nuttig. Maar voor mijn gevoel moet jij je meer richten op backend

vuistdiep in het post-pc tijdperk van Steve  | Joepie joepie. Dat ging echt toppie! | https://www.wegmetbigtech.nl

Verwijderd

Topicstarter
Ik voel inderdaad meer voor de backend kant, maar vind het toch ook wel handig als ik een beetje website kan bouwen met ASP(.net) CSS. Het hoeft geen technisch hoogstandje te zijn, maar 't moet er wel een beetje uitzien zegmaar.

Is het overigens mogelijk een VB6 applicatie om te zetten naar VB.NET en hierin verder te ontwikkelen? Is het uberhaupt nodig om al over te schakelen naar het hele .NET gebeuren?

Mij lijkt dan een cursus ASP.NET en VB.NET (met Visual Studio) het meest zinvol. Zijn jullie het hiermee eens? Kun je met Visual Studio ook wel een beetje designen dan (met css)? Of heb je daar echt Dreamweaver voor nodig?

Hoe zit het met Flash MX? Is het zinvol om hierin een cursus te volgen, of wordt het eigenlijk niet veel toegepast?

Veel vragen, ik hoop dat jullie mij er een antwoord op kunnen geven.

• Sappie
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-04 07:10

Sappie

De Parasitaire Capaciteit!

Verwijderd schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 10:29:
Ik voel inderdaad meer voor de backend kant, maar vind het toch ook wel handig als ik een beetje website kan bouwen met ASP(.net) CSS. Het hoeft geen technisch hoogstandje te zijn, maar 't moet er wel een beetje uitzien zegmaar.
ASP(.NET) gebruik je juist voor de backend. Verder is het wel mogelijk om met behulp van ASP.NET HTML te creëren, echter is de HTML die ASP.NET over het algemeen uitspuigt behoorlijke troep / behoorlijk bloated dacht ik (zelf (nog) geen ervaring mee, maar van horen zeggen / gelezen). Beter kun je denk ik, als je goed wilt leren webdesignen, een (eventueel online) cursus HTML en CSS gaan volgen. Dit is niet erg moeilijk te leren en is in mijn ogen vooral een kwestie van doen en veel online lezen.

Verder zegt iets me dat je nog niet echt goed begrijpt wat .NET eigenlijk inhoudt. ASP.NET is namelijk iets compleet anders dan het 'oude' ASP en VB.NET is één van de talen waaruit je met betrekking tot ASP.NET kan kiezen (denk verder aan bijvoorbeeld C#) en verschilt op zijn beurt weer erg veel van gewoon VB (ze hebben volgens mij vooral de syntax gemeen om de overstap van 'oude' VB programmeurs naar .NET te vergemakkelijken). Lees dit bijvoorbeeld al eens: http://en.wikipedia.org/wiki/ASP.NET

Flash MX wordt wel veel toegepast maar over het algemeen meer door grafisch aangelegde mensen. Ik ben er nooit fan van geweest, maar dat is slechts mijn mening.

Specs | Audioscrobbler

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

Verwijderd schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 10:29:
Het moet juist wel een technisch hoogstandje zijn en aan de standaarden voldoen en als het even kan ook nog valideren. Anders kun je je scharen bij de hobby-developers neefje-van-de-buurman die voor 200 euro wel even in Frontpage gaan klussen, en dat zijn nou juist het soort mensen waar men niet op zit te wachten.
Is het overigens mogelijk een VB6 applicatie om te zetten naar VB.NET en hierin verder te ontwikkelen? Is het uberhaupt nodig om al over te schakelen naar het hele .NET gebeuren?
http://en.wikipedia.org/wiki/Visual_Basic_.NET
Its introduction has been controversial, as significant changes were made that broke backward compatibility with VB and caused a rift within the developer community that may or may not be resolved with the introduction of Visual Studio 2005.
Dus je zult moeten "porten".
Mij lijkt dan een cursus ASP.NET en VB.NET (met Visual Studio) het meest zinvol. Zijn jullie het hiermee eens?
ASP.NET is een verzameling - VB.NET is slechts 1 item uit de verzameling. Wat wil je?
Kun je met Visual Studio ook wel een beetje designen dan (met css)? Of heb je daar echt Dreamweaver voor nodig?
CSS kun je zelfs met Notepad inkloppen. Volgens mij weet je niet echt wat CSS inhoudt.
Hoe zit het met Flash MX? Is het zinvol om hierin een cursus te volgen, of wordt het eigenlijk niet veel toegepast?
Flash MX heeft geen moer te maken met bovenstaande. Flash MX is een applicatie die (onder andere) (interactieve) animaties kan uitspugen en m.b.v. Actionscript geprogrammeerd kan worden, en diverse koppelingen kan gebruiken (XML) voor meer functionaliteit.

Waarom gebruik je Flash? Voor banners (die worden niet zo makkelijk geblokkeerd, al heeft Firefox daar wel wat nets op gevonden). Voor intro-animaties. Voor trendy sites die in feite een soort MTV-achtige presentatie moeten vormen - dit gaat meer om het uiterlijk dan inhoud. Als je geen held bent met Illustrator of op z'n minst Photoshop en geen achtergrond hebt in grafisch design heeft Flash voor jou weinig nut. "Gebruik" is weer wat anders - Nike zal het gebruiken voor hun nieuwste schoentjes te laten zien, designers zullen het gebruiken om een gepolijste showcase te maken, voor muziek is het geschikt omdat je een soort Winamp-achtige player op een webpagina kan zetten zonder dat je daarvoor enige meuk moet installeren, en bij bedrijfssites heeft het weinig te zoeken, tenzij die voordeel hebben van de functionaliteit.
Veel vragen, ik hoop dat jullie mij er een antwoord op kunnen geven.
Vooral veel onsamenhangende vragen :P. Volgens mij wil je gewoon een cursus in iets volgen, alleen weet je niet welke.

[ Voor 17% gewijzigd door Yoozer op 01-07-2005 11:58 ]

teveel zooi, te weinig tijd

• Mei
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-10-2024

Mei

Verwijderd schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 09:58:Maar goed kunnen werken met de Macro Media programma's lijkt mij ook wel een pré voor een webdesigner?
Echnie :)

Een goede webdesigner kan goed webdesignen en of je dat nu allemaal met kladblok, freeware programma's of Macromedia spul doet, maakt gene ene barst uit. Als je alleen maar zelf je code maakt, heb je weinig aan Dreamweaver en dergelijke programma's, maar als je meer een WYSIWYG persoon bent, dan is het een handige tool (alhoewel de code ouput brakker kan zijn dan wanneer je het handmatig doet)

Ik kan naar mijn mening toch redelijk goed wendesignen, maar het enige MM programma waar ik ervaring mee hebt is Flash en die ervaring is zeer beperkt.

Verwijderd

Voordat je ook maar begint met een cursus, is het veel handiger om te kijken WAT jij (of je opdrachtgever) voor iets wil.
Moet het een "normale" site worden met statische tekst en plaatjes, eventueel gekoppeld aan een dataabase, dan is het volgen van een standaard html-cursus met CSS voldoende. Hiermee kun je reeds zeer vergaande sites mee bouwen.
Wil je echter een "flashy" site met roterende banners (zoals in tweakers gebruikt wordt) of MTV-achtige, dan kun je inderdaad Macromedia volgen.
Houd bij het ontwerpen van een site goed in de gaten wat je opdrachtgever wil en ga niet zelf zomaar iets maken. Veelal is het voor jou "logisch" opgebouwd maar de mensen die er naar moeten kijken (want daar doe je het tenslotte voor ! ! !) kunnen tureluurs worden. Een goed voorbeeld van een "walgelijke" site, vind ik zelf de Telegraaf en afgeleiden. Je ziet daar de bomen door het bos niet meer.
Let bij het bouwen met een "generator" ook op de code. Het is ongelooflijk maar waar: er zijn nog steeds veel mensen die via een inbelverbinding werken. Elke byte over de lijn is er een teveel.
Maak eens een simpele pagina met alleen het woordje "Welkom" in Frontpage en een in zelfgeschreven html. Een wereld van verschil ! ! !

Maak dus een goede afweging in je keuze in het volgen van een cursus.

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2005 13:03 ]

Verwijderd

Topicstarter
Yoozer schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 11:54:

http://en.wikipedia.org/wiki/Visual_Basic_.NET
Its introduction has been controversial, as significant changes were made that broke backward compatibility with VB and caused a rift within the developer community that may or may not be resolved with the introduction of Visual Studio 2005.
Dus je zult moeten "porten".
Wat is porten??

CSS kun je zelfs met Notepad inkloppen. Volgens mij weet je niet echt wat CSS inhoudt.
Ik wilde juist een programma die automatisch de opmaak in CSS doet ipv in HTML. Met de hand lukt het mij ook wel :)

Vooral veel onsamenhangende vragen :P. Volgens mij wil je gewoon een cursus in iets volgen, alleen weet je niet welke.
Ik wil inderdaad graag een cursus volgen, maar wel één waar ik het meeste aan heb

Verwijderd

Topicstarter
Wat ik graag wil is wat meer kennis krijgen om een volgende website met backend te maken. Deze moet aan deze punten voldoen.
  • ASP.NET icm VB.NET
  • Alles netjes met CSS opgemaakt, evt met DIV's
  • Werkend met MS SQL database
  • Verder moet de site er "strak" uitzien, met evt wat kleine flash effectjes op knoppen/header
Mijn kennis op dit moment is
  • ASP + HTML in Frontpage, waarbij ik nagenoeg alles in de code zelf doe. WYSIWYG enkel voor tabellen aanmaken
  • VB6
  • HTML met handmatig CSS (in TopStyle), maar vind dit erg onhandig, dus wil liever een WYSIWYG editor die netjes de opmaak in CSS doet.
  • MS SQL 7
  • Werken met tabellen voor de opmaak, waarbij de opmaak niet al te strak wordt
Wat zou dan het beste traject voor iemand als mij zijn? Ik voel me nu net alsof ik in het dos tijdperk ben blijven hangen (HTML zonder goede CSS, ASP, VB6).

Verwijderd

Porten is het vertalen van een programma/script in taal A naar taal B. Je oude VB code kun je niet zonder meer in VB.NET gebruiken zonder deze aan te passen op een aantal punten. Compileer het maar eens in Visual Studio .NET en dan krijg je gegarandeerd een lijst met waarschuwingen en/of fouten op de punten waar VB veranderd is.

Automatisch CSS laten genereren door een programma is natuurlijk mooi, maar de vraag is of het voor alle brwosers werkt en of je er nog uit komt als er een keer wat mis gaat (zoals altijd als je niet precies weet wat er achter de schermen gebeurt). Maar goed, ik geloof DreamWeaver MX 2004 heeft de optie om uitsluitend in een externe CSS de stijl bij te houden dus ik zou daar eens een trial van downloaden.

Tenslotte zou ik eerst de knoop doorhakken wat je nou het meeste ligt, Backend of Frontend. VB.NET / ASP.NET is zoals gezegd voornamelijk gericht op de backend, dingen als DreamWeaver en Flash nagenoeg puur op de frontend. De kans dat je alletwee perfrect beheerst is vrij klein (geloof me, ik heb het geprobeerd en grafisch vormgeven is een vak apart :+ ).

Ik zou gaan voor ASP.NET, vooral gezien je vorige ervaringen. Veel klanten hebben vaak al een huisstijl en/of andere grafische ontwerpen klaar liggen wat je makkelijk kunt vertalen naar een website, of je kunt de hulp inroepen van een echte grafisch vormgever. DreamWeaver en Flash zijn natuurlijk mooi, maar zonder uitgebreide ervaring en/of een opleiding in vormgeving kun je je op dit gebied IMHO toch niet onderscheiden.

Tenslotte zie je Flash helaas inderdaad veel te vaak op sites die hun gebrek aan zinnige content moeten verdoezelen met wat flashy animaties :P
Pagina: 1