Toon posts:

[2k] Mogelijkheid om programma te installeren als Power User

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,

Ik zit hier op de afdeling met een klein probleem. We hebben namelijk een programma dat bij iedereen op de pc geinstalleerd dient te worden. Iedereen werkt hier op een Windows 2000 pc. Het probleem is echter dat iedereen de privilege's van Power User heeft en dat alleen Administrator's het betreffende programma mogen installeren.Iedereen Administrator maken is geen optie.

Nu is mijn vraag; Weet iemand een mogelijkheid om via een bepaalde omweg toch als Power User zijnde, hoe je het programma kan installeren?

Ik zat zelf te denken aan een batch-file die je tijdelijke rechten kan geven van een Administrator en vervolgens het desbetreffende programma installeert. Maar de syntax van zo'n batchfile ken ik niet.

Tips en suggesties zijn daarom zeer welkom :)

• Peedy
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 26-01 20:14
Iets meer info? Welk programma gebruiken jullie? Novell ?
Edit: Windows 2000 :X

[ Voor 18% gewijzigd door Peedy op 30-06-2005 22:50 ]

• 0siris
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 10-03 20:27
uitrollen via je AD middels een .msi file?

ach...in een volgend leven lach je er om!

Verwijderd

Topicstarter
0siris schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 22:52:
uitrollen via je AD middels een .msi file?
Wat is een AD :?

Een .msi staat er wel bij, en dan wil hij ook direct installeren (mits je Administrator bent)

• LifeTecH
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 23:06:
[...]

Wat is een AD :?

Een .msi staat er wel bij, en dan wil hij ook direct installeren (mits je Administrator bent)
AD = Active Directory :)

• [ash]
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 05-04-2025

[ash]

Cookies :9

Je kan zou het programma kunnen installeren middels het lokale SYSTEM account.
Of kijk eens op http://www.sysinternals.com/. Daar vindt bijvoorbeeld de tool psexec, met deze tool kan je een commando uit laten voeren op een andere machine. Daarbij kan je zelf opgeven met welk account het moet gebeuren.

Dit gecombineerd met een cmd-bestandje kan je het programma zelfs geautomatiseerd installeren op die machines.

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

How to Use the RUN AS Command to Start a Program as an Administrator

As an administrator, you can use the run as command to start a program. To do so: 1. Locate the program you want to start in Windows Explorer, the Microsoft Management Console (MMC), or Control Panel.
2. Press and hold down the SHIFT key while you right-click the program icon, and then click Run as.
3. Click Run the program as the following user, and then type the user name, password, and domain of the administrator account you want to use.
Op deze manier dus. Moet de administrator er wel even naast gaan staan, neem aan dat dat geen probleem is.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

• 0siris
Glashelder schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 23:15:
...Moet de administrator er wel even naast gaan staan, neem aan dat dat geen probleem is.
Tenzij je iets wil uitrollen bij 937 client pc's, liefst binnen een week 8)7, daar waar uitrollen via je AD toch heel wat minder werk is denk ik ;)

Verwijderd

Topicstarter
[ash] schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 23:12:
Je kan zou het programma kunnen installeren middels het lokale SYSTEM account.
Of kijk eens op http://www.sysinternals.com/. Daar vindt bijvoorbeeld de tool psexec, met deze tool kan je een commando uit laten voeren op een andere machine. Daarbij kan je zelf opgeven met welk account het moet gebeuren.

Dit gecombineerd met een cmd-bestandje kan je het programma zelfs geautomatiseerd installeren op die machines.
Bedankt voor de tip, zal hier even induiken :)
Glashelder schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 23:15:
[...]

Op deze manier dus. Moet de administrator er wel even naast gaan staan, neem aan dat dat geen probleem is.
Het gaat om tientallen pc's en we hebben nogal een luie drukke systeembeheerder :P

• 0siris
Verwijderd schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 23:24:Het gaat om tientallen pc's en we hebben nogal een luie drukke systeembeheerder :P
Lui is geen slechte eigenschap voor een systeembeheerder. Vraag is alleen of hij alles om zich heen zo heeft ingericht, dat-ie terecht lui kan zijn? Zo ja, _/-\o_ @ BOFH, zo nee, kick his ass :)

• Glashelder
  • Registratie: September 2002
  • Niet online

Glashelder

Anti Android

Als dat zo is dan kan die net zo goed die MSI even in zijn active directory op de server gooien..iedereen opnieuw inloggen en done.

PV 4915wp op oost, 2680 wp op west, 1900 wp op zuid. pvoutput - AUX 8 kW bi bloc

Verwijderd

Topicstarter
Glashelder schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 23:35:
Als dat zo is dan kan die net zo goed die MSI even in zijn active directory op de server gooien..iedereen opnieuw inloggen en done.
Ik weet verder niets van het netwerkbeheer, maar volgens mij wordt er gewerkt met Novell Netware in plaats van Active Directory.

• djluc
  • Registratie: Oktober 2002
  • Nu online
* djluc snapt je probleem niet:
mogelijkheden:
1. je systeembeheerder heeft zijn zaakjes niet goed voor elkaar en krijgt ook dit niet fatsoenlijk geautomatiseerd zodat jullie fatsoenlijk jullie werk kunnen doen
2. je systeembeheerder heeft zijn zaakjes juist wel goed voor elkaar, heeft de boel goed dichtgetimmert zodat gebruikers niet zomaar software kunnen installeren en verwacht van hogerhand de taak om de software te installeren. Uiteraard zijn hierop vele varianten te verzinnen

Eventueel nog een puntje 3: je probeert ongewenst de beveiliging te omzeilen.

Verwijderd

Topicstarter
djluc schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 23:52:
* djluc snapt je probleem niet:
mogelijkheden:
1. je systeembeheerder heeft zijn zaakjes niet goed voor elkaar en krijgt ook dit niet fatsoenlijk geautomatiseerd zodat jullie fatsoenlijk jullie werk kunnen doen
2. je systeembeheerder heeft zijn zaakjes juist wel goed voor elkaar, heeft de boel goed dichtgetimmert zodat gebruikers niet zomaar software kunnen installeren en verwacht van hogerhand de taak om de software te installeren. Uiteraard zijn hierop vele varianten te verzinnen

Eventueel nog een puntje 3: je probeert ongewenst de beveiliging te omzeilen.
Puntje 2 :) Echter hij kan niet alle pc's aflopen om voor iedereen het programma te installeren en hij vroeg of ik er even wou induiken of er nog andere opties zijn.

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Draait er NetWare of Active Directory? Bij het inloggen, zie je dan een scherm met een rode N (zie mijn avatar) of wat?
Ik denk AD, omdat je het over Power Users hebt.
Je kan in het inlogscript de commando's zetten, eventueel met een AutoIt-script. (RunAsSet()...)

We are shaping the future

Verwijderd

Topicstarter
Alex schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 00:09:
Draait er NetWare of Active Directory? Bij het inloggen, zie je dan een scherm met een rode N (zie mijn avatar) of wat?
Ik denk AD, omdat je het over Power Users hebt.
Je kan in het inlogscript de commando's zetten, eventueel met een AutoIt-script. (RunAsSet()...)
Bij het inloggen zie je de Novell Client, had ik mischien beter gelijk kunnen vertellen O-)

• Icey
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 11:50
Verwijderd schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 00:02:
[...]

Puntje 2 :) Echter hij kan niet alle pc's aflopen om voor iedereen het programma te installeren en hij vroeg of ik er even wou induiken of er nog andere opties zijn.
Als hij aan iemand die geen kennis/ervaring heeft vraagt wat hij moet doen heeft het systeem beheer zijn zaakjes niet op orde...

• Alex)
Verwijderd schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 00:12:
[...]

Bij het inloggen zie je de Novell Client, had ik mischien beter gelijk kunnen vertellen O-)
Ok, dat weten we. Het is dan zaak, om in het loginscript voor die user(s) iets te zetten, dat ervoor zorgt dat de installer wordt gestart.
Zie http://www.novell.com/doc...u/login/data/ak1lxuu.html
Het commando # moet dan in het loginscript worden opgenomen, dus bijvoorbeeld:
#c:\windows\system32\runas.exe /user:Administrator "z:\programma.exe /parameters"

Nu is dit een slordige optie, bovendien moet je zelf het wachtwoord voor Administrator intypen.
Met AutoIt wordt het makkelijker, dan heb je voldoende aan iets als dit:
code:
1
2
3
RunAsSet("Administrator", @ComputerName, "wachtwoord hier");
RunWait("msiexec /qb locatienaarpakket.msi");
RunAsSet();

Compilen naar een .exe, klaar. AutoIt vind je op www.autoitscript.com.

Dan is het voldoende om in je inlogscript dit te zetten:
#Z:\install.exe (of hoe het ook heet)

P.S. Zorg ervoor dat je bij het compileren van het scriptje 'Allow decompilation' uitzet, zonder dit kan een ander het adminpassword ook inzien, als hij bij het programmaatje kan!

[ Voor 11% gewijzigd door Alex) op 01-07-2005 00:57 ]

• doak
  • Registratie: Oktober 2001
  • Niet online
Ik neem aan dat er ook zenworks draait. Maak een snapshot van je programma en rol het uit via een application object. Novell heeft daar al de kracht zitten dat je kan zeggen dat het als administrator moet gaan installeren.Dit is in mijn ogen de beste oplossing. Je zou ook de setup kunnen pushen met de silent install switches van dat programma.

Verwijderd

Topicstarter
Mooie krachtige tool :) Maar helaas krijg ik deze popup, waar ze vragen om de juiste parameter.

Afbeeldingslocatie: http://img139.imageshack.us/img139/644/parameteropties5dt.th.png

• Alex)
Probeer eens:
msiexec /i "mijninstall.msi" /qb ?

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Ik verplaats je topic toch nog even naar het juiste subforum aangezien dit niet echt een applicatieproleem is :) Ik voeg ook even het OS toe aan de topictitel.

SA > WOS

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

Pagina: 1