Waarom "H2O ---> H2 + 02" ?

Pagina: 1
Acties:
  • 1.757 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 87291

Topicstarter
Ik was mijn zusje even aan het helpen met scheikunde (al heel lang geleden voor mij) en kon het volgende niet uitleggen wat in het boek stond, ik vraag me dan ook af of het klopt:

h2o ---> h2 + o2

dit kan toch helemaal niet want H is 1+ en O is 2- dat maakt dus geen 0

enige dat wel zou kunnen lijkt mij is 2h2o --> 2h2 + o2

wie weet het antwoord?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 121521

De "O' kan niet op zichzelf 'bestaan'.

Dit geldt voor sommige dingen, te vinden in:

BRINCLHOF

Broom, Jood, N, CL, H, O, F zijn 'stofjes' die altijd 2 atomen nodig hebben om opzichzelf als 1 stof te bestaan.

H2 zit hier in, O2 ook.

Het is dus:

2 H2O = 2 x H2 + O2

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Het is ook 2H2O = 2H2 + O2. Dat je 2 H2O nodig hebt is dus omdat je geen 1/2 O2 kan hebben, een atoom is in normale (middelbare school) scheikunde een elementair deeltje. Dat je geen O mag nemen is omdat dat een compleet ander molecuul is dan O2 en dat er nou eenmaal geen O ontstaat ;)

[ Voor 29% gewijzigd door sdomburg op 30-06-2005 22:39 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Anoniem: 121521 schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 22:34:
De "O' kan niet op zichzelf 'bestaan'.

Dit geldt voor sommige dingen, te vinden in:

BRINCLHOF

Broom, Jood, N, CL, H, O, F zijn 'stofjes' die altijd 2 atomen nodig hebben om opzichzelf als 1 stof te bestaan.

H2 zit hier in, O2 ook.

Het is dus:

2 H2O = 2 x H2 + O2
precies dat stond mij ook bij, dan zal het wel een vergissing zijn in het boek...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 0fbe
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 06:35
sdomburg schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 22:35:
Het is ook 2H2O = H2 + O2. Dat je 2 H2O nodig hebt is dus omdat je geen 1/2 O2 kan hebben, een atoom is in normale scheikunde een elementair deeltje.
2H2O = 2H2 + O2.

Denk ik dat je bedoelt

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Topicstarter
Het is ook 2H2O = H2 + O2. Dat je 2 H2O nodig hebt is dus omdat je geen 1/2 O2 kan hebben, een atoom is in normale scheikunde een elementair deeltje. Dat je geen O mag nemen is omdat dat een compleet ander molecuul is dan O2.
neem aan dat je bedoelt: 2H2O = 2H2 + O2.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdomburg
timcooijmans schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 22:37:
[...]

2H2O = 2H2 + O2.

Denk ik dat je bedoelt
Was nog volop aan het editten, al die [sub]-tags maken het niet makkelijk ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Bananenplant
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 20:27
...en het heeft voorts te maken met de mate waarin elektronenschillen gevuld zijn... die ringen moeten 'vol' :) .

💶 Wil je in een vrije democratie blijven wonen? Betaal dan voor nieuws. 📰
❌ ceterum censeo contra factiones ad dextrum extremum esse pugnandum. 🙅🏻‍♂️

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:52

SmartDoDo

Woeptiedoe

Het kan een foutje zijn, maar ook een vereenvoudigde weergave. Als ik me goed herinner heb ik het destijds ook nog zo geleerd, pas later werd duidelijk gemaakt dat H2O eigenlijk 2H2O moest zijn :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• 4of9
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 13-12-2024
Bij electrolease van water onstaat o.a ook H3O+ maar dat is instabiel en vervalt snel.

Of was dat weer bij redox reacties? :?

mijn scheikunde is een beetje roestig (tis alweer 12 jaar geleden)

[ Voor 36% gewijzigd door 4of9 op 30-06-2005 22:49 ]

Aspirant Got Pappa Lid | De toekomst is niet meer wat het geweest is...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Henk007
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 06-04 00:29
Merk op dat de reaktievergelijkingen in dit topic slechts bruto vergelijkingen zijn. Omdat de atomen links en rechts toevallig in bepaalde verhoudingen aan elkaar gebonden voorkomen, moet je links en rechts met een bepaald getal vermenigvuldigen om het kloppend te maken. Puur een rekenkunstje dus, heeft weinig met chemie te maken.
Het werkelijke verloop van de reactie, bijvoorbeeld door electro- foto- of thermolyse is echt wel wat ingewikkelder. En daarbij komen echt wel losse O of H atomen, radicalen of ionen voor.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Voor dit soort vergelijkingen moet je gewoon domweg lettertjes tellen aan beide kanten. Dat hele gedoe met schillen en lading etc. komt wel als het niet klopt, of als je er zelf een moet 'verzinnen'.

[ Voor 4% gewijzigd door Voutloos op 30-06-2005 22:54 ]

{signature}

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SigmundFreud
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

SigmundFreud

Sic transit gloria mundi

Ik vind electrolease wel een mooie naam voor een beleggingsfonds in elektriciteit :) (maar het moet 'electrolyse' zijn).

...maar ik heb een bel op mijn fiets

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MSalters
  • Laatst online: 14-04 17:27
Anoniem: 87291 schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 22:32:
Ik was mijn zusje even aan het helpen met scheikunde (al heel lang geleden voor mij) en kon het volgende niet uitleggen wat in het boek stond, ik vraag me dan ook af of het klopt:

h2o ---> h2 + o2

dit kan toch helemaal niet want H is 1+ en O is 2- dat maakt dus geen 0

wie weet het antwoord?
De vergelijking geaft aan welke stoffen er bij de reactie betrokken zijn, maar niet de verhoudingen. Inmiddel hebben er al tig mensen de correcte verhouding gepost, maar als je nog niet ingaat op verhoudingen en puur vertelt welke stoffen er vrijkomen bij electrolyse, dan is die lijst met stoffen correct.

[ Voor 5% gewijzigd door MSalters op 01-07-2005 00:24 ]

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• sdomburg
MSalters schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 00:24:
[...]

De vergelijking geaft aan welke stoffen er bij de reactie betrokken zijn, maar niet de verhoudingen. Inmiddel hebben er al tig mensen de correcte verhouding gepost, maar als je nog niet ingaat op verhoudingen en puur vertelt welke stoffen er vrijkomen bij electrolyse, dan is die lijst met stoffen correct.
Dan is het op z'n minst verwarrend noemen dat ze het in de vorm van een reactievergelijking weergeven.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-03 18:35
4of9 schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 22:48:
Bij electrolease van water onstaat o.a ook H3O+ maar dat is instabiel en vervalt snel.
Nee, dat is als je een zure oplossing hebt. Je hebt dan een overschot aan H+ (daarom is het tenslotte zuur ;)).
Overigens is H3O+ niet echt 'instabiel'; H+ heeft sterk de neiging om aan watermoleculen te plakken, maar is ook erg beweeglijk. In een zure oplossing heb je dan ook een evenwichtsreactie:
H+ + H2O <--> H3O+. Het evenwicht ligt behoorlijk ver naar rechts, maar de snelheidsconstante is ook groot waardoor de H+ jes van het ene naar het andere watermolecuul overspringen.

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 51614

Ik zou er Cl BrINHOF van maken, dan kun je het voor jezelf ook nog eens opzeggen. ;)

En bij de electrolyse van water ontstaat geen H+, er ontstaan alleen voor heel korte periodes losse O2--atomen (ook wel bekend als zuurstofradicalen). Als 2 van deze radicalen elkaar tegenkomen reageren ze tot zuurstof.

[ Voor 60% gewijzigd door Anoniem: 51614 op 01-07-2005 13:01 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• snars
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Anoniem: 51614 schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 12:57:
Ik zou er Cl BrINHOF van maken, dan kun je het voor jezelf ook nog eens opzeggen. ;)
Fientje Cliedert Nooit met Broom In Haar Ogen B)

..die goeie ouwe tijd...

I reject your reality, and substitute my own.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 70162

die kan makkelijker: Fientje Cliedert Broom In Haar Natte Ogen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GoldenSample
  • Registratie: Januari 2005
  • Niet online

GoldenSample

Huub, Huub, Barbatruc!

_sNaRs_ schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 13:19:
[...]

Fientje Cliedert Nooit met Broom In Haar Ogen B)

..die goeie ouwe tijd...
tja, op z'n poster met alle elementen is het gewoon die ene links boven en die dan in z'n hoekje rechts, 3 van rechts naar links en dan in het hoekje 4 naar onder dacht ik, moet dit nu ook dit jaar, vind het wel erg makkelijk voor 3 VWO (athneum), kijken of het volgendjaar moeilijker word (ga NT doen)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• GlowMouse
  • Registratie: November 2002
  • Niet online
Hier staat een vrij uitgebreid overzicht voor zuren en basen. Voor normaal water heb ik het hieronder uitgeschreven:

Electrolyse is een 'gedwongen' redoxreactie. Redox houdt in dat er electronenoverdracht plaatsvindt. De twee halfreacties hiervoor zijn:

2H2O + 2e- -> H2 + 2OH-
2H2O -> O2 + 4H+ + 4e-

Tel je die twee op, dan krijg je:

6H2O -> 2H2 + O2 + 4OH- + 4H+

Het oxonium- en hydroxideion vormen samen water. Vervolgens links en rechts water wegdelen:
2H2O -> 2H2 + O2
En bij de electrolyse van water ontstaat geen H+, er ontstaan alleen voor heel korte periodes losse O2--atomen (ook wel bekend als zuurstofradicalen). Als 2 van deze radicalen elkaar tegenkomen reageren ze tot zuurstof.
Volgens mijn reactievergelijkingen niet. Doe ik iets fout?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Chemist
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 07-03 18:35
GlowMouse schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 13:52:
Nee, er wordt bedoelt dat er gedurende korte tijd O. atomen ontstaan (dat zijn namelijk zuurstof radicalen) en 2 zuurstof radicalen vormen O2

Just because I'm paranoid, doesn't mean they're not watching me

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• KappuhH
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online
4of9 schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 22:48:

Of was dat weer bij redox reacties? :?

mijn scheikunde is een beetje roestig (tis alweer 12 jaar geleden)
Nee dat is een zuur-base reactie: 2H2O --> H3O+ + OH-

[ Voor 1% gewijzigd door KappuhH op 01-07-2005 15:54 . Reden: Foutje... ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SmartDoDo
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 19:52

SmartDoDo

Woeptiedoe

Ik poets de titel even op en move hem naar WL :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 33810

GoldenSample schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 13:38:
[...]

tja, op z'n poster met alle elementen is het gewoon die ene links boven en die dan in z'n hoekje rechts, 3 van rechts naar links en dan in het hoekje 4 naar onder dacht ik, moet dit nu ook dit jaar, vind het wel erg makkelijk voor 3 VWO (athneum), kijken of het volgendjaar moeilijker word (ga NT doen)
Moeilijker wordt het wel ja...ben net voor mn vwo N&T geslaagd...maar het was vrij moeilijk :P.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Delerium
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online

Delerium

Mythology

GlowMouse schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 13:52:
Hier staat een vrij uitgebreid overzicht voor zuren en basen. Voor normaal water heb ik het hieronder uitgeschreven:

Electrolyse is een 'gedwongen' redoxreactie. Redox houdt in dat er electronenoverdracht plaatsvindt. De twee halfreacties hiervoor zijn:

2H2O + 2e- -> H2 + 2OH-
2H2O -> O2 + 4H+ + 4e-

Tel je die twee op, dan krijg je:

6H2O -> 2H2 + O2 + 4OH- + 4H+

Het oxonium- en hydroxideion vormen samen water. Vervolgens links en rechts water wegdelen:
2H2O -> 2H2 + O2

[...]

In praktijk is de eerste reactie dus:
H2O -> H2 en O°° ofwel een zuurstof radicaal.
In een tweede reactie reageert dat zuurstof weer met water oid
O°° + 2H2O -> H2O2 wat dan uiteenvalt in 2H2 en 2O2.
Netto heb je dan dus 2H2O omgezet in 2 2H2 en 2O2 zonder een zuur proton te hebben gebruikt.
SmartDoDo schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 17:10:
Ik poets de titel even op en move hem naar WL :)
Idd het niveau van W&L, dit topic. In SG gokken de meeste mensen maar wat het goede antwoord zou kunnen zijn.

[ Voor 16% gewijzigd door Delerium op 01-07-2005 17:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Confusion
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 01-03-2024

Confusion

Fallen from grace

Ecteinascidin schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 17:34:
In praktijk is de eerste reactie dus:
H2O -> H2 en O°° ofwel een zuurstof radicaal.
In een tweede reactie reageert dat zuurstof weer met water oid
O°° + 2H2O -> H2O2 wat dan uiteenvalt in 2H2 en 2O2.
Netto heb je dan dus 2H2O omgezet in 2 2H2 en 2O2 zonder een zuur proton te hebben gebruikt.
In de praktijk vinden de reacties plaats bij twee losse electrodes, die behoorlijk ver uit elkaar kunnen staan. Bij de ene electrode ontstaat H2 en bij de andere O2. Met de reacties van Glowmouse is dat mogelijk, aangezien electronen van de ene reactie naar de andere bewegen. In geval van bovenstaande reacties zouden H2 en O2 op dezelfde plaats vrijkomen.

Wie trösten wir uns, die Mörder aller Mörder?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 108132

wat betreft ezelsbrugen voor dubele atomen.
(ik zit na de vakantie in havo 5 NT + NG en heb dit jaar SK afgesloten met 8.6) en had de dubbele atomen gewoon als textbestantje ik mijn g.r. (ti 84+) staan.
werkt perfect ;) , is mischien ethisch niet helemaal verantwoord maar het gaat om de kennis en of die in je hoofd of je gr staat is niet zo belangrijk als je je gr maar altijd bij je hebt.
en aangezien er veel spelletjes op je gr staan heb je hem vaak bij je ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 9942

In de praktijk vinden de reacties plaats bij twee losse electrodes, die behoorlijk ver uit elkaar kunnen staan. Bij de ene electrode ontstaat H2 en bij de andere O2. Met de reacties van Glowmouse is dat mogelijk, aangezien electronen van de ene reactie naar de andere bewegen. In geval van bovenstaande reacties zouden H2 en O2 op dezelfde plaats vrijkomen.
Toch zijn ook die reacties te simplistisch: Die geven uitsluitend het macroscopische plaatje. Ga je kijken wat er op atomair niveau gebeurt, dan is dat een stuk ingewikkelder omdat de reacties plaatsvinden in water en aan een electrode, waardoor er dus zowel watermoleculen (en al hun derivaten) als metaalionen bij betrokken zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RedPixel
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 28-04 20:56
Anoniem: 70162 schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 13:22:
die kan makkelijker: Fientje Cliedert Broom In Haar Natte Ogen
Ik heb altijd een naam geleerd:

H. Clifbron (H Cl I F Br O N)

I see red pixels.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Ik heb al die dubbele helemaal nooit nodig gehad (van de meeste wist ik het wel)...dus ook nooit van die ezelsbruggetjes geleerd?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 20:20
..... omdat je geen 1/2 O2 kan hebben,.... ;)
Oh nee

1 O2 is 6,02 *1023 moleculen daar kan je best de helft van nemen.

[ Voor 5% gewijzigd door leonbong op 04-07-2005 23:55 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

1 mol O2 wel ja, maar 1 O2 is nog steeds een molecuul :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Sla maar een willekeurig scheikundeboek open ze bedoelen altijd 1 mol

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:27

Dido

heforshe

leonbong schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 11:03:
Sla maar een willekeurig scheikundeboek open ze bedoelen altijd 1 mol
Dat is nergens voor nodig. Als je beschrijft hoe de reactie voor x moleculen plaatsvindt, dan weet je ook hoe het voor x.10y plaatvindt.
Waarom zou je een reactie in hemelsnaam beschrijven in abritraire hoeveelheden?

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Inderdaad, de reactie geeft alleen de verhoudingen waarin de stoffen reageren weer, en niet de absolute hoeveelheid.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• leonbong
Juist jullie snappen hem.
Aangezien het verhoudingen zijn kan je best een 1 staat tot een 1/2 zeggen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Nee, de afspraak is dat je het kleinste hele getal neemt. En 1/2 is geen geheel getal.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dido
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 19:27

Dido

heforshe

leonbong schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 13:50:
Juist jullie snappen hem.
Aangezien het verhoudingen zijn kan je best een 1 staat tot een 1/2 zeggen.
Verhoudingen geef je normaliter weer in de kleinst mogelijke gehele getallen, dus niet 1 staat to 1/2, maar 2 staat tot 1.
Vergelijk dit ook met het vereenvoudigen van breuken zelf: (1/2) / (4) schrijf je ook als 1/8. Je kunt ook "een half vierde" zeggen, of "een vierde half", maar omdat dat niet de eenvoudigste manier is hou je het zo simpel mogelijk.

Wat betekent mijn avatar?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 107308

Zulke reacties kun je alleen maar in algemene termen beschrijven en voor bijvoorbeeld electrolyse is dat het begin en eind product. Wat er nu precies gebeurt is over het algemeen nutteloze kennis. Dat leer je dus ook niet(wees blij).

Radicalen binden zich trouwens aan alles wat ze te pakken kunnen krijgen met negatieve lading(positieve radicalen zijn er ook), dus een O-radicaal gaat echt niet lopen wachten tot ie een ander O-radicaal tegenkomt. Dat creeert een soort cascade.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• HunterPro
  • Niet online
offtopic: ik heb het rijtje als HONFBrICl geleerd. Honfbrikkel dus. Best uit te spreken. :P
Pagina: 1