Sweex Serial ATA Raid PCI kaart - Raid instellen?

Pagina: 1
Acties:

• X-G
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 30-07-2024
Ik ben voor een vriend van mij twee nieuwe S-ATA schijven aan een nieuwe S-ATA controller van de Sweex aan het hangen.

Nu staat er in het boekje niet echt beschreven hoe je dan een RAID 0 instelt met de twee daarop aangesloten kaarten. Het gaat om de FD000060 (Het Sweex S-ATA Raid kaartje)

Wie weet hoe het moet?

[ Voor 6% gewijzigd door X-G op 30-06-2005 22:15 ]

ToyzBuilder YouTube - Gratis Bitcoin Verdienen

• Fuzzems
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 24-08-2024
wat voor chip zit er op ?

• X-G
weet ik veel :)

Verwijderd

Het is een software RAID kaartje, moet dus software er voor hebben om het te gebruiken :)

• X-G
Het is geinstalleerd met een cd rom daar stonden de drivers op maar verder heb ik geen idee hoe ik ze op raid0 moet iinstellen

Verwijderd

Kan je gewoon in je OS doen (XP ondersteunt bijv softwarematige RAID).

• X-G
Hoe stel je softwarematige Raid dan in ?

Verwijderd

Ik weet nog steeds niet wat voor OS je hebt, maar ik ga maar even van XP uit. Moet je even in Schijfbeheer kijken (Disk Managment). Als het niet lukt, zie de help topics daar :)

Verwijderd

Lekker behulpzaam.

Welk OS heb je?
Wat heb je zelf geprobeerd?
Probeer eens op de site van sweex of een forum te zoeken op dat nummer

• X-G
Ik heb nu die schijven gemaakt met Disk Managment, 1 schijf is het nu maar is dat wel het zelfde als raid 0 ?

Verwijderd

X-G schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 11:33:
Ik heb nu die schijven gemaakt met Disk Managment, 1 schijf is het nu maar is dat wel het zelfde als raid 0 ?
Nee je hebt nu software raid, op de sweex zit hardware raid (is sneller)

• Ultraman
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 03-03 15:04

Ultraman

Moderator Harde Waren

Boefje

Ik heb hier laatst een heel leuk verhaaltje over gelezen wat betreft software raid. Ik weet alleen niet meer waar. Ging over het hacken van windows software raid 0 waardoor het ook mogelijk werd om raid 1 en raid 0+1 te doen. Wat normaal alleen in server versies kon.

Volgens mij moest je in Computerbeheer -> Schijfbeheer.
De harddisks voor de software raid 0 moet je dynamische schijven van maken.
En dan moet je ze in raid 0 kunnen zetten. Ik denk dat je het beste ff wat FAQs door kan spitten of even kan googlen wat betreft dit onderwerp. Heb je het forum hier al afgezocht wat ik heb wel paar topics gezien.
Zal ff kijke of ik dat artikel kan vinden...

Kan niet meer vinden. heb wel iets anders gevonden wat jou kan helpen.
Windows Software RAID Guide

Staat ook een leuke SiSoft Sandra bench plaatje bij. Het probleem hiervan is je hebt daar geen fuuk aan. Wat ik nog weet van het artikel waar wel allerlei andere benches werden gedaan is dat je leessnelheid flink omhoog gaat, maar omdat het een software raid is gaat je schrijfsnelheid hard achteruit in vergelijking met een hardware raid oplossing.
Je zou eigenlijk wat benches moeten doen. Nu en als je de raid werkend hebt. Om lees,zoek en schrijf gebied. En plant de resultaten ff ^^

[ Voor 34% gewijzigd door Ultraman op 01-07-2005 11:44 ]

Als je stil blijft staan, komt de hoek wel naar jou toe.

• X-G
op de sweex site vind je ook geen bagger

Verwijderd

X-G schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 11:40:
op de sweex site vind je ook geen bagger
Edit: laat maar

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 01-07-2005 11:41 ]

Verwijderd

Nee, hehe, je kunt niet voor een dubbeltje op de eerste rang zitten, he?

Verwijderd

X-G schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 11:33:
In Disk Managment zie je als het goed is twee schijven, maar als je alles goed hebt ingesteld is het nu idd 1 schijf geworden. Het is wel raid 0 alleen doordat het software RAID is moet je het in Windows instellen in plaats van in de controller. Je CPU zal dus nu alles regelen ipv een controller (een hardwarematige RAID controller heeft wel een processor en vereist dus geen CPU-kracht waardoor deze hardwarematige RAID-controllers veel duurder zijn itt tot jouw Sweex).
Pagina: 1