Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

[EL] ventilator uitval beveiliging

Pagina: 1
Acties:

• realsoft
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 21-06-2022

realsoft

Fucking Åmål

Topicstarter
Een tijdje geleden kwam ik op een site het ondestaande schema tegen, een heel simpel
schemaatje waarmee je goedkope fans (zonder trigger aansluiting) kan voorzien van een
beveiliging tegen het blokkeren of defect raken van de fan.

Door de waarde van weerstand Rs aan te passen kun je de stroom van de fan instellen,
als voorbeeld word er 3,9 ohm genomen voor een fan van 250mA

Als de fan normaal in bedrijf is de spanning op de uitgang bij R2/C1/Q1 nagenoeg 0V
wanneer de fan geblokkeerd word of defect raakt staat er 5V op de uitgang.

schemaatje opgebouwd, weerstand Rs een beetje aangepast en ja hoor bij het blokkeren
van de fan meet ik netje 5 volt.

maar goed het is natuurlijk de bedoeling dat er een signalering aan de uitgang komt,
gewoon ledje eraan, uitgangspanning van de transistor zakt helemaal in en het vreemde
is dat wanneer de fan draait er nu ook spanning op het ledje staat, maar branden ho maar

daarna geprobeerd met een low current ledje (2mA), geen verschil. Vervolgens een ttl ic-tje
aan de uitgang geknutseld, wederom rare spanningen tijdens het draaien van de fan, en geen"
verandering bij het blokkeren van de fan.

misschien is er iemand die iets meer van electronica weet, en wel weet waarom deze
schakeling zich zo gedraagt ?

Afbeeldingslocatie: http://www.elecdesign.com/Files/29/4697/Figure_01.gif

Varför måste vi bo i fucking jävla kuk-åmål!?

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Je ledje gaat niet branden omdat je output een hoge uitgangsweerstand heeft (namelijk die 100K). Ik denk dat zowel het ledje als je TTL-ic te veel trekt om de schakeling goed te laten werken. Je zou een CMOS-ic kunnen pakken (iig eentje die verrekte weinig stroom aan de ingang trekt) en dan zou het wel goed moeten gaan.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• oshiro
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 18-11 14:06

oshiro

Chill, dude.

Kijk eens hiernaar: PWM fancontroller (veel plaatjes)

Die heeft al een dergelijke beveiliging ingebouwd en is nog een fancontroller ook, misschien kun je er wat mee? Is ook gratis te samplen :)

“Life is tough, but it's tougher when you're stupid.” - John Wayne | Last.fm

• Nox
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 22-11 21:46

Nox

Noxiuz

offtopic:
is wel makkelijk, laatst zat een stuk draait op de fan van mijn vf700 (hield het nog 3 uur vol..)

Overlever van KampeerMeet 4.1
"Als David Attenborough een film van jou zou moeten maken zou hij het moeilijk krijgen." - TDW

Verwijderd

Je pull up weerstand is inderdaad veel te hoog. Ik zou niet weten waarom je er geen 2k2 ohm ofzo van zou kunnen maken, maar pin me er niet op vast :P.

• Sprite_tm
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 29-10 06:07

Sprite_tm

Semi-Chinees

Verwijderd schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 12:57:
Je pull up weerstand is inderdaad veel te hoog. Ik zou niet weten waarom je er geen 2k2 ohm ofzo van zou kunnen maken, maar pin me er niet op vast :P.
Kan wel, maar dan verkloot je de RC-tijd van de weerstands-condo-combo als je de condo (c2) niet ook aanpast. Als je bijvoorbeeld een weerstand van 2K2 pakt, moet je de condo die eronder hangt vervangen door een 68uF bijvoorbeeld.

Relaxen und watchen das blinkenlichten. | Laatste project: Ikea Frekvens oog

• realsoft

realsoft

Fucking Åmål

Topicstarter
als ik het dus goed begrijp 5V / 100K = 0,05 mA = 50 uA

volgens de datasheets heeft cmosje minimaal 150uA nodig, dus die oplossing valt af

---

@Sprite_tm die RC verhouding kan ik de uitrekenen ? je geeft zelf als voorbeeld 2k2 / 68uF

even voor de goede orde, hebben we het over R1/C1 of R2/C2 ?

[ Voor 19% gewijzigd door realsoft op 11-07-2005 14:22 ]

Verwijderd

realsoft schreef op maandag 11 juli 2005 @ 14:08:
als ik het dus goed begrijp 5V / 100K = 0,05 mA = 50 uA

volgens de datasheets heeft cmosje minimaal 150uA nodig, dus die oplossing valt af

---

@Sprite_tm die RC verhouding kan ik de uitrekenen ? je geeft zelf als voorbeeld 2k2 / 68uF
50 uA is al te veel, aangezien er dan 5 volt is gevallen over de weerstand (en er dus niks meer over is). De RC-tijd boeit hier volgens mij voor geen meter, dus probeer iets in de buurt van 50uF en het is goed.

• virus.elektro
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 20-11 20:33

virus.elektro

profesionele monitor sloper

de rc tijd boeit hier een beetje, het kan het verschilzijn tussen stilstaan en langzaam draaien.
voor R1-C1 geldt 0.159 hz = 6.283 seconden
voor R2-C2 geldt 1.59 hz = 0.6 seconden
gebruikte formule: FK= 1/(2*3.14*R*C)

rekenen is een vak.
voor de mooi laat ik een stroom lopen die 10 keer zo groot als de stroom van een led (20ma). de stroom van het ledje valt dan weg tegen de hoofdstroom waardoor het geheel goed blijft werken. dit zijn dus waardes voor R2-C2.
ik reken het dus uit met 200ma.
5/(200*10-3)= 25 ohm
1.59 = 1/(2*3.14*25*X) X = 4 *10-3 F oftwel 4000uf das een beetje groot dingetje.
dan maar even voor een C-MOS ic.
150ua*10 = 1,5 ma
5/(1,5*10-3)= 3333.33333 oftewel 3k3 das mooi want die zit in de reeks
1.59= 1/(2*3.14*3k3*X) X= 3.033 * 10-5 F oftewel 33uF zou moeten werken.

of R1-C2 dan ook aangepast moet worden weet ik niet. het lijkt me niet maar het zou kunnen

[ Voor 73% gewijzigd door virus.elektro op 11-07-2005 20:55 ]

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• realsoft

realsoft

Fucking Åmål

Topicstarter
de berekening had ik moeten weten (1e klas mbo),

ik heb je voorbeeld genomen van die 4000uf/25ohm, omdat dat even makkelijk
met een ledje getest kon worden

het resultaat is dat de stroom door Rs toe neemt, en het ledje blijft constant branden

ik ga nu maar even spelen met de waardes van R1 en C1

• virus.elektro

virus.elektro

dom van me maar wat je zegt klopt inderdaad. ik had niet helemaal door dat de emitter van de transistor ook aan RS hangt. de stroom door de weerstand verdubbelt nu bijna.

als je deze schakeling vaker gaat gebruiken zou ik willen aanraden om een c-mos poortje aan te sturen. deze kan dan het ledje of iets anders weer doen. op deze manier wordt de stroom door RS namelijk het minst beinvloed

elektrotechniek is leuk (nog wel). ik ga dus weer verder met leuke dingen ontwerpen. amd 2200+ 256mb 333mhz,gf4 440mx, 120gb,16X dvd. jarr-url

• virus.elektro

virus.elektro

kom er trouwens ook achter dat als de stroom door RS toeneemt, dan neemt ook de spanning toe waardoor de schakeling gaat zweven en het geheel dus niet meer werkt.

* virus.elektro moet hier niet te veel naar kijken krijgt weer veel te goede ideen, deze zijn ingewikkelder als het schema van jouw maar hebben werkkans

[ Voor 35% gewijzigd door virus.elektro op 13-07-2005 21:59 ]

Pagina: 1