[win 3.11] geen dns in windows

Pagina: 1
Acties:
  • 135 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Elephtera
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 03-05 09:49
Ik heb op mijn computer VMware Workstation staan. hier in heb ik een virtuele pc gemaakt met dos 6.22 en jawel, windows 3.11 (niet de WFW versie) Nu heb ik na heel veel moeite en handleidingen het netwerk aan de gang gekregen onder dos, en inmiddels ook onder windows.
ik kan pingen binnen het netwerk en erbuiten, onder dos kan ik ook pingen naar www.google.nl echter onder windows 3.11 kan ik in IE geen verbinding maken met www.google.nl maar wel met t ip adres van google. Nu is dus de vraag hoe ik dat aan krijg, weet iemand het nog uit een ver verleden?

Ik heb dus wel een verbinding onder IE5, maar ik krijg geen dns lookup.

Instellingen VMware:
ethernet: bridged

ipconfig \net geeft de volgende instellingen:
ip adres: 192.168.1.52
netmask: 255.255.255.0
gateway: 192.168.1.1 (=router ip)
dns server 1: 213.xx.xxx.xxx (van @home)
dns server 2: 213.xx.xxx.xxx (van @home)

onder Windows 3.11:
netwerk: MS lan manager (2.1 basic)

IE: 5.00
Internet via netwerk of andere dialup aangevinkt.

Ik hoop dat iemand een idee heeft hiervoor? Of iig in welke richting ik moet zoeken?

“An elephant is a mouse with an operating system”

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

ik neem aan dat je een el cheapo router hebt geinstalleerd ?

probeer eens het gateway adres op te geven als dns

ennuh ... die dns servers van @ home zijn niet zo geheim hoor ...
je kan ze beter posten dan kunnen we verifieren of je correct hebt ingesteld ....
daar zit juist je probleem

[ Voor 45% gewijzigd door Fish op 30-06-2005 23:17 ]

Iperf

• Maxxi
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 21-11-2025
wtf windows 3.11? Toen wist ik net wat een computer was:P

Installer Windows98 ofzo als dat echt niet kan 95 maar geen 3.11

• Fish
  • Registratie: Juli 2002
  • Niet online

Fish

How much is the fish

3.11 heb ik ook mee kunnen internetten .... dus werkt .. niet miepen over 95 ...98
als je nu nog met 3.11 bezig bent gaat het om een princiepekwestie

maar je hebt gelijk die zooi is wel superoud
(voordeel, lang niet zoveel bugs als de huidige windows :P )

[ Voor 27% gewijzigd door Fish op 30-06-2005 23:27 ]

Iperf

• Cyphax
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 22:30

Cyphax

Moderator LNX
Maxxi schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 23:22:
wtf windows 3.11? Toen wist ik net wat een computer was:P

Installer Windows98 ofzo als dat echt niet kan 95 maar geen 3.11
Hier help je helaas echt niet mee, probeer liever de topicstarter te helpen! :)
Zijn er proxyinstellingen in IE die in de weg zitten? Kan je die DNS servers pingen?

Saved by the buoyancy of citrus

Verwijderd

Het kan, ik heb ook nog met Windows 3.11 op internet gezeten :P

@ TS; ah toe maak een screenshot _/-\o_

• Brahiewahiewa
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-09-2022

Brahiewahiewa

boelkloedig

Je moet FF de TCPIP32b IP stack installeren; dan kun je gewoon een DNS server opgeven.

[ Voor 24% gewijzigd door Brahiewahiewa op 30-06-2005 23:34 ]

QnJhaGlld2FoaWV3YQ==

• Elephtera
Ik kan de dns servers pingen: 213.51.144.37 en 213.51.129.37
Ik kan in dos gewoon pingen naar www.google.nl (na lang puzzelen dit goed gekregen) echter onder windows 3.11 werkt het nog niet. de dns servers van @home werken wel op dezelfde pc onder windows xp. onder dos 6.22 dus ook, maar onder IE5 in win 3.11 dus niet.

En voor de mensen die klagen van oud enzo, ja t is idd oud, maar t behoort tot mn jeugd, ik was 9 toen windows 95 uit kwam, en heb dus toch een paar jaar met windows 3.11 mogen spelen van mn vader.

En zoals gevraagd een screenshot :) Wat is erop te zien:
dos box: Ik kan www.google.com pingen
IE5 venster: Ik kan de site openen, echter alleen op ip adres
en natuurlijk gewoon de win 3.11 program manager :)
Afbeeldingslocatie: http://home.hccnet.nl/je.hendriks/windows_311.JPG

Ik heb TCP/IP geinstalleerd met dos MS network client. (en daar dus dns opgegeven) Maar ik zal eens kijken naar tcpip32b.

edit:
tcpip32b is voor windows for workgroups (wfw) en die heb ik dus niet, ik heb de normale versie van windows 3.11, Erg lastig want dan moet je het hele netwerk via dos doen. Al is het wel heel leuk om gewoon weer lekker te knoeien met de nostalgische software.

Iemand anders nog ideeen? Of is windows 3.x toch te oud voor mensen?
*zoals op de screenshot ziet kan ik dus wel internetten dus de verbinding is er wel, alleen dns nog niet :(

[ Voor 20% gewijzigd door Elephtera op 01-07-2005 00:01 ]

• Cyphax
  • Laatst online: 22:30

Cyphax

Moderator LNX
elephtera schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 23:49:
Ik kan de dns servers pingen: 213.51.144.37 en 213.51.129.37
Ik kan in dos gewoon pingen naar www.google.nl (na lang puzzelen dit goed gekregen) echter onder windows 3.11 werkt het nog niet. de dns servers van @home werken wel op dezelfde pc onder windows xp. onder dos 6.22 dus ook, maar onder IE5 in win 3.11 dus niet.

En voor de mensen die klagen van oud enzo, ja t is idd oud, maar t behoort tot mn jeugd, ik was 9 toen windows 95 uit kwam, en heb dus toch een paar jaar met windows 3.11 mogen spelen van mn vader.

En zoals gevraagd een screenshot :) Wat is erop te zien:
dos box: Ik kan www.google.com pingen
IE5 venster: Ik kan de site openen, echter alleen op ip adres
en natuurlijk gewoon de win 3.11 program manager :)
[afbeelding]

Ik heb TCP/IP geinstalleerd met dos MS network client. (en daar dus dns opgegeven) Maar ik zal eens kijken naar tcpip32b.

edit:
tcpip32b is voor windows for workgroups (wfw) en die heb ik dus niet, ik heb de normale versie van windows 3.11, Erg lastig want dan moet je het hele netwerk via dos doen. Al is het wel heel leuk om gewoon weer lekker te knoeien met de nostalgische software.

Iemand anders nog ideeen? Of is windows 3.x toch te oud voor mensen?
*zoals op de screenshot ziet kan ik dus wel internetten dus de verbinding is er wel, alleen dns nog niet :(
Je kunt wel google pingen dus DNS lookups gaan op zich wel goed.. interessant. Het kan natuurlijk zomaar aan IE5 liggen. Kun je eens proberen Netscape (4.x ofzo) te installeren? Hoe staat IE5 ingesteld?
(ik wist trouwens niet dat IE5 onder W3.11 draaide, humor!)

Saved by the buoyancy of citrus

• b19a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
http://vmware0.tripod.com/index.htm op deze site staat een tutorial om je netwerk aan de praat te krijgen.
Hmm.. aangezien je geen WFW draait zal 't lastig gaan. Is het niet mogelijk om over te stappen op WFW 3.11?

Ik had netwerken in no-time werkend:Afbeeldingslocatie: http://www.haarsma.de/bouke/win311/win311.gif

(hoe kom jij aan IE5, ik kom alleen maar IE3.0 voor 16-bit tegen!)

• Elephtera
Netscape heb ik nog niet kunnen proberen, Dat word vanavond pas.

http://win3x.tucows.com/preview/4842.html Daar vind je IE5 voor windows 3.x Echter zoals op andere fora gezegd word is deze versie erg anders van de 32bits versie van ie5.

Wat draai jij om de windows 9x look te krijgen? Of draai je windows 9x met daar bovenop de program manager? (die er idd nog in zit)

Verder is het erg lastig om over te stappen op WFW daar ik die niet in mijn bezit heb, en Windows, welke versie dan ook, geen freeware is. Dus moet ik alles met de dos drivers doen, wat het natuurlijk wel een extra uitdaging maakt.

Ik heb deze: http://www.wown.com/j_helmig/win31.htm handleiding gebruikt voor het opzetten van het netwerk, en het nodige zoekwerk voor de goede drivers (AMD PCNET netwerk kaartje bijvoorbeeld)

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22:08
elephtera schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 16:49:

Wat draai jij om de windows 9x look te krijgen?
Kijk eens goed rond op z'n desktop :)

Calmira!

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• Elephtera
Ok, maar waarom zou je calmira draaien voor de 95 look als je ook gewoon win 95 kunt draaien? :P
Ik draai windows 3.11 echt vanwege de 3.11 look :) en vanwege het opdoen van nieuwe kennis.

Maar ik ben er nog steeds niet uit hoe het moet, dns wil maar niet werken onder windows :(

• paella
  • Laatst online: 01-05 10:17
elephtera schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 20:46:
Ik draai windows 3.11 echt vanwege de 3.11 look :) en vanwege het opdoen van nieuwe kennis.
"nieuwe kennis" neem ik met een bak zout... :)

No production networks were harmed during this posting

• RadioAir
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 16:39
Woei!!!!

Ik heb net mn Windows For Workgroups 3.11 NL diskettes weer gevonden!!!

Nu nog ff een virusvrije Dos 6.22 diskette zien te vinden / downloaden en dan ga ik hetzelfde proberen, lijkt me wel leuk, flashback naar de oude tijd toen ik dat deed op een 80486 DX2 66mhz@80 mhz met 8 mb ram en een extern Tornado 14k4 modem :D

EDIT:

Momenteel is het mij gelukt om door middel van TCPIP32B en de driver van de 3C589 PCMCIA Ethernetcard een telnet verbinding te krijgen met mn modem, nu nog effe IE installeren :D

Laptop is trouwens een Toshiba Satellite 110CS (Pentium 1 100mhz, 24 MB RAM)

[ Voor 29% gewijzigd door RadioAir op 02-07-2005 16:41 ]

• Remus
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-08-2021
Installeer anders Trumpet Winsock:
http://learning.lib.vt.edu/wintcpip/trumpwsk.html

• Elephtera
tha_bulldog schreef op zaterdag 02 juli 2005 @ 14:57:
Woei!!!!

Ik heb net mn Windows For Workgroups 3.11 NL diskettes weer gevonden!!!

Nu nog ff een virusvrije Dos 6.22 diskette zien te vinden / downloaden en dan ga ik hetzelfde proberen, lijkt me wel leuk, flashback naar de oude tijd toen ik dat deed op een 80486 DX2 66mhz@80 mhz met 8 mb ram en een extern Tornado 14k4 modem :D

EDIT:

Momenteel is het mij gelukt om door middel van TCPIP32B en de driver van de 3C589 PCMCIA Ethernetcard een telnet verbinding te krijgen met mn modem, nu nog effe IE installeren :D

Laptop is trouwens een Toshiba Satellite 110CS (Pentium 1 100mhz, 24 MB RAM)
Maar zoals je al schrijft, jij gebruikt WFW en daarmee is het idd een heel stuk makkelijker. Ik moet t doen met Windows 3.11. :P Met ie lukt t wel :)

Ik krijg netscape trouwens niet goed aan de gang hangt als ik het opstart. Als ik sockets uit schakel hangt ie niet.

• Zwelgje
  • Laatst online: 20-01 19:37
hier hetzelfde probleem :(

dns ingeschakeld maar ho maar dat ie wil resolven

A wise man's life is based around fuck you

• Elephtera
Erik: Onder dos doet ie t wel bij jou? Of daar ook niet? Ik heb hem onder dos dus wel goed.

Ik vermoed iets met de sockets. ik gebruik nu de sockets.exe die bij MS network client 3.0 for dos zit. misschien dat die van een ander bedrijf beter werkt. maar ik ben er nog niet helemaal uit hoe ik trumpet moet installeren :P *al wel aant zoeken*

Ik krijg sterk t idee dat trumpet winsock bedoeld is voor inbel verbindingen, niet voor internet via een lokaal netwerk...

[ Voor 16% gewijzigd door Elephtera op 02-07-2005 23:25 ]

• Noork
  • Niet online
Dns leeg laten toch? Gewoon dhcp inschakelen. Wel de tcp/ip stack installeren natuurlijk. IE 5.0 werkt perfect. Deze is downloadbaar vanaf http://browsers.evolt.org.

Afbeeldingslocatie: http://img202.imageshack.us/img202/5033/311shit6hn.th.png

Oh ja, zorg wel voor dat je dosidle draait. Anders staat je CPU continue op 100% te blazen.

[ Voor 15% gewijzigd door Noork op 02-07-2005 23:32 ]

• Elephtera
Noork, als je goed leest heb ik GEEN windows for workgroups. En dat heb jij wel, Want al die netwerk instellingen horen bij WFW en niet bij Windows gewoon.

Ik moet dus alles via dos netwerk doen, dat werkt, maar de verbinding naar windows=> IE5 werkt dus niet goed, ik kan wel t internet op maar geen dns.

En natuurlijk draait dosidle :)

• Noork
  • Niet online
elephtera schreef op zondag 03 juli 2005 @ 00:51:
Noork, als je goed leest heb ik GEEN windows for workgroups. En dat heb jij wel, Want al die netwerk instellingen horen bij WFW en niet bij Windows gewoon.
Aha dat heb ik een beetje gemist. Nou ik zou toch echt even een exemplaar regelen van de WfW versie indien je hier echt mee wilt doorgaan. Het is toch best zonde van je tijd zo.

Verwijderd

Wij hebben zelf ook ooit internet "gedraaid" op een legacy machine; sterker nog, onder windows 3.0... Het probleem lag hem niet zo zeer in de "networking" van windows zelf destijds.. Met de dialer werden zeer fraaie en nieuwere versies van winsock.dll, tcp.dll, en ppp*******.dll d'r op gepleurd, met het resultaat dat we gewoon verbinding konden verkrijgen... Naar mijn idee is het in w3.11 ook niet moeilijker dan in windows '98; het gaat hier om wat diepgaandere instellingen dan in bijvoorbeeld XP; maar de juiste gateway, dns, en ip adres zou wonderen moeten verrichten.. Zo ook een eventuele "domain name" van je service provider en/of router..

• Elephtera
Noork: Ik heb t geld niet om WFW3.11 te kopen ergens, want downloaden mag niet => warez.
En tsja, t kost inderdaad redelijk wat tiojd, maar die tijd heb ik want ben geslaagd, dus heb 2 maand om niks te doen, en dan is het niet erg. Dan geeft het juist een boel extra kennis over dos en netwerken.

PiXxEi: T probleem is dus dat ik geen dialer gebruik omdat ik via het netwerk internet. Ik moet dus overal de niet dialer dingen gebruiken maar echt de netwerk dingen.
Winsock is volgens mij echt voor een dialer verbinding en niet voor een netwerk verbinden.
Verder was het ook niet moeilijk idd om alles in te stellen onder dos, echter die dns wil niet.

Ik ga vandaag maar eens een complete reinstall doen. Misschien, heel misschien dat ik ergens een instelling fout heb gemaakt (Ik zou niet weten waar) want met netscape lukt het dus helemaal niet!

• Remus
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 15-08-2021
elephtera schreef op zaterdag 02 juli 2005 @ 23:19:
Ik krijg sterk t idee dat trumpet winsock bedoeld is voor inbel verbindingen, niet voor internet via een lokaal netwerk...
Trumput Winsock kan _ook_ voor inbellen gebruikt worden. Voor Ethernet moet je de juiste packetdrivers installeren (staat uitgelegd op de site die ik al eerder poste).

• Jan.B
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 21-12-2025
Leuk project! }:O
Ik heb het zelf onlangs ook vrij eenvoudig voor elkaar gekregen om DOS te laten netwerken (zelfs met file sharing), maar met Windows 3.1x heb ik jammer genoeg geen ervaring (ben direct van DOS naar Win 95 gegaan).
Toch heb ik lange tijd gebruik gemaakt van Trumpet Winsock en ik dacht dat dit ook gewoon werkte via een netwerkverbinding. Deze site lijkt me gelijk te geven. Misschien kun je dat dus eens proberen?

• RadioAir
elephtera schreef op zondag 03 juli 2005 @ 11:55:
Noork: Ik heb t geld niet om WFW3.11 te kopen ergens, want downloaden mag niet => warez.
En tsja, t kost inderdaad redelijk wat tiojd, maar die tijd heb ik want ben geslaagd, dus heb 2 maand om niks te doen, en dan is het niet erg. Dan geeft het juist een boel extra kennis over dos en netwerken.

PiXxEi: T probleem is dus dat ik geen dialer gebruik omdat ik via het netwerk internet. Ik moet dus overal de niet dialer dingen gebruiken maar echt de netwerk dingen.
Winsock is volgens mij echt voor een dialer verbinding en niet voor een netwerk verbinden.
Verder was het ook niet moeilijk idd om alles in te stellen onder dos, echter die dns wil niet.

Ik ga vandaag maar eens een complete reinstall doen. Misschien, heel misschien dat ik ergens een instelling fout heb gemaakt (Ik zou niet weten waar) want met netscape lukt het dus helemaal niet!
Check je mail die in je profiel staat even ;) Ik heb je de mogelijke oplossing gemaild :)

• Noork
  • Niet online
tha_bulldog schreef op zondag 03 juli 2005 @ 12:29:
[...]
Check je mail die in je profiel staat even ;) Ik heb je de mogelijke oplossing gemaild :)
Misschien is het aardig om die ook hier even te vermelden.

• RadioAir
Ik denk niet dat het volgens de policy is om dat hier te melden ;)

• Elephtera
Ik heb zojuist windows 3.11 en dos 6.22 opnieuw geinstalleerd. Zelfde probleem. T installeren ging nu erg vlot, maar dns in windows was bagger.

tha bulldog, dankje voor je mailtje. Die oplossing werkt wel ja, maar ik wil het ook goed aan de gang krijgen met ms network client 3.0. T moet gewoon kunnen! Dus dan moet ik t doen :P Maar hoe...

Pagina: 1