Toon posts:

[XP] Herkent ineens slechts helft van geheugen

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb een probleempje:

Ik heb zojuist mijn processor vervangen, maar nu herkent hij ineens de helft van het geheugen niet meer! 256 i.p.v. 512 MB

Als ik 1 reepje er in doe dan ziet ie 'm wel als 256, maakt ook niet uit op welke bank. Het ligt dus niet aan mijn geheugenreepjes en ook niet aan mijn mobo.
Als ik ze er echter allebei in doe, dan herkent ie maar 256 mb!

Als ik CPU-Z draai ziet ie ze wel allebei. Windows en BIOS echter niet.

Ja, ik heb elk topic afgestruind en Ja, dit is een ander geval, want hij heeft het altijd gedaan met 512MB...

Anybody?

System:
Sempron 2600
MSI K8TM-ISLR
maxtor 160G DM9 SATA
Gefoce fx5200 VT128

Verwijderd

Probeer eens een BIOS reset. Zegt Taakbeheer ook 256MB?

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 12:54

Thandor

SilverStreak

Hoeveel MB wordt er in de POST weergegeven ?
Wat zegt Memtest ervan ?

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

Verwijderd

Topicstarter
hoe doe je een bios reset? En wat bedoel je met taakbeheer?

Verwijderd

Topicstarter
in de post wordt 256 mb weergegeven

• roelio
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online

roelio

fruitig, en fris.

Nieuwe CPU -> draai je je RAM op een andere frequentie als eerst?

AMD Phenom II X4 // 8 GB DDR2 // SAMSUNG 830 SSD // 840 EVO SSD // Daar is Sinterklaas alweer!!

Verwijderd

Topicstarter
nee ik heb helemaal niets veranderd
ik heb gewoon de cpu geinstalleerd en that's it

Verwijderd

Met Taakbeheer bedoel ik dus CTRL+ALT+DEL --> Prestaties --> Fysiek geheugen (kB) (:z), BIOS reset is meestal een kwestie van alle stroom eraf en even een jumper omzetten, dan terugzetten. BIOS batterij eruit kan op zich ook wel. Laatste keer dat ik het deed was het stroom eraf, batterij eruit, jumper om, even wachten, batterij erin jumper om, opstarten. Maar alleen de jumper zou het moeten doen. Zoek maar in je mobo boekje welke.

• Thandor

Thandor

SilverStreak

BIOS Clearen doe je op deze manier :)
• Stekker uit de PC
• PC aanzetten
• Jumper verzetten
• PC aanzetten
• Jumper weer terug plaatsen
• Stekker in de PC
• PC aanzetten
Afbeeldingslocatie: http://img145.echo.cx/img145/4475/biosjumperenbatterijrev13yi.jpg
Jmper voor BIOS clearen en het batterijtje. De jumper zit vaak in de buurt van de batterij. Wordt vaak JP1 genoemd. In de handleiding staat overigens aangegeven waar de jumper zich bevindt :)

Op deze manier is het BIOS 100% zeker gecleared/gereset. Simpeler kan het niet :z

Enkele andere tips:
• Druk beide DIMM's eens stevig aan.
• Controleer ook of je bij het vervangen van de CPU niet toevallig iets anders veranderd/beschadigd hebt.
• (Druk de oude CPU er weer eens in (met de oude instellingen) en test of je 256MB of 512MB Intern hebt.

Verwijderd

Topicstarter
Ik had m'n cmos al gecleard. Dat is teneminste wat je bedoeld. En ja, in taakbeheer geeft ie ook 256 aan.

M'n andere cpu was kapot gegaan, vandaar....

• hesselim
  • Registratie: December 1999
  • Laatst online: 31-07 17:59

hesselim

it wasn't me

Je zegt dat je cpu kapot gegaan is . Is het niet mogelijk dat een van je geheugen reepjes mee het graf in gegaan is?

Weet je zeker dat je beide reepjes los geprobeert hebt?

Probeer eens memtest86+

Je zou de reepjes ook bij een vriend/kennis/buurman kunnen testen.

Als het geheugen allemaal goed blijkt te zijn, kan het zijn dat je moederbord toch tergelijk met de cpu beschadigd is.

System Specs

Verwijderd

Topicstarter
Ik kwam er net achter dat bios het geheugen nog als 64 bit herkent. Ik had namelijk eerst een 64bit proc, maar die gaf de geest. Nu ben ik teruggegaan naar een sempron (don't ask me why!).

Sandra geeft de volgende resultaten:

Logische/Chipset 2 Geheugen Banken
Bank 0 : 128MB DDR-SDRAM 2.5-4-4-4 2CMD
Bank 2 : 128MB DDR-SDRAM 2.5-4-4-4 2CMD
Aantal Kanalen : 1
'Bank Interleave' : 2-way
Snelheid : 2x 200MHz (400MHz data rate)
DataBreedte : 64-bit
Maximale Geheugen Bus Bandbreedte : 3200MB/s (geschat)

Weet iemand hoe ik dit kan veranderen?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

De 64bits databreedte heeft niks met de x86-64 instructiesets te maken ;) Al sinds de Pentium II is de breedte van de geheugenbus 64bit (SDRAM). De Socket754 CPU's hebben een 64bits geheugencontroller en de Socket939/940 CPU's hebben een 128bits geheugencontroller (gelijk aan Dual Channel).

Neemt overigens niet weg dat ik dit een wazig probleem vind. Ik zou maar eens de laatste BIOS update overheen flashen. Mocht dat geen soelaas bieden, dan zou ik de CPU maar eens omruilen of liever, het boeltje laten testen bij de PC-boer.

[ Voor 7% gewijzigd door BalusC op 01-07-2005 09:41 ]

• Tweeker
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 01-10-2023

Tweeker

1 + 1 = 3

Ik heb van de week een soortgelijk probleem gehad, nadat mijn windows kuren begon te geven na een verse install ben ik eens op zoek gegaan naar het probleem, bleek dus dat mijn reepje van 256 was overleden (volgens memtest86), ik heb toen alle repen er uit gehaald, en mijn 2 reepjes van 512 MB reepjes in dual channel gezet en bleek mijn bios beiden te zien, maar windows was traag en zag maar 512 MB. ik heb toen de reepjes er weer uitgehaald, de sloten schoongeblazen met perslucht (weet niet of dat noodzakelijk was) en de repen er weer goed ingezet en mijn probleem was weg. Ik vermoed dat 1 van de pinnen geen goed contact gemaakt heeft, is net als dat je je HDD aansluit zonder de power cable, dan vind je bios wel iets, maar blijft wachten tot sint juttemis.

Maar goed wat al vermeld is... die reep kan misschien ook de geest gegeven hebben, waarom draai

1 + 1 = 3

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb even mijn bios geflasht en nu is het probleem verholpen. Hij herkent nu ineens wel de volle mep :*)

Het enige probleem is nog wel dat ie bij de post van de bios nog steeds zo'n tien seconden over doet voordat "checking nvram" voorbij is.

Verder duurt het opstarten in totaal zo'n 60 seconden. Toen ik de nieuwe processor net had geinstalleerd ging ie wel snel hier doorheen. Maar nu duurt het al weer een stuk langer. Tussen het windows logo en het welkom scherm (of login scherm) blijft het een tijdje zwart (30 seconden). Dit was dus ook al zo voordat de nieuwe processor er in zat.

Weet iemand hoe dit komt? Of zal ik even een nieuw topic openen?

• WildOne
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 31-07 09:41
Controleer even of Quick Power On Self Test (POST) aan staat in het BIOS.

Verwijderd

het geheugen tellen duurt nu langer, dat kun je skippen in de bios (vraag me niet welke functie dat is).

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Verwijderd schreef op maandag 04 juli 2005 @ 14:05:
Het enige probleem is nog wel dat ie bij de post van de bios nog steeds zo'n tien seconden over doet voordat "checking nvram" voorbij is.

Verder duurt het opstarten in totaal zo'n 60 seconden. Toen ik de nieuwe processor net had geinstalleerd ging ie wel snel hier doorheen. Maar nu duurt het al weer een stuk langer. Tussen het windows logo en het welkom scherm (of login scherm) blijft het een tijdje zwart (30 seconden). Dit was dus ook al zo voordat de nieuwe processor er in zat.

Weet iemand hoe dit komt? Of zal ik even een nieuw topic openen?
Reset op z'n minst nogmaals de BIOS. Controleer of de schijfconfiguratie (bekabeling/jumpers) wel 100% correct is aangesloten/ingesteld. Probeer een andere videokaart.

Verwijderd

Topicstarter
Bij mijn MSI bios staat niets van POST. Verder heb ik een SATA schijf, dus is jumperen overbodig. Bios reset hielp niet (bij flashen reset ie tevens automatisch). Het tellen van het geheugen doet ie nooit (quick boot staat aan). Dus dan weet ik het ook niet. Iemand nog andere suggesties?

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Hoe heb je de CDROM/DVD speler aangesloten ?
Deze moet officiëel netjes op 'master' staan.

Verwijderd

Mischien help een schone windows installatie na dit gehele partijtje stoeien met je pc?
:)

• BalusC
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Thandor schreef op maandag 04 juli 2005 @ 15:10:
Hoe heb je de CDROM/DVD speler aangesloten ?
Deze moet officiëel netjes op 'master' staan.
Technisch gezien maakt dat niet uit. Maar het is idd de moeite waard om eens naar alle PATA kabels/jumpers te kijken, dus ook die van CD/DVD lezer/brander :)

• Thandor

Thandor

SilverStreak

BalusC schreef op maandag 04 juli 2005 @ 15:20:
[...]

Technisch gezien maakt dat niet uit. Maar het is idd de moeite waard om eens naar alle PATA kabels/jumpers te kijken, dus ook die van CD/DVD lezer/brander :)
Toch zijn er genoeg moederborden die dan weigeren op te starten. ASRock K7S8XE Rev3 meldt bv. dat het slecht kan zijn voor de performance en compatibiliteit.

Volgens mij zijn er ook genoeg Intel Desktop Boards die de CD/DVD niet zien wanneer deze op slave staat zonder master.

Het kán dus problemen opleveren ;)

Verwijderd

Topicstarter
ik heb ook al eens de pata kabels gewoon verwijderd, waardoor hij ze niet eens zou kunnen herkennen. Ook in bios alle IDE uitgeschakeld, maar dat mocht ook niet baten....

Verwijderd

Topicstarter
Oh ja en een schone windows install heb ik hiervoor ook al eens gedaan.... Hielp toen ook niet.

Het is iig puur de bios of de hardware...

Verwijderd

Topicstarter
Dat ie trouwens het volle geheugen weer herkent, komt omdat ik in de bios 'bank interleaving' op disabled heb gezet en niet door de bios flash.

• Thandor

Thandor

SilverStreak

offtopic:
Bekijk de edit (Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif) knop eens. Deze staat rechts boven elk bericht. Het is nl. niet handig lezen om 3 posts van dezelfde gebruiker te lezen.

Verwijderd

Topicstarter
Prima, weer wat geleerd...

Feit blijft wel dat ik nog steeds met die vertraging zit in de boot... Iemand nog suggesties?

[ Voor 163% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2005 17:34 ]

Pagina: 1