Hoeveel stroom verbruikt een computer eigenlijk als ie de hele dag aanstaat (24 uur, waarvan de monitor ongeveer 12 uur aanstaat, andere 12 uur staat de monitor uit), want m'n ouders lopen altijd te zeuren dat ik de compu uit moet zetten als ik hem niet gebruik, maar nu zou ik wel eens willen weten hoeveel de compu eigenlijk verbuikt aan stroom, iemand een idee!??!?!?!?!
Verwijderd
Kleine indicatie:
Monitor +/- 100W (ligt aan de grootte, LCD enz enz)
Kast 250W (max). Effectief denk ik 100-150.
Dan nog boxen, modem, zip enz enz.
Zeg 250 W continue. Dat is 0,25Kw.
1 Kw uur kost inclusief btw energie belasting enz enz bijna F0,25. Dus zo'n PC kost F0,06 per uur.
Dit is een ruwe berekening. Anders moet je eens een energie meter gebruiken om dat te meten.
Monitor +/- 100W (ligt aan de grootte, LCD enz enz)
Kast 250W (max). Effectief denk ik 100-150.
Dan nog boxen, modem, zip enz enz.
Zeg 250 W continue. Dat is 0,25Kw.
1 Kw uur kost inclusief btw energie belasting enz enz bijna F0,25. Dus zo'n PC kost F0,06 per uur.
Dit is een ruwe berekening. Anders moet je eens een energie meter gebruiken om dat te meten.
Damn!!
Dat is wel errug veel..
Want dat betekent dus ruim een piek per dag. (24h dag)
Dus 30 piek per maand...
Dan heb je dus een server, een router en een werkstation aanstaan.. Ben je al bijna 100 piek, iig minstens 50 piek kwijt per maand aan stroomkosten voor je hardwarestapel?!?
Auw...
Dat is wel errug veel..
Want dat betekent dus ruim een piek per dag. (24h dag)
Dus 30 piek per maand...
Dan heb je dus een server, een router en een werkstation aanstaan.. Ben je al bijna 100 piek, iig minstens 50 piek kwijt per maand aan stroomkosten voor je hardwarestapel?!?
Auw...
Verwijderd
Is het niet gewoon het aantal Watt van je computer en je monitor bij elkaar??
In mijn geval:
PSU 300Watt
mon 110Watt als ie aan staat en 10W stand-by en 5W uit.
Dus: 12x 410Wh +12x 310Wh = 8,6 kWh
Ik weet niet precies wat een kWh kost bij je electroboer, maar meer dan een paar cent kan het niet zijn. (Ik zie net dat 0,7kWh 16 cent kost.) Dus dat kost je een gulden per dag aan stroom. Net zo veel als één wasje draaien (inclusief centrifugeren
).
Ik was dus te laat, maar goed.
Tsja, computeren kost geld. Maar je kunt ook nog altijd brieven met pen schrijven, een potje Monopoly spelen en met je zak-japannertje koetjes uitrekenen. Jeez ...
In mijn geval:
PSU 300Watt
mon 110Watt als ie aan staat en 10W stand-by en 5W uit.
Dus: 12x 410Wh +12x 310Wh = 8,6 kWh
Ik weet niet precies wat een kWh kost bij je electroboer, maar meer dan een paar cent kan het niet zijn. (Ik zie net dat 0,7kWh 16 cent kost.) Dus dat kost je een gulden per dag aan stroom. Net zo veel als één wasje draaien (inclusief centrifugeren
Ik was dus te laat, maar goed.
Tsja, computeren kost geld. Maar je kunt ook nog altijd brieven met pen schrijven, een potje Monopoly spelen en met je zak-japannertje koetjes uitrekenen. Jeez ...
je voeding kan maximaal 300 watt leveren, dat wil zeker niet zeggen dat hij ook zoveel stroom verbruikt hoor!
Bestaat er niet een metertje dat je tussen de compu en het stopcontact kunt zetten wat bijhoud hoeveel stroom het verbruikt!
Ja, dat bestaat... maar waar ik het gezien heb weet ik zo niet meer... gewoon eens navragen bij je lokale elektronicaboer...
If nothing is written below, I was the last to reply...
Of bij je natuurkunde leraar als je die hebt
Als het niet kan zoals het moet, dan moet het zoals het kan.
Ja, die bestaan geloof ik wel. Maar het aantal watts is ook wel te doen.
Een ampere meter moet je wel hebben. (weet niet of iemand die zomaar heeft, maar kan geloof ik wel..toch??)
watt= volt x ampere.
volt is 230, ampere is (meten..), nou, dan heb je ook zo hoeveel watts je gebruikt. simpel nietwaar?
Een ampere meter moet je wel hebben. (weet niet of iemand die zomaar heeft, maar kan geloof ik wel..toch??)
watt= volt x ampere.
volt is 230, ampere is (meten..), nou, dan heb je ook zo hoeveel watts je gebruikt. simpel nietwaar?
Verwijderd
Nou ja ik heb wel een paar van die Ampere metertjes...
ik meet gewoon de stroom in de meterkast want PC + toebehoren zitten op een aparte groep
(omdat ik vaker wel us kortsluiting bouw |) )
maar ik verwacht dat dit op zo'n 300 W uitkomt
want ik neem aan dat als je ligt te pitten, je de monitor uitzet...... (inbranden ???)
ik zet binnekort wel 's hiero wat dat meten heeft opgeleverd
ik meet gewoon de stroom in de meterkast want PC + toebehoren zitten op een aparte groep
maar ik verwacht dat dit op zo'n 300 W uitkomt
want ik neem aan dat als je ligt te pitten, je de monitor uitzet...... (inbranden ???)
ik zet binnekort wel 's hiero wat dat meten heeft opgeleverd
Verwijderd
Ampere-meter er tussen hangen, en het resultaat daarvan vermenigvuldigen met de spanning (220 dus), dan heb je het wattage.
1 KW/u kost +/- f0,20.
1 KW/u kost +/- f0,20.
er staat tegenwoordig 230 volt om het stopcontact..klein verschil..
(was altijd 220, maar is sinds een tijdje 230 geworden...geen idee hoe lang al, maar het is wel zo)
(was altijd 220, maar is sinds een tijdje 230 geworden...geen idee hoe lang al, maar het is wel zo)
Dan heb ik een andere vraag:
Hoeveel kost het per dag als je jouw computer aan laat staan maar monitor uit en hd op powersave?
Hoeveel kost het per dag als je jouw computer aan laat staan maar monitor uit en hd op powersave?
volgens mij is dit voor iedereen toch weer anders. Hangt van je processor af, aantal kaarten, soort kaarten, aantal andere drives, enzovoortsenzovoorts.
Stel dat je koe staat te grazen, trekt je proc ongeveer 45 Watt. Alles er omheen ook nog wat vermogen trekken, maar de monitor op standby. Totaal misschien 75 Watt x 24 uur x 365 dagen = 657 kWh. Da's dus voor 165 piek aan stroom per jaar.
DPC is nie gratis...
DPC is nie gratis...
May clinging breasts always come to your aid in the kitchen!
Pagina: 1