Nieuwe iBook of PB met Virtual PC als x86 vervanger

Pagina: 1
Acties:

• Superflip
  • Registratie: April 2004
  • Laatst online: 08:47
Om direct tot het punt te komen...

Men Toshiba notebook is reeds stuk na 2 jaar... nu heb ik hem nog nodig voor mijn laatste jaar opleiding op school (waar laptop verplicht is). Nu wil ik echter nooit nog een x86 notebook. Ze zijn slecht, duur en lelijk.

Aangezien ik een opleiding volg waarin ook heel wat in de Windowsomgeving geprogrammeerd wordt is dit echter bijna een vereiste. We ontwikkelen dus onder andere in Visual Studio .net en Oracle... Voor de rest van mijn applicaties is er een mac versie, dus dat is niet zo'n probleem.
Nu dacht ik echter voor VS.net gebruik te maken van Virtual PC, maar daar is mijn huidige G3 600 wat traag voor. Nu vraag ik me af, is een G4 Powerbook of iBook wel een goede optie?

Men 2e bedenking. Ik denk hem pas in augustus of in september te kopen... Staan er nieuwe PB's of iBooks te wachten deze periode? Gaat de prijs ervan stijgen/dalen?

Alvast bedankt voor jullie antwoord.

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

Verdiep je anders eerst eens in het feit dat Apple over gaat stappen op x86 processoren. Ik verwacht in de toekomst veel meer compatibilty mbt programmeertalen, al weet ik niet of je zin hebt hierop te wachten.
Een PBook kan vrij redelijk VPC trekken, maar Visual Studio is ook 'nog 'n aardige dobber.

Een nieuwe P4 PBook zou wellicht een oplossing voor je kunnen zijn, maar dit is nog flinke toekomstmuziek vooralsnog...

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• Kurkentrekker
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ga uit van een iBook update voor die tijd. Ze zijn al lange tijd niet meer geupdate, dus op dit moment is een iBook niet zo'n verstandige aankoop.

Nou heb ik geen ervaring met de x86 toepassingen die jij noemt, maar ik weet wel dat op mijn eigen iBook (1 GHz, 640 MB), draait VPC niet lekker. Althans, niet lekker genoeg om als echte x86 vervanger dienst te doen. Wellicht dat de powerbook van rond de 1,5 GHz wel fatsoenlijk met VPC kan draaien. Mijn powermac doet het iig wel, maar da's natuurlijk geen vergelijking.

• Murcielago
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 13-10 03:55
Hydraulik-Phunk schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 16:33:
Verdiep je anders eerst eens in het feit dat Apple over gaat stappen op x86 processoren. Ik verwacht in de toekomst veel meer compatibilty mbt programmeertalen, al weet ik niet of je zin hebt hierop te wachten.
Een PBook kan vrij redelijk VPC trekken, maar Visual Studio is ook 'nog 'n aardige dobber.

Een nieuwe P4 PBook zou wellicht een oplossing voor je kunnen zijn, maar dit is nog flinke toekomstmuziek vooralsnog...
P4 pbook? alsjeblieft zeg, die zullen er dus nooit komen

PSN: djmurcielago

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Visual Studio in Virtual PC is niks.. denk dat je daar knettergek van wordt.
djmurcielago schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 18:17:
[...]

Moet je nou echt zo mierenneuken?

[ Voor 60% gewijzigd door Bigs op 30-06-2005 18:29 ]

• Rob
  • Registratie: Februari 2000
  • Niet online

Rob

aik0n schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 16:14:
Om direct tot het punt te komen...

Men Toshiba notebook is reeds stuk na 2 jaar... nu heb ik hem nog nodig voor mijn laatste jaar opleiding op school (waar laptop verplicht is). Nu wil ik echter nooit nog een x86 notebook. Ze zijn slecht, duur en lelijk.
Over slecht, duur en lelijk valt een hele andere discussie te voeren, laten we dat maar niet doen.

Over virtual pc: een kennis draaide dit op zijn dual g4 en werd hier gek van de traagheid. Hij gebruikte het alleen maar om sites met IE te controleren.
Ik ben bang dat een zware ontwikkelomgeving dan helemaal traag gaat lopen. Houdt er ook rekening mee dat je een OS draait (macosx) met daarin nog een OS (windows), dat begint al redelijk aan je geheugen te knagen en daarin een ontwikkelomgeving. 1GB is dan wel gewenst in de mac.

In the beginning the Internet was a bunch of smart users with dumb terminals. Now...

• GSL
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-09-2024

GSL

Ik heb een powerbook met VPC. Mijn pb heeft als specs een 1,67 GHz proc met 1 gig RAM. Aan VPC heb ik daarvan 512 MB RAM gegeven, en ik zal het maar meteen zeggen; het resultaat is een beetje bedroevend. VPC "herkent" een proc van maar 293 MHz (een "686")
Ik deed een poging om office 2003 (voor windows op VPC ter verduidelijking, ik had Acces nodig voor wat SQL spul voor school) te installeren maar dat gaf ik op nadat het 1,5 uur aan het installen geweest was, en toen nog maar bij Word was. Ik denk dat het dus geen goed idee Oracle enzo erop te draaien. Voor wat kleinere apps is het goed (winamp loopt lekker :P )

• O.D.Smolik
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-11 23:44

O.D.Smolik

Geen dag, zonder een appel.

Draai je XP of Windows 2000? Want XP is zwaar af te raden i.c.m. met VPC.
Ik heb zelfs ooit een complete detail getekend met autocad in Windows 2000 met VPC 6.
Dit alles met een iBook G3 700 en 384 ram :+

• Superflip
Mag ik dan ook even vragen welk versie van VPC jullie gebruiken?

Ik heb namelijk de allerlaatste (7.01 dacht ik, of was het nu 7.1, en ook legaal, dankzij men school). Ik ga hem zodadelijk wel nog eens proberen op mijn G3 600 om te zien hoe vlot hij daar op draait...

Het werken onder die VPC zou slechts voor 6 maanden zijn... dus ik vind het een beetje nutteloos om daarvoor nog een x86 notebook aan te schaffen...

//edit : ik zou eerder windows2003 draaien

[ Voor 6% gewijzigd door Superflip op 30-06-2005 20:22 ]

• Bigs
  • Registratie: Mei 2000
  • Niet online
Windows 2003 zou ik al helemaal afraden. Voor workstation-toepassingen is er niets in Windows 2003 wat je met Windows XP wel kan, maar de eerste is wel een stuk zwaarder. Windows 2000 zou inderdaad nog beter zijn, performance-wise.

[ Voor 10% gewijzigd door Bigs op 30-06-2005 20:25 ]

Verwijderd

ik heb gebruik gemaakt van delphi onder vpc, met win 98 install...het ging, maar eigenlijk alleen om even wat te laten zien, dan hield het op..werkt gewoon niet lekker

edit: op een pbook 1 ghz/512 mb ram

[ Voor 13% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2005 20:29 ]

• Superflip
Bigs schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 20:24:
Windows 2003 zou ik al helemaal afraden. Voor workstation-toepassingen is er niets in Windows 2003 wat je met Windows XP wel kan, maar de eerste is wel een stuk zwaarder. Windows 2000 zou inderdaad nog beter zijn, performance-wise.
Ik werk al ongeveer een jaar onder Windows 2003 voor ontwikkeling, en al mijn applicaties draaien uitmuntend hierop... in tegenstelling tot de XP & 2000 waar ik heel wat performenance verlies heb.

Nu onder de VPC voor mac zoek ik dus echt nog wat praktische ervaringen...

Het is echt maar voor 6 maanden...

• GSL
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 26-09-2024

GSL

Ik heb idd xp, maar alles wel in de classic stand en zo weinig mogelijk geladen in geheugen met reso 800*600. Het werkt wel, maar gewoon supertraag :)
verder gebruik ik VPC 7 (de laatste oid *all thnx to the schoollicencies :D *)

Het zal wel gaan, maar echt super..dat niet. In ieder geval heb je wel veel geduld nodig..

anyways, suc6

• Remz-Jay
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 23-07 20:13

Remz-Jay

PSEiKO

6 maanden is toch een hele lange tijd hoor, als je 5 minuten of langer op iedere compile moet wachten ;)

Wat ik zou doen... ipv VS.net lib-mono gebruiken op OSX, en Oracle thuis op een windowsbak draaien met een externe poort open.

Ook wel eens aan gedacht om gewoon een remote desktop naar thuis te draaien? MS RDC draait op mijn iBook vloeiend.. en werkt denk ik zelfs nog makkelijker dan VPC, aangezien je het comfort hebt van je eigen windowsdesktop, met al je tweaks en geinstalleerde zooi, ipv een lege "extra" install. (En zo te horen nog een stuk vlotter ook).
RDC heb je btw ook in je bezit dankzij school.. die staat als util op CD1 ;)

[ Voor 27% gewijzigd door Remz-Jay op 30-06-2005 22:44 ]

• Superflip
Remz-Jay schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 22:42:
6 maanden is toch een hele lange tijd hoor, als je 5 minuten of langer op iedere compile moet wachten ;)

Wat ik zou doen... ipv VS.net lib-mono gebruiken op OSX, en Oracle thuis op een windowsbak draaien met een externe poort open.

Ook wel eens aan gedacht om gewoon een remote desktop naar thuis te draaien? MS RDC draait op mijn iBook vloeiend.. en werkt denk ik zelfs nog makkelijker dan VPC, aangezien je het comfort hebt van je eigen windowsdesktop, met al je tweaks en geinstalleerde zooi, ipv een lege "extra" install. (En zo te horen nog een stuk vlotter ook).
RDC heb je btw ook in je bezit dankzij school.. die staat als util op CD1 ;)
Naast mijn iBook G3 heb ik niets meer voor het ogenblik...

• Kurkentrekker
  • Niet online
Och, voor vijf tientjes heb je een redelijke PIII bak staan, werkt via remote desktop sneller dan een i/powerbook met VPC erop. Een 'echte' pc is dus een stukje goedkoper dan een virtuele ;)

Verwijderd

aik0n schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 16:14:
Dan kan jij je lol op als Apple op x86 over gaat. Maar niet getreurd, er is altijd nog de Tadpole Bullfrog laptop van $27000 met een UltraSPARC erin :)

• Niakmo
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 10-02-2024
Kurkentrekker schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 01:58:
Och, voor vijf tientjes heb je een redelijke PIII bak staan, werkt via remote desktop sneller dan een i/powerbook met VPC erop. Een 'echte' pc is dus een stukje goedkoper dan een virtuele ;)
dit is dus ook mijn oplossing, thuis kan je dan gewoon via netwerk werken, maar meestal heb je toch wel een goede internet verbinding en dan kan je toch redelijk werken. Ik log of op mijn vaders windows 2003 server van zijn werk of thuis op mijn zusjes xp bak :). En het werkt gewoon goed, van bewegende dingen moet je niet te veel verwachten, als ik bijvoorbeeld een flash site test is het 3x niks maar voor gewoon niet bewegende dingen werkt het perfect.

• Hydraulik-Phunk
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 21-12-2024

Hydraulik-Phunk

Hail to the king, baby

djmurcielago schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 18:17:
[...]

Geef me 1 reden waarom niet ?

Of laat het een verminkte Xeon oid zijn, maar te doen alsof 'n P4 een utopie is is onzin natuurlijk. De overstap van PPC naar x86 had al niemand verwacht, dus 't lijkt me stug dat jij meer weet..

Screw you guys, I'm goin' home! >_>

• Kurkentrekker
  • Niet online
P4 zeker niet. maar een PM wel. Wie wil er nou een Prescott in een elegante laptop als een Powebook? Dan wordt hij meteen 3,5 kilo en doet hij ineens 2,5 uur met de accu... Nee, als je maar een beetje logisch nadenkt wordt het een Yonah die ze gaan gebruiken.

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 11:33
aik0n schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 20:40:
Ik werk al ongeveer een jaar onder Windows 2003 voor ontwikkeling, en al mijn applicaties draaien uitmuntend hierop... in tegenstelling tot de XP & 2000 waar ik heel wat performenance verlies heb.
Ik weet niet precies wat je allemaal doet, maar volgens mij doe je dan iets verkeerd.

Aangezien iedereen hier je zo'n beetje wel heeft duidelijk gemaakt dat je flink inboet op performance (minder dan 2000/XP op je native x86), zou ik toch eens kijken of je niet wat kunt doen aan het slechte en lelijke aspect. Performance-wise zijn Pbooks duurder dan de x86 equivalenten, dus die vlag gaat niet op.

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• HyperioN
  • Registratie: April 2003
  • Laatst online: 09-12 09:21
Hydraulik-Phunk schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 15:45:
[...]

Geef me 1 reden waarom niet ?

Of laat het een verminkte Xeon oid zijn, maar te doen alsof 'n P4 een utopie is is onzin natuurlijk. De overstap van PPC naar x86 had al niemand verwacht, dus 't lijkt me stug dat jij meer weet..
1. P4 is géén mobile processor. De iBooks en PowerBooks blinken uit in portabiliteit en accuduur. Met zo'n P4 under the hood heeft zo'n ding misschien net een uur, hoogstens.
2. P4 is nu al een uitstervende CPU. De eerste Pentium Apples komen in 2006. Ze gaan heus niet CPU's in hun vernieuwde productlijn zetten die op het einde van hun leven zitten.

• Superflip
Breepee schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 17:04:
[...]

Ik weet niet precies wat je allemaal doet, maar volgens mij doe je dan iets verkeerd.

Aangezien iedereen hier je zo'n beetje wel heeft duidelijk gemaakt dat je flink inboet op performance (minder dan 2000/XP op je native x86), zou ik toch eens kijken of je niet wat kunt doen aan het slechte en lelijke aspect. Performance-wise zijn Pbooks duurder dan de x86 equivalenten, dus die vlag gaat niet op.
Het feit helaas is... Ik kan weinig of niets doen met x86 toestel...
Ik werk helemaal niet graag onder windows, en ik ben tewerkgesteld in de grafische & ontwerpwereld, dan kan je het zelf ook al wel een beetje raden :)

Ik denk dat ik het probleem ga oplossen met VNC (heb rakje in datacenter, dus altijd handig) en heb steeds een goede verbinding naar men servers, en daarvan draai ik er eentje onder WIN2K3
En voor de iets lichtere applicaties gaat het gewoon VPC worden denk ik...

Nu ben ik vooral een beetje aan het uitzien welk toestel het zal worden...

Verwijderd

Mijn ervaringen met VPC; ik heb zowel op mijn iBook G4 1,2 Ghz als mijn iMac G5 (beide met 1 gig geheugen) Windows 98 geinstalleerd ipv 2000 of XP. Windows draait dan uitstekend op beide machines en kan ik mijn statistiekprogramma's (AMOS; LISREL; MLWIN; SAS) prima draaien. Onder 2000 en XP was dat bijna niet vooruit te branden.
Pagina: 1