[6600GT] Leadtek klokt 2D te hoog?

Pagina: 1
Acties:

• _fool
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 16-07 12:47

_fool

Helemaal zo gek nog niet

Topicstarter
Hey allen,

Onlangs schaften ik en een vriend van me beiden de Leadtek 6600GT TDH Extreme (PCI-e) aan. Da's een 6600GT met gegarandeerde clock op 550Mhz/1.12Ghz.

Binnen 1 dag liepen we allebei tegen hetzelfde probleem aan: na het spelen van een spel, en soms ook na booten, geeft de kaart in 2D-modus erg slecht beeld (vertikale vertekening, wazige pixels, schaakbordpatroon, etc). In 3D-modus gaat echter alles prima.

Ondertussen hebben we de oorzaak gevonden, maar omdat er op google niets/weinig over te vinden was zet ik het ook even hier neer, zodat de mensen die het probleem misschien ook hebben hier een oplossing kunnen vinden.

Probleem:
Lelijk 2D-beeld op Leadtek 6600GT TDH Extreme (PCI-e)

Oorzaak:
Als je in je Forceware (alle 77.xx versies geprobeerd) de clocksnelheid van de core en het geheugen in 3D-mode verandert, dan zet hij stilletjes ook je 2D-kloksnelheden op die hoogte! Normaal is je 2D core speed 300 Mhz, in 3D 550Mhz. Maar als je in 3D je core op 575 laat draaien dan zet hij ook je 2D core op 575Mhz. Het probleem is echter dat je grafische kaart in 2D op een lager voltage draait (dit is een hypothese, correct me if I'm wrong). En dan is die 575Mhz core-instelling veel te hoog. Daardoor wordt je beeld slecht of krijg je (in het ergste geval) zelfs een freeze. Temperatuur is hierbij geen issue: kaart wordt geen 50C.

Oplossing:
De 3D manueel overklokken, en *vervolgens* de 2D manueel weer terug klokken naar 300Mhz. Problem solved. Grafisch geheugen kan maar op 1 snelheid draaien en is dus in 2D en in 3D gelijk. Daar moet je dus zelf mee experimenteren.

Let wel: ik ben deze bug dus steeds pas tegengekomen nadat ik de clockfreq's met de hand gewijzigd had. Volgens mij staat de kaart standaard wel degelijk op 300hz in 2D, dus als je niet overclockt kom je dit probleem waarschijnlijk niet tegen.

Oh: en omdat ik liever altijd een vraag post dan een antwoord:

"Zijn er meer mensen met deze kaart die dit probleem hebben? Of hadden wij net de 2 kapotte exmplaren uit het vrachtschip?"

:D

edit:
En naar aanleiding van de reactie van Alsem1: zijn er andere kaarten van Leadtek die ditzelfde probleem hebben?

[ Voor 4% gewijzigd door _fool op 30-06-2005 16:37 ]

specs

• Alsem
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 27-01-2022
hmm, ik heb 2 keer de 6800gt van leadtek, en als ik een spel speel doet die het goed, maar als ik dan terug naar het bureaublad ga zie ik artifacts; rare pixels enzo..

• _avalanche_
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 21:47
nou en dat is nu net het probleem wat hij uitlegt dus misschien zijn oplossing is proberen?