Toon posts:

Welk geheugen?

Pagina: 1
Acties:
  • 29 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb in de faq geprobeert uit te zoeken welk geheugen ik nu heb beste in mijn pc kan stoppen, maar ik kom er maar niet uit.

Nu heb ik 512mb ddr ram pc2700, maar ik heb het idee dat dat een bottleneck is voor mijn pc.
Nu ben ik van plan (misschien 2* met dual channel) 512 mb pc3200 te gaan kopen, maar ik heb geen idee of hij hier ook sneller van word, omdat geheugen-bus maar 160 mhz is.

Specificaties moederbord: http://img238.imageshack.us/my.php?image=mobo6zm.jpg

Systeem:
Epox 4plai (interchip i848p)
P4 2,8 ht (fsb 200mhz)
512 mb ddr ram pc2700
Leadtek Geforce 6600gt @ 550/1000
2* s-ata hitachie schijven (160+80gb)
Creative Soundblaster live 24bit

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Geheugen loopt default met de snelheid van het traagste reepje, of de max snelheid van de chipset (indien lager). Als je het op 200MHz wil laten draaien, ben je je oude reepje aan het overclocken.

Pc3200 kopen kan in dit geval geen kwaad en is waarschijnlijk slim met oog op de toekomst en omdat het prijstechtnisch ook niets uitmaakt nu.

{signature}

• L.N.
  • Registratie: Augustus 2003
  • Laatst online: 19:06
Je moederbord ondersteunt toch geen dualchannel?

Je kan er dus ook 1 reepje geheugen bijplaatse. Ik vraag me alleen af of het toevoegen van het geheugen (dat dus op 333 Mhz gaat draaien) niet langzamer is dan 1 nieuw reepje pc3200 (en dus je oude reepje pc2700 eruit halen)...

Verwijderd

Topicstarter
LuukNouwen schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 13:46:
Je moederbord ondersteunt toch geen dualchannel?

Je kan er dus ook 1 reepje geheugen bijplaatse. Ik vraag me alleen af of het toevoegen van het geheugen (dat dus op 333 Mhz gaat draaien) niet langzamer is dan 1 nieuw reepje pc3200 (en dus je oude reepje pc2700 eruit halen)...
Van de epox site (mijn versie 4plai, staat er niet op, maar op de boos van mij mobo staat ook dat hij dual channel ondersteund:
*Geheugen*
--Ondersteund enkel- en dubbelzijdig 2.5v DDR-266/333/400 DIMMs met dual channel architectuur in 64/128/256/512 technologiën
--Ondersteund maximaal 2 GB aan geheugen
Betekent dat dan dat hij 2*512 ondersteund of 2*256? dat snap ik even niet.
Maar ik heb eens gehoord dat 200mhz en 333mhz geheugen niet goed werkt omdat het geheugen dan teveel te verwerken krijgt en dus langzamer gaat? Als dit waar is kan ik dus het beste 512 pc 3200 bijkopen en pc2700 eruithalen (Dan kan ik er later nou dual channel van maken door nog één bij te kopen)

[ Voor 8% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2005 13:52 ]

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Synchroon draaien (fsb:mem is 1:1) is inderdaad ook een voordeel. Als TS zijn nieuwe geheugen heeft, is het makkelijk door hem zelf te testen/ervaren door tests met en zonder het oude reepje erbij te doen. :) Dit is moeilijk in het algemeen te zeggen, maar als het probleem nu is dat hij een flinke swapfile nodig heeft, is de hoeveelheid geheugen belangrijker dan synchroniteit (snelheidsverlies wegens wachten op de hdd is groter dan het verlies omdat je geheugen niet op de optimale snelheid draait.) Maar goed, dat mag TS zelf testen. :)

Dual channel heeft dat bord inderdaad niet (lees: heeft de i848p niet).

[ Voor 3% gewijzigd door Voutloos op 30-06-2005 13:55 ]

{signature}

Verwijderd

Topicstarter
Voutloos schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 13:52:
Synchroon draaien (fsb:mem is 1:1) is inderdaad ook een voordeel. Als TS zijn nieuwe geheugen heeft, is het makkelijk door hem zelf te testen/ervaren door tests met en zonder het oude reepje erbij te doen. :) Dit is moeilijk in het algemeen te zeggen, maar als het probleem nu is dat hij een flinke swapfile nodig heeft, is de hoeveelheid geheugen belangrijker dan synchroniteit (snelheidsverlies wegens wachten op de hdd is groter dan het verlies omdat je geheugen niet op de optimale snelheid draait.) Maar goed, dat mag TS zelf testen. :)

Dual channel heeft dat bord inderdaad niet (lees: heeft de i848p niet).
Bedankt, nou weet ik teminste waar ik aan toe ben, maar geen dual channel :( , stelletje oplichters, het staat met koeie-letters op de doos van me mobo :o

• aramdin
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 24-07-2024
Check of er instelbare memory dividers op het moederbord zitten. Met een beetje geluk kan je nieuwe geheugen wel op 200mHz effectief lopen (bv met een 5:6 divider)...Dat zou een significante boost geven :)

Een gig pc3200 geheugen kost nu "nix" meer...Ik had mn geheugen toendertijd voor 300e gekocht, de huidige nieuwprijs is 130...(2x 512Mb Corsair TwinX Pro Pc3200c2)

Schiet eens een pic van je mobo doos ;)

Instagram / YouTube

Verwijderd

Topicstarter
aramdin schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 16:50:
Check of er instelbare memory dividers op het moederbord zitten. Met een beetje geluk kan je nieuwe geheugen wel op 200mHz effectief lopen (bv met een 5:6 divider)...Dat zou een significante boost geven :)

Een gig pc3200 geheugen kost nu "nix" meer...Ik had mn geheugen toendertijd voor 300e gekocht, de huidige nieuwprijs is 130...(2x 512Mb Corsair TwinX Pro Pc3200c2)

Schiet eens een pic van je mobo doos ;)
Heb ik ff geen fototoestel, maar er staan allerlei dingen achterop de doos en dan staat er nog wat onder optional: Lan connection on board (zit erop), dual channel ddr (dus niet erop)), Port port (wat het ook zijn mag)
Volgens mij zitten er geen instelbare memory drivers bij.

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 13:54

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Verwijderd schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 15:30:
[...]

Bedankt, nou weet ik teminste waar ik aan toe ben, maar geen dual channel :( , stelletje oplichters, het staat met koeie-letters op de doos van me mobo :o
GoT Huisregels

Hoepel even een end op met dit soort kreten :(

Als je niet normaal kunt posten (en bovendien rekening houden met de mogelijkheid dat JIJ iets fout leest), kun je maar beter niet op GoT posten :/

[ Voor 5% gewijzigd door dion_b op 30-06-2005 18:13 ]

Oslik blyat! Oslik!

Pagina: 1

Dit topic is gesloten.