Toon posts:

glimmend scherm

Pagina: 1
Acties:
  • 1.023 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Hallo,
Ik ben van plan een laptop aan te schaffen via mijn werk. Op mijn werk heb ik de keuze uit verschillende modellen van HP. Ik zit echter nog te twijfelen over het scherm, omdat een breedbeeld ( weerspiegelend) scherm mij bijzonder irritant lijkt. Graag zou ik van jullie willen horen of jullie hinder ondervinden van de weerspiegelende werking van de breedbeeld schermen in het algemeen. Verder zou ik ook graag jullie oordeel willen hebben over het merk HP als laptop fabrikant.

Menno

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Quartje
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 01-10 12:37
Naar mijn beste weten zijn beeldschermen met een breedbeeld aspect ratio niet meer of minder weerspiegelend dan beeldschermen met een 'normale' verhouding :)

[ Voor 8% gewijzigd door Quartje op 30-06-2005 13:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Breedbeeld heb je geen last van (je hebt alleen maar "meer" scherm (mits je voor een 17" breedbeeld ipv een 15" 3/4 scherm kiest), en hoe meer hoe beter, zou ik zeggen)

Over dat spiegelen:

Koop NOOOOOOOOOIIT een scherm dat spiegelt!!
De anti-reflex coating is niet voor niets uitgevonden, zal ik maar zeggen..

maar ja... tegenwoordig is het bling-bling -> ping-ping he....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik doelde op een WXGA high-definition breedbeeldscherm

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• troyk
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 22-04 14:11

troyk

attrib -r troyk.nfo

Heb tot voor kort (3 dagen terug) een HP Pavilion 8045EA gehad met een 17" Brightview WXVGA scherm en ben hier altijd zeer tevreden over geweest. De spiegeling is alles behalve irritant maar juist heerlijk helder en het contrast komt veel beter naar voren.

p.s: De eigenaar van de laptop is nu vermoedelijk een Junk uit Utrecht.

It's not who you are , it's who you know.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• meelmark
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 01-02 13:26
troyk schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 14:19:
_/-\o_ :r kut man!

"Thunder? Flash!" "AMD 1200,256DDR,MX400,5.1,MSI 266A"

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• MasterMike
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 02-03-2024
troyk schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 14:19:
\\offtopic
Darn! Slecht om te horen maar had je een diefstalverzekering afgesloten..? :X

\\ontopic
Koop geen glanzend laptop scherm hier zie je namelijk alles op en bij schoonmaken is het mogelijk dat je vlekken krijgt. Hieraan zul je je altijd ergeren. P.s. Heb hier ervaring mee. Ken iemand met een ACER laptop die ook een glanzend scherm had en nu allemaal vegen heeft / vlekken :'(

[ Voor 40% gewijzigd door MasterMike op 30-06-2005 15:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• staefke
  • Registratie: December 2003
  • Laatst online: 19-09 08:09
heb zelf een sony vaio a417 en dat scherm spiegelt ook wel wat, maar het is allesbehalve iritant. Ik heb hem hier op mn werk naast een Dell TFT staan en dit beeld is gewoon stukken beter en prettiger om naar te kijken (natuurlijk ook omdat die laptop van mij is :) )

duh ?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Pegasus81
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 17-08 19:56

Pegasus81

Group: Infinity

Verwijderd schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 13:43:
Breedbeeld heb je geen last van (je hebt alleen maar "meer" scherm (mits je voor een 17" breedbeeld ipv een 15" 3/4 scherm kiest), en hoe meer hoe beter, zou ik zeggen)
Dat klopt volgens mij niet. 4:3 schermen in welke grote dan ook, hebben altijd een groter schermoppervlak dan hun breedbeeld 16:9 collega's. Poging om het uit te leggen: Een breedbeeldscherm is meer platter, dan het breder is. Het oppervlak van een 17" 4:3 is groter dan het oppervlak van een 17" 16:9 of 16:10.

Bijvoorbeeld: 16 x 10 cm = 160cm^2 en 16 x 9 cm is 166 cm^2.
Als je dan de 4 uit 4:3 onder dezelfde noemer brengt, dus 16:12 dan blijkt: 16 x 12 cm = 192cm^2.

4:3 schermen hebben dus een 15,6% groter schermoppervlak dan 16:9 schermen :)

[ Voor 20% gewijzigd door Pegasus81 op 30-06-2005 15:35 ]

System info: Abit KG7-Raid, AMD Athlon XP 1800+@1900+, 512 Mb DDR ram, Radeon 8500LE, 2x40Gb Maxtor 7.2k + 1x 100Gb Maxtor 5.4k, 24x Plextor CdWiter, 16x Pioneer DVD, 3.5" Floppy, SB Audigy, 10/100 noname network, Iiyama Vision Master 450

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hmm pegasus,

Je berekening is wel erg kort door de bocht....
je vergeet namelijk dat b.v. 17" de diagonaal van het scherm aangeeft, terwijl je hier aanneemt dat bij beide schermen de breedte absoluut gelijk zijn.
Een smallere rechthoek met dezelfde diagonaal zal echter een langere breedte hebben!

Het ziet er dus eigenlijk zo uit:

Voor een 4:3 scherm geldt b/h = 4/3

Voor de lengte van de diagonaal d geldt de oeroude stelling van phytagoras

d² = h² + b² (1)

èn 1 inch = 2.54 centimeters (2)

hier dus een diagonaal van 17" geeft met (2) d = 43,18
We weten b/h = 4/3 dus b = (4/3)h, vul dit in in de formule (1)

(43,18)² = (h)² + (4/3*h)²

(1864,5124) = (1 + 16/9) h²

671,224464 = h²

h is dus 25,908

dit scherm heeft dus een heeft een horizontale breedte van: 25,908
We weten b = 4/3*h is dus de verticale hoogte, die wordt: 34,544

De oppervlakte is dus b*h= 894,965952 zeg dus 895 cm²

We herhalen nog ff de berekening voor een 16:9 scherm met een diagonaal van 17"
Het enige verschil is nu dat voor het verband tussen h en b geldt : b = (16/9)h
Hieruit komt (believe me ;) )
Een hoogte van 21,169
Een breedte van 37,634
De oppervlakte is dus: 796,687 zeg maar 797 cm²

Je hebt dus inderdaad gelijk dat een breedbeeldscherm effectief kleiner is (zoals intuitief ook wel was te verwachten), alleen is het 4:3 scherm "slechts" 12% groter :*)
(en je kan idd zien dat een breedbeeldscherm van 17" 37,6cm breed is ipv de 34,5 van een normaal scherm.)

Voor de rest komt je schatting dus aardig in de buurt, :7

Maar ik zit zelf idd ook naar het aanschaffen van een laptop te denken die toevallig ook zo´n glimmend scherm schijnt te hebben.....

Dus ik vraag me eigenlijk ook wel af hoe goed/slecht zo´n ding is!......

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marko77
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05 19:41
ik heb een pavilion ze6025ea, ook met een WXGA high def scherm,

het glimmen lijkt wellicht irritant, maar is het idd niet, het is juist heerlijk rustig voor je ogen en scherp!

ik zit nu alleen even te zoeken hoe ik dit scherm het beste schoon kan maken, zijn daar speciale doekjes voor oid?

ik had een nieuw topic kunnen openen, maar dit topic is nog niet zo oud dus ik dacht laat ik het hiet eerst maar even vragen :)

Mijn rig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Gezien de verschillende reacties is het misschien handig om eens naar en winkel te gaan en het zelf "uit te testen" wat je nu het prettigst vindt

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 04-07-2005 16:33 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• arnax
  • Registratie: Januari 2005
  • Laatst online: 30-12-2020

arnax

Penguins rock!

Ik heb dus voor mijn huidige laptop een 'normaal' scherm gehad en nu dus een glimmende. De glimmende bevalt veel beter. Alles is veel helderder. Enige nadeel is wel dat je vlekken nogal snel ziet, maar is ook weer makkelijk schoon te maken met een brillen doekje :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Dj-sannieboy
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

Dj-sannieboy

Nee.... beter!

marko77 schreef op maandag 04 juli 2005 @ 16:29:
ik zit nu alleen even te zoeken hoe ik dit scherm het beste schoon kan maken, zijn daar speciale doekjes voor oid?
Er zijn idd speciale doekjes voor.. die ik heb zijn voot LCD en CRT.. eerst met het natte doekjes schoonmaken en dan met het droge doekje droogmaken.. werkt uitstekend..

[ Voor 23% gewijzigd door Dj-sannieboy op 04-07-2005 17:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• marko77
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 06-05 19:41
ok, en hoe heten die dingen? waar kan ik ze kopen?

of zijn brillendoekjes voldoende?

Mijn rig

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 02:40

Emiel1984

Made in NL

Ik maak mijn scherm altijd schoon met de auto-ruiten doekjes :)

Anders wel met een (let op) klein beetje glas-x op een doekje :)

werkt uitstekend bij mij tot zover

[LTS][MTS][HTS]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ach ja... het voordeel van een glimmend scherm is dat een bepaalde lichte vlek (bijvoorbeeld een lamp of een velletje wit papier, of de witte muur achter je) in slechts een bepaalde richting wordt terug gekaast. Als jouw ogen nou precies toevallig net niet in die richting zitten, heb je dus helemaal nul last van die witte reflectie. Bij een mat scherm wordt het licht in alle richtigen terug gekaatst, dus gaat altijd een deel van het gereflecteerde licht ook naar je ogen.

Klein nadeeltje van een glimmend scherm is natuurlijk wel dat als je ogen zich precies in de kaats-richting van de witte muur, plafond, je eigen T-shirt, de zon, een schemerlamp, een wit velletje papier of de tanden van je Surinaamse buurman bevinden, je gelijk helemaal niks meer ziet...

Ik weet wel wat ik zou kiezen...
Nogmaals: de anti-reflex coating voor (spiegelende) CRTs is niet voor niets uitgevonden!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• pierre-oord
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 10-02 23:00
@emiel1984:
Op "oude" CRT schermen worden al dat soort spulletjes niet aangeraden, dat zal ook gelden voor LCD schermen. Je kunt door de agressiviteit van dat spul namelijk anti-reflectie (voor zover aanwezig op laptops?) ermee af poetsen. Ik zou dus liever kiezen voor een zacht spul.

Ik gebruik een een of andere spray die er speciaal voor is gemaakt. Ik zou niet m'n leven tegen vegen op m'n scherm aan willen kijken.
Pagina: 1