[Illustrator] Eyedropper gebruik

Pagina: 1
Acties:

• jsiegmund
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 10:17
Ik ben in Photoshop nogal gewend geraakt aan het gebruik van de eyedropper tool. Nu ben ik rustig aan eens begonnen met Illustrator, maar die eyedropper is me een beetje onduidelijk in het gebruik. Bijvoorbeeld: ik wil een Inner glow toepassen op een object, en wil daarvoor een kleur gebruiken uit het plaatje dat ik al heb: hoe doe je dat!? Je kunt wanneer de color picker open staat de eyedropper niet gebruiken en voor zover ik heb kunnen vinden is er dus geen handige manier om dan even een kleur uit je plaatje aan te klikken om die te gebruiken??
Handleiding gelezen overigens, maar daar staat ook weinig in over dit probleem.

• OzBoz
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 16-06-2025

OzBoz

.:.H.:.I.:.P.:.

Illustrator is niet echt voor bitmaps. En volgens mij is de innerglow dat wel.

My Fizion | My 3D prints | LinkedIn

• jsiegmund
Inner glow is maar een voorbeeld waarbij je het ding niet kunt gebruiken, geld voor meer dingen... Overigens zit inner glow toch gewoon in Illustrator, waarom zou het dan niet goed te gebruiken zijn?

• Yoozer
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 20-01 22:02

Yoozer

minimoog

iCe01 schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 13:23:
Nu ben ik rustig aan eens begonnen met Illustrator, maar die eyedropper is me een beetje onduidelijk in het gebruik.
De eyedropper in Illustrator neemt het volgende over van een object:

- fill color (normaal/gradients)
- stroke color (omlijning)
- stroke width (dikte van omlijning)
- eventuele modifiers (zie ook je "Styles" tabblad")
- volgordes (stroke boven fill, stroke onder fill).

Maar echte kleuren -nee. Illustrator in CS2 heeft die optie wel, maar niet helemaal zoals je denkt.
Bijvoorbeeld: ik wil een Inner glow toepassen op een object, en wil daarvoor een kleur gebruiken uit het plaatje dat ik al heb: hoe doe je dat!?
Inner Glow is een pixel-based layer effect. In feite, als je bij Photoshop iets in een layer veranderd wordt er heel snel weer het layer-effects algoritme overheen gegooid. Glow wordt gedefinieerd als een naar buiten lopende gradient van kleur die loodrecht op de 'edge' van een object staat en kan gesimuleerd worden door het silhouet van het originele object te pakken, het te vullen met de glow-kleur, er een gerichte gaussian blur (pixels, geen vectors - daar gaat het dus al fout) erover heen te gooien en klaar.
Je kunt wanneer de color picker open staat de eyedropper niet gebruiken en voor zover ik heb kunnen vinden is er dus geen handige manier om dan even een kleur uit je plaatje aan te klikken om die te gebruiken??
Nee :). Het degradeert niet mooi (gradients degraderen niet eens mooi) en als je glow wil hebben zou ik gewoon met bitmaps aan de slag gaan. Met degraderen bedoel ik export naar eerdere versies en formaten e.d.

Je zou het wel kunnen simuleren met de gradient mesh tool, maar daar ben je dan wel even mee bezig.
Overigens zit inner glow toch gewoon in Illustrator, waarom zou het dan niet goed te gebruiken zijn?
Gaussian blur zit er ook in, maar dat wil niet zeggen dat je alles netjes in vectoren houdt :).

[ Voor 7% gewijzigd door Yoozer op 30-06-2005 14:05 ]

teveel zooi, te weinig tijd

• Splash
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 05-05 15:25
Euhm, ik weet niet waar die mensen hierboven het allemaal over hebben, maar dat soort effecten is gewoon prima te gebruiken hoor. Alles blijft gewoon netjes vectors, en de glow wordt elke keer opnieuw berekend bij aanpassen, maar ook bij bv in of uitzoomen. Nadeel is wel dat dit relatief traag gaat, dus ik kan aanraden om dit soort effecten pas op het laastst toe te voegen.

Als ik direct de een kleur uit m'n afbeelding wil doe ik altijd maar stiekum het volgende: ik maak een screenshot (prt scr), en die plak ik direct er naast (ctrl-v), vervolgens pik ik met de eyedropper de kleur uit deze bitmap, en sleep ik de kleur naar de swatches, zodat ie makkelijk bewaard blijft. Screenshot verwijderen en klaar. Echt netjes of snel is het niet, maar het werkt wel. :)

• TeeDee
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 05-05 18:54

TeeDee

CQB 241

Splash schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 15:15:
Euhm, ik weet niet waar die mensen hierboven het allemaal over hebben, maar dat soort effecten is gewoon prima te gebruiken hoor. Alles blijft gewoon netjes vectors, en de glow wordt elke keer opnieuw berekend bij aanpassen, maar ook bij bv in of uitzoomen. Nadeel is wel dat dit relatief traag gaat, dus ik kan aanraden om dit soort effecten pas op het laastst toe te voegen.
Dan is het geen vector gebaseerd bestand meer. Plaats jij die graphic maar eens in Indesign/Quark etc. en vergroot het eventjes met factor-x. Maak dan een print oid en bekijk het resultaat.

In Illustrator lijkt het alsof het een vector is, maar zoom maar eens scherp in. Dan zie je toch echt pixels.

Heart..pumps blood.Has nothing to do with emotion! Bored

Verwijderd

de resolutie van die bitmap effecten is overigens in te stellen, maar het blijft idd een bitmap effect.

ergo: gewoon ps gebruiken als je met bitmaps bezig gaat

• jsiegmund
Ok dan ga ik weer terug naar Photoshop hiervoor, ben ik toch een stuk sneller mee.
Pagina: 1