De eyedropper in Illustrator neemt het volgende over van een object:
- fill color (normaal/gradients)
- stroke color (omlijning)
- stroke width (dikte van omlijning)
- eventuele modifiers (zie ook je "Styles" tabblad")
- volgordes (stroke boven fill, stroke onder fill).
Maar echte kleuren -nee. Illustrator in CS2 heeft die optie wel, maar niet helemaal zoals je denkt.
Bijvoorbeeld: ik wil een Inner glow toepassen op een object, en wil daarvoor een kleur gebruiken uit het plaatje dat ik al heb: hoe doe je dat!?
Inner Glow is een pixel-based layer effect. In feite, als je bij Photoshop iets in een layer veranderd wordt er heel snel weer het layer-effects algoritme overheen gegooid. Glow wordt gedefinieerd als een naar buiten lopende gradient van kleur die loodrecht op de 'edge' van een object staat en kan gesimuleerd worden door het silhouet van het originele object te pakken, het te vullen met de glow-kleur, er een gerichte gaussian blur (pixels, geen vectors - daar gaat het dus al fout) erover heen te gooien en klaar.
Je kunt wanneer de color picker open staat de eyedropper niet gebruiken en voor zover ik heb kunnen vinden is er dus geen handige manier om dan even een kleur uit je plaatje aan te klikken om die te gebruiken??
Nee

. Het degradeert niet mooi (gradients degraderen niet eens mooi) en als je glow wil hebben zou ik gewoon met bitmaps aan de slag gaan. Met degraderen bedoel ik export naar eerdere versies en formaten e.d.
Je zou het wel kunnen simuleren met de gradient mesh tool, maar daar ben je dan wel even mee bezig.
Overigens zit inner glow toch gewoon in Illustrator, waarom zou het dan niet goed te gebruiken zijn?
Gaussian blur zit er ook in, maar dat wil niet zeggen dat je alles netjes in vectoren houdt

.
[
Voor 7% gewijzigd door
Yoozer op 30-06-2005 14:05
]