WD740GD vs. WD2500KS welke te kiezen?

Pagina: 1
Acties:

• Cergorach
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-03 16:36
Situatie: Ik heb een SN95G5 en heb er in het verleden meteen een Raptor WD740GD in gezet, deze bevalt mij prima, ik zou echter iets meer ruimte willen hebben en extra snelheid is ook nooit weg. M'n belangrijke data wordt opgeslagen op een file server die in RAID5 draait, dus de data op m'n SN95G5 hoeft niet super veilig te zijn, dus twee harde schijven in RAID0 draaien is een prima oplossing voor meer snelheid en meer ruimte te creeren. Ik speel heel weinig games (maar als ik ze speel wil ik ze wel heel goed kunnen spelen), voornamelijk internetten, development, film/series kijken. Waar de harde schijf voornamelijk 't zwaar heeft is als ik groote hoeveelheid data verplaats en wanneer ik groote bestanden open (pdfs, psds, indd, etc.).

Vraag: Nu is natuurlijk het makkelijkste om gewoon een extra Raptor erbij te plaatsen, maar de WD2500KS ziet er ook veel belovend uit (16MB etc.) en die komt er in de reviews die ik heb kunnen vinden er redelijk goed uit en zou op een aantal punten de Raptor voorbij kunnen streven. Nu weet ik niet zeker welke ik moet kiezen, twee WD2500KS aanschaffen of een extra WD740GD aanschaffen. De schijven per stuk scheelen niet zo veel, en ik kan altijd nog m'n huidige Raptor verpatsen, dus geld speelt in dit geval niet zo een grote rol. Ik weet niet of de schijven wel volledig benut kunnen worden met de onboard RAID controller van de SN95G5 en of dit ook nog invloed heeft op de keuze van de harde schijven. Gaarne u inzicht(en).

ps. in princiepe ben ik niet vreselijk geintereseerd in een HD van een ander merk, dus opmerkingen zoals "WD sucks!" of "Neem toch een..." gaarne goed onderbouwen.

• Predje
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 03-03-2025
Ik heb zelf 2 74 gig raptor in RAID0 hangen, werkt perfect hoor.
Hoelang heb je die raptor al? Misschien werkt het optimaal als je 1 oude en 1 nieuwe hebt.
Denkt dat je het beste 2 nieuwe kunt nemen en dan kom je makkelijker uit op die andere.
Maar als het geen problemen oplevert dan zou ik gewoon nog 1 raptor kopen.

• Timo
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 08:44
Ik zou voor de 2e raptor erbij gaan..
De WD2500KS kan nooit die acces time bij houden, dus de raptor zal sneller aanvoelen.
En de twee raptors in raid-0, zullen die wd2500KS, waarschijnlijk verslaan...

Ik ben erg tevreden met mijn Raptor hier :)
Alleen, heb je aan die 148GB genoeg?

T.net BenchDB

[ Voor 40% gewijzigd door Timo op 01-07-2005 08:26 ]

• Femme
  • Registratie: Juni 1999
  • Laatst online: 09:37

Femme

Hardwareconnaisseur

Official Jony Ive fan

Je kunt beter deze twee resultaten vergelijken. Beide gebruiken de nForce Pro / nForce4 Ultra / nForce4 SLI SATA-controller.

De Caviar SE16 WD2500KS komt goed mee met de nieuwste 7200rpm harde schijven van Hitachi en Maxtor, maar de Raptor WD740GD is nog steeds sneller. In RAID 0 zal dat verschil alleen maar groter worden.

• Cergorach
  • Registratie: Mei 2000
  • Laatst online: 04-03 16:36
Thanks guys! Ik had al gekeken naar die benchmarks, maar wat elke benchmark precies inhield was mij niet geheel duidelijk en dan kan ik beter vragen dan gokken wat het handigst is in mijn situatie.

Aan 148GB heb ik meer dan genoeg, ik heb bijna een TB aan harde schijf ruimte op m'n file servertje ;-) Dat wordt trouwens dit jaar nog uitgebreid dankzij Femmes review van de Areca raid kaarten, een Areca 16 poorts PCI-X will be mine before the end of the year. Daar wil ik die Caviar SE16 WD2500KS in gaan hangen.

Wat programmas installeren, een paar games, wat projecten en een virtual machine of 2-3 en je 74GB is al vlot vol.