Hoe harddisk zonder filesystem bit to bit te clonen?

Pagina: 1
Acties:
  • 527 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• tyball
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 07-01 16:46
Ik heb een probleem. Ik heb een raid 0 configuratie en 1 van de 2 schijven is aan het sterven. Ik wil dus alleen de stervende schijf clonen naar een andere nieuwe harddisk van het zelfde type. Op deze stervende schijf staat dus een op het oog ongeorganiseerde zooi bits. Er is dus geen mooi filesysteem aanwezig met partities. Het probleem is dat programma's als ghost en drive-image alleen harddisks kunnen clonen waar een partitie op staat met een file systeem zoals ntfs of fat. Ik moet dus een programma hebben dat de hardeschijf bit voor bit cloned. Ik heb naast ghost, drive image en acronis true image ook g4u geprobeerd zonder resultaat.

• TrailBlazer
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 07-02 09:48

TrailBlazer

Karnemelk FTW

knoppix cd en dan rotzooien met dd denk ik

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 04-03 09:54

Arno

PF5A

Ghost heeft ook een sector2sector mode. Ik kan zo even geen ghost.exe starten, maar er is een command switch die dit wel kan.

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• XTerm
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-06-2025
Knoppix CDtje booten.
Laten we er vanuit gaan dat /dev/hda de stervende member van je RAID0 is.
En dat /dev/hdc de nieuwe disc is waar je hem op wil kopieeren.

Dan doe je
code:
1
 dd if=/dev/hda of=/dev/hdc conv=noerror

Dat gaan dan *erg* lang duren, zeker als je disc al half dood is.
Met dmesg | grep hd kan je kijken wat je discen in jouw situatie zijn.

• tyball
probleem met dd (wordt gebruikt door g4u) is dat het na +-10 retrys op een zelfde punt er mee stopt omdat de schrijf kapot is en een tijdje soms niet reageert.

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ik heb laatst met een datarecovery tool gedaan in WXP waar het bestand systeem geen meter te lezen was en alleen maar bitjes nog kon lezen. Ik ben per bit toen gaan werken en dat duurde voor de 160 gb een halve dag.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• the_stickie
  • Laatst online: 14-09-2025
met ghost kan dit wel degelijk... je moet allen de juiste commandline switch zetten.

Hou er ook rekening mee dat die ghost bestanden behoorlijk groot zullen zijn.

edit:
ik heb het nog eens uitgevogeld en met ghost kan dit met de switch -ir (Image Raw)
je vindt dit terug in de handleiding (pdf) van ghost...

[ Voor 32% gewijzigd door the_stickie op 30-06-2005 13:49 ]

Verwijderd

Met ddrescue misschien:
http://www.gnu.org/software/ddrescue/ddrescue.html

die kan het kopieeren hervatten als de schijf niet reageert.

• tyball
iemand enig idee hoe ik die ddrescue aan de praat krijg daar er alleen wat source files te vinden zijn (via een boot disk?)

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Download deze cd eventjes: http://ubcd.sourceforge.net/

Daar zit ook een Linux versie op en als je daarvan boot dan heb je oa. ddrescue tot je beschikking :)

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• tyball
ik heb die linux boot cd gedownload ,en gebrand maar ik kan nergens ddrescue selecteren of vinden in dat menu...

• Wolfboy
  • Registratie: Januari 2001
  • Niet online

Wolfboy

ubi dubium ibi libertas

Je moet INSERT starten (dat is de linux distro die op de cd staat) en als die gestart is dan kan je vanaf daar ddrescue vanuit een (root) console venster starten.

Blog [Stackoverflow] [LinkedIn]

• XTerm
  • Laatst online: 10-06-2025
tyball schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 13:19:
probleem met dd (wordt gebruikt door g4u) is dat het na +-10 retrys op een zelfde punt er mee stopt omdat de schrijf kapot is en een tijdje soms niet reageert.
Beter lezen, dd met conv=noerror zal niet stoppen bij slechte sectoren.

• lvh
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

Ghost heeft al twee keer (in ongeveer dezelfde situatie, maar dan wel een bijna-kapotte RAID5 array) bij mij zo'n partitie/disk opgevreten :-| Gelukkig had ik RAID5 en kon ik dus door die derde disk te rebuilden weer verder zonder dataloss.

dd is het enige tooltje wat ik in dit geval zou betrouwen :-)
Pagina: 1