Pc-Card NIC wil niet werken.

Pagina: 1
Acties:

• titan_pi8
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 07-02 20:14
Ik heb een vreemd probleem (voor mij toch):

Ik heb een oude notebook (Thinkpad 760EL) en een PCMCIA Netwerk kaartje (DFE-670TXD) met linux erop geïnstalleerd.

Het netwerkkaartje wordt perfect gevonden en de juiste modules worden geladen (pcnet_cs en ds, ik weet niet precies wat die ds is, maar volgens mij heb ik het nodig). Alle lichtjes die moeten branden gaan ook branden op het kaartje en ook als ik een pakketje verzend zie ik het juiste ledje flikkeren.
Maar:

Om een of andere reden lukt het me niet om hem op het netwerk te krijgen:
Hij zou normaal automatisch een IP-adres moeten krijgen via DHCP (via DHCLIENT). In de logs vind ik dat hij wel DHCPDISCOVERs uitzendt op het juiste adres enzo, maar hij krijgt geen DHCPOFFER, gewoon een time-out. Het lijkt er dus op dat ofwel die DHCP pakketjes hun doel niet bereiken of dat het kaartje de pakketjes van de DHCP server niet ontvangt.

Ook als ik een statisch ip-adres toewijs kan ik niet op het netwerk (zelfs een andere pc via het ip-adres pingen gaat niet).

Kan iemand mij helpen?

• McCloud
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-10-2025
Kan je wat meer informatie geven??

Welke Linux distributie gebruik je? Wat is de output van 'ifconfig'? Hoe hangt de laptop aan het netwerk? Andere kabels geprobeerd? Heb je andere Linux-systemen in het netwerk hangen die het wel doen?

• titan_pi8
Alle andere systemen in het netwerk doen het, daaronder zijn ook linux systemen. De pc draait Debian 3.0r5, kernel 2.4.18. Het ligt niet aan de kabel.

Ifconfig geeft niets speciaal weer, natuurlijk geen ip-adres bij eth0.

Maar: ik heb gevonden waarom hij geen ip-adres via DHCP krijgt:

Normaal doet een NIC een broadcast om DHCP servers te zoeken, hij verstuurt dus een pakketje naar ff:ff:ff:ff:ff:ff. Maar dit kaartje stuurt een pakketje naar ff:df:ff:df:ff:df! (Ik heb dit gevonden door de pakketjes te bekijken met ethereal).
Het is geen hardwarematig probleem want het kaartje werkt wel in een ander systeem met precies dezelfde hardware, maar daar draait windows 95...

Weet iemand hoe het komt dat dit kaart verkeerd broadcast?

• titan_pi8
Ik heb het gevonden:

Een van de PCMCIA sockets is kapot. Als ik het kaartje in een ander slot steek werkt het wel B) . Had dat waarschijnlijk eerst moeten proberen, maar ik heb een aangepast behuizing voor deze laptop gemaakt waar maar één socket vrij is en dus was het nogal veel werk om de andere socket te testen...

• McCloud
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 30-10-2025
Het is geen hardwarematig probleem want het kaartje werkt wel in een ander systeem met precies dezelfde hardware, maar daar draait windows 95...
Wel een hardwarematig probleem dus :Y) ;)