Toon posts:

9700 Pro: Blijvende beschadiging na defecte koeling?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Mijn probleem:

De koeling van mijn ATI Radeon 9700 Pro heeft het begeven. Hij zat in een Dell systeem en de garantie is inmiddels verlopen, helaas. Het lijkt me vrij logisch dat er onherstelbare beschadiging kan zijn omdat hij misschien is doorgebrand. Maar hoe kan ik dit controleren? Voor mijn systeem is de 9700 Pro nog een prima kaart en een nieuwere kaart is in principe niet nodig (als ik een nieuwe moet kopen ga ik waarschijnlijk voor de 9800 Pro dan). Maar de kosten tussen een nieuwe fan en een gehele kaart schelen toch behoorlijk.

Misschien handig om te weten: ik heb het probleem ontdekt doordat de weergave verkloot was. Er liepen gele strepen door het scherm etc. Er was dus nog wel beeld.

Wie kan me helpen? :)

• Atlas
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Atlas

Ik flits niet meer terug!

Gewoon een paar keer 3dmark draaien of een redelijk grafisch spel. Zie je artifacts (dingen die er normaal niet horen te zijn, denk aan puntjes, strepen of hele vlakken), dan is je kaart idd stuq. Zijn deze er niet dan is er vrij weinig aan de hand :)

Ik heb ook op mijn 9700 pro een dooie fan gehad terwijl ik dat ding redelijk zwaar aan het belasten was. PC sloeg zelfs compleet vast door de hitte. Reboot, af laten koelen en geen enkel probleem :)

Join the dark side, we have cookies :)
You need only two tools. WD-40 and duct tape. If it doesn't move and it should, use WD-40. If it moves and shouldn't, use the tape.

• lemming_nl
  • Registratie: Juli 2004
  • Niet online
Is je koeling nog steeds kapot? Ik neem aan dat je fan kapot is. Probeer eens een fan op het koelblok te zetten. Als er dan geen fouten meer zijn dan is de kaart niet kapot.

Geluk is een weerloos oud vrouwtje, alleen op straat met een bom geld

Verwijderd

Topicstarter
De koeling is nog kapot ja, en ik heb zo geen tafelventilator in huis ofzo. Maar als ik hem nu (afgekoeld en wel) meteen opstart en hij laat de eerste aantal minuten nog geen probleem zien is hij nog goed? En zodra ik meteen verkeerde weergave krijg is er iets mis dus?

• lemming_nl
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 12:45:
De koeling is nog kapot ja, en ik heb zo geen tafelventilator in huis ofzo. Maar als ik hem nu (afgekoeld en wel) meteen opstart en hij laat de eerste aantal minuten nog geen probleem zien is hij nog goed? En zodra ik meteen verkeerde weergave krijg is er iets mis dus?
Dat zou idd een goede redenering zijn. Je kan ook gewoon een casefannetje gebruiken en die op het koelblok richten.

Verwijderd

Topicstarter
Hmm, zodra ik voor het eerst iets anders dan zwart in beeld krijg gaat het al mis. Dan ga ik me maar een 9800 Pro halen vanmiddag. Thanks voor hulp allemaal, en er kan dus een slotje op

• lemming_nl
  • Niet online
Ik zou echt nog wel even een fannetje proberen. Is zonde als je een nieuwe kaart moet kopen als je een kans hebt dat fannetje zou helpen.

offtopic:
Als je van plan bent die kaart weg te gooien heb ik er nog wel een doel voor...

Verwijderd

wil niet mieren neuken maar kan je soms voor een prikkie die 9800pro krijgen? anders kan je misschien beter kijken naar een 6600GT?

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 12:45:
Waarschijnlijk wel, maar hij wordt pas echt heet als je daadwerkelijk een 3D applicatie opstart. Dat zou ik je niet aanraden, want je videokaart krijgt een behoorlijke klap.Koop een alternatieve koeling en installeer die. Het zou kunnen dat de kaart in 2D goed is en in 3D mode niet. Dan heb je pech.

Nogmaals, ik zou voor de gezondheid van de kaart de kaart niet onnodig aan hitte blootstellen, m.a.w. niet meer gebruiken totdat je er een nieuw koelsysteem opzet.

• mathijsv
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 17-12-2025
Vorige week had ik ook ineens last van vastlopers (na installeren van gta san andreas) en van artifacts met mijn Ati Radeon 9700 PRO. Toen ik na 10 dagen kutten (dus 10 dagen spellen spelen met artifacts; in windows nergens last van) maar eens in de kast ging kijken, bleek de fan niet meer te draaien (zo'n betere sapphire-fan) 8)7 Kheb ff de kaart uit mn compu gehaald en heb hem buiten af zitten blazen, waarna ie het weer perfect deed. Hij deed het een week, maar nu draait ie weer niet meer, en afblazen werkt niet. Ik heb er nu tijdelijk een losse fan op gericht, aangesloten met 5V-draadje, waarna de artifacts weer verdwenen waren. Ik ga er morgen ff mee naar de winkel, wellicht heb ik nog garantie :7

Zeker is dus wel dat die fan voor windowsapplicaties overbodig is, enkel bij zware (grafische) belasting heb je de fan eigenlijk nodig. Ik heb geen blijvende schade kunnen herkennen aan mijn videokaart/beeldresultaten..

NB: de computer waar het hier om gaat, was al bijna een half jaar niet meer gebruikt voor zware 3d-applicaties; waarschijnlijk draaide die fan al meer dan 4 maanden gewoon niet B). Ik vond het al verdacht stil :+
Verwijderd schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 13:27:
[...]

Waarschijnlijk wel, maar hij wordt pas echt heet als je daadwerkelijk een 3D applicatie opstart. Dat zou ik je niet aanraden, want je videokaart krijgt een behoorlijke klap.Koop een alternatieve koeling en installeer die. Het zou kunnen dat de kaart in 2D goed is en in 3D mode niet. Dan heb je pech.

Nogmaals, ik zou voor de gezondheid van de kaart de kaart niet onnodig aan hitte blootstellen, m.a.w. niet meer gebruiken totdat je er een nieuw koelsysteem opzet.
Sapphire-kwaliteit dus 8) Ik heb serieus 10 dagen lang 20x per dag GTA San Andreas proberen op te starten (steeds met andere drivers enzo), en de compu rebootte telkens spontaan na 10 sec spelen of zo. Ik dacht namelijk dat het om een (bekend) driverprobleem ging tussen GTA SA en de Ati Radeon serie.

Het lijkt me iig verstandig om toch eerst nog iets te proberen met een fannetje, alvorens tot de aanschaf van een geheel nieuwe videokaart over te gaan..

[ Voor 48% gewijzigd door mathijsv op 30-06-2005 14:35 ]

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 13:08:
wil niet mieren neuken maar kan je soms voor een prikkie die 9800pro krijgen? anders kan je misschien beter kijken naar een 6600GT?
Doe is ff normaal man, ik spaar een half jaar voor een 6600gt, we zijn niet allemaar verwende krengen, als je nix zinnigs te zeggen hebt hou dan je mond.
Modbreak:GoT Huisregels

Flamen is niet toegestaan. benx geeft een zinnige tip, jij flamet erop los. Nokken, bij herhaling kun je een officiele waarschuwing verwachten :o

[ Voor 21% gewijzigd door dion_b op 30-06-2005 17:47 ]

• HouseQ
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 09:15
volgens mij was dit meer in de trend van.. een 9800 pro is ongeveer even duur als een 6600gt, maar de 6600gt is nieuwer ontwerp/model, dus heb je meer aan in nieuwe games?

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 10:23
Ja de prijzen van de 6600gt en de 9800pro liggen die niet redelijk uit elkaar? De 9800pro begint in PW op 115 en de 6600gt begint op 140+/-. Daar tussen in zit nog een 6800le. Tegenwoordig zijn winkels nogal aan het stunten met prijzen van 6600gt en 6800le volgens mij. Dus kijk daar ff naar. En kijk ook even als je voor een geforce 6600gt of 6800le gaat, hoeveel wat je voeding kan leveren. Mocht je voor een dergelijke kaart gaan moet dat eigenlijk 400w zijn.

[ Voor 1% gewijzigd door Gizzy op 01-07-2005 10:52 . Reden: typo ]

flickr - WOT Profile - Game PC

Verwijderd

Energizer schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 10:45:
Ja de prijzen van de 6600gt en de 9800pro liggen die niet redelijk uit elkaar? De 9800pro begint in PW op 115 en de 6600gt begint op 140+/-. Daar tussen in zit nog een 6800le. Tegenwoordig zijn winkels nogal aan het stunten met prijzen van 6600gt en 6800le volgens mij. Dus kijk daar ff naar. En kijk ook even als je voor een geforce 6600gt of 6800le gaat, hoeveel wat je voeding kan leveren. Mocht je voor een dergelijke kaart gaan moet dat eigenlijk 400w zijn.
Leuk dat je dat beweerd, maar een 9800PRO verbruikt meer energie dan een 6600GT of 6800LE. Een degelijke 300W voeding is voor een doorsnee machine voldoende.

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Nu online

n00bs

Het is weer Zomer!

Of je doet er een X800 in ipv een 9800pro, kost ietsjes meer maar wel meer performance en je kan vast nog wel wat pipelines opengooien.

• Gizzy
  • Registratie: September 2002
  • Laatst online: 23-07 10:23
Verwijderd schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 13:47:
[...]

Leuk dat je dat beweerd, maar een 9800PRO verbruikt meer energie dan een 6600GT of 6800LE. Een degelijke 300W voeding is voor een doorsnee machine voldoende.
Ow dat was gewoon mijn veronderstelling hahah, komt mij ook alleen maar beter uit dat dat niet zo is, kan ik als ik mijn 6800le binnen heb mijn 300w zalman lekker houden. Thnx voor de tip

flickr - WOT Profile - Game PC

Pagina: 1