Ik heb een paar classes die samenwerken om iets te bouwen
- Connection (die een verbinding tot de database maakt en sluit)
- SQLWrapper (die wat controles doet op de query, deze waar nodig aanpast)
- CMSBasisFuncties(bevat nuttige functies als "geef overzicht artikelen in caterogorie")
- Toolbox (standaard functies "stuur mail naar mailadres")
Nu wil ik die functies makkelijk benaderbaar maken, dus had ik bedacht dat:
In eerste instantie leek alles goed te werken, ik kan dingen doen als
Dus dat leek goed te gaan
Nu wilde ik echter in de klasse CMSBasicFunctions een functie aanroepen die in SQLWrapper staat, maar ik zie niet hoe dat mogelijk is.
Inheritance lijkt me geen oplossing, want ze werken samen, en zijn geen uitbreiding op elkaar.
Interfaces lijkt me ook niet, want zoals ik het in documentatie zag, is dat meer bedoeld voor sorteren en printen enzo.
Ook heb ik geen idee met welke termen ik op google of andere fora moet zoeken, dus vandaar deze post.
- Connection (die een verbinding tot de database maakt en sluit)
- SQLWrapper (die wat controles doet op de query, deze waar nodig aanpast)
- CMSBasisFuncties(bevat nuttige functies als "geef overzicht artikelen in caterogorie")
- Toolbox (standaard functies "stuur mail naar mailadres")
Nu wil ik die functies makkelijk benaderbaar maken, dus had ik bedacht dat:
Visual Basic .NET:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
| Public Class MyCMS Public Toolbox As New Toolbox Public Connection As New Connection Public CMS As New CMSBasicFunctions Public SQLWrapper as new SQLWrapper Public Sub New() Connection.MakeConnection() End Sub Protected Overrides Sub Finalize() Connection.CloseConnection() MyBase.Finalize() End Sub End Class |
In eerste instantie leek alles goed te werken, ik kan dingen doen als
Visual Basic .NET:
1
| myCMS.Toolbox.MailArticle("jp.mars@----", "Dit is een testmail" & vbCrLf & "met 2 regels") |
Dus dat leek goed te gaan
Nu wilde ik echter in de klasse CMSBasicFunctions een functie aanroepen die in SQLWrapper staat, maar ik zie niet hoe dat mogelijk is.
Inheritance lijkt me geen oplossing, want ze werken samen, en zijn geen uitbreiding op elkaar.
Interfaces lijkt me ook niet, want zoals ik het in documentatie zag, is dat meer bedoeld voor sorteren en printen enzo.
Ook heb ik geen idee met welke termen ik op google of andere fora moet zoeken, dus vandaar deze post.
[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2005 12:10 ]