[Mail.app] Meerdere "Identities" per mailbox

Pagina: 1
Acties:

• dawuss
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 01-02 20:46

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Voor het verzenden en ontvangen van al mijn e-mails gebruik ik eigenlijk al jaren Mozilla's Thunderbird. Sinds de introductie van Spotlight in Tiger zit ik me echter constant te verlekkeren aan het feit dat Spotlight ook al mijn mail indexeert, en ik dus mijn notulen, afspraken en verloren gewaande familie spontaan weer kan vinden :P Spotlight doet dat echter niet voor Thunderbird, maar uitsluitend voor Apple's eigen Mail.app.

Nu er iets is veranderd in mijn mailsituatie, kan ik eindelijk eens gaan nadenken over de overstap van Thunderbird naar Mail (Mail had ontzettend veel gezeik met de vorige server die ik gebruikte), maar ik zit nog met een paar problemen.

Ik maak namelijk gebruik van 1 IMAP mailbox, op mijn eigen server. Alle mail die ik krijg komt uiteindelijk op die server terecht, zij het via aliassen of fetchmail. In Mail heb ik dus 1 account voor die server, en tot zo ver werkt het prima.

Waar ik tegen problemen aanloop, is het moment dat ik mail wil gaan verzenden: Dat wil ik natuurlijk doen vanaf 1 van die "aliassen", maar dat is nergens in te stellen.

Wat ik al geprobeerd heb, is meerdere Accounts toevoegen naar dezelfde server, die gelukkig onder meerdere addressen (cnames) te bereiken is, want anders mag het al niet eens van Mail (niet-unieke combinatie hostname/username). Het probleem daarbij is echter dat dan ook telkens al mijn mail dubbel (of vaker) gecontroleerd wordt, en dat is natuurlijk geen mooie oplossing.

Ik zou daar zelfs nog mee kunnen leven, als het niet ook fout ging bij het opslaan van verzonden mail: dat verschilt ook per account, terwijl ik al mijn verzonden mail natuurlijk in 1 "sent" folder wil.

Mijn vraag: Is het mogelijk, al dan niet met een plugin, om "Identity" support toe te voegen aan Apple's Mail, waardoor ik per e-mail die ik verzend kan kiezen wat er in het "From:" veld staat?

micheljansen.org
Fulltime Verslaafde Commandline Fetisjist ©

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
En net als je het niet verwacht te vinden, blijk je toch ineens wel goede Google keywords gevonden te hebben 8)7
Date: Fri, 4 Apr 2003 10:00:25 -0800
From: Don Hurter
Subject: Multiple 'From:' accounts in Mail.app

Steve Klein offers this tip for creating multiple outgoing mail 'accounts':

In Preferences -> Account Information, in the "Email Address:" field, you can actually enter multiple addresses separated by commas, like this:

user1@domainA.com, user2@domainB.com, user3@domainC.com
Unfortunately, the 'Full Name' field (which is included on each outgoing message) remains the same across any new additions added in this manner, limiting this approach's utility for generating completely separate identities. Does anyone know a way around this limitation without having to create entirely separate mail accounts (which seems to complicate Mail's overall administration)?
Lost mijn probleem voor een behoorlijk groot deel op. Helaas heb ik dat laatste (meerdere namen) ook nog nodig, maar dit is een hele stap in de goede richting :)

micheljansen.org

• Hertog
  • Registratie: Juni 2002
  • Nu online

Hertog

Aut bibat, aut abeat

Ik weet niet of je het al geprobeerd hebt, maar je zou kunnen experimenteren met "Voornaam Achternaam":user@domain.com, "dawuss":dawuss@tweakers.net (bijvoorbeeld). Of 'naam' tussen vierkante haken, zoals mailprogrammas vaker doen: <voornaam achternaam>user@domain.com. Of andere creatieve varianten hierop :)

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Hertog schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 12:32:
Ik weet niet of je het al geprobeerd hebt, maar je zou kunnen experimenteren met "Voornaam Achternaam":user@domain.com, "dawuss":dawuss@tweakers.net (bijvoorbeeld). Of 'naam' tussen vierkante haken, zoals mailprogrammas vaker doen: user@domain.com. Of andere creatieve varianten hierop :)
Ja, ik heb daar al wat mee lopen spelen, maar dat lijkt allemaal genegeerd te worden.

Overigens belachelijk dat dit soort fratsen ongedocumenteerd in een "Gebruiksvriendelijk" mail programma moeten zitten.

micheljansen.org

• Hertog
  • Nu online

Hertog

Aut bibat, aut abeat

dawuss schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 12:33:
[...]

Ja, ik heb daar al wat mee lopen spelen, maar dat lijkt allemaal genegeerd te worden.

Overigens belachelijk dat dit soort fratsen ongedocumenteerd in een "Gebruiksvriendelijk" mail programma moeten zitten.
Heb je gelijk in. Overigens, misschien denk ik nu te simpel, maar is het probleem uit je eerste post niet gewoon op te lossen door 'include when automatically searching for new mail' uit te zetten?

Edit: kun je trouwens niet gewoon op dezelfde manier bij naam meerdere namen invullen, gescheiden door komma's?

[ Voor 13% gewijzigd door Hertog op 30-06-2005 12:39 ]

"Pray, v. To ask that the laws of the universe be annulled in behalf of a single petitioner, confessedly unworthy." --Ambrose Bierce, The Devil's Dictionary

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Briljant. Hier zoek ik ook al een tijdje naar. Dank je :)

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Hertog schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 12:36:
[...]

Heb je gelijk in. Overigens, misschien denk ik nu te simpel, maar is het probleem uit je eerste post niet gewoon op te lossen door 'include when automatically searching for new mail' uit te zetten?
Nope, het gedoe met unieke server/username combinaties blijft en het blijft een ramp met sent messages en dergelijke (om nog maar niet te spreken over wat er gebeurt als je de mailbox aanklikt).
kun je trouwens niet gewoon op dezelfde manier bij naam meerdere namen invullen, gescheiden door komma's?
Nope, dat had ik natuurlijk al getest ;)

micheljansen.org

• Hertog
  • Nu online

Hertog

Aut bibat, aut abeat

dawuss schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 12:41:
[...]

Nope, het gedoe met unieke server/username combinaties blijft en het blijft een ramp met sent messages en dergelijke (om nog maar niet te spreken over wat er gebeurt als je de mailbox aanklikt).

[...]

Nope, dat had ik natuurlijk al getest ;)
Verwachtte ik ook wel, maar ik ken ook een netwerkadmin die na een tijd lang allerlei ingewikkelde tests er achter kwamen dat het waarschijnlijk een stuk beter ging werken als hij de kabel in de switch zou stoppen. Of ie in de pc zat had ie al wel gecontroleerd overigens, dat moet ik hem nageven ;)
Dus vandaar dat ik dacht dat het overbodige vragen geen kwaad kon. En eigenlijk moeten ook de modjes in hun topicstart zetten wat ze al allemaal geprobeerd hebben he :P

• Zwerver
  • Registratie: Februari 2001
  • Niet online
dawuss probeert nooit wat, dat weet je toch :*

Woonachtig Down Under. Ik negeer je insults niet, maar tegen de tijd dat ik ze lees zijn ze meestal niet relevant meer

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
* dawuss hapt:
dawuss schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 12:03:
Wat ik al geprobeerd heb, is...
O-)
[/relmode]

micheljansen.org

• Nitai
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13-02 00:08

Nitai

Live the life you love.

Je kan natuurlijk de Full Name ook leeglaten? Dan ziet men puur alleen je email adres?

“Believe and act as if it were impossible to fail.” —Charles Kettering

• Daedalus
  • Registratie: Mei 2002
  • Niet online

Daedalus

Moderator Apple Talk

Keep tryin'

dawuss schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 12:33:
[...]
Ik moet je helaas teleurstellen, maar deze frats staat gewoon in Help van Mail vermeld :P. Onder andere zoeken op 'meerdere e-mail adressen' levert de desbetreffende help pagina op.

“You know what I've noticed Hobbes? Things don't bug you if you don't think about them. So from now on, I simply won't think about anything I don't like, and I'll be happy all the time!” | 宇多田ヒカル \o/

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Hmm, 't staat er idd gewoon in :X

Maar wie kijkt daar nou? :+

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

• NomoDigger
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 10:34
Handig, hier was ik net gister naar opzoek :)

• dawuss

dawuss

gadgeteer

Topicstarter
Daedalus schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 16:01:
[...]

Ik moet je helaas teleurstellen, maar deze frats staat gewoon in Help van Mail vermeld :P. Onder andere zoeken op 'meerdere e-mail adressen' levert de desbetreffende help pagina op.
Dat had ik inderdaad gemist.
Neemt niet weg dat het interfacetechnisch gewoon ontzettend lelijk en onintuitief is, en dat het daardoor niet in het verwachtingspatroon past dat je van Apple procuten hebt ;)
Nitai schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 15:29:
Je kan natuurlijk de Full Name ook leeglaten? Dan ziet men puur alleen je email adres?
Dat is helaas geen optie. Voor zakelijke mail is het gewoon wenselijk dat daar een naampje voor staat, maar dat krijg ik helaas nog niet voorelkaar.

Voorbeeldje: Persoonlijke mail verstuur ik onder mijn volledige naam (Michel Jansen), terwijl ik mail voor tweakers.net verstuur als "dawuss / Michel", omdat niemand mij hier als Michel kent ;)

En dan is dit nog de minst belangrijke van de 4 identities die ik gebruik :)

micheljansen.org

• Type-R
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 13-02 10:52

Type-R

One Minute Shakin

met een gelukje moet het wel lukken, teminste: dit werkt met me chello account :)

maak een nieuw account aan, en voer je details in.
omdat inkomend "mail.chello.nl" al is bij je eerste account ingevoerd hebt, kan je bij je 2e account "pop.chello.nl" gebruiken en voor outgoing "smtp.chello.nl" gebruiken.

nu heb je 2 accounts, die dan eigenlijk hetzelfde mail account checken. er wordt wel bij 1 acount een waarschuwingsicoontje gegeven dat hij niet kan checken o.i.d. maar daar moet je maar niet op letten :)

[ Voor 6% gewijzigd door Type-R op 04-07-2005 11:34 ]

Pagina: 1