Windows XP boot mij wat te graag....

Pagina: 1
Acties:

• rothmans
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 15-02 09:15
Mijn oude pc heb ik laatst eens geformateerd omdat hij wat rare kuren had (hierover later meer).

Ik heb een Gigabyte GA-7VRX moederbord en draai daar RAID0 (promise fasttrack 133) op met twee keer een maxtor 80 gig harddisk. Nieuwe versie windows xp met sp2 hierop gezet en werkt als een zonnetje.

Daarna de PC een week of wat niet aangehad en nu start ik hem op en bij het opstartscherm van windows xp begint de pc opnieuw op te starten, foutmelding dat windows foutief is afgesloten en of ik safemode wil draaien...niet dus, dan weer RAID herkennen....weer booten...en bij het scherm met windows xp (ietsje verder dan die keer daarvoor)...knal...weer reboot........weer RAID herkenning...weer ietsje verder...BOEM...enzovoorts.....

Meestal duurt dit een keer of 5 voordat Windows XP echt opstart...en dan werkt hij verder superstabiel zonder enig probleem. Als ik de pc dan reboot gaat hij wel in een keer windows opstarten. Sluit ik de pc echt af...en start ik hem na een minuut ofzo weer op, dan doet hij het ook goed. Als ik de PC echter 's avonds afsluit en de volgende avond weer aanzet, dan gaat ie weer 5 keer opstarten voordat hij klaar is (zoals hierboven beschreven).

Heel soms gebeurd het dan dat ie bij de 3de of 4de keer ineens zegt dat de RAID niet functional is en dan moet ik de PC echt uitzetten en even een minuut wachten (alle aansluitingen heb ik al 100 keer gedubbelchecked dus dat kan het volgens mij niet zijn).

Dit zijn trouwens dezelfde rare kuren die dezelfde pc hiervoor ook had (zie mijn eerste regel). Ik ging ervan uit dat door allerlei installs en hardware wijzigingen dat ding een beetje de weg kwijt was en dat na een verse install van windows xp de boel toch weer goed zou moeten werken.

Ik zit er over te denken om de boel maar weer te formatteren en dan zonder RAID te gaan werken, maar ja...liever doe ik dat natuurlijk niet.

Als iemand suggesties heeft waar dit aan kan liggen en hoe te verhelpen dan hoor ik het HEEL graag.

[ Voor 3% gewijzigd door rothmans op 30-06-2005 12:04 ]

Verwijderd

Stel Windows eerst zo in dat hij tijdens opstarten niet moet rebooten bij een foutmelding, (Systeem, tabblad advanced, kader startup and recovery, klik details).
En kijk dan watvoor foutmelding je krijg tijdens opstarten. Misschien dat het dan duidelijker is.

• rothmans
Lijkt mij een goed plan!! Ga ik vanavond doen en dan laat ik het wel even weten..

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:46

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Zoals je het beschrijft doet het probleem zich alleen voor als je de computer voor langere tijd uit hebt gelaten. Kan het dan niet iets met een stroomprobleem te maken hebben? Mogelijk een batterijtje dat de instellingen van je raid chipset moet bewaren dat in slechte conditie is? Het is maar een gok, heb niet al te veel verstand van hoe een raid precies werkt en of een dergelijk batterijtje of condensatortje ook daadwerkelijk bestaat op jouw mobo of raidkaartje, misschien is het wel het batterijtje van je mobo dat hier voor zorgt>?. Je zegt ook dat het een oude computer is dus de kans dat een dergelijk batterijtje aan het eind van z'n latijn is, is aanwezig.

Misschien totaal verkeerd voorbeeld maar mijn digicam doet iets vergelijkbaars, als ik de batterijen er langer dan 20 seconden uit heb ben ik alle instellingen kwijt. Minolta gebeld: is waarschijnlijk een defect batterijtje dat de instellingen moet bewaren, normaalgesproken houdt dat je instellingen wel een maand vast zonder batterijen, maar nu niet meer.

• rothmans
Grappig...ik zat ook aan een batterijtje te denken...maar dan nog begrijp ik niet dat ie dan pas tijdens het starten van windows daar achter komt en niet eerder. Die reboots zullen inderdaad wel op fouten duiden...en met die fouten kan ik dan wel weer even verder denkt.

De pc is trouwens een jaar of 3,5 dus echt oud genoeg om al een lege batterij te hebben weet ik nog net zo niet. Maar het is zeker een poging waard om het te proberen als de foutmeldingen niets opleveren.

• vanenkelen
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 20:46

vanenkelen

uhmmm.....speechless

Misschien gaat hij pas tijdens het starten van windows je raid-gegevens uit je raid-bios lezen en komt hij er dan achter dat de data in het bios niet overeenkomen met wat hij tegenkomt op je schijven, met alle reboots als gevolg? Succes iig met de foutmeldingen!

[ Voor 7% gewijzigd door vanenkelen op 30-06-2005 12:57 ]

• rothmans
Optie rebooten bij fout bij starten uitgezet...maar ondanks dat ging hij toch steeds rebooten.
Daarna de BIOS geupgrade naar de laaste versie, maar zelfde probleem.

Van het weekend de twee harddisk maar uit de RAID gehaald en los op de IDE1 gezet. Dit lijkt het probleem te verhelpen. Volgens mij zit het probleem OF in de RAID controller, OF is een van de twee HD's niet meer al te best....Nu maar hopen dat ik op de goede HD mijn windows heb geinstalleerd...

Iemand anders nog suggesties?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Optie rebooten bij fout bij starten uitgezet...maar ondanks dat ging hij toch steeds rebooten.
Voeding? Hoe oud is je voeding en wat zijn de volledige specs (ook van de rest van je PC, voorzover relevant en stroomconsumerend) :)

Verwijderd

Wat ideeen:
1. Al wat kaarten verwisseld? IVM IRQ confliten ed.
2. Paar kaartjes eruit, CD en DVD drive eraf. USB zooi eraf. Desnods in de bios uitschakelen.
3. Andere voeding proberen (Mn Q-tec was al na 1,5 jaar bijna dood, dus 3,5 jaar kan die van jou ook wel stuk wezen).
4. Alle kabels loshalen en weer vastzetten (soms lijkt t of ze vastzitten, maar zitten ze toch wat los).
5. (RAID-)BIOS Update (Bios wil wel eens corrupt raken maar gewoon werken, zodat je af en toe wazige fouten krijgt, heeft mn videokaart ook gehad)

• rothmans
Djeez...gek wordt ik wel een beetje van dit systeem.

Optie 1,2,4 en 5 heb ik inmiddels gedaan. Alleen de voeding nog niet (omdat ik geen andere bij de hand heb).

Nu heb ik van de twee raid schijven er eentje op een IDE (niet raid controller) gezet. De schijf met de software van de leverancier grondig gechecked...geen fouten..En nu vertoond hij exact het zelfde probleem als met RAID. Dus bij een "koude" start boot ie tot het windows logo en dan gaat ie daarna steeds rebooten. Optie in windows staat uit dat ie "mag" rebooten bij fouten, maar toch gebeurd het.

Verder staat er NIETS in de log, pas als ik succesvol kan aanloggen zie ik dingen in de log verschijnen (die minuten daarvoor wordt dus niets gelogd).

Wat wel het geval is is dat de PC op een niet geaard stopcontact zit, kweet niet of dit uit zou kunnen maken...En daarnaast moet ik misschien de batterij van het moederbord veranderen...zou dit de oorzaak kunnen zijn van beschreven problemen. Nogmaals als ik eenmaal in windows kan inloggen blijft het systeem stabiel draaien en ook een "warme" reboot geeft 100% succes.

[ Voor 8% gewijzigd door rothmans op 04-07-2005 23:10 ]

• tj33rd
  • Registratie: Augustus 2004
  • Laatst online: 04-03 12:08
Ik heb vandaag iets soortsgelijks meegemaakt: een pc geupgrade van AMD 2000+ op Gigabyte plank met RAID naar een A64 3200+ op een Asus AV8, ook met RAID.
Hij start door totdat er een melding komt van Windows (zwart scherm, witte letters) dat XP niet kan worden opgestart, wat door verschillende oorzaken kan komen.
Er worden dan 5 mogelijkheden gegeven om XP op te laten starten. Bij elke keuze verschijnt er voor een fractie van een seconde het XP bootlogo in beeld en vervolgens boot de hele pc opnieuw en dit blijft zich maar herhalen.
Ik heb zo'n vermoeden dat ik XP opnieuw moet installeren, maar de cd boot niet vanaf de cd-rom speler, ondanks de juiste bios instelling....

De Mod had het hierboven over een evt voedingsprobleem bij de TS. De voeding in deze pc is 300W. Zou het anders dat kunnen zijn?

O ja, TS, ik probeer niet je topic te kapen, alleen erop mee te liften ;-)

Specs pc: A64 3200+, Asus AV8, 9800 pro, 1 gig DDR, 2x 40 gb hd, DVD brander, DVD spelert

• rothmans
Uiteindelijk heb ik er een nieuwe voeding in gehangen en de problemen zijn verdwenen. Wel een vaag probleem zeg, dat door de voeding veroorzaakt blijkt te zijn.
Pagina: 1