netwerk performance en printer verkeer

Pagina: 1
Acties:

• Koelkasten
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 08-04 23:13

Koelkasten

har har koelkast op je knar

Topicstarter
Hallo,

Na wel een dagje zoeken op GOT en de rest van internet ben ik nog niet heel veel verder gekomen met mijn onderzoekje.

achtergrond info:
Normaal prik je een printer (netwerk based) gewoon in een switch geeft ding een printer naam en op een 100 of 10 Mbit locatie doet dat ding het wel. je zal niet snel in de problemen komen met netwerk performance die utp kabels en infrastructuur ligt er prima en is eigenlijk overkill voor een beetje print opdrachtjes.

Stel nu dat elke KB telt. doordat je met een WAN zit waarbij locaties gescheiden zijn van elkaar door een fix aantal kilometers en er een vaste lijn (duur!) tussen locaties zit om een WAN in stand te houden. stel nu dat je van client op locatie 1 moet printen op printer bij locatie 2 en dit moet over het WAN heen.

vraag / onderzoek
Ik probeer nu eens uit te vinden hoeveel bandbreedte en of netwerk verkeer een print opdracht nu werkelijk genereerd onder een windows omgeving waar veel office werk geprint wordt en ook zoal eens een pdf documentje. Met name hoe is te besparen op bandbreedte bij print opdrachten kan hier iets gedaan worden met instellingen of moet meer gezocht worden in de driver?

Sommige mensen....

• relaxteb
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 30-04 19:49
Hoi !

Ik heb dat ook eens bekeken (printen met terminal services over een vaste lijn), ik weet dat goedkope printers ook véél meer data versturen over t lijntje dan wat professionelere. Je hebt hier ook oplossingen voor, ik meen zoiets als ThinPrint. Check t ff via google.

Verwijderd

Waar je rekening mee moet houden is dat communicatie tussen de printer en de server waar de wachtrij op staat (RAW achtig) effe heftiger is dan client naar wachtrij. Vooral bij grafische opdrachten kun je zo 10 * meer data verwachten.

Kortom, kan je een servertje inrichten welke de wachtrijen draait? WS oid?

• VisionMaster
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 17-03 00:12

VisionMaster

Security!

Waarom hang je er niet een pc tussen die het verkeer aftapt en in grafiekjes kan weergeven, zoals een aantal gratis tools die je netwerk verkeer in kaart kunnen brengen.

Zoek een mooie uit en dan moet je een aantal representatieve documentnen willen printen. Van full color plaatje tot docs van 100 blz (als dat bji jullie voor komt).
Dit kan je dan weer analyseren met de stopwatch en je rekenmachine erbji.

Als je de printer kan tweaken op zijn wachtrij en/of wachtrij buffer, dan zou dat erg mooi en gunstig zijn.

btw: huurlijn? Geen idee om een DSL verbinding te nemen en een (beveiligde) VPN?

I've visited the Mothership @ Cupertino

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Koelkasten schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 11:56:
Ik probeer nu eens uit te vinden hoeveel bandbreedte en of netwerk verkeer een print opdracht nu werkelijk genereerd onder een windows omgeving waar veel office werk geprint wordt en ook zoal eens een pdf documentje.
Onmogelijk om hier een juist antwoord op te geven :)

"ook zoal een een pdf documentje" is dat bijvoorbeeld een pakbon van 80kbyte? Of is dat een technische handleiding van 1200 pagina's in full color?

Veel Office werk? Is dat een Offerte van 10 regels met enkel de prijs, of zijn dat offertes uit een Offerte systeem waar per offerte regel een foto en datasheet zit?

Elk bedrijf is anders, elke vestiging werkt misschien nog wel anders. Een sluitend antwoord op hoeveel verkeer printing in neemt ga je hier niet krijgen, richt je er dan ook op om een antwoord te krijgen hoe jij kan meten hoeveel print traffic jullie gebruiken :)

Ik gok dat met SNMP en je printservertje (hardwarematig) je al een eind moet kunnen komen :)

• Kabouterplop01
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-04 20:27

Kabouterplop01

chown -R me base:all

Ha leuke topic, wat voor een soort printer gebruik je?
Veel mensen die bijv Lexmarks gebruiken denken precies hetzelfde.
"Zo UTP kabeltje erin,naampje, ip-tje klaar is Kees".
NOT
Misschien heb je wel geen Lexmarks maar goed.
Voor de mensen die dat wel gebruiken:
Check de advanced netwerk properties maar eens.
bij het tabje Netware (dit hoeft niet aangevinkt te staan) en dan Advanced (ook al heb je het niet aan staan) moet je kijken wat daar plotseling staat een heleboel exotische frametypes en SAP broadcasts :'(
Snel uitzetten. evenals Lexlink en Appletalk. Je moest eens weten wat voor een performance je verliest op je routertje die die packets niet kent en moet droppen. (8>
Dit kan dus ook bij volgens mij HP printers ed. Ik weet echter niet of ze daar WEL default aanstaan.
Bij de Lexmarks i.i.g. wel.
Heeft niets met je topic te maken, maar wel met de voorbereiding van je meting. Als je dat allemaal gechecked hebt, kun je een goed nulmeting maken.

• Gillie
  • Registratie: Juni 2002
  • Niet online
Is deze 'vaste lijn' een Circuit Switched of Packet Switched?

Circuit Switched = leased line/huurlijn, vaste prijs onafhankelijk van datavolume. Eigen apparatuur voor termineren.
Packet Switched = ATM/X.25/IP/VPN, afhankelijk contract fixed fee of verrekening per datavolume. Apparatuur in beheer van leverancier.

[ Voor 3% gewijzigd door Gillie op 02-07-2005 19:46 ]

• -TAZZ-
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 29-04 09:49

-TAZZ-

X

Deze meting hebben wij vorig jaar uitgevoerd.
Wens was om prioriteiten aan WAN verkeer toe te kennen en dit te reguleren dmv een Packateer.
Dit ivm klachten van remote Citrix gebruikers.
Resultaat: Print verkeer gebruikt alle beschikbare bandbreedte en af en toe zelfs meer dan de beschikbare bandbreedte. Hierdoor kwamen de Citrix sessies in de verdrukking.

Wij hebben printverkeer 15% van de totale bandbreedte toegekend. Probleem opgelost.
Pagina: 1