[2000] Terminal services licentie vervalt ?

Pagina: 1
Acties:

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:41

Falcon10

Hit it i would !

Topicstarter
Sinds enkele dagen krijgen wij volgende melding als we aanloggen op onze Terminal Server van het werk :

Terminal Services Warning

Your Terminal services temporary client license will expire in xx days.
Please contact your system administrator to get a permanent license.

De foutmelding is duidelijk voor me, dat is het probleem niet, maar wat is de oplossing ?
De Terminal Server draait op een Win 2K Server, maar blijkbaar is er dus ook een licentie nodig om de Terminal Server hierop te laten draaien ?
Moet ik bij Microsoft nu aankloppen om een licentie hiervoor aan te schaffen ? Of moet ik gewoon op de server ergens ( waar ? ) gewoon een datumpje aanpassen ofzo, zodat we weer een tijdje verder kunne ?
Wat kost dit grapje ?
En in geval van dat je dus hier een licentie voor moet bijkopen, waarom doen ze dat ? Je hebt toch al je Windows Server betaald ????

-| Hit it i would ! |-

Verwijderd

Voor Terminal Server heb je aparte CAL's nodig waarvoor je dient te betalen.

• Shuriken
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 26-03 13:28

Shuriken

Life is all about priorities

Het is alleen toegestaan TS te draaien zonder licenties in beheermodus. In applicatiemodus moet je er CAL's voor aanschaffen.

TS CAL's kan je gewoon bestellen bij je dealer. Ga uit van rond de 80 euro per CAL.

I rather have a bottle in front of me, then a frontal lobotomie

• endless
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
iedere terminal client of user (ligt eraan hoe de server is geïnstalleerd) moet een eigen licentie hebben. En deze dienen idd aangekocht te worden.

• sanfranjake
  • Registratie: April 2003
  • Niet online

sanfranjake

Computers can do that?

(overleden)
Heb je een terminal server license server geconfigureerd zodat die bereikbaar is voor de clients/server? En heb je daar nog voldoende tscals op over? Geeft die server met de ts-licensing nog errors in het event-log?

De reden waarom het een aparte licentie is, mijn gok, omdat je het voor meerdere users de lokale pc's kunt laten vervangen. De remote desktop-adminvariant is wel gratis :)

Tscal kost als je ze per 10 koopt geloof is 68 euro of zoiets. Voor de meeste bedrijven die het intensief gebruiken geen probleem :) We gaan hier op het forum niet meewerken aan hacks om die restrictie te omzeilen. Lees daarover Het algemeen beleid #copyright nog maar eens goed door ;)

[ Voor 54% gewijzigd door sanfranjake op 30-06-2005 12:07 ]

Mijn spoorwegfotografie
Somda - Voor en door treinenspotters

• Falcon10
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19:41

Falcon10

Hit it i would !

Topicstarter
sanfranjake schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 12:04:
Heb je een terminal server license server geconfigureerd zodat die bereikbaar is voor de clients/server? En heb je daar nog voldoende tscals op over? Geeft die server met de ts-licensing nog errors in het event-log?

De reden waarom het een aparte licentie is, mijn gok, omdat je het voor meerdere users de lokale pc's kunt laten vervangen. De remote desktop-adminvariant is wel gratis :)

Tscal kost als je ze per 10 koopt geloof is 68 euro of zoiets. Voor de meeste bedrijven die het intensief gebruiken geen probleem :) We gaan hier op het forum niet meewerken aan hacks om die restrictie te omzeilen. Lees daarover Het algemeen beleid #copyright nog maar eens goed door ;)
Ehmm, geen id hoe ie geconfigureerd is, de vorige systeembeheerder heeft het gedaan, en die is er een smet de wind vandoorgegaan, en de baas zij : hier is een netwerk : zorg dat het blijft draaien zoals nu :p En van Terminal Services ken ik dus evenveel als van een raketmotor : nada ( nuja, weinig :) ).

Ik heb wel de Terminal Services Licensing gevonden op de server.Onder de servernaam daar heb ik gevonden dat onder "Temporary licenses for Windows Server 2003 - Terminal Server Per Device CAL Token", dat er dus 1 vd 4 licenties kortelings gaat vervallen.
In de event viewer staat er ook wel een error van de licenceservice, waar dus ook instaat dat de server bijna out of licenses is.
De Termianl Server wordt gewoon gebruikt om af en toe van thuis in te loggen op de server en wat met office te werken, mail te cheken enz, dus eigenlijk werkmisvorming ;)

Is zeker niet de bedoeling om de restrictie te omzeilen hoor, 't is het werk, dus moet legaal zijn :p

Wat moet ik nu eignelijk doen om die licentie te verlengen ?
Gewoon onze softwareleverancier bellen en vragen om een "Terminal Server Per Device CAL Token" licentie ?
En hoe installeer ik die dan ?

-| Hit it i would ! |-

• Zwelgje
  • Registratie: November 2000
  • Laatst online: 20-01 19:37
Shuriken schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 11:42:
Het is alleen toegestaan TS te draaien zonder licenties in beheermodus. In applicatiemodus moet je er CAL's voor aanschaffen.

TS CAL's kan je gewoon bestellen bij je dealer. Ga uit van rond de 80 euro per CAL.
alleen als je nog win98 hebt, 2000 en hoger hebben een *gratis* cal voor 2000 Terminalserver (niet voor 2003!!)

A wise man's life is based around fuck you

Pagina: 1