Welke geluidskaart best voor stereo?

Pagina: 1
Acties:
  • 2.919 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kogando
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 24-08-2024

Kogando

Humordenaar

Topicstarter
Ik luister erg veel muziek via mijn computer, en dan voor 95% mp3. Dit doe ik met de volgende configuratie:

Een Windows XP Pro systeem met onboard geluidskaart:

ADI AD1980, 6-channel CODEC
S/PDIF out interface

Via de standaard meegeleverde coax kabel heb ik mijn Onkyo TX-DS575 AV receiver aangesloten.

Deze receiver is dan weer in stereo aangesloten op een paar JBL E30 speakers. Dit is gedaan met die dikke transparante kabels met koperen kern.

In het begin had ik de receiver analoog aangesloten en vond ik het geluid geweldig. Pas toen ik de coax kabel aansloot hoorde ik hoe het ook kon, een stuk beter dus! Ik vraag me af of het door een andere relatief simpele ingreep nog een stuk beter kan?

En dat is dus mijn vraag. Ik heb al gekeken voor andere geluidskaarten zoals de Audigy maar wat mij vooral opvalt is de enorme shitload aan extra opties waar ik waarschijnlijk niet eens gebruik van ga maken. Ik heb sowieso al geen 5.1 opstelling maar gewoon stereo.

Welke geluidskaart past goed bij mijn opstelling en wensen, of is bovenstaande onboard kaart ook goed? En zit er veel verschil in coax kabels, of valt daar niet veel winst te behalen?

Citeerde hij de halve wereldbevolking..

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delorean7
  • Registratie: Februari 2000
  • Laatst online: 12:41

delorean7

Let's take the Aston toni

Naar mijn smaak zijn er geen geluidskaarten die een kwalitatief goed genoeg analoog signaal uit een PC kunnen halen, dus wat dat betreft ben ik helemaal voor het digitaal uitsturen van muziek door de PC.

Nu staat of valt de kwaliteit dus met de DAC converter in je receiver, in de regel zijn die voor receivers onder de 1000 euro (ik ken jou Onkyo niet moet ik je eerlijk bekennen) om te huilen zo slecht.

Wat ikzelf heb gedaan is een dedicated geluidskaart voor muziek vanaf mijn pc, in mijn geval een terratec 7.1 space. Waar het om gaat is een geluidskaart die direct het signaal kan uitsturen zonder dat windows met zijn klauwen er allemaal sample rate conversies en andere debiele aanpassingen aan kan doen. ASIO output of direct kernel streaming zijn hier de toverwoorden, deze truuks kunnen alleen geluidskaarten doen die intern op 44 Khz kunnen samplen (Creative doet een interne resampling naar 48 Khz als ik me niet vergis).

Overigens hangt veel af van hoe kritisch je bent ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 91634

de Vortex 2 _/-\o_
Die kan zowel 44Khz als 48Khz samplen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kogando

Kogando

Humordenaar

Topicstarter
Anoniem: 91634 schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 11:39:
de Vortex 2 _/-\o_
Kun je me daar misschien wat meer over vertellen? Ik zie 'm alvast niet in de pricewatch staan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kogando

Kogando

Humordenaar

Topicstarter
delorean7 schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 11:36:
Naar mijn smaak zijn er geen geluidskaarten die een kwalitatief goed genoeg analoog signaal uit een PC kunnen halen, dus wat dat betreft ben ik helemaal voor het digitaal uitsturen van muziek door de PC.

Nu staat of valt de kwaliteit dus met de DAC converter in je receiver, in de regel zijn die voor receivers onder de 1000 euro (ik ken jou Onkyo niet moet ik je eerlijk bekennen) om te huilen zo slecht.

Wat ikzelf heb gedaan is een dedicated geluidskaart voor muziek vanaf mijn pc, in mijn geval een terratec 7.1 space. Waar het om gaat is een geluidskaart die direct het signaal kan uitsturen zonder dat windows met zijn klauwen er allemaal sample rate conversies en andere debiele aanpassingen aan kan doen. ASIO output of direct kernel streaming zijn hier de toverwoorden, deze truuks kunnen alleen geluidskaarten doen die intern op 44 Khz kunnen samplen (Creative doet een interne resampling naar 48 Khz als ik me niet vergis).

Overigens hangt veel af van hoe kritisch je bent ;)
Ok, bedankt voor de informatie. Maar nu heb ik weer een paar vraagjes. Wat bedoel je met een dedicated geluidskaart? En welke kaarten kunnen een direct signaal uitsturen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delorean7

delorean7

Dr was ook een goedkope trust die deze grappen kon... D...341 DX? hehe doet even zoeken ik weet dat er aantal goede topics over zijn!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slogra
  • Registratie: April 2004
  • Niet online
Die enorme shitload aan opties van de Audigy maakt het geluid alleen maar slechter. Elke verandering van het originele signaal is een verslechtering. Al die opties heb je dus niet nodig, tenzij je een die-hard gamer bent.
Je hebt een kaartje nodig die het het originele 44.1khz 16 bit signaal digitaal kan doorsturen naar je versterker. Helaas kunnen de meesten kaarten dit NIET. Een Sblive/Audigy, alle onboard kaarten en vele andere kaarten zetten het 44.1khz signaal om naar 48khz. Hierdoor verlies je kwaliteit.

Ik heb ooit eens een redelijk goedkoop Trustkaartje gekocht: http://www.trust.nl/products/product.aspx?artnr=12950
Deze kan wel 44.1khz doorgeven zoals het hoort. Wanneer digitaal aangesloten klinkt deze zeer goed. De analoge output is echter om te janken zo slecht, maar die ga je toch niet gebruiken als ik jouw verhaal zo lees.
(Edit: gebruik ook Kernel streaming output met deze kaart om de behoorlijk baggere drivers die het geluid mixen te omzeilen)

Als je een wat duurdere kaart kan betalen en je wil bijvoorbeeld ook goede analoge output of andere uitgangen/ingangen dan moet je eens naar 1 van deze kaarten kijken:
- Terratec (eentje met "4Gsound" bijv Aureon 7.1 Space)
- M-audio (zijn allemaal goed)
- Creative E-mu
- AudiotrakProdigy (goedkoop maar ik weet er verder niet zoveel vanaf)

[ Voor 7% gewijzigd door Slogra op 30-06-2005 11:56 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -d-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-06 15:54

-d-

EMU 0404 a ~ €99 lijkt me een goeie optie
linkje

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kogando

Kogando

Humordenaar

Topicstarter
Slogra schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 11:51:
Die enorme shitload aan opties van de Audigy maakt het geluid alleen maar slechter. Elke verandering van het originele signaal is een verslechtering. Al die opties heb je dus niet nodig, tenzij je een die-hard gamer bent.
Je hebt een kaartje nodig die het het originele 44.1khz 16 bit signaal digitaal kan doorsturen naar je versterker. Helaas kunnen de meesten kaarten dit NIET. Een Sblive/Audigy, alle onboard kaarten en vele andere kaarten zetten het 44.1khz signaal om naar 48khz. Hierdoor verlies je kwaliteit.

Ik heb ooit eens een redelijk goedkoop Trustkaartje gekocht: http://www.trust.nl/products/product.aspx?artnr=12950
Deze kan wel 44.1khz doorgeven zoals het hoort. Wanneer digitaal aangesloten klinkt deze zeer goed. De analoge output is echter om te janken zo slecht, maar die ga je toch niet gebruiken als ik jouw verhaal zo lees.
(Edit: gebruik ook Kernel streaming output met deze kaart om de behoorlijk baggere drivers die het geluid mixen te omzeilen)

Als je een wat duurdere kaart kan betalen en je wil bijvoorbeeld ook goede analoge output of andere uitgangen/ingangen dan moet je eens naar 1 van deze kaarten kijken:
- Creative E-mu
Bedankt voor al deze informatie.. :)

Ik weet nu in ieder geval waar een kaart aan moet voldoen. Maar hoe werkt kernel streaming output? Is dat gewoon een optie die je aan kunt klikken, of moet je daar andere kunstjes voor uithalen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kogando

Kogando

Humordenaar

Topicstarter
-d- schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 11:59:
EMU 0404 a ~ €99 lijkt me een goeie optie
linkje
Ziet er goed uit inderdaad, alleen niet zoveel verkrijgbaar.. dus die zou ik dan op internet moeten bestellen.

(ik ren liever zo even de stad in om mijn nieuwe gadget te halen ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• -d-
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 16-06 15:54

-d-

Kogando schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 12:07:
[...]

Ziet er goed uit inderdaad, alleen niet zoveel verkrijgbaar.. dus die zou ik dan op internet moeten bestellen.

(ik ren liever zo even de stad in om mijn nieuwe gadget te halen ;) )
Probleem van winkels is dat je vrij weinig keuze hebt naast de consumer kaarten van Creative.
Lees in ieder geval deze review 's door ;)

Ik ga deze kaart waarschijnlijk kopen binnen een maandje...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slogra
  • Niet online
Je hebt een speler nodig waarbij je kernel streaming (ipv waveout of directsound) kan kiezen als output. Foobar is de enige speler die kernel streaming goed ondersteund. Winamp heeft ook een kernel streaming output plugin maar helaas werkt deze niet goed omdat deze het geluid niet buffert.

Naast kernel streaming is ASIO ook een goede optie, maar wordt alleen ondersteund door de veelal duurdere kaarten.

[ Voor 6% gewijzigd door Slogra op 30-06-2005 12:25 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kogando

Kogando

Humordenaar

Topicstarter
-d- schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 12:20:
Probleem van winkels is dat je vrij weinig keuze hebt naast de consumer kaarten van Creative.
Lees in ieder geval deze review 's door ;)

Ik ga deze kaart waarschijnlijk kopen binnen een maandje...
Ik heb 'm gelezen, ziet er goed uit ja.. dat is wel een optie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kogando

Kogando

Humordenaar

Topicstarter
Slogra schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 12:24:
Je hebt een speler nodig waarbij je kernel streaming (ipv waveout of directsound) kan kiezen als output. Foobar is de enige speler die kernel streaming goed ondersteund. Winamp heeft ook een kernel streaming output plugin maar helaas werkt deze niet goed omdat deze het geluid niet buffert.

Naast kernel streaming is ASIO ook een goede optie, maar wordt alleen ondersteund door de veelal duurdere kaarten.
Ok, nu snap ik 't. Heb Foobar2000 even geprobeerd.. de kernel streaming werkt en ook als ik de resampler op 44100 zet. Zou dat betekenen dat mijn huidige onboard kaartje ook op de vereiste manier werkt?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slogra
  • Niet online
Als je een geluidskaart hebt die alleen 48khz kan outputten dan moet je de resampler juist op 48khz zetten, zodat foobar het resamplen doet ipv de hardware van de geluidskaart. Want de resampler van foobar is veel beter dan die van je kaart.

edit: Moederborden die 44.1khz kunnen weergeven zijn zeer schaars. VIA moederboarden met een envy chip kunnen het....maar die heb je niet, denk ik

[ Voor 25% gewijzigd door Slogra op 30-06-2005 13:48 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Flotter
  • Laatst online: 16-06 14:01

Flotter

Pelipper!

Kogando schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 11:45:
[...]

Kun je me daar misschien wat meer over vertellen? Ik zie 'm alvast niet in de pricewatch staan.
Komt omdat de fabrikant, Aureal, al een jaar of wat failliet is :'( De Vortex2 kun je dus wel vergeten...

Op zich is/was de Vortex2 een hele mooie kaart/chip, vooral voor gaming vanwege de A3D 2.0 support. Ik heb er ook één gehad (in de TerraTec XLerate Pro-smaak), maar ik moet zeggen dat mijn huidige kaart (TerraTec Aureon 7.1 Space met Envy24HT-chip) een stuk beter klinkt (analoog aangesloten). Over de kwaliteit van de digitale uitgang van de Vortex2 kan ik niet veel zinnigs zeggen, behalve dat de mijne niet goed op 44.1 kHz werkte, was ws iets stuk of zo.

PSN ID: Flotmeister | Steam ID: Flotter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delorean7

delorean7

Kogando schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 11:47:
[...]

Ok, bedankt voor de informatie. Maar nu heb ik weer een paar vraagjes. Wat bedoel je met een dedicated geluidskaart? En welke kaarten kunnen een direct signaal uitsturen?
In dit geval niet meer dan dat ik hem alleen gebruik voor het afspelen van muziek en dus niet voor spelletjes - daar gebruik ik gewoon een dom onboard dingetje voor.

Lijstje met niet resamplende geluidskaarten was al langsgekomen zag ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 22-07-2024
de Vortex 2 _/-\o_
buiten het feit dat ik gen 48khz mp3 heb, is het nog steeds erg zonde dat er geen support meer is voor vortex2 kaartjes.. (lees:a3ddrivers)

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kogando

Kogando

Humordenaar

Topicstarter
Ik heb hier thuis nog een Terratek Aureon Sky gevonden met optische uitgang, die ga ik dan maar eens proberen.

Zijn er nog waarneembare verschillen tussen optisch en coax?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SandsOfArrakis
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 03:45

SandsOfArrakis

The Spice Must Flow.

Kogando schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 16:09:
Ik heb hier thuis nog een Terratek Aureon Sky gevonden met optische uitgang, die ga ik dan maar eens proberen.

Zijn er nog waarneembare verschillen tussen optisch en coax?
Volgens mij zit er geen verschil tussen de twee. Digitaal is digitaal. :)

He who controls the Spice, controls the Universe.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Phyxion
  • Niet online

Phyxion

_/-\o_

Geen Trust merk iig nemen, met de rest zit je meestal wel goed.
Moeten er ook nog andere speciale dingen opzitten?

'You like a gay cowboy and you look like a gay terrorist.' - James May

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kogando

Kogando

Humordenaar

Topicstarter
MST_Morpheus schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 07:08:
Volgens mij zit er geen verschil tussen de twee. Digitaal is digitaal. :)
Ik heb het ook nog gevraagd bij een audiozaak. De meneer aldaar kon me vertellen dat coax 'warmer' geluid zou geven, hetgeen ik ook vreemd vind omdat het digitaal is.

Verder zei hij ook dat ik mijn pc beter analoog kon aansluiten op mijn receiver, dusja.. erg veel kaas had hij er niet van gegeten. :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kogando

Kogando

Humordenaar

Topicstarter
FnF schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 07:17:
Nee, de weergave van muziek moet goed zijn.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Anoniem: 143019

Wat is het probleem nu, analoog niet goed genoeg. Bedenk wel dat we hier met MP3 te maken hebben, deze is lossy, en doet al meer aan de kwaliteit af dan de analoge output. Wanneer er over WAVs gesproken wordt kan ik nog begrijpen dat je niet met een standaardkaart werken wilt maar met MP3's raak je zowieso al kwaliteit kwijt, waarom zou je dan een kaart willen aanschaffen die via de analoge uitgang sumblieme kwaliteit levert maar de af te spelen media haalt die kwaliteit niet? Of lul ik nu weer uit mijn nek?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kogando

Kogando

Humordenaar

Topicstarter
De Terratec kaart welke ik nou optisch aangesloten heb lijkt ietsje beter te klinken dan mijn onboard kaart. Maar het is geen voortuitgang zoals van analoog naar digitaal.

Verder heb ik nog een kleine ingreep verricht wat wèl goed merkbaar is. Eerst zaten mijn speakers beide via een enkele kabel van 5 meter lang aangesloten op mijn receiver. Nu heb ik de speakers bi-wired aangesloten waarbij ik de ene kabel in A heb gestoken, en de andere in B. Ik had ze ook allebei in A kunnen proppen, maar dit past beter. :D

Door de verkorting van mijn kabels en de bi-wiring klinken de hoge tonen beter, heb ik minder ruis en lijk ik het volume harder te kunnen zetten zonder vervorming. :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kogando

Kogando

Humordenaar

Topicstarter
Anoniem: 143019 schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 11:40:
Wat is het probleem nu, analoog niet goed genoeg. Bedenk wel dat we hier met MP3 te maken hebben, deze is lossy, en doet al meer aan de kwaliteit af dan de analoge output. Wanneer er over WAVs gesproken wordt kan ik nog begrijpen dat je niet met een standaardkaart werken wilt maar met MP3's raak je zowieso al kwaliteit kwijt, waarom zou je dan een kaart willen aanschaffen die via de analoge uitgang sumblieme kwaliteit levert maar de af te spelen media haalt die kwaliteit niet? Of lul ik nu weer uit mijn nek?
Ik snap dat de uiteindelijke kwaliteit nooit beter wordt dan de bron zelf. Maar als je natuurlijk een middelmatige bron hebt zoals MP3 is het zonde als deze nòg slechter wordt door een matige geluidskaart.

Dus het feit dat de kwaliteit van MP3 niet geweldig is wil niet zeggen dat je geen kwaliteit verbetering hoort met een betere geluidskaart of wanneer je van analoog naar digitaal gaat.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delorean7

delorean7

FnF schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 07:17:
Wat een onzin, dr was juist een trust kaart die wel zonder resamplen kon uitsturen. Was uiteraard geen chip van trust (die maken ze niet) maar wel van dat merk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delorean7

delorean7

Kogando schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 11:35:
[...]
Ik heb het ook nog gevraagd bij een audiozaak. De meneer aldaar kon me vertellen dat coax 'warmer' geluid zou geven, hetgeen ik ook vreemd vind omdat het digitaal is.

Verder zei hij ook dat ik mijn pc beter analoog kon aansluiten op mijn receiver, dusja.. erg veel kaas had hij er niet van gegeten. :P
Ja die theorie is wat mij betreft echt klinklare onzin, 0's en 1's zijn 0's en 1's ofwel licht ofwel electrisch, de 'vertaling' naar geluid gebeurt in de DAC van je receiver. Wat heb je tegen 'm gezegd? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Varienaja
  • Laatst online: 14-06 16:43

Varienaja

Wie dit leest is gek.

Anoniem: 143019 schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 11:40:
MP3 is weliswaar lossy, maar het weggegooide geluid is onhoorbaar. Op een voldoende hoge bitrate is ook meerdere malen bewezen dat het verschil met wav niet te horen is. (Hier op AV staat nog wel een recente test, dan kan je jezelf testen als je dat leuk vindt.)

Siditamentis astuentis pactum.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kogando

Kogando

Humordenaar

Topicstarter
delorean7 schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 11:52:
Ja die theorie is wat mij betreft echt klinklare onzin, 0's en 1's zijn 0's en 1's ofwel licht ofwel electrisch, de 'vertaling' naar geluid gebeurt in de DAC van je receiver. Wat heb je tegen 'm gezegd? ;)
8) Ik zei dat de vertaling pas gebeurt in de DAC van de receiver en vroeg hem waar hij dergelijke nonsens vandaan haalde. 8)

Ik heb één wenkbrauw opgetrokken en gemompeld dat ik dat merkwaardig vond.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• delorean7

delorean7

Kogando schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 12:27:
[...]

8) Ik zei dat de vertaling pas gebeurt in de DAC van de receiver en vroeg hem waar hij dergelijke nonsens vandaan haalde. 8)

Ik heb één wenkbrauw opgetrokken en gemompeld dat ik dat merkwaardig vond.
koning! ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 25-01 12:49
Man hou het mooi bij wat je nu hebt, digitaal van je mobo. Je speelt immers mp3(ookal zou het 320kbits zijn), een audigy2 zs heeft alleen een stukken betere signaal/ruisverhouding. Kost je dan 58euro ofzo.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Slogra
  • Niet online
ToFast schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 15:01:
Man hou het mooi bij wat je nu hebt, digitaal van je mobo. Je speelt immers mp3(ookal zou het 320kbits zijn), een audigy2 zs heeft alleen een stukken betere signaal/ruisverhouding. Kost je dan 58euro ofzo.
Hij wil betere geluidkwailteit, daar is die Terratec perfect voor. Dat mobo en een audigy2 zs geven mindere kwaliteit. Die Terratec kan wel het originele 44.1khz geluid doorgeven aan z'n versterker. Terwijl dat moederbord en audigy alleen 48khz geluid kunnen doorgeven, dus niet het originele geluid.
Mensen moeten eens stoppen met het klakkeloos kopen en aanraden van die Creative crap (E-mu uitgezonderd), want er zijn vele betere kaarten voor muziek op de markt.

Anoniem: 36268

Ik heb de goedkope TerraTec Aureon 5.1, en wil graag de in-/uitgangen voor in mijn pc kast hebben.
Nu heb ik inmiddels een betaalbare oplossing gevonden, namelijk de TerraTec Aureon 7.1 Dolby die in de 5,25 bay van mijn kast past.
Alleen vraag ik me nu af of deze compatible met mijn kaart is, aangezien de kaart 5.1 is en het 'kastje' 7.1. Betekend dat dan dat je 2 outputs niet kan gebruiken, of gaat deze combinatie zowiezo niet werken?

Iemand ervaringen hiermee?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocka
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 29-05 09:22
Ondanks dat deze topic redelijk gedateerd is (2005) blijft mijn vraag idem.

Ik heb een Denon PMA-860 versterker aan mijn PC aangesloten. Maak gebruik van de onboard aansluitingen van mijn Asus P4P-800 mobo en vraag mijzelf af of het geluid beter zal worden als ik een aparte geluidskaart zal aanschaffen. Ondanks deze hele topic grondig te hebben gelezen, blijkt dat vele genoemde kaarten amper meer te bestaan en blijft mij zoektocht steken bij Creative kaarten.

- X-Fi Xtreme Audio ad 69 eur of
- X-Fi Xtreme Music idem ad 69 eur.

(geen idee wat het verschil is beide kaarten???)

Na even zoeken kwam ik deze site tegen en die is gebaseerd op minimaal een creative kaart: http://www.hansheino.nl/processing/ , dus zal ik dit ten uitvoering willen brengen moet er sowieso een geluidskaart komen.

Mijn collectie bestaat vooral uit mp3 320kbs. Speel geen games op de PC, daarvoor heb ik een PS3.

Dus zoals gesteld dezelfde vraag, maar intussen twee jaar verder. Is er nu meer of beter??? Is meer dan alleen Creative???

Wie zal mij verder kunnen helpen???

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

ik ben er ook recent mee bezig geweest (zie even mijn topic history) als je werkelijk voor stereo gaat (net zoals ik) en winxp draait dan kan ik je de M audio audiophile 24/96 aanraden. Heb hem nu ook enkele weken en ben er zeer tevreden over. Draai er enkel eac wav rips mee en dat klinkt prima

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• ZandBak
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 09-06-2023
ik gebruik me onboard envy24 van me shuttle sn26p digitaal naar me Marantz sr-5500 24bit/96khz stereo ik klaag niet:)

1337

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annihilism
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-06 18:49
de Vortex 2 _/-\o_
Jah wat een uberfijne geluidskaart! Ik heb er hier ook nog 1 liggen (wordt gebruikt in een oude IBM Aptiva PIII 600). Gewoon supergoed geluid uit zon oud beestje. En hij wordt gewoon gelijk gedetecteerd in windows xp.

Je zou kunnen kijken op marktplaats voor zon vortex beestje, kost een tientje of zo en dan heb je echt een goeie geluidskaart (beter als die on-board crap). Waarschijnlijk zal hij t.o.v. een M-Audio kaartje wat minder klinken maja daar zit ook wel een prijsverschil in.

Ik weet alleen niet hoe het met de Vista ondersteuning van de kaart zit.

[ Voor 5% gewijzigd door Annihilism op 15-08-2007 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Annihilism
  • Registratie: November 2005
  • Laatst online: 10-06 18:49
En hier is ie dan, de Aureal Vortex 2, dit is dezelfde die ik in de computer heb. Zit alles op en aan, ook een digitale optische uitgang. Het is gewoon verbazingwekkend hoe goed hij nog meekomt met huidige audiokaarten. Goed, je hoeft hem niet te gebruiken als je graag 5.1 wil hebben want hij is helaas 4.0 Maar als je gewoon een leuk geluidskaartje zoekt voor muziek of gewoon echt goed geluid in games (3D of 2.0) dan is ie gewoon aan te raden. Al helemaal als je nog Windows XP hebt, op marktplaats wordt deze kaart gemiddeld voor een tientje aangeboden. Al zou hij dus misschien niet meekomen qua specificaties met de huidige generatie, voor de geluidskwaliteit doet hij het voor de meesten niet onder.

De kaartjes van Aureal zelf (dus niet van terratec met een AU8830 chipset) worden over het algemeen het beste ondersteund door Win XP (vista kan ik helaas niks over zeggen).

Specificaties:
Chipset: Aureal Vortex 2 AU8830 chipset
SNR: 95dB Typical
- 16 streams of A3D 2.0 acceleration with 60 wall reflections at 16-bit 48kHz
- 76 streams of A3D 1.0 and DirectSound3D acceleration
- DirectSound acceleration (92 streams)
- Full-duplex, 48kHz digital recording and playback
- Sample rate conversion with 27-point interpolation

Afbeeldingslocatie: http://www.cgomag.gr/articles_images/sigritika/sigritika_1511_141152.jpg

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• chocka
  • Registratie: Juni 2007
  • Laatst online: 29-05 09:22
Ray schreef op woensdag 15 augustus 2007 @ 00:38:
ik ben er ook recent mee bezig geweest (zie even mijn topic history) als je werkelijk voor stereo gaat (net zoals ik) en winxp draait dan kan ik je de M audio audiophile 24/96 aanraden. Heb hem nu ook enkele weken en ben er zeer tevreden over. Draai er enkel eac wav rips mee en dat klinkt prima
Geweldig bedankt voor alle reacties, maar deze sprong er boven uit. Vooral omdat recentelijk in een profje baaldje voor drummers deze kaart als erg goed tot uiting kwam, ben ik even wezen shoppen op het www en heb deze afgelopen weekend voor 42 EUR kunnen kopen. Moet nog ff een kabeltje halen, maar zal er spoedig ook veel plezier van hebben verwacht ik.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Ray
  • Laatst online: 28-02 20:13

Ray

chocka schreef op maandag 20 augustus 2007 @ 20:25:
[...]

Geweldig bedankt voor alle reacties, maar deze sprong er boven uit. Vooral omdat recentelijk in een profje baaldje voor drummers deze kaart als erg goed tot uiting kwam, ben ik even wezen shoppen op het www en heb deze afgelopen weekend voor 42 EUR kunnen kopen. Moet nog ff een kabeltje halen, maar zal er spoedig ook veel plezier van hebben verwacht ik.
jij geluksvogel :) waar heb je hem voor dat geld gevonden ? ik ben 2 weken bezig geweest en uiteindelijk maar 90 euro lichter geworden om hem te krijgen....

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smason
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:51
Slogra schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 11:51:

- Creative E-mu
1. Excuseer voor het "diggen" :)
2. Die Trust waar je over spreekt, is dat een "SC-5250 / 514DX 5.1 Sound Expert Optical" *klik* ???

Ik ben namelijk van plan om een Sony STR-DG300 stereo receiver digitaal aan te sluiten. Is onboard genoeg? Ik heb nog een X-FI XtremeMusic maar die vliegt buiten wegens troepdrivers.

Vooral voor muziek (MP3's).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Exorcist
  • Registratie: Maart 2002
  • Niet online

Exorcist

Uitdrijvûrrrr!

smason schreef op woensdag 19 december 2007 @ 20:18:
[...]

1. Excuseer voor het "diggen" :)
2. Die Trust waar je over spreekt, is dat een "SC-5250 / 514DX 5.1 Sound Expert Optical" *klik* ???

Ik ben namelijk van plan om een Sony STR-DG300 stereo receiver digitaal aan te sluiten. Is onboard genoeg? Ik heb nog een X-FI XtremeMusic maar die vliegt buiten wegens troepdrivers.

Vooral voor muziek (MP3's).
Digitaal is digitaal..0tjes en 1tjes. Dan maakt het niets tot weinig uit :).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• smason
  • Registratie: Juli 2003
  • Laatst online: 10:51
Exorcist schreef op woensdag 19 december 2007 @ 20:31:
[...]

Digitaal is digitaal..0tjes en 1tjes. Dan maakt het niets tot weinig uit :).
Je sais :)

Maar het zou dan specifiek gaan over de 44.1khz <> 48khz kwestie.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dreeke
  • Laatst online: 31-10-2024

dreeke

outdated icon

Ik heb er voor mezelf een goedkope oplossing voor gevonden om goed geluid uit de pc te halen.
Aangezien mijn versterker geen digitale ingang heeft (kwam nog niet zo vaak voor in 1983) kon ik mijn pc niet digitaal aansluiten.

Dus zou ik een losse DAC moeten hebben, of een andere versterker. Dat laatste was sowiezo geen optie en een beetje fatsoenlijke DAC is ook niet spotgoedkoop.
Dus heb ik een Sony DAT recorder gekocht uit de ES serie, maar dan een kapotte. Dat wil zeggen, hij kan geen bandjes meer draaien maar de rest werkt nog gewoon en zo'n ding kan je als DAC gebruiken, en ook nog andersom, dus van analoog naar digitaal. Ook leuk dus om bandjes of LP's op te nemen met je pc maar niet de brakke line in van de geluidskaart te hoeven gebruiken.

Nu is het bij die serie DAT recorders zo dat ze heel vaak kapot gaan in het loopwerk gedeelte, dus soms staan ze bij bosjes te koop aangeboden op tweedehands sites, en dan praat je over 20 Euro ofzo. :)

Uiteraard is het wel een compleet deck wat je ff ergens kwijt moet en je moet hem elke keer even op DAC zetten op het moment dat je 'em aanzet, maar goedkoop is het wel, en het klinkt 10x beter als de line out van de kaarten die ik hier heb (Onboard AC'97, SB Audigy, Turtle Beach Santa Cruz).

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

• descon
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 02-05 07:58
delorean7 schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 11:36:
Zou eens verder kijken als de Terratec/Creative meuk, er zijn genoeg geluidskaarten met een goede analoge output. Alleen dan moet je verder kijken als de consumentenmarkt.

• JohnB
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 17-03 20:11

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kogando

Kogando

Humordenaar

Topicstarter
Interessant, maar niet echt goed verkrijgbaar geloof ik. :N