Toon posts:

Douanerechten en Vrije Handel

Pagina: 1
Acties:
  • 223 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Stel je koopt een in artikel via internet in het buitenland.
Boven een klein bedrag moet je al belasting betalen.
Europa zou vrije handel brengen maar waarom is dat niet zo voor particulieren?
Hetzelfde geldt als je op vakantie een duur horloge koopt of wanneer je en kerstpakketje krijgt.
Voor een kerstpakket moest mijn familie bijbetalen,maar in het buitenland was daar al btw voor betaald + verzendkosten.
Het waren geen dure kado`s maar kwamen net boven de belastingvrijegrens waardoor er zo`n 20-30 euro bijbetaald moest worden.

Stelling: douanerechten voor burgers moeten afgeschaft worden.

Dat is eerlijker en goed voor de economie.

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Buiteland is niet altijd EU, bedoel je dat of echt ook buiten de EU? Want dan is het gewoon normaal dat je belastig betaalt over de goederen. Je voert namelijk gewoon iets in met een (grote) waarde :)

C:\>_

Verwijderd

Topicstarter
Het ging zover ik weet om een gezameljke waarde van minder dan 100 euro.
Dat is geen grote waarde.
Dit werd opgestuurd door familie buiten Europa.
Het waren geen dure kado`s maar omdat de posttarieven zo duur zijn geworden doet mijn tante zoveel mogelijk in een doos.
Als je dan nog inklaringsrechten/douanerechten moet betalen dan is de lol er vanaf.

• Mx. Alba
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 31-12-2025

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Je zegt het al, het is buiten Europa, dus je klacht over dat Europa voor vrije handel zou moeten zorgen gaat niet op.

En je familie had gewoon het gestuurde pakketje als kado kunnen declareren, en dan hoef je geen importbelasting te betalen.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

Verwijderd

Topicstarter
Het gaat mij om drie zaken:

1.als je artikelen koopt (dvd speler bijvoorbeeld) bij een buitenlandse internet winkel in de EU moet je extra belasting betalen.
2.als je een pakje krijgt moet je betalen
3.als je artikelen uit het buitenland meeneemt moet je betalen (zoals ik bij een tv programma zag over de douane).

De EU en de VS zeggen voor vrije handel te zijn, weg dus met al die heffingen.
Dat is goed voor de economie.
En de nettobijdrage van Nederland aan de EU zou er ook lager door worden.

Op het pakje stond gift (met waarde aanduiding) dus dan heeft de duane volgens jouw een fout gemaakt?

• eamelink
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Verwijderd schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 11:11:
De EU en de VS zeggen voor vrije handel te zijn, weg dus met al die heffingen.
Dat is goed voor de economie.
Loze woorden, waarom zou dat goed zijn voor de economie? Als alles gratis is, dat is pas goed voor de economie, iedereen koopt alles.
En de nettobijdrage van Nederland aan de EU zou er ook lager door worden.
:? :? :?

Hoe eerlijk denk je dat het voor Nederlandse ondernemers is als zíj verplicht over elke omzet belasting moeten betalen, en buitenlandse ondernemers niet?

• Boss
  • Registratie: September 1999
  • Laatst online: 01:41

Boss

+1 Overgewaardeerd

Ik denk dat jet het verschil niet kent tussen BTW in invoerrechten.

Als jij iets in Amerika koopt, betaal je geen belasting over dat product, je koopt het zegmaar belastingvrij. Zodra het product in Nederland komt, moet er dan nog 19% BTW overheen. Dat moet altijd bij iets wat je zelf gekocht hebt. Alleen kan de douane het niet goed controleren en glipt er nog wel eens een hoop tussendoor. En voor sommige kleine bedragen is de administratieve last hoger dan het te incasseren bedrag, en laten ze het ook voor wat het is.

Aan de andere kant heb je nog invoerrechten. Die zitten op bepaalde producten, en dat is om eerlijke concurrentie te realiseren (volgens de overheid dan). Ik weet even geen productvoorbeeld, maar laten we X nemen. X is erg goedkoop in Amerika, en kan hier niet voor die prijs worden gemaakt. Om nu de binnenlandse productie te beschermen, wordt er een invoerheffing van bijvoorbeld 40% op gedaan zodat de prijs gelijk is aan die hier.

Vrije handel gaat er vooral over dat je niet zoveel papieren hoeft in te vullen, niet dat het je allemaal niets kost.

The process of preparing programs for a digital computer is especially attractive, not only because it can be economically and scientifically rewarding, but also because it is an aesthetic experience much like composing poetry or music.

• MissingDog
  • Registratie: Augustus 2002
  • Niet online
Boss schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 11:22:
Ik denk dat jet het verschil niet kent tussen BTW in invoerrechten.

Als jij iets in Amerika koopt, betaal je geen belasting over dat product, je koopt het zegmaar belastingvrij. Zodra het product in Nederland komt, moet er dan nog 19% BTW overheen. Dat moet altijd bij iets wat je zelf gekocht hebt. Alleen kan de douane het niet goed controleren en glipt er nog wel eens een hoop tussendoor. En voor sommige kleine bedragen is de administratieve last hoger dan het te incasseren bedrag, en laten ze het ook voor wat het is.

[...]
En wat heeft de Nederlandse overheid/douane te maken met een Belasting Toegevoegde Waarde voor een produkt wat A. Niet in NL geproduceerd is en B. Niet in NL verhandeld is? Dus er is aan het produkt binnen de NL landsgrenzen GEEN Waarde toegevoegd, welke dus geenszins vanuit een logische verklaring belast kan worden.

Het is mijns inziens alleen maar een spelletje marktbescherming voor die politici met een dik commisariaat in het NL bedrijfsleven, niks vrije markt economie. Louter vriendjespolitiek om eigen zakken te kunnen blijven vullen.

[ Voor 13% gewijzigd door MissingDog op 30-06-2005 11:38 ]

Verwijderd

Topicstarter
Als mijn familie een kado koopt betalen ze er in het buitenland al btw over.
Nu heeft de douane er met kerstmis extra belasting overgeheven.

Voorbeeld 2(uit een tv programma) : Een man heeft een dochter die viool speelt.
Oom in China heeft een viool kado gedaan.
Douane zegt:betalen.

3.Ik hoorde n.a.v. het referendum over de Europese Grondwet dat Nederland douaneheffingen voor 75% afdraagt aan de EU.
Aangezien bijna iedereen de nettobetalingspositie van Nederland wil verbeteren zou een optie zijn geen douaneheffingen meer te innen.
Nederland maakt dan minder geld over naar de EU.
De douaneheffingen worden niet meer doorberekent:producten goedkoper.

• MissingDog
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 11:37:
Als mijn familie een kado koopt betalen ze er in het buitenland al btw over.
Nu heeft de douane er met kerstmis extra belasting overgeheven.

Voorbeeld 2(uit een tv programma) : Een man heeft een dochter die viool speelt.
Oom in China heeft een viool kado gedaan.
Douane zegt:betalen.

[...]
Dat gaat niet op van die viool, want die man gaf later toe die viool zelf gekocht te hebben, dat bleek ook uit de vrijwel onbespeelde staat van het instrument.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

MissingDog schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 11:29:
En wat heeft de Nederlandse overheid/douane te maken met een Belasting Toegevoegde Waarde voor een produkt wat A. Niet in NL geproduceerd is en B. Niet in NL verhandeld is, dus er binnen de NL landsgrenzen GEEN Waarde toegevoegd is aan het produkt, welke dus geenszins vanuit een logische verklaring belast kan worden.
Men neme een laptop die hier in Nederland 2000€ kost, inclusief BTW. Die PC is sowieso in de VS al goedkoper, en dan zit er ook geen BTW op wat al zo'n 320€ scheelt, dus stel dat hij daar zo'n 1500€ kost. Het wordt dan wel heel erg interessant om dat ding vanuit de VS te laten komen, en de Nederlandse overheid vangt dan geen BTW. Om dat gat te dichten wordt dan dus toch BTW geheven op dat ding, waardoor je dus nog 285 BTW nabetaalt. Het totaal komt dan op 1785€ exclusief verzendkosten, en opeens is de concurrentie met Nederlandse verkopers weer "eerlijk".

Vanuit belastingtechnisch en markttechnisch oogpunt is het wel logisch. Maar verder ben ik het wel met je eens, MD.

Het is alleen een echte hetze als het uit Hetzerath komt, anders is het gewoon sprankelende ophef.

• MissingDog
  • Niet online
Mx. Alba schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 11:40:
[...]

Men neme een laptop die hier in Nederland 2000€ kost, inclusief BTW. Die PC is sowieso in de VS al goedkoper, en dan zit er ook geen BTW op wat al zo'n 320€ scheelt, dus stel dat hij daar zo'n 1500€ kost. Het wordt dan wel heel erg interessant om dat ding vanuit de VS te laten komen, en de Nederlandse overheid vangt dan geen BTW. Om dat gat te dichten wordt dan dus toch BTW geheven op dat ding, waardoor je dus nog 285 BTW nabetaalt. Het totaal komt dan op 1785€ exclusief verzendkosten, en opeens is de concurrentie met Nederlandse verkopers weer "eerlijk".

Vanuit belastingtechnisch en markttechnisch oogpunt is het wel logisch. Maar verder ben ik het wel met je eens, MD.
Ik vindt 't een leuk punt van deze laptop, want ik ken in NL geen enkel bedrijf die 100% van z'n laptop in eigen beheer binnen onze landsgrenzen produceert. De chips komen uit een plant van Intel of AMD in de VS, Azie of ander europees land, het frame wordt wellicht spuitgegoten in NL, de assemblage van de moederborden, harddisks etc vindt plaats in Azie...het eindprodukt wordt hier in elkaar gezet onder de noemer 'NL produkt'. Dus er is wellicht maar 15% van de totale kost- en assemblageprijs van het apparaat belastbaar onder de noemer BTW als je uitgaat van een NL produkt. Dus het prijsverschil met een buitenlandse import incl verzendkosten zou vrijwel nihil zijn als je het eens doorrekent in een scenario waarbij alleen in NL geproduceerde delen en gewerkte uren belastbaar zijn.

[ Voor 5% gewijzigd door MissingDog op 30-06-2005 11:50 ]

• Sick Nick
  • Registratie: Februari 2001

Sick Nick

Drop the top!

Overigens vind ik het wel bizar dat je zelfs over verzendkosten BTW moet betalen.... hoe verzinnen ze het. Dat je voor het product BTW moet betalen, ok daar kan ik me nog in vinden. Maar ook over de verzendkosten :?

Verwijderd

Topicstarter
Of je in de VS btw betaald hangt af in welke staat je een product koopt.
Waarom is het redelijk dat je 2 keer btw betaald?
Die man met die 2 violen in dat andere voorbeeld heeft toch ook btw betaald?

Iedereen heeft het over vrije handel en liberalisering maar dat is een illusie..

• MSalters
  • Laatst online: 10-12-2025
BTW krijg je terug bij export. Je betaalt het dus geen twee keer.

Evengoed is de kern van vrijhandel momenteel het vrijhandelsgebied. Binnen zo'n gebied heb je inderdaad vrijhandel. Zo betaal je in de EU de BTW in het eerste land, je krijgt het niet terug bij export binnen de EU maar je hoeft het ook niet bij import te betalen. Naar buiten geldt dat al veel minder.

Sowieso is BTW natuurlijk iets voor particulieren; bedrijven brengen dat weer in mindering op de af te dragen BTW bij vekoop.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

Verwijderd

Topicstarter
Maar waarom moet een particulier dan belasting betalen over een kerstkado of een viool?
Dat begrijp ik nu niet.

• MSalters
  • Laatst online: 10-12-2025
Waarom moet je bij een kerstkado in Nederland, wat de grens nooit passeert, belasting betalen? Omdat dat de afspraak is. En omdat je geen ontduik mogelijkheid wil maken via import/export, moet daar de belating worden teruggevegen bij export en vervolgens bij import alsnog geheven wordne. In beide gevallen wordt er op een particuliere aankoop 1x belasting geheven.

Man hopes. Genius creates. Ralph Waldo Emerson
Never worry about theory as long as the machinery does what it's supposed to do. R. A. Heinlein

• Gomez12
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17-10-2023
Verwijderd schreef op zaterdag 02 juli 2005 @ 08:40:
Maar waarom moet een particulier dan belasting betalen over een kerstkado of een viool?
Dat begrijp ik nu niet.
Er vanuitgaande dat je het hebt over spullen die vanuit het buitenland komen.Jij moet er belasting voor betalen omdat het een goed in nederland is. De verstuurder kan de belasting in het eigen land terug vragen ( in Nederland in ieder geval ) Dus als jij iets verstuurt naar het buitenland kan je technisch gezien de btw terugvragen omdat deze in het land van aankomst nog een keer berekend gaat worden, hoe dit praktisch gaat dat terugvragen weet ik niet als particulier. Moet je ff bij de ptt / belastingdienst navragen.

• Morangie
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15-12-2025
Verwijderd schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 18:27:
Of je in de VS btw betaald hangt af in welke staat je een product koopt.
Waarom is het redelijk dat je 2 keer btw betaald?

..
De Verenigde Staten kennen geen BTW (=VAT = Value Added Tax). Dus je familie in de VS kan dat sowieso niet betaald hebben. Wat ze daar wel kennen is zoiets als sales tax. Maar dat heeft dus niets met BTW te maken.

• Mx. Alba

Mx. Alba

hen/hun/die/diens

Morangie schreef op zondag 03 juli 2005 @ 16:04:
Wat ze daar wel kennen is zoiets als sales tax. Maar dat heeft dus niets met BTW te maken.
In principe niet, in de praktijk wel. Sales tax wordt namelijk ook alleen geheven op de laatste verkoop van winkelier naar eindgebruiker, net zoals BTW. Het grote verschil is dat Sales Tax door de staat geheven wordt (en niet door de federale overheid) en dus van staat tot staat verschilt, en prijzen in winkels zonder sales tax worden aangegeven. De sales tax wordt er bij de kassa pas bijgeteld. Ik stond de eerste keer vreemd te kijken toen ik een blikje cola voor 98 cents uit het schap haalde, en men me aan de kassa 1 dollar en 2 cent vroeg. Maar je went er wel aan :)

• Morangie
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 15-12-2025
Mx. Alba schreef op zondag 03 juli 2005 @ 21:48:
[...]

In principe niet, in de praktijk wel.
In de belastingpraktijk niet ;) . Voor de eindgebruikerpraktijk wel, lekker dokken :( . Sjee, we zijn genuanceerd :) !

Verwijderd

Topicstarter
Het is het makkelijkste om elke vraag apart te behandelen om misverstanden en spraakverwarring te voorkomen.

Voorbeeld 1:

X woont buiten de EU stuurt naar Y in NL een pakje.
Het zijn geschenken met een waarde van 100 euro.
Y moet betalen.
Waarom?

[ Voor 11% gewijzigd door Verwijderd op 08-07-2005 20:57 ]

• Rukapul
  • Registratie: Februari 2000
  • Nu online
Verwijderd schreef op vrijdag 08 juli 2005 @ 20:41:
Voorbeeld 1:

X woont buiten de EU stuurt naar Y in NL een pakje.
Het zijn geschenken met een waarde van 100 euro.
Y moet betalen.
Waarom?
MSalters heeft je hier het antwoord allang op gegeven: om ontduiking via import/export te omzeilen.

Het is toch niet moeilijk te bedenken dat als over import geen BTW geheven wordt dat op den duur alles uit het buitenland komt? Nu al komt een zeer groot deel van de CD/DVD/games via online shops waardoor er geen BTW geheven wordt, wat theoretisch gezien de Nederlandse economie schaadt.
Met BTW worden veel nuttige voorzieningen in Nederland gefinancierd. Door het weglaten van BTW heffingen bij import wordt de hele wereld er slechter op: alle handel zal zich concentreren op een aantal plaatsen in de wereld met allemaal postbusfirma's en nauwelijks inwoners waar geen BTW van kracht is.
Invoerheffingen is overigens iets compleet anders en dient om concurrentieverhoudingen te sturen (neutraal geformuleerd ;)).

Verwijderd

Topicstarter
Maar dan ligt de grens toch veel te laag?
Een particulier die een kado ontvangt is toch geen importeur?

• eamelink
  • Niet online

eamelink

Droptikkels

Verwijderd schreef op zaterdag 09 juli 2005 @ 10:46:
Maar dan ligt de grens toch veel te laag?
Een particulier die een kado ontvangt is toch geen importeur?
Maar iemand die iets koopt in het buitenland wel. En je snapt wel wat er gaat gebeuren als kado's niet belast zouden zijn : Iedereen krijgt ineens kado's uit alle delen van de wereld en stuurt geld terug als kado.
Pagina: 1