Toon posts:

Diverse vragen over CAD op Apples *

Pagina: 1
Acties:
  • 841 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Verwijderd

Topicstarter
Goedenmorgen mensen,

ik heb net mbo bouwkunde afgemaakt en begin in september aan hbo bouwkunde. Op het mbo moest je altijd met AutoCAD tekenen en daar dat gaat nu soepel en probleemloos. Voor het volgend jaar heb ik een nieuwe computer nodig en leek mij een apple Imac wel heel mooi. Dit vooral omdat het bestuurings systeem super stabiel schijnt te werken. Nadeel is wel dat AutoCAD hier niet op draait. Tijdens mijn stage heb ik met Nemetschek Allplan gewerkt en vond dit een veel beter programma dan AutoCAD. maar ook deze draait niet op apple systemen. VectorWorks leek mij dan de beste oplossing.Na verschillende apple forums te hebben geraadpleegd ben ik een heleboel wijzer over apple computers maar weining over CAD op een apple computer. Kan ik bijvoorbeeld goed blijven samenwerken met mensen die in AutoCAD tekenen? En tekeningen als AutoCAD bestanden opslaan, terwijl de lijndiktes behoudenblijven?

Is hier imand die ervaring heeft hiermee en mij iets wijzer kan maken?? alvast bedankt.

• Holgster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-12-2025
kan geen antwoorden geven op de mac vragen. Wil alleen de tip geven nog eens goed na te denken over de keuze voor een mac. Dit met het oog op je studie/stage/latere werkveld. 99% van de bouwwereld werkt op een windows pc.

Br(36) Ba(56)

Verwijderd

Topicstarter
dat percentage ligt wel iets lager hoor. rond de 85% of zo. Apple is veel betrouwbaarder dan een windows systeem. Met ontwerpen moet je steets meer presenteren en dat is het mooist in 3D. dit gaat allemaal beter op apple.

voor de rest heeft ms office ook een mac versie. dus dat is denk ik geen probleem.

Maar hoe compatible zijn autocad en vectorworks met elkaar?? iemand die daar ook echt ervaring mee heeft??

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2005 12:26 ]

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Gezien je topicstart past dit topic beter in Apple Talk. Ik verplaats je topic even met een titeledit :)

vectorworks <--> AutoCAD > Diverse vragen over CAD op Apples *
SA > APL

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• leon1e
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 13:24
Verwijderd schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 12:25:
dat percentage ligt wel iets lager hoor. rond de 85% of zo. Apple is veel betrouwbaarder dan een windows systeem. Met ontwerpen moet je steets meer presenteren en dat is het mooist in 3D. dit gaat allemaal beter op apple.

voor de rest heeft ms office ook een mac versie. dus dat is denk ik geen probleem.

Maar hoe compatible zijn autocad en vectorworks met elkaar?? iemand die daar ook echt ervaring mee heeft??
Niet betrouwbaar genoeg om een resultaat te krijgen welke exact hetzelfde is, verder is Vectorworks een top pakket volgens de klanten waar ik kom. Het is ook een stuk "lichter" dan autocad, en schijnt retestabiel en snel te zijn..

Verwijderd

/me sluit zich aan bij leon1e. Ik studeer zelf bouwkunde aan de TU in Delft, we krijgen daar gewoon les achter windows computers met, inderdaad, AutoCAD. Ergens halverwege dit jaar is er in de van Nelle fabriek in Rotterdam een soort van introductieavond geweest van Apple, onder de naam 'Architecture by Design'. Hier ben ik naartoe geweest, ik had toen al een mac en wilde wel eens weten wat voor mogelijkheden ik had qua software.

Vooral Vectorworks kwam daar voor CAD-applicaties sterk naar voren (Ook ArchiCAD was wel fancy btw ;) ). Qua file exchange zat het ook wel goed in orde, ze weten op zulk soort dagen natuurlijk prima wat ze laten zien, maar AutoCAD files waren prima te importeren en exporteren. Later op de dag sprak ik iemand die al een tijdje met zowel Vectorworks als AutoCAD ervaring had, ook in combinatie met elkaar, en deze man vertelde dat er soms nog wel oneffenheden tussen zitten, te vergelijken wanneer je van bijvoorbeeld Maya naar AutoCAD doorsnedes overzet. Maar dit zul je zelf waarschijnlijk ook wel weten, het netjes maken hiervan zal nooit meer dan vijf minuten in beslag nemen, en daarnaast komt het niet met grote regelmaat voor, dus qua compatibiliteit zit het prima :Y)

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 02-07-2005 16:54 ]

• O.D.Smolik
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-11-2025

O.D.Smolik

Geen dag, zonder een appel.

Wat toevallig ik ga volgend jaar ook naar Delft bouwkunde doen :P
Aangezien ik autocad basics al onder mijn knie heb. Vraag ik me af, of daar ook ondersteunde lessen voor Vectorworks oid gegeven wordt? Want ik kan er nu totaal niet mee overweg :(

Verwijderd

Joh, hoe ben je daar zo op gekomen? :+

Er zijn dus geen ondersteunende lessen in Delft voor Vectorworks, dat mag je allemaal zelf uitvogelen, ze hebben daar bij de informatica sectie expliciet de keuze gemaakt voor de PC (je kunt immers niet verlangen van alle studenten dat ze speciaal een mac kopen), en er zijn nog wel enkele Dual G4's te vinden, maar daar houd het ook echt bij op.

Voor tutorials kun je hier wel eens kijken, trouwens ook voor andere programma's op de mac zoals SketchUp :)

• Q
  • Registratie: November 1999
  • Laatst online: 13:29

Q

Au Contraire Mon Capitan!

Verwijderd schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 12:25:
dat percentage ligt wel iets lager hoor. rond de 85% of zo. Apple is veel betrouwbaarder dan een windows systeem.
Ik wil hier niet een flame-war gaan starten, maar dit is echt onjuist. De stabiliteit van Windows-systemen, met name XP, is al jaren prima. Dat apple veel betrouwbaarder is, is onzin. Ze zijn in principe vergelijkbaar. Niet echt beter of slechter.
Met ontwerpen moet je steets meer presenteren en dat is het mooist in 3D. dit gaat allemaal beter op apple.
Lijkt mij helemaal vette onzin, dat heeft niets met apple te maken, maar met het software-pakket wat je gebruikt om ontwerpen mee te maken en mee te presenteren.

Voordat ik als windows-fanboy wordt gezien, niets is minder waar, (heb ibook) maar ik vind het storend dat mede-macgebruikers onzin verspreiden.

• Oxi
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 14-11-2022

Oxi

Als je het vooral windows programma's hebt die je nodig hebt moet je bij windows blijven. Voor de mac zijn die allemaal anders (als ze al bestaan) dus moet je met die 2 programma's om kunnen gaan. En dan hebben we het nog niet eens over compatibiteitsproblemen.

Ik heb dan sinds kort een Powerbook (ao voor studie straks (Verkeerskunde)), maar ik heb thuis nog een krachtige Windows-bak staan waar ik dat allemaal op kan doen.

En Windows XP-SP2 is echt stabiel hoor, ik heb er nauwelijks problemen mee. Enige zijn de soms wat crappy ATi WDM-drivers helaas, maar ook die zijn tegenwoordig goed genoeg zodat ik mij de laatste crash niet meer kan herinneren. :P
Bovendien heb ik ook al meerdere crashes gezien op mijn Powerbook (met name in de tijd dat ik het nog moest leren :P).

I wouldn't give his troubles to a monkey on a rock

Verwijderd

Niet dat ik veel ervaring met autocad ed heb, maar draait een 3d programma niet veel beter als je een vette grafische kaart heb (bv nvidia quadro of ati fire)? In dat geval is het al helemaal niet slim om een imac te nemen. Dan zou een G5 met de 6800 Ultra al veel beter zijn.
Toch lijkt het me het beste als je een Windows worstation koopt met een simpele quadro kaart en een leuke dual core AMD proc (blijft verui de snelste in 3D renderen).

• Holgster
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 17-12-2025
Dat op de TU Bouwkunde verschillende platformen/programmas aan bod komen is natuurlijk goed en moet alleen maar gestimuleerd worden. Feit blijft echter dat de hele bouwwereld bestaat uit windows systemen/programmas, daar kun je niet omheen. Ik laat even in het midden of inderdaad Autocad het beste programma is, waarschijnlijk niet, maar iedereen gebruikt het. Converteren tussen verschillende programma's kan natuurlijk wel maar is niet optimaal.

Ben geen Apple tegenstander, verre van dat. Ben zelfs begonnen op een Mac op de Tu Eindhoven 15 jaar geleden ;)
Moet ook zeggen dat we nu binnen het buro ook Sketchup gebruiken wat van oorsprong dacht ik alleen op het Mac platform draaide.

[ Voor 21% gewijzigd door Holgster op 03-07-2005 13:26 ]

Br(36) Ba(56)

• O.D.Smolik
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 07-11-2025

O.D.Smolik

Geen dag, zonder een appel.

Verwijderd schreef op zaterdag 02 juli 2005 @ 21:13:
Niet dat ik veel ervaring met autocad ed heb, maar draait een 3d programma niet veel beter als je een vette grafische kaart heb (bv nvidia quadro of ati fire)? In dat geval is het al helemaal niet slim om een imac te nemen. Dan zou een G5 met de 6800 Ultra al veel beter zijn.
Toch lijkt het me het beste als je een Windows worstation koopt met een simpele quadro kaart en een leuke dual core AMD proc (blijft verui de snelste in 3D renderen).
Maar je hebt geen G5 met een vette videokaart nodig of oid voor een studie.
Daar heeft niet iedereen geld voor, maar dat wil niet zeggen dat het handig is :P.
Een standaard mac of pc voldoet prima voor de meeste studies.

Verwijderd

Ik heb geheel toevallig bij een klant Vectorworks op EN Windows EN Apple draaien. Ik ben zelf MTS-WTB en heb 3 jaar voor mijn werk met AutoCAD moeten werken. De overstap tussen ACAD en VW is niet zo heel groot. Ik vind VW iets simpeler uitgevoerd (op de manier: AutoCAD gebruikt iets intuitievere commando's), maar voor de rest is het een heel goed pakket. Ook een stuk goedkoper dan ACAD. Ik kan je VW zeker aanraden. Wie weet is er ergens een demo te downloaden?
Pagina: 1