Ik heb 2 tabellen:
Bij een contactpersoon kan worden aangegeven of het een hoofdcontactpersoon is: blnHoofdcontact = 1 of 0
Om te controleren hoeveel klanten / contactpersoon koppelingen er zijn, voor ik de eenvoudige query uit:
(3890 tupels)
Nu wil ik dus het volgende:
Selecteer alle klanten, als blnHoofdcontact = 1 dan moet de achternaam van de contactpersoon worden getoond en als blnHoofdcontact = 0 of als er geen contactpersonen zijn dan moet de klant wel worden getoond maar moet de achternaam leeg worden teruggegeven
Zo zou ik dus van alle klanten de gegevens moeten krijgen en indien er een hoofdcontactpersoon is, dan wordt ook de achternaam van de hoofdcontactpersoon getoond.
Ik dacht dit op te lossen met een LEFT JOIN, maar ik krijg het niet voor elkaar.
Poging 1:
Zo krijg ik echter alleen de klanten waarvan er een hoofdcontactpersoon is.
Kan iemand mij verder op weg helpen?!
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
| tblKlanten (4201 tupels) lng_KlantID txtBedrijfsnaam tblContactpersonen (4056 tupels) lng_ContactID lngKlantID txtAchternaam blnHoofdcontact |
Bij een contactpersoon kan worden aangegeven of het een hoofdcontactpersoon is: blnHoofdcontact = 1 of 0
Om te controleren hoeveel klanten / contactpersoon koppelingen er zijn, voor ik de eenvoudige query uit:
code:
1
| SELECT * FROM tblKlanten K, tblContactpersonen C WHERE K.lng_KlantID = C.lngKlantID |
(3890 tupels)
Nu wil ik dus het volgende:
Selecteer alle klanten, als blnHoofdcontact = 1 dan moet de achternaam van de contactpersoon worden getoond en als blnHoofdcontact = 0 of als er geen contactpersonen zijn dan moet de klant wel worden getoond maar moet de achternaam leeg worden teruggegeven
Zo zou ik dus van alle klanten de gegevens moeten krijgen en indien er een hoofdcontactpersoon is, dan wordt ook de achternaam van de hoofdcontactpersoon getoond.
Ik dacht dit op te lossen met een LEFT JOIN, maar ik krijg het niet voor elkaar.
Poging 1:
code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
| SELECT K.txtBedrijfsnaam, C.txtAchternaam FROM tblKlanten K LEFT JOIN tblContactpersonen C on K.lng_KlantID = C.lngKlantID WHERE C.blnHoofdcontact = 1 |
Zo krijg ik echter alleen de klanten waarvan er een hoofdcontactpersoon is.
Kan iemand mij verder op weg helpen?!