Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

Beveiliging voor de vakantie

Pagina: 1
Acties:

• BlueAce
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 09-01-2021
Binnenkort mag ik mijn spullen gaan pakken en richting Biddinghuizen vertrekken voor Campzone 2005. Leuk en aardig maar ik neem daarvoor mijn laptop mee die ik ook voor m'n werk gebruik. Ik wil het ding dus van top tot teen beveiligen.

Sowieso maak ik voordat ik weg ga twee backups en zet die op verschillende locaties (1 op het werk, 1 thuis... tja m'n leven zit in dat ding :P ). M'n reisverzekering heb ik uitgebreid zodat ik het ding volledig krijg vergoed. Dan zit ik alleen nog met het volgende: stel dat die laptop wordt gejat op CZ (onwaarschijnlijk, maar toch) hoe kan ik er dan voor zorgen dat het ding nutteloos wordt voor de 'nieuwe eigenaar'?

Er zit sowieso een wachtwoord op mijn WindowsXP account, maar ik vraag me af in hoeverre dat niet te omzeilen is. Bestaat er misschien een programma dat na een X aantal dagen de hardeschijf wist, tenzij je jezelf aanmeld of iets dergelijks?

Zijn er misschien nog andere opties? Ik hoor ze graag :)

• Xtremelead
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 10:10

Xtremelead

powered by E-MU

een bios password en een harddisk password maken het weer wat moeilijker

Jij bent degene die me opfokt!
JA JIJ!!!

• Vinnie
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Je kan je partities gaan encrypten :)

C:\>_

• Spyro_the_Dragon
  • Laatst online: 22-04-2013
Ligt voor de hand: maar heb je aan fysieke beveiliging gedacht? maw ligt die laptop aan de ketting?

Verder is het makkelijk zat om de schijf uit de laptop te halen en op die manier je data te jatten. Je zult die dus moeten encrypten. Alhoewel ik denk dat de gemiddelde laptopdief onmiddelijk de HDD formateert...

Ha! Ha! Ha! That feisty little dragon Spyro thinks he and his pal can stop me? ME? GNASTY GNORC? NEVER!

• BlueAce
Spyro_the_Dragon schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 09:32:
Ligt voor de hand: maar heb je aan fysieke beveiliging gedacht? maw ligt die laptop aan de ketting?

Verder is het makkelijk zat om de schijf uit de laptop te halen en op die manier je data te jatten. Je zult die dus moeten encrypten. Alhoewel ik denk dat de gemiddelde laptopdief onmiddelijk de HDD formateert...
Fysiek kan ook maar waar zou ik die ketting aan moeten vastmaken, m'n tentje? :P

Dat laatste is wel een goed punt. Ik denk inderdaad dat de data het laatste is wat hem interesseert (in mijn geval dan). Maar toch is het een risico.

Parties encrypten heb je ook nog een paar freeware progs voor neem ik aan? Ff googlen...

[ Voor 10% gewijzigd door BlueAce op 30-06-2005 09:46 ]

• Vinnie
  • Niet online
TrueCrypt, is freeware :)

• Richub
  • Registratie: Januari 2004
  • Nu online
Het is wel 'n hoop werk, maar ik zou een nieuwe installatie erop zetten met alleen de zaken die je op Campzone nodig hebt, de oude installatie als image wegzetten en dan lekker naar Campzone!

En bij terugkomst die image gewoon terugzetten...

Data die je niet meeneemt kan niet gejat worden! >:)

GoodLuck!

Edit:
Als je mijn tip opvolgt heeft het geen zin om de HD te encrypten want: geen belangrijke data!
En als iemand die laptop echt wil stelen, dan doe je daar weinig aan, zeker als je effe weg moet. (toilet bv) Vastleggen is dan slim, maar niet onfeilbaar.

Die verzekering is het belangrijkste, kijk goed naar de voorwaarden en je bespaart jezelf 'n flinke financiele strop.

[ Voor 45% gewijzigd door Richub op 30-06-2005 10:18 ]

• TRON
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 27-11 12:50
Dit is wel een handige, maar dure oplossing :7

Ik ben ook voor encryption, dan ben je er in ieder geval zeker van dat men niet meer bij je data komt. Een boot wachtwoord voorkomt in ieder geval dat men makkelijk kan opstarten. Men moet dat ding openslopen om dat te resetten in de meeste gevallen (als standaard wachtwoorden niet werken).

Leren door te strijden? Dat doe je op CTFSpel.nl. Vraag een gratis proefpakket aan t.w.v. EUR 50 (excl. BTW)

• Vinnie
  • Niet online
Nou, dan kun je nog met vrij goede programma's ed dingen terughalen. Dan zou je minimaal 7 keer random moeten zero-fillen (of hoe dat ook heet) en dan pas nieuwe data erop zetten.

Maargoed, denk niet dat de TS FBI/CIA/AIVD/whatever geheimen op zun laptop heeft staan :+

• xos
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 25-11 17:08

xos

Als je 2 backups hebt op cd/dvd of whatever haal dan je werk gegevens eraf. Dan kan dat iig niet in de verkeerde handen vallen.

Het encrypten van je gegevens heeft dan ook 0, 0 nut, aangezien de gegevens die erop staan nog louter uit wat spelletjes bestaan maar niet echt veel van waarde hebben verder. Het enige wat je dan nog kan gebeuren is dat je labtop wordt gejat en dat is iets waar jezelf op moet letten ter plekke.

Het lijkt mij vrij onmogelijk om een labtop voor een andere gebruiker nutteloos te maken door een passwoord of je schijf te encrypten als hij er fysieke toegang en genoeg tijd heeft.

[ Voor 18% gewijzigd door xos op 30-06-2005 10:08 ]

• BlueAce
Tja dan moet ik ervoor kiezen om me op CZ niet meer met m'n werk bezig te kunnen houden, dat moet dan maar ;) Ik laat de data wel gewoon thuis inderdaad.

Wow daar had ik een hele thread voor nodig :x

• frickY
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 13:11
Die kingston kettingen zijn in ieder geval hopeloos nutteloos, en zo open met een stukje papier (is ook n topic over geweest overigens). Dus als je m vast legt aan iets doe datdan wel met een echt slot.

• chromeeh
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 13:28

chromeeh

the Gnome

frickY schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 22:54:
Die kingston kettingen zijn in ieder geval hopeloos nutteloos, en zo open met een stukje papier (is ook n topic over geweest overigens). Dus als je m vast legt aan iets doe datdan wel met een echt slot.
Agrees :)
Na wat oefenen op een cola automaat (zitten de zelfde sloten in) geeft het zelfde effect....
Maar goed, als je zo wantrouwend bent dat er wat gebeurd zou ik in de eerste plaats niet de laptop meenemen (just my 2 cents).
Verder zou je BIOS password, HDD encrypt moeten toepassen, windows passwords zijn met cd'tjes als "I have the Password" ergggg makkelijk te achterhalen :D

"Some day, I hope to find the nuggets on a chicken."

• PcDealer
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 00:53

PcDealer

HP ftw \o/

XP heeft zelf ook in encryptie aan boord.

LinkedIn WoT Cash Converter

• Welleweerd
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 26-11 18:44

Welleweerd

laat de koeien in vrede grazen

gewoon een backup maken van alles..

laptop formateren.. frisse windows installatie dr op.. mee gaan gamen

bij thuis komst backup terug en weer aan het werk

Bedankt alvast

Pagina: 1