Toon posts:

MSI KM4M-V en uitgeschoten schroevendraaier

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Inderdaad, een uitgeschoten schroevendraaier tijdens het installeren van een processorkoeler. Zag op het eerste oog geen schade, maar 1 zo'n "bruggetje" (R6) zat er scheef op (d.w.z. 1 kant zat vast en de andere kant was losgeraakt en schuin komen te liggen). Ik heb het ding voorzichtig met m'n vinger weer richting zijn originele plek gedrukt en stevig aangedrukt.

Computer start netjes op en laadt ook netjes Knoppix, waar gewoon mee te werken is (er staat nog geen OS op, dus even snel getest met Knoppix). Vooralsnog werkt alles dus naar behoren.

Echter ben ik wel erg benieuwd of ik iets vitaals heb gesloopt, en of me dat in de toekomst wellicht nog problemen gaat opleveren.

Het gaat om:

MSI KM4M-V
Sempron 2200+
512 MB DDR RAM

Foto's van de averij: http://img224.echo.cx/img224/7448/kmvm428vj.jpg

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:33

Thandor

SilverStreak

Volgens mij is dat bruggetje een SMD chip. Als die niet goed vast zit is er geen contact en kan dat tot een instabiel of een niet werkend systeem leiden.

Zorg ervoor dat het SMD chipje goed vast blijft zitten en contact maakt. Dan zal er waarschijnlijk weinig fout gaan :)

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03:25
Laat het weerstandje solderen door iemand met een vaste hand en/of soldeerervaring met SMD componenten.

• _Thanatos_
  • Registratie: Januari 2001
  • Laatst online: 22-06 10:32

_Thanatos_

Ja, en kaal

of gewoon een plakbandje eroverheen :+

日本!🎌

• itsalex
  • Registratie: Januari 2003
  • Niet online
Ach ik heb een keer met vervangen van een processor koeler PIV van orgineel naar Zalman koeler per ongeluk een aantal vitale condensators en banen geraakt. Ik was bezig maar het was op een school en ze waren nogal druk dus 1 stoot mij aan en ja hoor uitgeschoten en hele kras over het moederbord(asus P4P800-MX) en een aantal condensatoren stuk en helemaal open. Nou ja computer deed het nog en 2 maanden later was deze gestolen. Dat die computer het nog deed was echt een wonder. Op zich je merkt er niet echt snel wat van denk ik. Ik had nooit een klacht gehoord over die machine.

I hit the CTRL key, but I'm still not in control!

• lvh
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 02-11-2022

lvh

Waarom is dat een wonder? Al wat die condesatoren doen is spanning waar mogelijk nog een beetje fluctuatie op zit afvlakken. Als je een goeie voeding hebt en je moederbordfabrikant goeie componenten heeft gekozen, dan zijn die condensatoren eigenlijk overbodig. Je zult het alleen merken als je voeding raar gaat doen (combinatie Qtec plus zeer hoge loads waardoor de uitgangsspanningen compleet gaan flippen).

Verwijderd

Topicstarter
Als ik het goed begrijp is het dus een soort weestandje? Even snuffelen in Wikipedia leverde dit op:http://nl.wikipedia.org/wiki/SMD (ben niet zo'n held in de electrotechniek).

Is er iemand die precies weet waar dit weerstandje (als het dat is) voor dient? Of is die informatie alleen voorbehouden aan de mensen bij MSI?

Het mobo doet het nog steeds zonder problemen, maar sta niet graag voor onverwachte verrassingen.

• EricJH
  • Registratie: November 2003
  • Laatst online: 03:25
Verwijderd schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 16:42:
Als ik het goed begrijp is het dus een soort weestandje? Even snuffelen in Wikipedia leverde dit op:http://nl.wikipedia.org/wiki/SMD (ben niet zo'n held in de electrotechniek).

Is er iemand die precies weet waar dit weerstandje (als het dat is) voor dient? Of is die informatie alleen voorbehouden aan de mensen bij MSI?

Het mobo doet het nog steeds zonder problemen, maar sta niet graag voor onverwachte verrassingen.
Je hebt inderdaad de juiste informatie gevonden over wat SMD is. Ik heb geen idee van de functie. En het lijkt mij dat er niet veel mensen zijn die hun moederbord zo grondig bestuderen dat ze dit weten.

Zolang als het weerstandje goed elektrisch contact maakt, en daar lijkt het op, is er niets aan de hand. Ik vind het idee van een plakbandje ergens ook nog wel origineel. Verder kun je iemand, met soldeerervaring met die kleine SMD componenten, het weerstandje laten solderen.

• DP Kunst
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 07-08 13:31
ik mis op mijn MSI KT6 Delta ook een onderdeeltje, is opzich niet zo'n ramp, werkt ook nog steeds perfect (is cker al jaar geleden gebeurd met videkaart vervangen)

Mijn nieuwe portfolio (Under Construction) | Benieuwd wat Solar Team Twente gaat doen?

Verwijderd

Weerstand R6 is om de spanning af te vlakken richting processor.
Nu is deze van belang maar door andere invloeden (goede stabiele spanning, geen overvoltage etc) kan het zijn dat je er niets van merkt.

• DaRoot
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 22-07 11:23

DaRoot

Some say...

Het zal er waarschijnlijk niet compleet voor niets opzitten, ik zou het toch maar laten repareren als ik jou was. Maar als ie aan 1 kant nog vastgesoldeerd zit, zit de andere kant volgens mij ook zo weer vast. Inderdaad laten repareren door iemand die dat spul vaker soldeert. Ik heb zoiets zelf een keer laten doen door iemand die bij het toenmalige Ericsson werkt.

Insured by MAFIA - You hit me, we hit you!!!

Verwijderd

Topicstarter
Ik zal eens even kijken of ik iemand kan opsnorren die mij hierbij kan helpen, anders zal ik zelf een piepklein soldeerboutje moeten kopen.Dank tot zover!
Pagina: 1