Asterisk --> door de bomen het bos niet meer ;)

Pagina: 1
Acties:
  • 260 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
  • Registratie: Juli 1999
  • Laatst online: 10:07
Excuses als het hier al een keer naar voren is gekomen maar ik zie door de bomen het bos niet meer. Ik wil een VOIP nummer aanvragen voor mijn bedrijf. Dit wil ik mbv Asterisk gaan managen. Wat moet ie kunnen.

1. Aannemen met een standaard lulberichtje en dan overgaan op een DECT
2. Hij moet kunnen doorverbinden naar een mobiel als ik dat inschakel (als ik er niet ben)

en nog wat zaken die ik nog allemaal ga bedenken ;)

Wat ik nu niet meer snap is of ik hier nu extra hardware voor moet gaan kopen en zo ja welke... Ik neem aan dat ik een kaartje moet kopen waar een dect aan gehangen kan worden, maar welke kaart (FXO/FXS) is me niet duidelijk...

Kan iemand me wat opheldering verschaffen? ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Registratie: November 2000
  • Niet online
Als je een ISDN lijnt hebt heb je genoeg aan een pci kaartje wat wordt ondersteund door ISDN4Linux, heb je alleen een analoge lijn dan heb je een 56k modem van een bepaald type nodig; zie hier en hier
o Intel modems marked with 537 or MD3200 chipsets. These cards install and behaves exactly like a Digium Wildcard X101P card. (There are problems with intel 537EP & FA82537EP chipsets, but the 537PU & 537PG should work.) OEM X100P "clone" cards are sold based upon this soft modem chipset. People report very mixed results. Most start their Asterisk learning with these very inexpensive cards.
+ Possible Caller ID issues: Getting the following checksum error on the CLI, but the information is still passed correctly.
+ NOTICE[-1252213840]: callerid.c:238 callerid_feed: Caller*ID failed checksum

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
Tele schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 07:57:
Als je een ISDN lijnt hebt heb je genoeg aan een pci kaartje wat wordt ondersteund door ISDN4Linux, heb je alleen een analoge lijn dan heb je een 56k modem van een bepaald type nodig; zie hier en hier
People report very mixed results. Most start their Asterisk learning with these very inexpensive cards.

[...]
Mja, dat zijn ook wat andere prijzen (15 euro) dan die Digium kaart (130 euro). Maar ik wil wel direct good results en geen mixed results... ;) Het moet goed werken, en niet de ene keer wel en de andere keer niet... Wat adviseert u mij? ;) Laat we het zo zeggen, is het moeilijker de Digium kaart aan de praat te krijgen als die simpele modem?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
Tele schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 07:57:

[...]
Iets anders, ik neem aan dat je dan je DECT in 1 van die kaartjes prikt? De VoIP pakketjes gaan over netwerk uiteraard niet?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Niet online
Dat is inderdaad zo. Een andere leuke optie is een ATA te nemen waar je je DECT op aansluit, en die ATA dan weer laten aanmelden op je Asterisk server. Zo kan je je DECT en ATA overal gebruiken waar je internet tot je beschikking hebt, wel zo gemakkelijk. ATA = "Analog Telephone Adapter" , let wel op, deze ondersteunt IAX, wat heel gemakkelijk werkt icm met NAT in tegenstelling tot het enigzins brakke SIP, wat daarvoor weer een STUN server nodig heeft.

Gebruik je geen server achter een NAT router dan is een SIP ATA net zo goed, zie bv. hier

[ Voor 15% gewijzigd door Tele op 30-06-2005 21:53 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
Tele schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 21:51:
Dat is inderdaad zo. Een andere leuke optie is een ATA te nemen waar je je DECT op aansluit, en die ATA dan weer laten aanmelden op je Asterisk server. Zo kan je je DECT en ATA overal gebruiken waar je internet tot je beschikking hebt, wel zo gemakkelijk. ATA = "Analog Telephone Adapter" , let wel op, deze ondersteunt IAX, wat heel gemakkelijk werkt icm met NAT in tegenstelling tot het enigzins brakke SIP, wat daarvoor weer een STUN server nodig heeft.

Gebruik je geen server achter een NAT router dan is een SIP ATA net zo goed, zie bv. hier
Ik heb een server achter NAT. Daarop wil in 1 dect aansluiten, ik hoef die niet mee te kunnen nemen ofzo... Wat is dan de beste oplossing? Zo'n simpel PSTN modem of een wat duurdere digium FXO kaart?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• om3ega
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:06
Ik ben momenteel ook bezig om wat te spelen met asterisk. Bovenstaande ATA-168v is naar mijn weten alleen verkrijgbaar via een Italiaans bedrijf.. Ik weet niet of deze ook aan particulieren verkoopt?

Omdat het allemaal nog nieuw is is het inderdaad best lastig om een beetje overview te krijgen over het geheel. Zo is het mij ook nog niet helemaal duidelijk of ik het geen wat ik wil ook zonder meer kan :) ..

Ik hoop niet dat de TS het erg vind als ik hier ook even een vraagje stel..

Op een oude notebookje met Linux draait asterisk. Deze is tevens router naar buiten (heeft dus een publiek IP)

D.m.v. een account bij Voipbuster kan ik zowel via IAX als SIP contact maken vanaf een softphone op 1 van de PC's achter de router.

Het is me nog niet gelukt om uit te bellen via de CLI van asterisk zelf.

Ik wil nu experimenteren met of een USB phone of boven genoemde ATA ..

Ik begrijp uit de antwoorden van Tele dat zowel IAX de voorkeur geniet? (Waarom zijn er 2 standaarden overigens? ;)) ..

Ik denk dus dat het ongeveer zo iets moet gaan worden :

Met sluit de ATA of USB Phone aan op de USB poort van de router en zorgt dat deze zich aanmeld bij Asterisk. Naar buiten bellen doe je dan via de voipbuster dienst.

Klopt mijn verhaal zo een beetje? :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Niet online
Martijn schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 01:52:
Wat is dan de beste oplossing? Zo'n simpel PSTN modem of een wat duurdere digium FXO kaart?
Tsja, de enkellijns digium kaart voor analoge lijnen is ook gewoon zo'n modem van een bepaald type met een sticker erop. Op ebay kom je ook vaak die zogenaamde 'X100P' tegen, die zou dus voldoende moeten zijn.
om3ega schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 08:08:
Ik ben momenteel ook bezig om wat te spelen met asterisk. Bovenstaande ATA-168v is naar mijn weten alleen verkrijgbaar via een Italiaans bedrijf.. Ik weet niet of deze ook aan particulieren verkoopt?
De ATA-168 is een chinees ding wat door tig bedrijven wordt verkocht, helaas niet zoveel in Nederland. In Duitsland en de VS kom je ze het meeste tegen.
Ik wil nu experimenteren met of een USB phone of boven genoemde ATA
Let wel dat je zo'n usb foon gewoon op een pc met een softwareclient moet aansluiten. De 168 ATA is veel leuker, daar kan je bestaande telefoons op aansluiten.
Ik begrijp uit de antwoorden van Tele dat zowel IAX de voorkeur geniet? (Waarom zijn er 2 standaarden overigens? ;)) ..
IAX is een protocol wat samen met asterisk is ontwikkeld. Hét grote voordeel is dat het één UDP poort gebruikt, wat véél gemakkelijker werkt in NAT situaties. Bij SIP (een officieel voip protocol) heb je daar veel gedonder mee.
Met sluit de ATA of USB Phone aan op de USB poort van de router en zorgt dat deze zich aanmeld bij Asterisk. Naar buiten bellen doe je dan via de voipbuster dienst.
De USB foon kan niet rechtstreeks met Asterisk gebruikt worden, daarvoor heb je weer een client nodig, waarmee je die foon gebruikt.

Zie voor shops bv. http://www.sipmax.de en www.siptronic.de Ik heb zelf deze foon en hoewel het gewoon chinese hokkiebokkie is werkt het allemaal prima :)

om3ega: groeten van wirelesszierikzee.nl ;)

[ Voor 10% gewijzigd door Tele op 01-07-2005 17:46 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• om3ega
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 17:06
Dank je wel Tele ;) .. Zo te zien ben jij aardig thuis in het Tele wereldje.. ..

Ik ga mijn zoektocht dus even specificeren op een ATA device en laat het usb speelgoed maar even liggen :)

Ik zie een aardig overzicht op deze Wiki pagina

Ik houd me overigens aanbevolen voor nederlandse bedrijven die deze kunnen leveren..

Ik heb ook deze zien staan op de website van Tiptel met een zacht prijsje van 42euro ex BTW

Kan niet terug vinden welke protocollen hij aankan en of het geschikt is om mee te experimenteren..
Als iemand nog tips heeft :) ..

PS : in de FAQ van I&T staat volgens mij niets over VoiP.. wellicht een ideetje?

offtopic:
:D .. groeten van wireless rotterdam terug ..

PS Die link van die duitse webshop van sipmax is super! .. mooie prijzen!

[ Voor 10% gewijzigd door om3ega op 01-07-2005 17:51 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
Tele schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 17:39:
[...]
Tsja, de enkellijns digium kaart voor analoge lijnen is ook gewoon zo'n modem van een bepaald type met een sticker erop. Op ebay kom je ook vaak die zogenaamde 'X100P' tegen, die zou dus voldoende moeten zijn.
Beetje late reactie maargoed ;)

Wat ik ervan lees kan zo'n X100P kaart de CallerID niet lezen... Klopt dit? Zijn er relatief goedkope kaarten die dit wel kunnen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Hallo,

Ik ben ook opzoek naar een goedkope fxo kaart.

Weet iemand waar je zo'n 56k modem met die intel chip in Nederland kan kopen?

Bedankt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 13:31:
Hallo,

Ik ben ook opzoek naar een goedkope fxo kaart.

Weet iemand waar je zo'n 56k modem met die intel chip in Nederland kan kopen?

Bedankt.
Gewoon een Edimax 56K modem van de Mycom. Daar zit een Intel 537 chipsetje op. Gebruik hem zelf ook. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Martijn
Verwijderd schreef op zaterdag 16 juli 2005 @ 15:22:
[...]

Gewoon een Edimax 56K modem van de Mycom. Daar zit een Intel 537 chipsetje op. Gebruik hem zelf ook. ;)
Maar wil ik de CallerID kunnen zien dat ben ik genoodzaakt een ATA / Voip router / dure Digium kaart te nemen?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tele
  • Niet online
Martijn schreef op zaterdag 16 juli 2005 @ 15:26:
[...]

Maar wil ik de CallerID kunnen zien dat ben ik genoodzaakt een ATA / Voip router / dure Digium kaart te nemen?
Daar heb ik helaas geen ervaring mee, ik gebruik zelf een ISDN kaartje.

[ Voor 29% gewijzigd door Tele op 18-07-2005 18:12 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op zaterdag 16 juli 2005 @ 15:22:
[...]

Ik kan hem bij de online shop van Mycom niet vinden, noch op de Edimax site, noch op het internet. Of heb je vandaar die knipoog geplaatst?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

In deze post zijn vragen gesteld over de x100p kaart en de nummerherkenning. Nummerherkenning met een x100p kaart werkt niet omdat het in Nederland gebruikte DTMF-format voor nummerherkenning niet ondersteund wordt door de kaart. Mijn bedrijf biedt hiervoor een oplossing aan. Het is een apparaatje dat tussen de telefoon of asterisk box en de telefoon lijn geplaatst wordt en het DTMF signaal omzet in een door een x100p kaart wel ondersteunde format.

[ Voor 199% gewijzigd door Korakal op 28-08-2005 22:08 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heuh
Martijn schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 23:48:
Wat ik nu niet meer snap is of ik hier nu extra hardware voor moet gaan kopen en zo ja welke... Ik neem aan dat ik een kaartje moet kopen waar een dect aan gehangen kan worden, maar welke kaart (FXO/FXS) is me niet duidelijk...

Kan iemand me wat opheldering verschaffen? ;)
Je vraagt een VoIP nummer, dus je hebt in ieder geval geen X100P nodig. Om je DECT aan te kunnen sluiten heb je een analoge gateway (ATA) nodig zoals elders omschreven in deze thread, of een TDM400P PCI kaart met een analoge module, S100M.

En natuurlijk moet je internetbandbreedte voldoende zijn voor het gewenste aantal gelijktijdige gesprekken...
Pagina: 1