2 CRT's dual monitor: kan het schadelijk zijn?

Pagina: 1
Acties:

• _Christiaan_
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 30-05 21:49

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Ey tweakz,

K heb hier een philips 109E5 (19") en een wat oudere Philips 107S (17") naast elkaar in een dual monitor setup staan. Ik heb al een beetje rondgekeken in de search, zo ben ik ook het nieuwe woord 'scanline' tegengekomen :D

Ik heb geen scanline. Als ik echter bij één van de monitoren degauss doe, dan trilt soms de andere monitor nog harder dan de monitor waarop ik degauss heb geactiveerd. Overigens degaussen beide monitoren automatisch als ik ze aanzet.

Kan dat met die interferentie enzo en kan het degaussen (ook bij het aanzetten van één van de monitors) schadelijk zijn?

NOSIG

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
Ah ik zou het niet weten, maar heb je het echt nodig? Nee dan zou ik er gewoon niet aankomen, dan gaat er helemaal niks kapot!

Verwijderd

Hier draaien al jaren 2 crt's naast elkaar, nog nooit last ervan gehad dat ze met elkaar in conflict raken of dat ze gekke dingen gaan doen.

Naar mijn idee zit dit wel goed.
waar je natuurlijk wel even naar kan kijken is of het niet te gek gaat worden met dat degraussen.. de monitor die ernaast staat krijgt natuurlijk wel op z'n donder.
ff in de gaten houden hoe de kleuren op de andere monitoren blijven.

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Tja ik activeer degauss ook nooit zelf, maar als ik een monitor aanzet degausst hij automatisch. Dan heb je echter nooit beeld (hij moet nog 'opwarmen'), dus dan kan je ook niet zien of er iets gebeurt met de andere monitor. Ik ontdek na een degauss geen kleurverschil.

Zou het ook beter zijn om altijd eerst de 19" aan te zetten en dan de 17" of andersom? Ik heb wel het gevoel dat de oudere 17" harder degausst, aangezien hij altijd een heel hard geluid maakt als je hem aanzet. Een soort scheet maar dan harder :P De nieuwere 19" doet het wat voorzichtiger aan.

NOSIG

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:37

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

Een degauss geeft een enorme electromagnetische klap. Aangezien een monitor geen perfecte kooi van Faraday is, verspreidt die klap zich door de ruimte. Als er een tweede monitor naast staat, vangt die het op. Niets abnormaals aan :z

Verder wordt afgeraden te pas en te onpas te degaussen - een moderne monitor doet dat vanzelf bij opstarten (zoals je beschrijft). Extra degaussen is pas relevant als er rare (magnetische) afwijkingen in het beeld ontstaan. Als je beide monitoren op dezelfde schakeldoos zet en ze daarmee aan- en uitschakelt zou het tegelijk moeten gebeuren en zou je er geen extra last van moeten krijgen.

Oslik blyat! Oslik!

• KneoK
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 16:30

KneoK

Not in a million lightyears

Ik heb mijn Philips 107S al heel lang naast diverse monitoren gehad. Eerst als primaire naast een aantal 15" en nu als secundaire naast een Dell 19".

De monitoren geven allemaal nog perfect scherp beeld en vertonen geen rare dingen dus ik denk dat je je nergens zorgen om hoeft te maken...

• Sjoewe
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 05-08 23:38
Draai al jaren een Dell 17"naast mn iiyama 19" nooit ook maar 1 sec problemen gehad, behalve dat hij niet helemaal snapt dat de tv soms ook mee wil doen :X

Verwijderd

Sjoewe schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 00:29:
Draai al jaren een Dell 17"naast mn iiyama 19" nooit ook maar 1 sec problemen gehad, behalve dat hij niet helemaal snapt dat de tv soms ook mee wil doen :X
Dat is toch een driver gezeik :?

Nee dat kan eigenlijk helemaal niet kwaat. Maar als je last van hebt dat de 19inch bv de 17inch beeld scheef trekt dan zal je zoals ik deed een dikker loden plaat tussen beide monitor achterkanten zetten.. dat merk je wel kan ik je vertelen. Ik wel met mijn beide Dell 21inchers (staan nu stof tehappen tot een nieuwe project.. :X )

Verwijderd

Als ik dit weekend mn 710T heb, dan komt die voorlopig net naast mn 19" CRT.
Geeft een CRT net naast een TFT geen problemen? :$

• biobak
  • Registratie: Augustus 1999
  • Laatst online: 18:21
Verwijderd schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 08:55:
Als ik dit weekend mn 710T heb, dan komt die voorlopig net naast mn 19" CRT.
Geeft een CRT net naast een TFT geen problemen? :$
Op m'n werk gebruik is al jaren een TFT naast een CRT en nog nooit problemen gehad. Behalve dan dat het TFT van mindere kwaliteit is dan de CRT monitor :)

• _Christiaan_

_Christiaan_

Master of SOG

Topicstarter
Okay bedankt, ik hou ze voorlopig gewoon naast elkaar staan :)

NOSIG

Pagina: 1