[suse9.3] zodra pc bij inlogscherm aankomt wordt beeld zwart

Pagina: 1
Acties:

• Raven
  • Registratie: November 2004
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
ik weet het, ik heb nog zon topic als dit, maar daar wordt niet meer op gereageerd

Heeey,

ik heb net (eindelijk) een werkende dvd-iso van suse 9.3 gedownload. Installeren ging zonder problemen EN zonder foutmeldingen dit keer. (Alleen duurde het partitioneren nogal lang.)
Maar het probleem: Zodra de computer bij het inlogscherm aankomt wordt het beeld zwart. Het beeldscherm krijgt wel een signaal. En het inlogscherm is er WEL. Want als ik ctrl+alt+del doe en daarna een enter, dan wordt de pc afgesloten, wat ook aangegeven wordt op scherm.

Dit probleem had ik al eerder met een andere dvd-iso van suse9.3 maar daar ontbreekten nogal veel files, dat was dus blijkbaar niet de oorzaak.......

De resolutie kan het denk ik niet zijn (12honderdnogwat bij 1024), want dan had ik ook vóór het inlogscherm geen beeld moeten hebben, (toch?) Want ik kan gewoon alles geinitialiseerd zien worden enzo.....

Aangezien ik nu zowat slaap, ga ik morgen wel ff verder met proberen om beeld te krijgen, maar ik hoop eigenlijk dat jullie een oorzaak weten die makkelijk opgelost kan worden.......

Pentium 2 400MHz
Tekram P6B40-A4X rev 1.1, bios 1.10
3dfx voodoo3 16MB agp videokaart
Monitor: antieke 13 (of 14) inch tulip (dit volgens aida op andere pc met zelfde type/merk monitor: Plug en Play-monitor [NoDB] (61132958) )
Western digital 8.4GB

[ Voor 13% gewijzigd door Raven op 05-01-2015 14:08 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

offtopic:
Dat er niet gereageerd wordt op je oude topic is ten eerste niet helemaal waar, je stelt alleen geen vragen meer waar iemand iets mee kan, en ten tweede geen reden om een nieuw topic te openen. Dat je nu het probleem geisoleerd hebt is wel een reden.

Onder linux verzorgt X het grafische gedeelte. X draait bovenop de kernel (zoals elk programma), en wordt pas gestart lang nadat de kernel zelf geladen is, en allerlei services gestart zijn. Dat is dat initialiseren wat je zag. op het moment dat X zelf gestart wordt gaat het blijkbaar fout, want dan is je beeld zwart. Dat de kernel het tot die tijd prima heeft gedaan grafisch doet daar dus niets aan af.

Ik vind het overigens niet zo gek dat een 13" tulip en een 16MB VGAkaart een resolutie van 1280x1024 niet aankan! ik heb 1 14" die max 1024x768 aankan (bij 60Hz), en mijn andere 14" dingen kunnen niet hoger dan 800x600.

Het probleem is dus dat X je monitor veel te hoog aanstuurt. Dat kun je gelukkig fixen! Als je opstart, en na het zwartgeworden scherm CTRL+ALT+F1 indrukt zie je als het goed is weer die oude vertrouwde initialisatiemeldingen, met daaronder de mogelijkheid in te loggen. Log als root in, en edit het bestandje /etc/X11/Xorg.conf, bijvoorbeeld met nano -w. maak uiteraard wel een backup: cp Xorg.conf Xorg.conf.bak

Je moet dan in de screen-sectie alle modes boven 1024x768 weghalen.

Je zou trouwens ook kunnen proberen of CTRL + ALT + - (min dus) een paar keer indrukken helpt, hij zou dan van mode moeten switchen.

It sounds like it could be either bad hardware or software

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
smokalot schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 00:25:
offtopic:
Dat er niet gereageerd wordt op je oude topic is ten eerste niet helemaal waar, je stelt alleen geen vragen meer waar iemand iets mee kan, en ten tweede geen reden om een nieuw topic te openen. Dat je nu het probleem geisoleerd hebt is wel een reden.

Onder linux verzorgt X het grafische gedeelte. X draait bovenop de kernel (zoals elk programma), en wordt pas gestart lang nadat de kernel zelf geladen is, en allerlei services gestart zijn. Dat is dat initialiseren wat je zag. op het moment dat X zelf gestart wordt gaat het blijkbaar fout, want dan is je beeld zwart. Dat de kernel het tot die tijd prima heeft gedaan grafisch doet daar dus niets aan af.

Ik vind het overigens niet zo gek dat een 13" tulip en een 16MB VGAkaart een resolutie van 1280x1024 niet aankan! ik heb 1 14" die max 1024x768 aankan (bij 60Hz), en mijn andere 14" dingen kunnen niet hoger dan 800x600.

Het probleem is dus dat X je monitor veel te hoog aanstuurt. Dat kun je gelukkig fixen! Als je opstart, en na het zwartgeworden scherm CTRL+ALT+F1 indrukt zie je als het goed is weer die oude vertrouwde initialisatiemeldingen, met daaronder de mogelijkheid in te loggen. Log als root in, en edit het bestandje /etc/X11/Xorg.conf, bijvoorbeeld met nano -w. maak uiteraard wel een backup: cp Xorg.conf Xorg.conf.bak

Je zou trouwens ook kunnen proberen of CTRL + ALT + - (min dus) een paar keer indrukken helpt, hij zou dan van mode moeten switchen.
ik zal het morgen (vanmiddag dus, zag net dat het 12 uur was geweest) wel ff proberen, maar ik heb dat xorg.conf bestandje bij de 1e dvd-iso (en 1e poging) ook ge-edit. Of ik het goed heb gedaan weet ik niet, maar toen hielp het niet.
Maar waarom was er tijdens de installatie WEL beeld dan?? ja ok, het is maar een installatie, dus er wordt niet veel van de videokaart gevraagd. Maar toch, de installatie draaide wel met die hoge resolutie,,,,

[ Voor 10% gewijzigd door Raven op 30-06-2005 01:01 ]

After the first glass you see things as you wish they were. After the second you see things as they are not. Finally you see things as they really are, and that is the most horrible thing in the world...

Oscar Wilde

• smokalot

smokalot

titel onder

is dat zo? was de installatie echt 1280x1024?

Ik weet ook niet waarom je toen wel beeld had, maar je probleem heeft in ieder geval iets met X te maken!

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
smokalot schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 01:16:
is dat zo? was de installatie echt 1280x1024?

Ik weet ook niet waarom je toen wel beeld had, maar je probleem heeft in ieder geval iets met X te maken!
ja, installatie was ook 1280*1024
En had tijd terug suse8.2 draaiende, maar ook met 1280*1024......
smokalot schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 00:25:
Log als root in, en edit het bestandje /etc/X11/Xorg.conf, bijvoorbeeld met nano -w. maak uiteraard wel een backup: cp Xorg.conf Xorg.conf.bak

nano -w herkent ie niet......

ctrl-alt- en - werkt! alleen valt deel van het beeld weg :/ hmm, met muis kan ik op het weggevallen beeld komen. Net yast opgestart om resolutie te verlagen tot 1024*768, klik ik op afronden na veranderen resolutie..... gebeurt er niks, en dat (resolutie/kleurdiete - wijzigen)-venster blijft
ctrl-alt-backspace gedaan, daarna sax2 direct opgestart, nu ging het wel goed. Computer geherstart met 1024-768. --> nog steeds gaat beeld op zwart :( :(

Maar met ctrl alt - krijg ik wel weer beeld, maar moet telkens met muis rondgaan om alles te kunne zien....

of het helpt weet ik niet, maar hier is wat extra info over monitor:
15" xvga monitor
MPRll/PM/PnP
Part no: 11-111008-02
Serial no: AD61133014R
LM-1564

[ Voor 84% gewijzigd door Raven op 30-06-2005 07:40 ]

Oscar Wilde

• Simkin
  • Registratie: Maart 2000
  • Laatst online: 09-02 08:56

Simkin

Bzzzzz

Maar met ctrl alt - krijg ik wel weer beeld, maar moet telkens met muis rondgaan om alles te kunne zien....
Oftewel je default resolutie stond idd te hoog.

ga naar je desktop instellingen, selecteer de resolutie 1024-768, vink aan dat je deze instellingen wilt bewaren, en klaar ben je.

Dat probleem met het bewegen van je muis (virtuele resolutie) lost zichzelf ook op.

Tip: als je gaat spelen met de resolutie en refreshrate, en het beeld wordt zwart als je de instellingen (applied) druk dan niet op enter, de settings zullen dan naar een tijdje worden herstelt.

[ Voor 32% gewijzigd door Simkin op 30-06-2005 10:22 ]

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
Simkin schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 10:21:
[...]

Oftewel je default resolutie stond idd te hoog.

ga naar je desktop instellingen, selecteer de resolutie 1024-768, vink aan dat je deze instellingen wilt bewaren, en klaar ben je.

Dat probleem met het bewegen van je muis (virtuele resolutie) lost zichzelf ook op.

Tip: als je gaat spelen met de resolutie en refreshrate, en het beeld wordt zwart als je de instellingen (applied) druk dan niet op enter, de settings zullen dan naar een tijdje worden herstelt.
ik was zo slim om vanacht de resolutie al lager te zetten naar 1024-768, helpt alleen niet.
Ik ga zo ff een andere monitor proberen, een van hewlett packard.

FF tussendoor, is het nu de videokaart of het scherm wat "moeilijk" doet?? of is dat nog niet te zeggen?

Oscar Wilde

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
aangezien ik om de een of andere reden mijn vorgie post niet meer kan editten.:
ik heb net een oude monitor van hewlett packard geprobeerd, WEL beeld, ook bij inlogscherm, maar..... Het scherm gedraagd zich alsof de beeldfrequentie te hoog staat. En dat doet ie pas als linux begint te starten. Maar het inlogscherm is nu dus wel te zien, zo ongeveer, ik kan zien dat het het inlogscherm is maar verder.....

Net ook nog een andere tulip monitor geprobeerd, ander type dan de vorige tulip. Deze doet hetzelfde als de hp, hij gedraagd zich alsof beeldfrequentie te hoog staat. Hmm, wacht es, hij komt net bij het inlogscherm aan... Tsja, euhmzz ik zie 2 keer hetzelfde beeld, het inlogscherm dus. Het beeld is normaal maar het beeldr wat ik normaal zou moeten zien is 2 keer zo smal gemaakt en staat nu 2 keer op het scherm, met ruimte ertussen. Vaag........

ok, weer eerste tulip monitor derachter. Toen resolutie maar op 800*600 gezet, en wat gebeurt er... ik krijg nu WEL (goed) beeld!!!

Dus het probleem zit em dus of in de monitor of in de grafische kaart.....

[ Voor 59% gewijzigd door Raven op 30-06-2005 12:57 ]

Oscar Wilde

• smokalot

smokalot

titel onder

dat zei ik toch ;)

ik ga voor de monitor iig.

maar goed dat het opgelost is.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
smokalot schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 13:40:
dat zei ik toch ;)

ik ga voor de monitor iig.

maar goed dat het opgelost is.
nou, opgelost..... met zon resolutie valt er niet echt met linux te werken. Wil wel, maar 1024-768 werkt toch veel prettiger.
Maar jij gaat dus voor de monitor? zou ik eigenlijk ook voor gaan, maar aangezien ik een exact dezelfde monitor aan een andere pc heb hangen die op 1024-768 draait twijfel ik toch......

Oscar Wilde

• BillyBee
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-03-2025
bartgrefte schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 14:37:
[...]

nou, opgelost..... met zon resolutie valt er niet echt met linux te werken. Wil wel, maar 1024-768 werkt toch veel prettiger.
Maar jij gaat dus voor de monitor? zou ik eigenlijk ook voor gaan, maar aangezien ik een exact dezelfde monitor aan een andere pc heb hangen die op 1024-768 draait twijfel ik toch......
Je hele probleem zit hem in het feit dat op 1024x768 en 1280x1024 of 1280x960 je een te hoge refreshrate stuurt naar je monitor. Dat het in de installatie wel werkte zal waarschijnlijk te maken hebben met het feit dat de installatie op 60hz werkte. Het is nu dus aan jou om te zoeken in je config naar de setting voor de refreshrate. Ik zal het er zelf zo ff bijpakken, edit mn post wel zonodig.

6th Sense - International Online Coop Gaming: www.6thSense.eu - Antec P160 case,Antec 650w Trio,Asus P5N32-E SLI Plus,C2D E6600 3300mhz,Scythe Infinity,4GB G. Skill f2-6400phu2-2gbhz DDR2-800,GF 8800GTX - Vista 64-Bit

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
BillyBee schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 14:48:
[...]

Je hele probleem zit hem in het feit dat op 1024x768 en 1280x1024 of 1280x960 je een te hoge refreshrate stuurt naar je monitor. Dat het in de installatie wel werkte zal waarschijnlijk te maken hebben met het feit dat de installatie op 60hz werkte. Het is nu dus aan jou om te zoeken in je config naar de setting voor de refreshrate. Ik zal het er zelf zo ff bijpakken, edit mn post wel zonodig.
maar hoe weet ik welke refreshrate voor mijn schermpje geschikt is?? trouwens, stel dat het dat is, dan hoort normaal toch het beeld vervormd te worden als de beeldfrequentie te hoog staat??? (weet ik uit ervaring)

Heb net ff gekeken bij mijn andere pc, waar windows xp op staat. Bij deze is de beeldfrequentie 60 Hz bij 1024-768 voor het tweelingbroertje van de monitor.

[ Voor 11% gewijzigd door Raven op 30-06-2005 16:34 ]

Oscar Wilde

• smokalot

smokalot

titel onder

Je zou natuurlijk de documentatie van je schermpje kunnen bekijken om erachter te komen welke refreshrates ie aankan. Vervormingen gebeurt soms, maar soms ook helemaal geen beeld, en hele oude monitoren kunnen zelfs voorgoed geen beeld meer geven :P

Je zou een moderne monitor eraan kunnen hangen, die in het OSDmenu kan weergeven wat de huidige refreshrate is, als je gewoon goed beeld krijgt op dat ding, en dan kun je kijken of dat antieke monitor-ding ook nog beeld geeft.

Ik wist niet dat je erop wilde werken, als je dat wel wilt zou ik persoonlijk voor een paar tientjes ergens een 17" vandaan halen, maar goed.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
smokalot schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 17:05:
Je zou natuurlijk de documentatie van je schermpje kunnen bekijken om erachter te komen welke refreshrates ie aankan. Vervormingen gebeurt soms, maar soms ook helemaal geen beeld, en hele oude monitoren kunnen zelfs voorgoed geen beeld meer geven :P

Je zou een moderne monitor eraan kunnen hangen, die in het OSDmenu kan weergeven wat de huidige refreshrate is, als je gewoon goed beeld krijgt op dat ding, en dan kun je kijken of dat antieke monitor-ding ook nog beeld geeft.

Ik wist niet dat je erop wilde werken, als je dat wel wilt zou ik persoonlijk voor een paar tientjes ergens een 17" vandaan halen, maar goed.
na morgen ben ik totaal blut, --> thermaltake kastje met zware voeding......
De documentatie raadplegen wordt nogal moeilijk.... heb die tweeling-monitors toen een keer van paps gekregen, die hadden ze bij hem op werk niet meer nodig. Heb er dus geen documentatie over. Ik kan nog wel ff googlen, maar vanmiddag vond ik alleen verkoopsites.

Nu ik er zo over nadenk he. Ik had een hele tijd terug suse 8.2 draaiende op die Pentium2 MET die hoge resolutie. Daarnaast draait de suse8.2 live-eval ook op die hoge resolutie en die doet ook normaal. Dus zou het soms aan de (zwaardere???) grafische omgeving van suse 9.3 kunnen liggen?
Of is het zinvol om de live-cd van suse 8.2 er weer eens in te doen?? eens kijken wat die voor refreshrate heeft. (zal dat ff doen nadat linux klaar is met installeren, hij is namelijk al de hele middag bezig met installeren van de rest van de installatie :P )

Dus.... is de monitor nu wel de oorzaak dan?? (ik blijf maar twijfelen)

[ Voor 14% gewijzigd door Raven op 30-06-2005 20:14 ]

Oscar Wilde

• smokalot

smokalot

titel onder

bartgrefte schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 18:06:
[...]

na morgen ben ik totaal blut, --> thermaltake kastje met zware voeding......
De documentatie raadplegen wordt nogal moeilijk.... heb die tweeling-monitors toen een keer van paps gekregen, die hadden ze bij hem op werk niet meer nodig. Heb er dus geen documentatie over. Ik kan nog wel ff googlen, maar vanmiddag vond ik alleen verkoopsites.

Nu ik er zo over nadenk he. Ik had een hele tijd terug suse 8.2 draaiende op die Pentium2 MET die hoge resolutie. Daarnaast draait de suse8.2 live-eval ook op die hoge resolutie en die doet ook normaal. Dus zou het soms aan de (zwaardere???) grafische omgeving van suse 9.3 kunnen liggen?
Of is het zinvol om de live-cd van suse 8.2 er weer eens in te doen?? eens kijken wat die voor refreshrate heeft. (zal dat ff doen nadat linux klaar is met installeren, hij is namelijk al de hele middag bezig met installeren van de rest van de installatie :P )

Dus.... is de monitor nu wel de oorzaak dan?? (ik blijf maar twijfelen)
ik kan me niks anders voorstellen dan de monitor. Het maakt je monitor echt niet uit wat de betekenis is van de puntjes die ie laat zien, alleen hoeveel beeldjes per seconde, en in welke resolutie. Als die liveCD het wel goed doet kun je inderdaad de resolutie en refreshrate daarvan afkijken.

• Raven
  • Niet online

Raven

Marion Raven fan

Topicstarter
hmm, ik weet niet wat ik veranderd heb.... maar ik krijg het inlogscherm op 1280-1024!!!!!!!!

Ik zat net ff bij sax2 te kijken en zag dat bij het type monitor automatisch de hoogste resolutie werd aangegeven --> 1280-1024. Ik kijken bij de ingestelde resoluties, zie ik alleen bij 1280-1024 een vinkje staan. Na ok, toen de lagere resoluties ook maar aangevinkt. Toen op testen geklikt. Dat ging goed! toen herstart en nu draait ie op 1280-1024! en ik weet niet hoe het komt :P

Na jah, ikke nu happy! :*) :*)
Nu maar es kijken wat het pc-tje nu allemaal aan kan. Als het goed is, weet niet zeker van grafische kaart, zou ik de demo van de allereerste unreal tournament kunnen draaien. Straks toch es proberen......
En ik heb al in bios gezien dat de cpu ook nog iets overgeklokt kan worden dus ik heb nog wel wat te doen :P

thanx voor de hulp hé!

mzzls

Oscar Wilde

Pagina: 1