[XP] Mappen delen enkel voor sommige users*

Pagina: 1
Acties:

• Harrie_
  • Registratie: Juli 2003
  • Niet online

Harrie_

⠀                  🔴 🔴 🔴 🔴 🔴

Topicstarter
Hallo tweakers,

veel topics gelezen maar niet echt een antwoord kunnen vinden.
Zit hier met een windows xp home machine, waar bepaalde bestanden in een map over het netwerk gedeeld worden. Nu is het echter de bedoeling dat niet alle pc's in het netwerk de data mogen kunnen lezen/zien, dus wil ik de gedeelde map slechts zichtbaar maken voor een aantal computers (gebruikers). Ik kan echter nergens instellen wie er wel en wie er niet in de map zou mogen kijken in de gewone accounts. Het is of met iedereen delen, of niet delen. De enige optie die ik heb gevonden waar ik meer instellingen kan maken, is in de administrator account in veilige modus, maar het probleem is dat ik hier zelfs met netwerkmogelijkheden enabled, niet de andere pc's kan zien en zo kan toevoegen als geaccepteerde gebruikers.

Dus mijn vraag; hoe kan ik bepaalde computers wel toegang geven en anderen niet op een standaard windows xp home pc (dus geen pro) als ik in veilige modus de andere pc's niet in het instellingen menu kan zien.
Dat ' simple' gedoe heb ik ook al geprobeerd, werkt niet...

Alvast bedankt voor de reacties

Hoeder van het Noord-Meierijse dialect

• MAX3400
  • Registratie: Mei 2003
  • Laatst online: 23-03 13:14

MAX3400

XBL: OctagonQontrol

Mijn advertenties!!! | Mijn antwoorden zijn vaak niet snowflake-proof

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
Zoals ik al zei, werkt niet...
Windows xp home sp2 nl.
Optie staat er niet bij, en werkt dus alleen onder veilige modus.

• MAX3400

MAX3400

Simple File Sharing is always turned on in Windows XP Home Edition-based computers. By default, the Simple File Sharing UI is turned on in Windows XP Professional-based computers that are joined to a workgroup. Windows XP Professional-based computers that are joined to a domain use only the classic file sharing and security interface. When you use the Simple File Sharing UI (that is located in the folder's properties), both share and file permissions are configured.
Mijn ervaring erbij; XP Home heeft geen functionaliteit die jij wil gebruiken. Je zou eventueel een user kunnen definieren en die een net use laten uitzetten binnen je andere PC's. Veel meer kan ik er ook niet van bakken helaas.

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
Ja kijk het is nogal vreemd omdat ik de opties wel te zien krijg in veilige modus (administrator account)...
Ik kan in veilige modus echter niet andere pc's (op andere locaties) toevoegen omdat ik deze niet kan zien zitten in het optie menu. Het werkt dus alleen met accounts op dezelfde pc.

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Even een kleine titel edit :)

• MasterMike
  • Registratie: December 2002
  • Laatst online: 24-12-2025
Moet je het ook even goed afmaken.. mappen ipv. nappen 8)7

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
Niemand een idee?

• Brent
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 17:08
Dufste edit ooit dit 8)7

Humanist | Kernpower! | Determinist | Verken uw geest | Politiek dakloos

• MAX3400

MAX3400

Buiten "Simple File Sharing" heeft XP Home geen andere mogelijkheden tenzij je de PC's in een domein hebt hangen met domein-users.

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
Ja maar het is toch bijzonder vreemd dat ik de opties in veilige modus wel te zien krijg en nergens kan enablen in gewone modus?
Is het eigenlijk normaal dat ik dat simple file sharing nergens kan vinden in xp home nl sp2?

• elevator
  • Registratie: December 2001
  • Niet online

elevator

Officieel moto fan :)

Ja, Windows XP Pro en Windows XP Home zijn verschillende producten in de Microsoft filosofie en deze hebben ook een afwijkende featureset.

Een van de voordelen van XP Pro is een geadvanceerdere configuratie wat betreft filesharing :)

• MAX3400

MAX3400

McLatey schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 21:50:
Ja maar het is toch bijzonder vreemd dat ik de opties in veilige modus wel te zien krijg en nergens kan enablen in gewone modus?
Is het eigenlijk normaal dat ik dat simple file sharing nergens kan vinden in xp home nl sp2?
First things first; ik ken Home niet helemaal, maar standaard een mapje delen (dus niet wie er wel of niet bij mag) is Simple File Sharing. Home is niet helemaal gemaakt voor NTFS-rechten en dergelijke en daardoor kan je niet users definieren die sommige mappen/submappen wel of niet mogen lezen/schrijven/zien.

Daarom is helaas ook XP Pro uigebracht voor het MKB, small networking en als secure clients in het bedrijfsleven. Jammer genoeg leveren veel computer-zaken nog steeds XP Home (in het tijdperk van breedband file-sharing, thuiswerkers etc).

Als jet het zeker wil weten; ik kan morgen op werk even 8 mappen MSDN doorwerken als ik tijd heb, maar ga ervanuit dat wat je graag wil helaas niet kan met Home.

[ Voor 9% gewijzigd door MAX3400 op 29-06-2005 21:53 ]

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
Oke. dan weet ik dat.
Iedereen in ieder geval bedankt voor het meedenken!

• MAX3400

MAX3400

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-03 16:01
je kunt inderdaad niet op gebruikersnivo dingen gaan "regelen" omdat een gebruiker klaas op de ene pc een hele andere klaas is als de andere.

voor filesharing permissies heb je volgens mij ook perse een ntfs bestandsysteem nodig, en geen fat32. dan wil het zelfs met windows xp pro niet echt werken.

een gebruikersnaam wordt door windows gekoppeld aan een uniek nummer. rechten worden gekoppeld aan dat nummer. een nummer afkomstig van een andere pc is dus niet bekend op de host pc. en heeft dus of geen rechten, of juist wel rechten, maar dan ook alle rechten.

een ftp server instaleren kan misschien helpen, of op een andere manier een programma dat toegang tot je pc kan regelen.

met net use kun je wel iets doen, maar gaat iemand dan brosen met mijn netwerk locaties, dan vindt ie gelijk alle shares. mischien dat je ze op admin share kunt zetten, zodat ze daar niet verschijnen en mensen de specifieke locatie moeten weten om en share te benaderen, maar dat i bij een klein netwerkje zo publieke informatie geworden natuurlijk.

misschien kun je mensen er toe bewegen de deelbare bestanden op de gedeelde documenten map te zetten ipv in hun eigen home/ mijn documenten.

[ Voor 8% gewijzigd door engelbertus op 29-06-2005 22:03 ]

• NLuna
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 01-06-2023
Volgens mij was dit een van de dingen waarom je XP Pro moet gaan gebruiken... het is iig heel simpel. Je moet dan gaan kijken bij Sharing/Delen en dan Permissies.. kan je zelf eventueel zorgen dat er users bij komen of zo. Het moet zo te doen zijn, maar het wordt wel wat moeilijk allemaal dan. Geen ervaring met Domain controllers met 200(3)0 Server oid?

Specs | P5Q-E P45| C2D E8400 E0 @4.0GHz | Scythe Mugen | TWIN2X4096-8500C5DF | GTX260-216 Black Edition | Dell UltraSharp 2209WAf

• engelbertus
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 06-03 16:01
ik las in de C!t van deze of vorige maand dat je door een aantal dingen te editen in bepaalde files, toch de beveiligingstabbladen ook als je niet in beveiligde modus opstart, in je eigenschappen venster kunt zien. Maar volgens mij wordt bill niet echt blij met zoiets (illegaals?).

• Optix
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 10-03 09:20
Ik heb ooit eens een programma gebruikt om van win2000 prof een server versie te maken toen kwamen ook veel futures in 1 keer tevoorschijn. Misschien dat er ook zoiets voor win XP te vinden is...

//EDIT:
[url]http://www.microsoft.com[/url]

Dit is btw ook wat mijn bovenbuurman bedoeld :)

Modbreak:Dat zien we hier liever niet

[ Voor 40% gewijzigd door Verwijderd op 12-07-2005 09:53 ]

.

• Harrie_
  • Niet online

Harrie_

Topicstarter
Nog even een reactie op de vorige berichten (ben erg druk dus niet zo vaak tijd te posten).

Het is voor iemand met een eigen bedrijf, dus om nou illegaal dingen te gaan veranderen lijkt me niet slim. Bovendien weet ik de effecten op langere termijn voor andere applicaties niet. Service pak 2 is trouwens al geinstalleerd.
Zelf heb ik ook wel een pc met windows xp pro en ik weet wel hoe het daar zit maar in home krijg ik het dus niet gefixt. Voor de duidelijkheid; uiteraard heb ik NTFS bestandssysteem, ben niet helemaal achterlijk.

Wat ik dus zo vreemd vind is dat ik in veilige modus wel de goede opties kan zien MAAR niet op het netwerk de pc's kan vinden (omdat dit onder veilige modus niet werkt) zodat ik ze toegang dan wel geen toegang kan geven. In gewone modus kan ik uiteraard wel de netwerk pc's zien maar heb ik de netwerkopties dan weer niet.
De geposte links van hoe alles in te stellen zijn voor dit probleem niet echt nuttig omdat op sp2home-nl geen simple filesharing voorkomt en dus niet enabled dan wel disabled kan worden.
Dus waarschijnlijk wordt het delen of niet delen en moet ik later iets verzinnen om het af te schermen met een paswoord/login zodat ik de computers rechten kan toe delen.

Mensen die ideeën hebben dan wel kritische opmerkingen?

• Optix
Ik denk dat je indd een andere optie moet gaan zoeken. Als je denkt (ik weet het zelf niet) dat het illegaal is om bepaalde features er in te frunniken houdt het snel op. Aangezien Win XP pro juist gemaakt is met als kenmerk meer opties te hebben op het netwerk vlak en de Home versie gewoonweg de optie "niet aan" heeft staan en er dus gesloopt moet worden om het voor elkaar te krijgen.

[ Voor 19% gewijzigd door Optix op 11-07-2005 10:50 ]

.

• erwin_mi
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-02-2024
Toestemmingen voor mappen kan je op twee niveaus definiëren:

- op netwerk-niveau: toegang tot een gedeelde map (en dus eigenlijk tot de hele pc) ontzeggen aan bepaalde computers in een werkgroep, kan je normaal gezien via een firewall door het ip-adres van die computers te blokkeren (b.v. in Agnitum Outpost Pro via "trusted zone");

- op gebruiker-niveau: de security tab in xp home is standaard niet aanwezig in gewone mode (wel in safe mode); om ook in gewone mode te beschikken over de security tab zodat je op user-level toestemmingen voor mappen kan instellen, kan je de x86 (intel)-versie van de security configuration manager downloaden van http://www.microsoft.com/...commended/scm/default.asp .

• Optix
En dit werkt ook onder W-XP home :?

.

• erwin_mi
  • Registratie: Juli 2005
  • Laatst online: 18-02-2024
NightFade schreef op dinsdag 12 juli 2005 @ 08:37:
En dit werkt ook onder W-XP home :?
Inderdaad, zowel firewall als security configuration manager...
Pagina: 1