Kitafdichting voldoende isolatie voor peltier?

Pagina: 1
Acties:

• TheWizzard
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 13-10-2025

TheWizzard

Everything we R will never die

Topicstarter
Hee hoi.

Ik had laatst een idee. Ik heb een dangerdan maze 4 (ati) gpu block, een koperen plaatje dat net zo groot is als de complete oppervlakte van de onderkant van dat waterblock en een peltier element. Nu had ik het volgende uitgedacht. Ik klem die peltier tussen het waterblock en dat koperen plaatje (hoe ik dat ga doen weet ik nog niet). Om het nu te isoleren, ipv neophreen, wilde ik tussen de openruimte van het waterblock en het koperen plaatje, kit spuiten. Ik vraag me dus af of dit voldoende isolatie is of niet? Kortom, ik maak dan van m'n standaard dangerden maze4 een peltier waterblock. Kan dat op deze manier?

[img]http://valid.canardpc.com/cache/banner/2802719.png[/img]

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Waarom probeer je het niet gewoon uit en post je je bevindingen hier. Daar ben je een tweaker voor of niet?

Als je de temperaturen van je systeem nauwlettend in de gaten houdt hoef je je daarbij ook geen zorgen te gaan maken dunkt me.

• Syngrow
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 11-11-2025

Syngrow

Framerate is life

Ik denk dat afkitten niet voor voldoende isolatie zorgt.
Het is waarschijnlijk genoeg voor wat simpel en snel benchwerk, maar om er 24/7 mee te gaan draaien is het onvoldoende lijkt mij.

Ikzelf heb een orginele Maze4 + Pelt blok in mijn bezit. Deze heb ik door luiheid gewoon simpel geisoleerd met sealstring van een Prometeia. Maar op de seal komen toch druppels condens te staan.
Voor een beetje benchen kan dit geen kwaad, maar met mijn setup durf ik geen uren achter elkaar te gamen :P

Ik heb volgens mij nog ergens wat pics staan van de setup incl. sealstring (en condens :P)
Deze zal ik wel posten als ik ze gevonden heb.

Gevonden:

Afbeeldingslocatie: http://img7.echo.cx/img7/130/p41901758cr.th.jpg

Foto is niet heel erg duidelijk, maar de druppels staan er gewoon op. Op de achterkant van de kaart ontstaat ook condens. Dit is in zo'n minimale mate dat de kaart er geen last van heeft, maar het was duidelijk te zien toen ik de kaart uit het systeem haalde.

En dit is nog maar met een 80w peltje...

[ Voor 31% gewijzigd door Syngrow op 29-06-2005 14:29 ]

enter the cool world of high performance
[ Intel C2D E6600 @ 5304MHz ][ Biostar TForce P965 Deluxe ][ Geforce2 MX400 PCI ][ Crucial Ballistix PC2-5300 CL3 ]

Verwijderd

waarschijnlijk een nogal domme vraag... heb onlangs op tv een reklame gezien van een soort vloeibare plijster, gewoon met een staafje over strijken en er wordt een waterresistent laagje opgelegd... als je nu eens je stuk waar de condens optreedt daarmee inwrijft? t kan tegen hogere temperaturen, tis waterdicht, alleen best nog ff testen op geleidbaarheid...

zou dit anders een oplossing zijn om prints tegen corrosie te beschermen? :+

Verwijderd

ligt aan de temps die je krijgt (wilt krijgen) ;) als je temps lager dan kamertemp komen dan zal meer isolatie ervoor zorgen dat je nog wat lagere temps krijgt. Misschien condensatie voorkomen als je het goed doet?! :)

kit geleid beter dan neopreen en dus zal de coldplate iets minder cold zijn dan met neopreen maar hoeveel dat is en of het uberhaupt significant is kan ik je niet zeggen.

@felisio: liquid electrical tape ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2005 14:22 ]

• TheWizzard

TheWizzard

Topicstarter
Oke bedankt.

Nou ja, uitproberen. Hij zit wel op een dure ati x800 pro kaart die ik door onvoldoende isolatie niet wil laten stuk gaan. Dus simpel ff klooien wil ik niet. Ik moet natuurlijk wel weten of het genoeg isolatie is of niet. Ik heb nu zo'n swiftech mcw50-t met een 80watt peltier erin. Die houd m'n gemodde kaart netjes op 8 a 9 graden idle. Stresses heb ik tot nu toe maximaal 50 graden gezien (10 runs 3dm01se nature test). Zijn dat trouwens, in stressed mode, redelijke temps voor een x800 pro@x850xtpe@gpu560&mem567? (tenminste, ik heb m'n x800pro geflasht met een xtpe bios en gisteren de nieuwste omega catalyst 5.6 drivers geinstalleerd. Die herkennen m'n kaart als een x850).

@Syngrow: Hoe voedt hij je pelt dan. Ik heb al een paar keer gehad dat de molex stekkertjes bruin verkleuren. Ik heb een levicom blackline 550watt voeding doorgekoppeld aan een 200watt voeding. De 200 watt is meer alleen voor de grafische kaart, fans en ccfl's. Wel heb ik een aantal Y-molexkabels die doorlussen omdat anders niet alle onderdelen van stroom werden voorzien. Ik vraag me af hoe dat kan.

[ Voor 25% gewijzigd door TheWizzard op 29-06-2005 14:39 ]

• Syngrow

Syngrow

Framerate is life

TheWizzard schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 14:27:
Ik heb nu zo'n swiftech mcw50-t met een 80watt peltier erin. Die houd m'n gemodde kaart netjes op 8 a 9 graden idle. Stresses heb ik tot nu toe maximaal 50 graden gezien (10 runs 3dm01se nature test). Zijn dat trouwens, in stressed mode, redelijke temps voor een x800 pro@x850xtpe@gpu560&mem567? (tenminste, ik heb m'n x800pro geflasht met een xtpe bios en gisteren de nieuwste omega catalyst 5.6 drivers geinstalleerd. Die herkennen m'n kaart als een x850).
Dat zijn hele slechte temps....

Ik haalde met het DangerDen setje op een X800Pro Vivo @ X800XT PE (16 pipes, 520/560) een max stressed temp van 21 graden volgens de ATI drivers. Idle ging het ding naar de -12 toe volgens diezelfde drivers.

Met een X800XT en hetzelfde blok haald ik ongeveer dezelfde temps.
Allebei met een 80w pelt ofcourse

[ Voor 4% gewijzigd door Syngrow op 29-06-2005 14:34 ]

[ Intel C2D E6600 @ 5304MHz ][ Biostar TForce P965 Deluxe ][ Geforce2 MX400 PCI ][ Crucial Ballistix PC2-5300 CL3 ]

• TheWizzard

TheWizzard

Topicstarter
@syngrow: Huh??? stressed? Dat snap ik niet. Ik moet wel zeggen dat ik ook m'n chipset en cpu watercool. Maar een temp onder 0 heb ik nooit gehaald, met deze 80watt pelt. Of ligt dat dan weer aan dat swiftech mcs50-t block.

Ik weet sowieso niet welke beter is eigenlijk. De swifech mcw50 met 80watt peltier of de dangerdan maze4 met thuis opgeknutseld peltier/coldplate combo.

• Syngrow

Syngrow

Framerate is life

TheWizzard schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 14:49:
@syngrow: Huh??? stressed? Dat snap ik niet. Ik moet wel zeggen dat ik ook m'n chipset en cpu watercool. Maar een temp onder 0 heb ik nooit gehaald, met deze 80watt pelt. Of ligt dat dan weer aan dat swiftech mcs50-t block.

Ik weet sowieso niet welke beter is eigenlijk. De swifech mcw50 met 80watt peltier of de dangerdan maze4 met thuis opgeknutseld peltier/coldplate combo.
De Swiftech zou beter horen te zijn als mijn DD aangezien je 1 overgang minder hebt.
Bij de swiftech wordt de pelt direct met water gekoeld terwijl er bij DD nog een kopere plaat tussen zit.

MIjn peltblok zit in z'n 1tje in de volgende loop:

Koelbox (als res) -> Hydor L30 -> Airplex EVO360 (2x120mm Papst) -> DD Maze4

En de mijne gaat met gemak onder 0. Ik heb zelfs ooit wat ijsvorming op de sealstring gezien. Maar dit was heel weinig en ook meteen verdwenen toen de machine wat langer aan stond.

Als ik aan het benchen ben (3DMark01) zit mijn ding tussen de tests in op -7 en na een run op +15.
Ik draai iedere test afzonderlijk dus vandaar dat hij op het eind niet zo warm is. (scheeld ook puntjes :P)

• TheWizzard

TheWizzard

Topicstarter
Dan snap ik het wel van die temps. Je koelt alleen je graka, ik nog m'n chipset en cpu. En jij hebt een koelbox als reservoir, dan wil het wel lukken met die temps. Volgens mij zijn deze temps dan wel normaal te noemen gezien mijn setup.

Hoe voedt je je pelt dan. In z'n 1tje op een aparte voeding of heb je er een speciale voeding voor?

[ Voor 19% gewijzigd door TheWizzard op 30-06-2005 00:28 ]

• Syngrow

Syngrow

Framerate is life

TheWizzard schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 00:25:
Dan snap ik het wel van die temps. Je koelt alleen je graka, ik nog m'n chipset en cpu. En jij hebt een koelbox als reservoir, dan wil het wel lukken met die temps. Volgens mij zijn deze temps dan wel normaal te noemen gezien mijn setup.

Hoe voedt je je pelt dan. In z'n 1tje op een aparte voeding of heb je er een speciale voeding voor?
Tja, jouw watertemp zal een stukje hoger liggen als die van mij. Maar dannog vind ik het hoge temps. Ik denk zelfs dat je zonder pelt bijna lagere loadtemps kunt halen...

Ik voed het ding met een 100w Meanwell voeding. Ding is perfect voor een 80w pelt en produceert een stabiele spanning.

• TheWizzard

TheWizzard

Topicstarter
waar heb je die vandaan dan en voor welke pelt die is die max. geschikt? Welke prijzen moet ik aan denken?

• Demon_Eyez
  • Laatst online: 24-11-2025
Misschien handig voor vergelijking wat betreft je temps, want die zijn niet goed:

Sapphire X800 Pro flashed to XT PE @ 620/1200 Vgpu is modded naar 1.77v ipv 1.4v
Idle 27 graden, stessed 34 volgens Ati-drivers.

En dat is met gewone watercooling (niet chilled ofzo) CPU, NB en GPU.

[ Voor 7% gewijzigd door Demon_Eyez op 01-07-2005 10:36 ]

i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover

• TheWizzard

TheWizzard

Topicstarter
nou ja m'n temps zijn niet goed. Idle is m'n gpu anders maar tussen de 7 en 9 graadjes. Alleen stressed wordt het minder. Maar dat komt waarschijnlijk omdat die pelt gewoon niet krachtig genoeg is voor die kaart.

Martijn, waar heb je je ddr voltage op lopen dan?

[ Voor 14% gewijzigd door TheWizzard op 01-07-2005 13:27 ]

• Demon_Eyez
  • Laatst online: 24-11-2025
TheWizzard schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 13:25:
nou ja m'n temps zijn niet goed. Idle is m'n gpu anders maar tussen de 7 en 9 graadjes. Alleen stressed wordt het minder. Maar dat komt waarschijnlijk omdat die pelt gewoon niet krachtig genoeg is voor die kaart.

Martijn, waar heb je je ddr voltage op lopen dan?
Ja maar, die idle temp boeit toch niet?
Als je stressed temp zo hoog is met je pelt, wat heb je er dan aan? Zonder pelt kom je ook lager stressed met een normaal blok.

i7-3770K @ 4800 MHz | 2x4096 G.Skill F3-2400C10D-8GTX @ 2400 MHz | Gigabyte Z77X-UD5H-WB WIFI | Asus HD7950 DCU2 met Swiftech Komodo Ful Cover

• TheWizzard

TheWizzard

Topicstarter
Ja das ook wel weer zo. Ik vraag me ook af hoe dat komt. Echt vreemd. Het voordeel is natuurlijk wel dat als de kaart uit stressed mode komt dat de temps dan snel weer zakken naar idle, das wel een voordeel, maar ja daar gaat het eigenlijk niet om.

Ik heb nog de dangerden maze4 liggen. Dan zou ik die er weer ff op moeten zetten om te kijken of met dit blok de stressed temps lager uitvallen. Maar dan nog blijf ik het vreemd vinden. Doe ik iets verkeerd?

• Rey Nemaattori
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 22-01 15:57
Terw_Dan schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 14:07:
Waarom probeer je het niet gewoon uit en post je je bevindingen hier. Daar ben je een tweaker voor of niet?

Als je de temperaturen van je systeem nauwlettend in de gaten houdt hoef je je daarbij ook geen zorgen te gaan maken dunkt me.
Zelfs tweakers zijn niet dol op het frituren van hun hardware :P

De kit word koud, en er komt condens op, in hoeverre dat gaat lekken of op de kaart zelf komt is nog maar de vraag.... je kunt nooit teveel vaseline gebruiken though.....

Speks:The Hexagon Iks Twee Servertje

"When everything is allright,there is nothing left."Rey_Nemaattori

• Syngrow

Syngrow

Framerate is life

TheWizzard schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 14:25:
Ja das ook wel weer zo. Ik vraag me ook af hoe dat komt. Echt vreemd. Het voordeel is natuurlijk wel dat als de kaart uit stressed mode komt dat de temps dan snel weer zakken naar idle, das wel een voordeel, maar ja daar gaat het eigenlijk niet om.

Ik heb nog de dangerden maze4 liggen. Dan zou ik die er weer ff op moeten zetten om te kijken of met dit blok de stressed temps lager uitvallen. Maar dan nog blijf ik het vreemd vinden. Doe ik iets verkeerd?
Je zou kunnen proberen om de coldplate (of, de bodem van je blok in het geval van de Swiftech) wat strakker aan te draaien.

Het schijnt zo te zijn dat hoe strakker de pelt in het blok geklemd zit, hoe beter de temps zijn.

Want opzich is je delta T wel hetzelfde als in mijn geval. Ik ga van -10 naar +25 ongeveer (35 graden) en bij jouw van +10 naar +50 ( 40 graden)

Ik denk dat het opspannen van de pelt misschien wel voor een flinke verbetering kan zorgen.

Die voeding heb ik gekregen van een mede forumgebruiker (waar ik diegene nog steeds erg dankbaar voor ben _/-\o_ ) Ik zou dus echt niet weten wat dat ding normaal nieuw kost. Wel weet ik dat het ding 100w is (8amp @ 12v dus) wat perfect is voor een 80w pelt. Veel meer kun je er dus ook niet aanhangen, maar dat hoeft ook niet.

Voor een peltvoeding zou ik trouwens gewoon gaan kijken bij de lokale handelaar in vanalles en nog wat :P

Hier in Boxmeer zit Kelders en daar heb ik een week geleden nog een 300w 24v voeding gehaald voor 9 euro :)
Ding is wel 8 jaar oud, maar functioneerd nog perfect en is dus goed te gebruiken in een wat zwaardere pelt setup. Ikzelf wil er ooit nog een 172w'er aan hangen ter vervanging van de 80w'er die nu op de videokaart zit. Formaat van dat ding valt ook erg mee, hij is ongeveer 30x15x5 (lxbxh) wat dus goed te gebruiken is in een PC.

• TheWizzard

TheWizzard

Topicstarter
@syngrow: ik zat in't weekend dus te prakizeren aan hoe ik 't water kouder krijg. Ik vond de volgende minikoelkast. Maar ik vraag me dus af of ik zomaar dat ding met water kan vullen en dan bijvoorbeeld in de deur 2 gaten kan boren voor slangpilaren? Of heeft dit geen nut denk je?

Zie de volgende link:
http://www.gadgetwinkel.n...winkel.nl/N_grp_96-1.html

Pagina: 1