Toon posts:

Fallback HDD onder LINUX server voor belangrijke DATA.

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb de volgende situatie:

netwerk met APPLE (osX) en Windows XP clients

Server Debian 3.0r woody
p3 800mhz 512mb ram 10 gb scsi uw2 (format ext3)
+ dds3 tapestreamer
services
-fileserver (SAMBA)
-backupserver (Arkeia)

Aangezien ik zelf niet altijd in de buurt ben om problemen op te lossen en de beschikbaarheid van de data erg belangrijk is. Zoek ik naar een oplossing waarmee de data toch te benaderen valt.
(Er komt nog een UPS van 1500VA aan te hangen voor stroom uit val etc..)

Ik zat zelf te denken aan een USB hardeschijf (of LAN HDD) die ik mount op de server. Als er problemen zijn kan de gebruiker deze van de server afkoppelen en dan toch bij zijn data komen.
Dan zou op de USB HDD een NTFS partitie moeten staan (IVM aankoppelen WinXP en Apple) en deze laten synchroniseren met /home/shares op de server. Echter is dit ext3 format....
Ik heb ook al even aan software raid zitten denk maar dan moet je "backup" partitie waarscheinlijk het zelfde format hebben.

Wat zou nu een goede oplossing zijn voor dit probleem?

• deepbass909
  • Registratie: April 2001
  • Laatst online: 09:28

deepbass909

[☼☼] [:::][:::] [☼☼]

Punt 1, neem sowieso géén NTFS, dit kan je alleen maar goed lezen en schrijven met Win2k en WinXP. Linux kan er alleen van lezen (schrijven blijft een probleem) en Apple weet ik het niet van.
De hoogste uitwisselbaarheid heb je met FAT32, maar dat is vaak nadelig ivm de inefficiëntie van dit systeem. ext3 is ook een mogelijkheid, echter zal je iig op je windowsmachines een ext3 driver moeten installeren, ook hiervan weet ik niet of dit ook met Apple werkt (volgens mij met osX wel, aangezien die BSD-based is).

Verschillende filesystems synchroniseren is verder geen probleem, dat handeld linux allemaal naadloos voor je.
Je zou een backup systeem kunnen draaien, die elk half uur nieuwe of gewijzigde bestanden bijwerkt op de externe hdd, of je gebruikt juist die externe schijf voor de /home directories.

Waarschuwing, opperprutser aan het werk... en als je een opmerking van mij niet snapt, klik dan hier

Verwijderd

Topicstarter
deepbass909 schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 13:17:
Punt 1, neem sowieso géén NTFS, dit kan je alleen maar goed lezen en schrijven met Win2k en WinXP. Linux kan er alleen van lezen (schrijven blijft een probleem) en Apple weet ik het niet van.
De hoogste uitwisselbaarheid heb je met FAT32, maar dat is vaak nadelig ivm de inefficiëntie van dit systeem. ext3 is ook een mogelijkheid, echter zal je iig op je windowsmachines een ext3 driver moeten installeren, ook hiervan weet ik niet of dit ook met Apple werkt (volgens mij met osX wel, aangezien die BSD-based is).

Verschillende filesystems synchroniseren is verder geen probleem, dat handeld linux allemaal naadloos voor je.
Je zou een backup systeem kunnen draaien, die elk half uur nieuwe of gewijzigde bestanden bijwerkt op de externe hdd, of je gebruikt juist die externe schijf voor de /home directories.
Oké FAT32 of eventueel EXT3
De inefficiëntie is verder niet zo heel belangrijk aangezien dat externe HDD redelijk groot zijn
(wil eventueel +/- 200gb aanschaffen).

Hoe zou ik dat synchroniseren het beste kunnen aanpakken?
Met een tooltje of via Cron?

• Foeijonghaai
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 10-02 11:15
Verwijderd schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 14:12:
[...]

Oké FAT32 of eventueel EXT3
De inefficiëntie is verder niet zo heel belangrijk aangezien dat externe HDD redelijk groot zijn
(wil eventueel +/- 200gb aanschaffen).

Hoe zou ik dat synchroniseren het beste kunnen aanpakken?
Met een tooltje of via Cron?
Heeft FAT32 niet een onhandige limiet van 32GB als je met een schijf van 200GB werkt?

http://www.allensmith.net/Storage/HDDlimit/FAT32.htm

Verwijderd

Topicstarter
Foeijonghaai schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 14:41:
[...]
Heeft FAT32 niet een onhandige limiet van 32GB als je met een schijf van 200GB werkt?
http://www.allensmith.net/Storage/HDDlimit/FAT32.htm
Dat is mij bekend! B)
P.S. Partition magic doet anders niet moeilijk als je een grotere partitie wilt...
maar dat even terzijde....

Het gaat ook maar om hoog uit 10 GB aan data!
Dan mag de rest van die HDD wel leeg blijven of ... ext3 format andere partitie.

Dan rest mij de vraag nog hoe ik de data kan laten Synchroniseren tussen /home/shares en de externe USB-HDD met FAT32 partitie. Volgensmij doet linux niet moeilijk als ik deze zal mounten... maar dat kopieeren Hmm... :?

• lordgandalf
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 09-02 10:57
cp -R /home/shares /mnt/<hoe je mount point ook mag heten>
dat is al een begin maar dan kopieert ie iedere zoveel minuten alles over maar op linux heb je tich handige backup progsels.
over hd ruimte gewoon tarren die hap en gaan met die banaan

Steam: Profile / Socialclub: Profile / Uplay: minedwarf / Origin: lordgandalf3

Verwijderd

Topicstarter
lordgandalf schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 15:33:
cp -R /home/shares /mnt/<hoe je mount point ook mag heten>
dat is al een begin maar dan kopieert ie iedere zoveel minuten alles over maar op linux heb je tich handige backup progsels.
over hd ruimte gewoon tarren die hap en gaan met die banaan
Tarren is niet echt een optie aangezien ruimte niet echt een probleem vormt en een NOOB user onder Windows er mee moet kunnen werken.
Maar creer je met "cp -R /home/shares /mnt/<hoe je mount point ook mag heten>"
niet een hele grote belasting op je hdd als je dat iedere zoveel het geheel kopieerd.

Kun je in de besproken opstelling geen software - RAID0 maken?
Of een tool die alleen de verschillen kopieerd ...

Hmm nog even zitten snuffelen en dit gevonden
code:
1
cp -auR /home/shares /mnt/<hoe je mount point ook mag heten>

Volgensmij is dit wat ik zoek alleen vraag ik me even af of mijn archief bitje dan wel blijft staan voor mijn backup via de DDS-TAPE.

• laurencevde
  • Registratie: November 2001
  • Laatst online: 02-10-2025
je hebt (o.a.) ook nog het commando rsync...

Have a taste of freedom. It is sometimes a bitter pill. To me though, this is the sweetness of the GPL

• Surfer
  • Registratie: December 2001
  • Laatst online: 30-12-2025

Surfer

~

Wat je ook kunt doen, alhoewel dat misschien een iets grotere investering is:

Naast je server een PC of server zetten met een harde schijf van hetzelfde formaat. Daar ook linux opzetten, een cross cable ertussen en werken met een soort van RAID over Ethernet.
een partitie van de HDD wordt via de cross cable gesynced met de PC ernaast. Je zorgt dat de server ernaast hetzelfde is opgezet als de eerste server. Mocht server 1 uitvallen, dan hoef je alleen maar services te starten op server 2, een ifupje te doen op de nic die naar het gebruikersnetwerk gaat en de gebruikers kunnen weer door.

benodigde software:
Network Block device --> http://www.drbd.org/
Eventueel automatiseren van services die opgestart moeten worden --> http://www.linux-ha.org/

“I'd give an arm to be ambidextrous!"

• usr-local-dick
  • Registratie: September 2001
  • Niet online
Ik zou iets met rsync in elkaar hangen. Dat is supersnel en effiecient.
Iedere 10 minuten /home/shares laten rsyncen naar een removable met een FAT32 partitie.

Verwijderd

Topicstarter
usr-local-dick schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 17:55:
Ik zou iets met rsync in elkaar hangen. Dat is supersnel en effiecient.
Iedere 10 minuten /home/shares laten rsyncen naar een removable met een FAT32 partitie.
Hee naar zo'n programma is precies wat ik zoek!!! :*)

Iedere 10 min rsync uitvoeren kun je dat nu het beste via "Scheduled Cron Jobs" doen of
via de Daemon modus laten uitvoeren "inetd"?
Ik zie namelijk dat dat ook een mogelijkheid is...

• Bergen
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 27-01 12:55

Bergen

Spellingscontroleur

Verwijderd schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 10:08:
[...]

Hee naar zo'n programma is precies wat ik zoek!!! :*)

Iedere 10 min rsync uitvoeren kun je dat nu het beste via "Scheduled Cron Jobs" doen
Zijn er dan ook "unscheduled cronjobs"? ;)
of via de Daemon modus laten uitvoeren "inetd"? Ik zie namelijk dat dat ook een mogelijkheid is...
Je haalt 2 dingen doorelkaar. Je kunt inderdaad via een cronjob elke 10 minuten de boel laten synchroniseren. Of je rsync als daemon draait of niet heeft daar niets mee te maken.

Je kunt de rsync daemon als stand-alone-daemon starten vanuit je rc.d-scripts of on-the fly starten vanuit inetd, maar de daemon is zo klein en snel dat je hem best altijd als stand-alone server kunt laten draaien.
Pagina: 1