Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BachW
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 27-07 21:05

BachW

Tweaker in Noorwegen

Topicstarter
Goedendag,

Het probleem
De PC van een kennis van mij piepte bij het opstarten en deed vervolgens niets meer. Na het openmaken van de kast en het aflezen van de leds concludeerde ik dat het een geheugen probleem moet zijn.

Geprobeerde oplossingen
- Cheap-ass geheugen vervangen voor Kingston PC133. Zelfde piepjes en ledjes branden.
- Geheugen vervangen met ECC geheugen.
- Alle overige kaarten / hardware losgekoppeld van mobo
- Met de Kingston reep, alle dimm-slots afgegaan
- BIOS gereset (CMOS) en weer getest
- Condensators langsgelopen

En allemaal met hetzelfde resultaat. Zelfde piep, zelfde ledjes.

Nu mijn vragen:
- Zie ik iets over het hoofd?
- Kan de CPU kapot zijn? Zo ja, dan zou hij toch niet piepen?

Mijn conclusie is een kapot mobo.

http://www.msi.com.tw/pro...ro_mbd_detail.php?UID=100

BOINC stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Zien alle condensatoren er nog goed uit? of zijn er ook een paar die ietwat bol staan. In dat geval is het namelijk zo dat je grote kans hebt dat de elcos al verrot zijn en hierdoor het systeem niet werkt (er hoeft maar 1 van de elcos problemen te geven en je systeem hoeft al niet meer te booten).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jimster
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09:02
De K7T Turbo is een van de mobo's met het bekende 'foute' condensators. Kijk eens of ze bol staan, want waarschijnlijk zijn die lek.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Mad_Manic
  • Laatst online: 07:35
Je hebt de condensators dus al goed nagelopen, weet je dit zeker?? Ze mogen niet bol staan of lekken. Vooral rond de processor voet geven problemen.
9 van de 10 keer een probleem bij dit model. Vrijwel alle mobo's zijn al er al aan kapot gegaan bij dit type. Een mailtje naar MSI en je krijgt gratis nieuwe condensatoren (een vriend kreeg ze vorige week nog).

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

^^ with above mijn mobo van msi is ook zo stuk gegaan die serie staat er nogal berucht om. Maar waarom heb je er ECC ingeprikt ondersteund het mobo dat wel :?

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het ECC-gedeelte (extra chippie) van ECC geheugen in non-ECC chipsets wordt simpelweg niet benut :) Het is dus niet meer dan geldversipilling, maar het werkt dus wel gewoon ;)

[ Voor 8% gewijzigd door BalusC op 29-06-2005 12:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BachW

BachW

Tweaker in Noorwegen

Topicstarter
BalusC schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 12:20:
Het ECC-gedeelte (extra chippie) van ECC geheugen in non-ECC chipsets wordt simpelweg niet benut :) Het is dus niet meer dan geldversipilling, maar het werkt dus wel gewoon ;)
Kwam ik net ook achter ja... had het toevallig nog liggen uit een oude compraq server... Ach, je moet alles getest hebben nietwaar? ;)

Ik ga nogmaals de condensators langslopen...

Edit: En ja hoor. bijna niet te zien maar de condensator naast de geheugen dimms staat bol.

Bedankt!

[ Voor 11% gewijzigd door BachW op 29-06-2005 12:43 . Reden: bolle condensator ]

BOINC stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BachW

BachW

Tweaker in Noorwegen

Topicstarter
Nu nog een andere vraag.
Op de PC staat Windows 2000 geinstalleerd. Als ik het moederbord vervang lukt het dan dat Windows deze automatisch oppakt? Of is er een nieuwe installatie vereist?

BOINC stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-08 22:59

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

hij zal waarschijnlijk wel werken, een beetje brak wegens drivers etc. die nog staan afgestemd op het vorige moederbord. Het is iig altijd een tijdelijke oplossing als je zoiets doet, mijn advies is altijd opnieuw installeren ivm een goede afstemming van het OS tov de hardware.

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Koppensneller
  • Registratie: April 2002
  • Laatst online: 06:49

Koppensneller

winterrrrrr

Mijn ervaring is dat dat niet werkt, tenzij je hetzelfde model moederbord/chipset installeerd.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• SleutelMan
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 11-08 22:59

SleutelMan

Alle Dagen Heel Druk

hugodejong schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 13:34:
Mijn ervaring is dat dat niet werkt, tenzij je hetzelfde model moederbord/chipset installeerd.
Misschien is het tegenwoordig wel zo, ik heb hier echter een 2 GB ATA 33 (met win98SE erop) schijfje die ik regelmatig heb gebruikt als testschijfje voor diverse systemen, varierend van een Pentium(pro) tot een PIII Celeron. In ieder geval is het niet aan te raden voor lange termijn ;)

Logius | Somda | Twitter

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

BachW schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 13:20:
Nu nog een andere vraag.
Op de PC staat Windows 2000 geinstalleerd. Als ik het moederbord vervang lukt het dan dat Windows deze automatisch oppakt? Of is er een nieuwe installatie vereist?
Repareer anders geowon dit mobo. Condensatoren zijn relatief eenvoudig te vervangen namelijk.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

ik denk dat vervangen van condensatoren op een moederbord toch best niet gedaan wordt als je niet 100% zeker bent dat je mb al niet naar de frieten is... das gewoon supermoeilijk om zo fijn te werken, ik blijf der altijd af. als het kapot is koop je gewoon een nieuw, voor wat een basismoederbordje maar meer kost kan je moeitlijk beginnen naar de winkel lopen achter condesatorkes en zo...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Herby
  • Registratie: Januari 2004
  • Laatst online: 17-01-2022

Herby

Stalknecht

Verwijderd schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 14:32:
ik denk dat vervangen van condensatoren op een moederbord toch best niet gedaan wordt als je niet 100% zeker bent dat je mb al niet naar de frieten is... das gewoon supermoeilijk om zo fijn te werken, ik blijf der altijd af. als het kapot is koop je gewoon een nieuw, voor wat een basismoederbordje maar meer kost kan je moeitlijk beginnen naar de winkel lopen achter condesatorkes en zo...
Ja maar dit is t.net en wij knutselen graag >:)

Compromis? Hoezo heb ik het mis dan?! | Geluk = gelul met een K | з=(•̪●)=ε

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

Verwijderd schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 14:32:
Condensatoren vervangen is juist een eitje. en zo superfijn hoef je helemaal niet te werken.
Als je alles dat kapot was nieuw zou kopen ben je veel meer kwijt dan als je het gewoon even fixt.
condensatoren kosten je niets, dus je bent enkel wat tijd kwijt.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BachW

BachW

Tweaker in Noorwegen

Topicstarter
Ik ben niet zo handig met soldeerbouten e.d. Nou die kennis heeft me nu al gevraagd om naar een nieuwe systeem te kijken... Bedankt iig voor de reacties.

BOINC stats

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• dion_b
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 00:08

dion_b

Moderator Harde Waren

say Baah

BachW schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 18:23:
Ik ben niet zo handig met soldeerbouten e.d. Nou die kennis heeft me nu al gevraagd om naar een nieuwe systeem te kijken... Bedankt iig voor de reacties.
Gooi hem dan tenminste niet weg, maar geef hem aan iemand die er nog wat mee kan O-)

Terw_Dan of ik zouden er erg blij van worden, maar als je in Katwijk woont zitten wij een beetje ver weg. Maar Atlas zit vlak om de hoek... :z

Oslik blyat! Oslik!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• TERW_DAN
  • Niet online

TERW_DAN

dion_b schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 18:35:
[...]

Gooi hem dan tenminste niet weg, maar geef hem aan iemand die er nog wat mee kan O-)

Terw_Dan of ik zouden er erg blij van worden, maar als je in Katwijk woont zitten wij een beetje ver weg. Maar Atlas zit vlak om de hoek... :z
precies, een K7T turbo zijn ubermakkelijk om te fixen :P. Die dingen doen het in 96% van de gevallen weer nadat de elcos vervangen zijn (als ik even het percentage van project florida aanhoudt).

en Katwijk ligt hier maar 1KM vandaan, maar goed, het zal vast niet het gat katwijk bij Cuijk zijn :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BachW

BachW

Tweaker in Noorwegen

Topicstarter
Terw_Dan schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 20:09:
[...]

precies, een K7T turbo zijn ubermakkelijk om te fixen :P. Die dingen doen het in 96% van de gevallen weer nadat de elcos vervangen zijn (als ik even het percentage van project florida aanhoudt).

en Katwijk ligt hier maar 1KM vandaan, maar goed, het zal vast niet het gat katwijk bij Cuijk zijn :+
Nee het is inderdaad Katwijk bij Leiden. Ik heb wel eens een Belgische chauffeur gehad die me een bepaald adres vroeg wat ik niet herkende... Toen keek ik naar de postcode.. Ik zei: Meneer volgens mij... Die vent schelden! Heerlijk :)

Ik zal even vragen wat hij ermee wil doen, maar als er iemand interesse heeft. stuur maar een mailtje!

BOINC stats

Pagina: 1