Raid0 disk(s) ineens weg.

Pagina: 1
Acties:

• FvH
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 07-01-2025

FvH

Aan het typen...

Topicstarter
Ik heb 2x een WD Raptor 36GB in Raid 0 staan op mijn onboard intel raidcontroller. Nu werkte alles prima. Ik kwam echter gistermiddag thuis en vond een aantal programma's in "not responding" mode. Alles zeer traag. Ik sluit windows af voor een reboot. Na meer dan 30min het scherm "Saving your settings" te hebben gezien druk ik op de reset knop van mijn pc.

Nu boot ik op en heb ik ineens mijn D: niet meer. Wat mijn raid 0 array zou moeten zijn. Kijk ik in mijn disk manager staat hij op n/a. Probeer ik hem te re-activaten zegt ie dat het niet kan.

Ik heb met wat tools de hd's gechecked (ultimate bootcd) en hd's lijken helemaal ok te zijn. Ik heb GetDataBack geprobeerd, maar die kan er ook niets van maken :(

Er staat echter erg belangrijke info op. Ik backup de handel wel regelmatig maar de info van afgelopen week zou een ramp zijn als ik die nu ineens kwijt zou zijn.

Iemand een idee wat ik nog kan doen? Ik durf niet goed te experimenteren met die disken, omdat die data me echt vrij lief is.

What are clouds made of? Linux servers mostly!

• TERW_DAN
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

TERW_DAN

Met een hamer past alles.

Als je in de bios kijkt van je raidcontroller, zie je daar nog wel info staan over de RAID array.
Mocht het array daar ook zijn verdwenen dan denk ik dat je je data kwijt bent (recoveren van een raid 0 array gaat niet zo heel makkelijk ten opzichte van een normale disk).
Waarom heb je het eigenlijk op een raid 0 gezet als het zo belangrijk is?

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Getdataback kan inderdaad niks met RAID0 arrays. Maar de RAID reconstructor van diezelfde softwareproducent kan dat wel. Zie ook Hoe krijg ik verloren gegane data terug? :) Probeer op z'n minst ook eens Knoppix om de HDD te benaderen.

Gaat het hier om een WinXP-based SWRAID0 array of om een firmware RAID0 array (te instellen via de BIOS enzo)? Aangezien je het over "disk manager" hebt, dat is ook de banaming van de schijfbeheer in Windows waarmee je software RAID arrays kunt maken ;)

[ Voor 12% gewijzigd door BalusC op 29-06-2005 11:57 ]

• FvH

FvH

Aan het typen...

Topicstarter
Het gaat om een hardwarematige raid. Dus vanuit mijn bios van m'n abit ic7-max3.

Ik had het in Raid0 staan omdat mijn project files groot zijn. Tussen de 500 en 800mb. Dat wil je gewoon zo snel mogelijk in kunnen lezen.

Verder is het inderdaad niet zo slim van me geweest.

Ik ga eens met die raid-constructor kijken. In de bios is het nog gewoon terug te vinden.

• FvH

FvH

Aan het typen...

Topicstarter
Wat bleek...

Na mijn scsi-cards uit de pc getrokken te hebben, zag ik de bios v.d. intel raid bij boot en daar stonden de schijven wel als "normal" maar er was iets met de raid zelf aan de hand.

Ik de bios in, kreeg gelijk de vraag of ik een "repairable error" wilde fixen. Die heb ik laten fixen en alles was gelijk terug als vanouds.

Thanks for the help!