Toon posts:

[JAVA] Beste manier om vensters in te richten

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Weet niet of ie hier thuis hoort maar het gaat specifiek over de grafische onderdelen van Java, dus probeer het. In Java is het op vele manieren mogelijk om vensters in te richten, bijvoorbeeld met gridbags.Welke manieren gebruiken jullie en wat zijn de voor en nadelen daarvan, welke libraries gebruiken jullie? (omdat er meteen al externe libraries genoemd worden, liever standaard sun libraries)

Oke ik geef even mijn manier (als template en voorbeeld)

Library: swing
Positionering: via gridbags

Voordelen: Erg flexibel, kan componenten in rijen en kolommen plaatsen (net als in GridLayout), ook kunnen componenten vast worden gehouden in hun eigen cellen en rij en kolom overlappend zijn. Wanneer er gerisized wordt kan er dynamisch op in worden gespeeld (plaatsing van componenten)

Nadelen: Veel regels code om ook relatief eenvoudige zaken weer te geven. Moeilijke en soms onlogische nesting van elementen / componenten.

Welke andere manieren worden er door jullie gebruikt? Ik zoek namelijk een manier met zo min mogelijk code maar ik wil het wel zonder GUI-tool programmeren.

Null Layout is eigenlijk geen optie omdat de opmaak enorm verkloot wordt bij resizen enzovoort, ook heb je dan zo weinig controle over je opmaak dat je beter wat meer tijd en werk in een andere manier kan steken, ook is de null layout een gevaar bij cross platform programmeren (de window managers doen dan hun werk)

[ Voor 36% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2005 11:45 ]

• Willem
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 16:27
Java == /14

* Willem over schutting gooit

Motor onderhoud bijhouden

• sig69
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 15:33
Ik ben net begonnen met java, en ik moet zeggen dat ik de layoutmanagers helemaal niks vind. Voorlopig hou ik het nog even op de null-layout, aangezien ik het erg prettig vind om absolute controle te hebben over hoe en waar m'n GUI-objecten staan.

Roomba E5 te koop

Verwijderd

Topicstarter
willem169 schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 11:17:
Java == /14

/me over schutting gooit
Ik zat al te twijfelen, maar ehm, het ging dus over design dingetjes, grafisch. Maar hier past ie denk ik ook wel :D

Verwijderd

Topicstarter
sig69 schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 11:17:
Ik ben net begonnen met java, en ik moet zeggen dat ik de layoutmanagers helemaal niks vind. Voorlopig hou ik het nog even op de null-layout, aangezien ik het erg prettig vind om absolute controle te hebben over hoe en waar m'n GUI-objecten staan.
zonder goede manager kan je geen absolute controle over je GUI objecten krijgen, das juist het probleem :P

• Alarmnummer
  • Registratie: Juli 2001
  • Laatst online: 09-07-2024

Alarmnummer

-= Tja =-

BorderLayout + FormLayout van JGoodies is het enigste wat je nodig bent. *heeft jaren ervaring met het bouwen van gui`s*.

nulllayouts... deed ik in het begin ook. Maar resizen van schermen is soms toch wel heel erg fijn. Maar zorg dat je FormLayout van JGoodies kent.. meeste andere layouts kan je vergeten.

[ Voor 44% gewijzigd door Alarmnummer op 29-06-2005 11:29 ]

Verwijderd

Topicstarter
Alarmnummer schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 11:27:
BorderLayout + FormLayout van JGoodies is het enigste wat je nodig bent. *heeft jaren ervaring met het bouwen van gui`s*.

nulllayouts... deed ik in het begin ook. Maar resizen van schermen is soms toch wel heel erg fijn. Maar zorg dat je FormLayout van JGoodies kent.. meeste andere layouts kan je vergeten.
Ehm....welke library? javax of java . wattes?
Het gaat me om door sun uitgebrachte libraries eigenlijk, ik wil wel standaard apps programmeren...

[ Voor 10% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2005 11:35 ]

• drice
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:03

drice

Loading...

Is een aparate library van jgoodies.com
Heel prettig om mee te werken.

Af en toe wel veel werk om te onderhouden vind ik

Did you know that IF is a middle word in life. "Ja maar wie ben ik om aan mezelf te twijfelen"

• Creepy
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-05 22:57

Creepy

Tactical Espionage Splatterer

Verwijderd schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 11:32:
[...]
Ehm....welke library? javax of java . wattes?
Wat dacht je van http://www.jgoodies.com? ;)

[ Voor 66% gewijzigd door Creepy op 29-06-2005 11:35 ]

"I had a problem, I solved it with regular expressions. Now I have two problems". That's shows a lack of appreciation for regular expressions: "I know have _star_ problems" --Kevlin Henney

Verwijderd

Topicstarter
Daar was ik vanochtend nog :P via google, maar dit soort externe dingen bedoel ik dus niet, anders moet ik die dingen bij iedere applicatie meeleveren en het moet het liefst via de standaard Java werken (ik wil graag standaard programmeren)

• drice
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 17:03

drice

Loading...

Toen ik begon deed ik ook het liefst alles in null lay-out. Zeker omdat sommige layout managers moeilijk te begrijpen zijn.

Verder voornamelijk gridbaglayout soms in combinatie met andere (border of box)

Did you know that IF is a middle word in life. "Ja maar wie ben ik om aan mezelf te twijfelen"

• sig69
Dat resizen is inderdaad wel een nadeel ja. Java kent zeker geen dock/anchor zoals in c#?

Roomba E5 te koop

Verwijderd

Topicstarter
sig69 schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 11:44:
Dat resizen is inderdaad wel een nadeel ja. Java kent zeker geen dock/anchor zoals in c#?
Jawel, dan moet je dus een layout manager gebruiken zoals gridbags enz. Maar zoals gezegd ik ben op zoek naar de mogelijkheden, hoor eingelijk alleen maar korte opmerkingen...

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Verwijderd schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 11:37:
[...]

Daar was ik vanochtend nog :P via google, maar dit soort externe dingen bedoel ik dus niet, anders moet ik die dingen bij iedere applicatie meeleveren en het moet het liefst via de standaard Java werken (ik wil graag standaard programmeren)
Sun maakt veel crap oa LayoutManagers. JGoodies heeft het goed begrepen dus ga het jezelf niet onnodig moeilijk maken. FormLayout van JGoodies is prachtig om mee te werken... aan jou de keuze.

• Janoz
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 04-05 14:55

Janoz

Moderator Devschuur®

!litemod

@sig69: Vooral handig wanneer mensen het scherm gaan resizen, maximaliseren of een andere resolutie hebben.

Ikzelf maak tegenwoordig nauwelijks gui's meer (tenminste in awt of swing. Mijn gui's zijn in html). Toen ik ze nog wel maakte waren het vooral card, gridbag en border. De grote kracht kwam van het nesten van de layouts. Borderlayout met in north tabs in een flowlayout en in het center een cardlayout met daarin weer verschillende gridbag layouts. Het klinkt wat ingewikkeld, maar als je er mee werkt is het behoorlijk logisch allemaal.

Ken Thompson's famous line from V6 UNIX is equaly applicable to this post:
'You are not expected to understand this'

Verwijderd

Topicstarter
Alarmnummer schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 11:55:
[...]

Sun maakt veel crap oa LayoutManagers. JGoodies heeft het goed begrepen dus ga het jezelf niet onnodig moeilijk maken. FormLayout van JGoodies is prachtig om mee te werken... aan jou de keuze.
Vertel mij wat, die layoutmanagers zijn crap maar ik programmeer met een visie, en ik wil graag dat applicaties zo makkelijk mogelijk te porteren zijn en over te zetten naar andere pc's dus externe managers zijn niet echt een optie. Wanneer er bijvoorbeeld een uitbreiding komt moet de applicatie niet herschreven worden omdat de layoutmanager het niet meer aankan.

[ Voor 12% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2005 12:03 ]

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Verwijderd schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 11:58:
[...]
Vertel mij wat, die layoutmanagers zijn crap maar ik programmeer met een visie, en ik wil graag dat applicaties zo makkelijk mogelijk te porteren zijn en over te zetten naar andere pc's dus externe managers zijn niet echt een optie.
Je kunt gewoon die jars meenemen zoals je je eigen jar ook meeleverd. Ik zie het probleem niet. Een extra jar maakt je app niet meer of minder 'portable'

• sig69
Janoz schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 11:55:
@sig69: Vooral handig wanneer mensen het scherm gaan resizen, maximaliseren of een andere resolutie hebben.
Hoe bedoel je dit? Sarcastisch?

Roomba E5 te koop

Verwijderd

Topicstarter
Alarmnummer schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 12:01:
[...]

Je kunt gewoon die jars meenemen zoals je je eigen jar ook meeleverd. Ik zie het probleem niet. Een extra jar maakt je app niet meer of minder 'portable'
Kan op zich wel, maar daar wordt ie wel groter van...

• bigbeng
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 26-11-2021
Je legt jezelf wel erg veel beperkingen op. Je wil met de standaard werken, je applicatie mag niet te groot worden, moet onderhoudbaar zijn en je wilt ook geen IDE gebruiken.

Als een externe partij een brok code heeft geschreven dat jou tijd bespaart, dan is het toch goed om dat te gebruiken? Wat je desnoods altijd nog kan proberen is alleen die classes uit de jar file te halen die je daadwerkelijk nodig hebt. Dit is niet altijd goed te zien, dus dat kan flink wat kopzorgen met zich mee brengen, maar dan kun je in elk geval aan je minimalisatie drang toegeven.

Wat je ook nog kan proberen is zelf een Manager schrijven die precies doet wat je wil :)

Verwijderd

Topicstarter
bigbeng schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 16:33:
Je legt jezelf wel erg veel beperkingen op. Je wil met de standaard werken, je applicatie mag niet te groot worden, moet onderhoudbaar zijn en je wilt ook geen IDE gebruiken.

Als een externe partij een brok code heeft geschreven dat jou tijd bespaart, dan is het toch goed om dat te gebruiken? Wat je desnoods altijd nog kan proberen is alleen die classes uit de jar file te halen die je daadwerkelijk nodig hebt. Dit is niet altijd goed te zien, dus dat kan flink wat kopzorgen met zich mee brengen, maar dan kun je in elk geval aan je minimalisatie drang toegeven.

Wat je ook nog kan proberen is zelf een Manager schrijven die precies doet wat je wil :)
Ik wil best een IDE gebruiken maar het moet hier allemaal gratis zijn (licensies enzo wordt probleem), gebruik nu Eclipse maar daar zit naar mijn weten geen GUI editor bij....of wel?
Het topic was bedoeld om andere mogelijkheden te verkennen binnen de randvoorwaarden..

• bigbeng
Netbeans heeft een GUI editor. Eclipse zou ik het ook in verwachten, maar goed, dat kunnen anderen je misschien beter vertellen.
Overigens ben ik niet altijd te spreken over hoe Netbeans omgaat met swing, plus dat sommige van de handige managers door Netbeans zelf worden meegeleverd en dan moet je dus weer een Jar includen bij je programma.

Over je randvoorwaarden, ik denk dat je binnen die randvoorwaarden imiddels wel de meest handige Layout managers hebt gevonden.

Verwijderd

Topicstarter
bigbeng schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 16:43:
Netbeans heeft een GUI editor. Eclipse zou ik het ook in verwachten, maar goed, dat kunnen anderen je misschien beter vertellen.
Overigens ben ik niet altijd te spreken over hoe Netbeans omgaat met swing, plus dat sommige van de handige managers door Netbeans zelf worden meegeleverd en dan moet je dus weer een Jar includen bij je programma.

Over je randvoorwaarden, ik denk dat je binnen die randvoorwaarden imiddels wel de meest handige Layout managers hebt gevonden.
Zijn er maar 3 dan?

• sig69
Voor eclipse kan je ene plugin downloaded "visual editor". Persoonlijk vind ik 'm wel ruk overigens. Verder is JBuilder 2005 Foundation ook gratis, zelfs voor commercieel gebruik. Ik weet niet in hoeverre die versie dan weer beperkt is, maar je kan allicht even de trial downloaden.

Roomba E5 te koop

• RayNbow
  • Registratie: Maart 2003
  • Laatst online: 15:45

RayNbow

Kirika <3

Ik heb zelf laatst een keer gewerkt met SpringLayout. Het werkte wel prettig.

Ipsa Scientia Potestas Est
NNID: ShinNoNoir

Verwijderd

Topicstarter
Ik gebruik Eclipse en NetBeans al een poos, maar het gaat me dus meer om welke manager goed is, die simpel te gebruiken manager is me te eenvoudig, dan loop ik simpelweg het risico dat er straks dingen komen gaan die niet meer willen met dat ding.

• Kwistnix
  • Laatst online: 05-05 19:18
GridbagLayout is ontwikkeld door een bijzonder sadistisch iemand :(
Ik kan er niks mee. De FormLayout (3rd party) is inderdaad veel handiger om mee te werken.
Null layout, daar is iedereen mee begonnen, omdat het gewoon verekte handig is om absoluut te positioneren, what you see is what you get, totdat je gaat resizen ;)

Op zich kan je met de standaard BorderLayout (voor containers als JPanels), SpringLayout (die af en toe ook bijzonder vaag doet) en FlowLayout ook wel het een en ander voor elkaar krijgen.

[ Voor 4% gewijzigd door Kwistnix op 29-06-2005 18:13 ]

• bigbeng
Je bent niet verplicht om 1 layout manager te gebruiken. Ieder JPanel dat je opneemt in je scherm kun je zn eigen layout manager geven.
Je kan op die manier dus een aantal custom classes schrijven die JPanel extenden en verantwoordelijk zijn voor hun eigen layout. Een beetje ala de usercontrols van VB.

En wat dat van de toekomst betreft, ik zou me daar maar niet al te druk over maken. Hoe goed je ook je best doet om je programma's future-proof te maken, er komt toch altijd wel wat werk bij kijken om nieuwe eisen op te nemen in je applicatie.

En er zijn in totaal 7 layout managers meegeleverd met de JRE en voor wat jij wil zijn er maar weinig handig, denk ik.

Verwijderd

Topicstarter
bigbeng schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 18:13:
Je bent niet verplicht om 1 layout manager te gebruiken. Ieder JPanel dat je opneemt in je scherm kun je zn eigen layout manager geven.
Je kan op die manier dus een aantal custom classes schrijven die JPanel extenden en verantwoordelijk zijn voor hun eigen layout. Een beetje ala de usercontrols van VB.

En wat dat van de toekomst betreft, ik zou me daar maar niet al te druk over maken. Hoe goed je ook je best doet om je programma's future-proof te maken, er komt toch altijd wel wat werk bij kijken om nieuwe eisen op te nemen in je applicatie.

En er zijn in totaal 7 layout managers meegeleverd met de JRE en voor wat jij wil zijn er maar weinig handig, denk ik.
De meest handige wil ik wel... :> Maar ik heb netbeans even bekeken maar dat is ook niet alles, wat een irritante manier om controls op je frame/form te plaatsen zeg. Zal ze toch aanraden om eens een bedrag neer te pleuren voor een goede IDE.

• bigbeng
offtopic:
Even voor mijn duidelijkheid:
Jij vindt drag-and-drop een irritante manier?
Je moet natuurlijk wel de layoutmanager aanpassen naar je smaak als je het gedrag anders wil zien.

Aanpassingen doen aan de initialisaties, dat vind ik pas irritant, want je mag de code in door netbeans beheerde forms niet aanpassen. Je kunt gelukkig alles wel zelf definieren in bepaalde afgebakende properties, maar het kostte mij wel even voordat ik het wist hoe het moest. Nu dat ik een paar maanden Netbeans al niet meer gebruikt heb zal het feestje wel weer opnieuw beginnen als ik hem weer eens ga gebruiken.

Heb je de Java Swing Tutorial al eens gedaan? Krijg je ook wat pointers over wanneer je welke layout manager kunt gebruiken. En het voordeel: geen third-party componenten.

edit:

ff on-topic gereageerd ;)

[ Voor 18% gewijzigd door bigbeng op 29-06-2005 18:39 ]

Verwijderd

Topicstarter
bigbeng schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 18:37:
offtopic:
Even voor mijn duidelijkheid:
Jij vindt drag-and-drop een irritante manier?
Je moet natuurlijk wel de layoutmanager aanpassen naar je smaak als je het gedrag anders wil zien.

Aanpassingen doen aan de initialisaties, dat vind ik pas irritant, want je mag de code in door netbeans beheerde forms niet aanpassen. Je kunt gelukkig alles wel zelf definieren in bepaalde afgebakende properties, maar het kostte mij wel even voordat ik het wist hoe het moest. Nu dat ik een paar maanden Netbeans al niet meer gebruikt heb zal het feestje wel weer opnieuw beginnen als ik hem weer eens ga gebruiken.

Heb je de Java Swing Tutorial al eens gedaan? Krijg je ook wat pointers over wanneer je welke layout manager kunt gebruiken. En het voordeel: geen third-party componenten.

edit:

ff on-topic gereageerd ;)
Drop doet ie wel, drag niet :+ en swing swingt de pan uit ;) Dat draggen werkt op zich wel maar heel onlogisch...en ik heb al heel wat java ervaring alleen niet grafisch of alleen met appels, ik heb al wat gedaan, ben begonnen met BASIC op MSX in 1992, daarna GW-BASIC op PC, toen C, toen c++, maar allemaal zonder grafische poespas (behalve zelfgebouwd) en dat heb ik ook een beetje laten zitten eerlijk gezegd, maar ik krijg meer en meer interesse in dat deel, en op school hebt ik ook al eens geswingd maar zonder ide.

[ Voor 23% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2005 19:00 ]

• bigbeng
Jawel, dat doet ie wel. Nog even doorspelen en zoals ik zei, zet de layoutmanager es goed? Hij doet wysiwyg, dus als je layoutmanager op CardLayout staat, dan kun je niet drag en droppen, omdat card layout nou eenmaal niet absoluut positioneert. Ik kan je aanraden om er even lekker mee te stoeien. Het kost wat tijd, maar daarna scheelt het weer tijd. Ik zou de layouts die ik met netbeans in elkaar heb kunnen zetten niet zonder willen doen. :)

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

bigbeng schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 18:53:
Jawel, dat doet ie wel. Nog even doorspelen en zoals ik zei, zet de layoutmanager es goed? Hij doet wysiwyg, dus als je layoutmanager op CardLayout staat, dan kun je niet drag en droppen, omdat card layout nou eenmaal niet absoluut positioneert.
Nog erger zelfs.. de cardlayout positioneerd absoluut niet. Cardlayout maakt het mogelijk om te switchen tussen componenten, en verder ook niet. De componenten die hij visualiseerd die vullen het parent component (met die cardlayout) dus volledig.
Ik kan je aanraden om er even lekker mee te stoeien. Het kost wat tijd, maar daarna scheelt het weer tijd. Ik zou de layouts die ik met netbeans in elkaar heb kunnen zetten niet zonder willen doen. :)
Ik krijg altijd jeuk van die sleur en pleur dingen. Leuke voor lekker knoeien en kliederen, maar je krijgt er zeker geen onderhoudbare code mee (laat staan inzichtelijke).

• b19a
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Ik gebruik Netbeans om m'n GUI te ontwikkelen en mix meestal BorderLayout (voor bassale plaatsing van menu / ok&cancel / content) en vervolgens GridBagLayout om de content leuk te positioneren. Ik vind dat je gemakkelijk en snel een layout in elkaar sleuteld op deze manier.

Verwijderd

Topicstarter
BoukeHaarsma schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 19:43:
Ik gebruik Netbeans om m'n GUI te ontwikkelen en mix meestal BorderLayout (voor bassale plaatsing van menu / ok&cancel / content) en vervolgens GridBagLayout om de content leuk te positioneren. Ik vind dat je gemakkelijk en snel een layout in elkaar sleuteld op deze manier.
mag ik even melden dat het me gelukt is om eindelijk een zinvol topic te maken....

• Eelke Spaak
  • Laatst online: 05-05 11:52

Eelke Spaak

- Vlad -

Opvallend dat de BoxLayout nog niet voorbij is gekomen. Deze layout maakt het mogelijk om components in één kolom of rij te plaatsen en houdt ook nog eens rekening met de preferred/min/max sizes. Ook handig zijn de struts, rigid areas en glues die je in een container met BoxLayout kan gebruiken. Struts hebben altijd een vaste hoogte of breedte (doorgaans gebruikt voor spacing), rigid areas hebben een vaste hoogte en breedte en glues absorberen alle horizontale of verticale ruimte (dit is erg handig als je components bijvoorbeeld aan één kant van een container wil houden).

Doorgaans gebruik ik BorderLayout op het hoogste niveau. Verder gebruik ik veel geneste JPanels met BoxLayout om de 'contouren' van de layout aan te geven, en op het laagste niveau (als er een formuliertje moet komen met labels, textfields, knopjes etc.) gebruik ik de GridBagLayout. Ik gebruik geen JGoodies FormLayout omdat ik veel sneller kan werken met de 'sleur en pleur' GUIBuilder van Netbeans.

Ik heb zelf ook erg moeten stoeien om layout onder controle te krijgen in Java, maar het is me inmiddels heel aardig gelukt. De belangrijkste tip die ik je kan meegeven is dat je niet bang moet zijn om JPanels, indien nodig met verschillende layouts, te nesten.

TheStreme - Share anything with anyone

• Alarmnummer

Alarmnummer

-= Tja =-

Eelke Spaak schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 23:50:
Opvallend dat de BoxLayout nog niet voorbij is gekomen. Deze layout maakt het mogelijk om components in één kolom of rij te plaatsen en houdt ook nog eens rekening met de preferred/min/max sizes. Ook handig zijn de struts, rigid areas en glues die je in een container met BoxLayout kan gebruiken. Struts hebben altijd een vaste hoogte of breedte (doorgaans gebruikt voor spacing), rigid areas hebben een vaste hoogte en breedte en glues absorberen alle horizontale of verticale ruimte (dit is erg handig als je components bijvoorbeeld aan één kant van een container wil houden).

Doorgaans gebruik ik BorderLayout op het hoogste niveau. Verder gebruik ik veel geneste JPanels met BoxLayout om de 'contouren' van de layout aan te geven, en op het laagste niveau (als er een formuliertje moet komen met labels, textfields, knopjes etc.) gebruik ik de GridBagLayout. Ik gebruik geen JGoodies FormLayout omdat ik veel sneller kan werken met de 'sleur en pleur' GUIBuilder van Netbeans.

Ik heb zelf ook erg moeten stoeien om layout onder controle te krijgen in Java, maar het is me inmiddels heel aardig gelukt. De belangrijkste tip die ik je kan meegeven is dat je niet bang moet zijn om JPanels, indien nodig met verschillende layouts, te nesten.
Zo werkte ik vroeger ook, maar het begint dan erg complex te worden en verder heb ik met complexe gui`s (heb hele complexe dynamische gui`s gemaakt die runtime opgebouwd worden) toch altijd een hoop lopen pielen om het goed te krijgen. Met FormLayout van JGoodies was dat allemaal verleden tijd.
Pagina: 1