Toon posts:

backupsoftware, spanning over meerde netwerk HDs?

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben al twee dagen aan het zoeken naar een oplossing om de 4 HDs in mijn backup server als 1 schijf te kunnen benaderen en ik denk niet dat dat gaat lukken.
Alternatief is een backup programma dat kan spannen over meerdere HDs in een netwerk server.
Het enige dat ik tot nu toe gevonden heb, en ik heb er een hoop geprobeerd, is NTI backup now.
Die backupped alles netjes over het netwerk en je kan van te voren instellen welke HDs hij kan gebruiken voor de backup file...als de eerste netwerk HD vol is gaat ie verder op de volgende...etc..etc. Probleem is dat dit progje een native bestandsformaat gebruikt....dus als hij het bestand over 4 HDs gespanned heeft en 1 HD geeft de geest...dan heb je aan de data op de andere 3HDs ook niets meer.
Eigenlijk zoek ik dus zoiets als NTI backup now maar dan zonder de native formaten.....dus gewoon uncompressed copieeren met spannen over meerdere HDs..of eventueel zipped.

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
Kun je de partities van die HD's niet mounten in je C:-tree ipv ze een eigen schijfletter te geven?

edit:
Meerdere directories zal ook wel niet wenselijk zijn..... zie dan de help van schijfbeheer:
"Bij spanned volumes worden gebieden met niet-toegewezen ruimte op meerdere schijven samengevoegd tot één logisch volume."
(ga ik ervanuit dat je NT 5.1 draait.. misschien kan 5.0 het ook... kweenie?)

[ Voor 68% gewijzigd door nescafe op 29-06-2005 10:01 ]

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
Welk OS draai je? Je kunt ook natuurlijk van die 4 schijven een SW-RAID5 maken, en daar naartoe backuppen.. Is wel iets langzamer, maar als er een schijf crashed, heb je ook je backups nog..

oplossing van Nescafe is ook netjes ja..

[ Voor 11% gewijzigd door axis op 29-06-2005 10:00 ]

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

Verwijderd

Topicstarter
sorry, OS op server is winXP pro. Nescafe, nee, dat is me ook aangeraden in een thread in networking maar daar moet je NTFS voor draaien...en aangezien al die HDs FAT32 zijn lukt dat dus niet. Al moet ik zeggen dat ik nu toch wel begin te overwegen over te stappen naar NTFS. Ik weet dat het onzin is maar ik gebruik nog FAT32 omdat ik mezelf ervan overtuigd heb dat data makkelijker te recoveren is van een crashed HD als ik FAT32 gebruik.

• axis
  • Registratie: Juni 2000
  • Laatst online: 26-01-2023
NTFS is een stuk veiliger.. Daarom is het ook default tegenwoordig ipv FAT32 :)

Maar wees gerust, met de opdracht 'convert' op je command line kun je zo al je partities even converteren..

Two advices for network troubleshooting.. learn to draw diagrams in Visio, and THINK IN LAYERS!

• nescafe
  • Registratie: Januari 2001
  • Nu online
als recovery hoog in het vaandel staat, gebruik dan een RAID5-oplossing en ga NIET klooien met volume spanning in disk management (zoals ik eerder aangaf). of ga je heel goed inlezen bij microsoft wat je zou moeten doen om een corrupte spanned volume te recoveren

* Barca zweert ook bij fixedsys... althans bij mIRC de rest is comic sans

• Milo
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 23-12-2025
Software raid is waarschijnlijk een goede oplossing voor je. Hier meer info over hoe en wat in XP:
reviews: Windows software RAID opnieuw bekeken

Het is niet snel, maar dat is waarschijnlijk niet zo belangrijk in jouw situatie (meestal is het netwerk de bottleneck).

Mocht je toch iets in de backup-richting zoeken: Winrar kan ook zonder compressie files aanmaken en met .par files zelfs redundancy mogelijk maken. Waarschijnlijk is het wel zo te scripten dat ie automatisch de volgende HD's gebruikt indien nodig.

Lao Tzu: "As soon as you have made a thought, laugh at it."

Pagina: 1