Toon posts:

[PHP-Sendmail-DNS] sendmail forwarden naar ISP's SMTP-server

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Thuis draait er een intranet met een Apache/MySQL/PHP webserver.

Onder andere om intern het forum MyReact te gebruiken, is het nodig dat er emailtjes kunnen worden verstuurd. Na wat doorspitten van documentatie blijkt dat onder Debian Linux hiervoor sendmail nodig is.

Vraag 1) Is voor het versturen van email daadwerkelijk sendmail nodig? Of zijn er ook alternatieven?

Vol goede moed dit dus gedaan, volgens deze handleiding. Het configureren van sendmail lukt prima, het blijkt echter stukken ingewikkelder dan ik had gehoopt.

Vraag 2) Ik snap dat gedoe met die MX-records nog niet helemaal. Waarom kan ik niet ergens in sendmail de SMTP-server van mijn provider opgeven?

Omdat ik sendmail slechts een heel beperkte taak hoeft te doen, is het niet nodig dat hij werkt als POP-server, hij moet slechts via PHP email kunnen versturen, veelal met de strekking van die mailtjes dat mijn huisgenoten even moeten kijken op het intranet. Mail ontvangen en versturen doe ik op mijn Windows workstation, via de servers van mijn ISP. Het is dus ook niet nodig dat m'n mailserver voor enig andere host toegankelijk is, behalve voor Apache/PHP. Zodra je vanuit PHP mail kan sturen, is het dus al genoeg.

Ik krijg een 'relaying denied' melding als ik een mail naar mezelf wil sturen via telnet.

code:
1
2
3
4
5
6
7
8
9
220 curry ESMTP Sendmail 8.13.4/8.13.4/Debian-3; Tue, 28 Jun 2005 07:47:07 +0200
; (No UCE/UBE) logging access from: [172.16.30.201](FAIL)-[172.16.30.201]
HELO LOCALHOST
250 curry Hello [172.16.30.201], pleased to meet you
MAIL FROM: VAAGOH@NO.SPAM.GRAAG.XS4ALL.NL
250 2.1.0 VAAGOH@NO.SPAM.GRAAG.XS4ALL.NL... Sender ok
RCPT TO: ONTVANGER@XS4ALL.NL
550 5.7.1 ONTVANGER@XS4ALL.NL... Relaying denied. IP name lookup failed [172.16.
30.201]

Vraag 3) Volgens mij ben ik hier ergens de mist ingegaan... Waar moet ik naar kijken om dit te troubleshooten?

[ Voor 4% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2005 01:41 ]

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

Bij debian zit standaard exim. Sendmail is oud, brak en moeilijk te configureren.

Apt-get install exim :) je wordt bij de installatie gevraagd voor wat instellingen waarmee je een heel eind moet kunnen komen.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
CyBeR schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 01:43:
Bij debian zit standaard exim. Sendmail is oud, brak en moeilijk te configureren.

Apt-get install exim :) je wordt bij de installatie gevraagd voor wat instellingen waarmee je een heel eind moet kunnen komen.
Shit, dan ben ik zo stom geweest om een handleiding te lezen! Op die AboutDebian site werd exim even als bijspoor genoemd om gelijk over te gaan op de installatie van sendmail.

/me gaat even kijken naar het uninstallen van sendmail

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

als je exim opnieuw installeert wordt sendmail als het goed is weer verwijderd :)

Exim kan op zich ook heel veel, maar is een stuk makkelijker te configureren dan sendmail.

[ Voor 37% gewijzigd door CyBeR op 29-06-2005 01:53 ]

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

Topicstarter
CyBeR schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 01:53:
als je exim opnieuw installeert wordt sendmail als het goed is weer verwijderd :)

Exim kan op zich ook heel veel, maar is een stuk makkelijker te configureren dan sendmail.
JAAAAAAA! Held!!!

code:
1
apt-get install exim

...sendmail weggemikt

code:
1
eximconfig
(2) Internet site using smarthost: You receive Internet mail on this
machine, either directly by SMTP or by running a utility such as
fetchmail. Outgoing mail is sent using a smarthost. optionally with
addresses rewritten. This is probably what you want for a dialup
system.
Die optie kiezen, gewoon 'localhost' invullen voor incoming en meer niet, en een keer de SMTP-server invullen. SIM-PEL :D

Het bericht typen via telnet kostte me meer moeite, elke keer typefouten ;)

Bedankt, voor je snelle reactie!