Advertenties op Internet geven mijn woonplaats aan; hoe? *

Pagina: 1
Acties:
  • 407 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• xilent_xage
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-05 09:13
Ok even vooraf: Deze post bevat een link naar sites die wegens expliciete content minder geschikt zijn voor jeugdige kijkers. Ik weet niet hoe mods hiermee omgaan, maargoed in dit geval is het voor mijn probleem relevant.

Mijn probleem is het volgende: Op bepaalde sites staan ads, waarin vermeld staat: "Find a date in Wageningen". Dat is toevallig, ik woon in Wageningen!

Natuurlijk is dat geen toeval, maar ik kom er maar niet achter hoe ze het doen. Ik heb deze PC ge-clean-installed en ik weet 100% zeker dat ik NERGENS (niet op websites, software enz enz) heb ingevuld dat ik daar woon. Een cookie zal het dus m.i. niet zijn (ook niet te vinden in mijn cookie-folder).

Doen ze het op IP? Ik heb een static IP adres (provider wur.nl) dus dat ze daar wat aan zien ala. Maar als ik het thuis op PC van mijn ouders probeer staat er "Find a date in Amsterdam" en jawel, mijn ouders wonen in Amsterdam, inbelaccountje van Het Net, dynamisch IP en volgens mij niet eenvoudig te zien waar dat vandaan komt. Nou weet ik dat sommige Traceroute-programma's de GPS-coordinaten geven van een IP. Zou dat het zijn?

De ads zijn van AdultFinder en zijn oa te vinden op:
je verhaal is duidelijk genoeg, dergelijke linkjes zijn hier ook als voorbeeld niet gewenst

Deze sites komen van links van idem, een website met slechte humor & filmpjes enzow die ik graag lees. Ik ben daar niet geregistreerd oid en heb ook nooit mijn woonplaats of ook maar iets persoonlijks ingevuld.

Mijn vragen zijn:
-Werken die ads bij iedereen? (dus: geeft ie bij anderen de plaatsnaam ook goed aan?)
-Iemand een idee hoe ze dat doen?

[ Voor 9% gewijzigd door blaataaps op 29-06-2005 00:49 ]

• Admiral Freebee
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online
Vandaag kwam ik op een site met iets propere content hetzelfde tegen met de naam van mijn dorp. Ik vraag me ook af hoe ze het doen, ik surf met Firefox 1.0.4 en heb al geprobeerd de cookies/internet cache te legen. Zelfde met de IE cache en cookies.

Oh ja, op die website geeft hij bij mij Mortsel aan wat een gemeente hier in de buurt is.

[ Voor 17% gewijzigd door Admiral Freebee op 17-10-2007 20:40 ]

• Stoffel
  • Registratie: Mei 2001
  • Laatst online: 20-04 16:47

Stoffel

Engineering the impossible

Die linkjes lijken me niet helemaal nodig, maar het is me inderdaad ook wel eens vaker opgevallen. Bij mij is het een straat in mijn dorp, geen plaatsnaam. Hij haalt het iig niet uit cookies, met een beetje beveiliging kun je als het goed is geen cookies geset op andere domeinen uitlezen.

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-04 00:31

krvabo

MATERIALISE!

Die links zou ik toch écht weghalen :X (hoewel dat filmpje wel aangenaam is :P ) Het maakt niet uit van welke website ze komen ;)

Tracking.. ik denk dat je zelf de spijker op z'n kop slaat. traceroutes, en programma's als neotrace kunnen vaak uitzoeken waar een bepaalde host zich bevind.. en jou dus ook :)

[ Voor 4% gewijzigd door krvabo op 29-06-2005 00:49 ]

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

• aex351
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 23:42

aex351

I am the one

Dat vraag ik me een ook al een tijdje af.
Ik ben ook al eens op een stats website het zelfde tegen gekomen.

< dit stukje webruimte is te huur >

Verwijderd

een simpele traceroute geeft je al best veel informatie ..

ziehier de laatste paar 'hops' van mijn computer naar de jouwe:

6 po1-0.cr2.amsterdam2.surf.net (145.145.160.14) 13.956 ms 8.418 ms 8.013 ms
7 PO1-0.AR5.Wageningen1.surf.net (145.145.165.30) 11.710 ms 11.619 ms 10.993 ms
8 wau-router.Customer.surf.net (145.145.6.10) 10.739 ms 10.701 ms 11.772 ms
9 wg-comp-d01.wurnet.NL (137.224.215.254) 11.347 ms 11.234 ms 10.960 ms
10 www2.wau.nl (137.224.10.56) [open] 11.445 ms * 10.967 ms

zoals je ziet maakt mijn verbinding via amsterdam een hop naar wageningen, en daarna zoomt ie in naar wurnet.nl.

dus .. niks magisch, gewoon een geoIP database geraadpleegd (daar heeft iemand dus al IPs en goegrafie met elkaar verbonden)..

• xilent_xage
  • Registratie: Februari 2005
  • Laatst online: 04-05 09:13
snap ik, maar probeer dit eens meteen inbelaccountje van Het Net of Tiscali om om het even welke provider. En dan bij een PC met een goede firewall die niet te pingen is... werkt het dan ook?

Verwijderd

ja .. de 1 na laatste stap is ook wel een hint. en da's meestal een redelijk lokale router.

voor nog meer info:
http://www.private.org.il/IP2geo.html

• krvabo
  • Registratie: Januari 2003
  • Laatst online: 30-04 00:31

krvabo

MATERIALISE!

xilent_xage schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 00:55:
snap ik, maar probeer dit eens meteen inbelaccountje van Het Net of Tiscali om om het even welke provider. En dan bij een PC met een goede firewall die niet te pingen is... werkt het dan ook?
Een trace heeft niets te maken met pingen.
Een trace geeft door via welke servers hij bij de ander komt. Dus ook al dropt een server een connectie, weet je nog het deel van jou naar de droppende server/router/andere meuk.

Pong is probably the best designed shooter in the world.
It's the only one that is made so that if you camp, you die.

• Alex)
  • Registratie: Juni 2003
  • Laatst online: 12-12-2025
Dan kijken ze naar de een na laatste hop, of ze tonen gewoon: Find a date in The Netherlands/Europe/nearby

We are shaping the future

• sdomburg
  • Registratie: Augustus 2001
  • Laatst online: 03-09-2024
Inderdaad, het werkt niet feilloos. Ik ken het zelf ook omdat die tekst dus plain tekst is en daarom niet blokbaar met AdBlock. De tekst is overigens altijd Pijnenburg, terwijl ik niet eens weet waar dat precies ligt en ik in het Oosten van het land woon :+

• Spider.007
  • Registratie: December 2000
  • Niet online

Spider.007

* Tetragrammaton

Meer iets voor NT; ik pas je topictitel even aan en verplaats je topic meteen :)

[cookies?] hoe weten internetsites waar ik woon? > Advertenties op Internet geven mijn woonplaats aan; hoe? *
SA > NT

---
Prozium - The great nepenthe. Opiate of our masses. Glue of our great society. Salve and salvation, it has delivered us from pathos, from sorrow, the deepest chasms of melancholy and hate

• sorted.bits
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 21:16
Wij hebben op het werk ook een applicatie draaien die dat kan en het is simpeler dan je denkt :D

Het is gewoon een database met daarin IP adressen en bijbehorende gegevens, hoe dat soort sites aan die info komen weet ik niet, maar wij halen het gewoon uit ons klantenbestand/radius etc.

• Niek
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 29-04 09:52

Niek

f.k.a. The_Surfer

Dat heet geo-targeting :)

De software die vaak wordt gebruikt is GeoIP of IP2Location. Zoals je merkt is de database niet erg nauwkeurig voor Europa, voor de US daarentegen kan je targetten op dorp-niveau.

[ Voor 10% gewijzigd door Niek op 29-06-2005 08:52 ]

À vaincre sans péril, on triomphe sans gloire - Pierre Corneille

• YopY
  • Registratie: September 2003
  • Laatst online: 01-05 10:25
Yup, gewoon een kwestie van je IP tracen, iedere webpagina kan achter je IP adres komen via een simple PHP scriptje, vervolgens een automatische trace uitvoeren en voila, klaar.

Indien je niet wilt dat mensen weten waar je vandaan komt kun je altijd een anonymous proxy gebruiken, een grote site waar je honderden verschillende proxy-adressen in kunt stellen is http://www.publicproxyservers.com (niet zeker of dat hier legaal is, verwijder maar indien dat het geval is). Deze site bevat lijsten met IP-adressen die je in je browser in kunt stellen in de proxy instellingen, zorg er wel voor dat je een anonymous proxy kiest. Hou er ook rekening mee dat in de meeste gevallen de proxies alleen maar HTTP ondersteunen.

• CyBeR
  • Registratie: September 2001
  • Niet online

CyBeR

💩

YopY schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 11:48:
Yup, gewoon een kwestie van je IP tracen, iedere webpagina kan achter je IP adres komen via een simple PHP scriptje, vervolgens een automatische trace uitvoeren en voila, klaar.
Dat duurt echt veel te lang en bovendien loop je een aardige kans dat je trace ergens gefilterd wordt.

De reeds genoemde databases met informatie zijn sneller en meer fool-proof. Toch minimaal het land is meestal wel redelijk accuraat.

All my posts are provided as-is. They come with NO WARRANTY at all.

Verwijderd

YopY schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 11:48:
Traceroute naar waar? Naar mijn woonplaats? Ik heb nog nooit verder kunnen tracen dan naar de provider zelf. De enige die adresgegevens aan het IP-nummer kan koppelen is de ISP van de persoon waar het om gaat.

• The_Savage
  • Registratie: November 2004
  • Laatst online: 10-05-2021

The_Savage

wEiRd

het kan aan mij liggen (ik woon in nijmegen) en toch geeft IP2location aan dat ik in haarlem woon...
goh zou daar m'n provider zitten :+

• Wokkel1982
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 31-03 18:20
The_Surfer schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 08:47:
Dat heet geo-targeting :)

De software die vaak wordt gebruikt is GeoIP of IP2Location. Zoals je merkt is de database niet erg nauwkeurig voor Europa, voor de US daarentegen kan je targetten op dorp-niveau.
Beiden zeggen dat ik me in Den Haag bevind, maar ik zit toch echt ergens in Zeeland. :*)

Verwijderd

Wokkel1982 schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 23:36:
[...]

Beiden zeggen dat ik me in Den Haag bevind, maar ik zit toch echt ergens in Zeeland. :*)
Bij mij is het een stuk nauwkeuriger, hier geven ze ipv mijn woonplaats (Enschede), zelfs de wijknaam van de wijk naast het business&science park waar van mijn provider zit.

• Arno
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:28

Arno

PF5A

You're located in
(US) UNITED STATES,
CALIFORNIA,
DORRIS
Zo nauwkeurig is het ook weer niet :P

"Supercars are made to mess around with G-forces, hypercars are made to mess around with G-strings"
Jeremy Clarkson

• Kawaii
  • Registratie: Oktober 2002
  • Niet online
Mja ik schijn volgens die database in Utrecht/Amersfoort te wonen. Toch woon ik ergens in de kop van Noord-Holland dus accuraat is het zeker niet :) Maar wel grappig.
Pagina: 1