Toon posts:

[PC] NERO

Pagina: 1
Acties:

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Linkje naar artikel op de FP : nieuws: Wetenschappers ontwikkelen nieuw computerspel
Linkje naar website : http://nn.cs.utexas.edu/NERO/index.php

Spelletje is vanaf de FP te downloaden, daar staat ook uitgelegd wat het spel bijzonder maakt.

Heb zelf nu een kwartiertje mee gespeelt en 'k vind het eigenlijk vooral grappig. Het hele evolutie idee komt goed naar voren. En als je wat verder bent en je robot's begrijpen een beetje waar je naar toe wilt dan kun je 'convergen' op een slimmere robot en zie je ze allemaal zo gedragen.

Dit topic dan ook om ervaringen, tips, grappige dingen te delen.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Krankenstein
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 06-09 20:06
Ik heb het ook eventjes gespeeld en het is interessant te zien hoe de AI beter wordt.

Wel heb ik het idee dat het leren allemaal vrij traag gaat. Ik kan me voorstellen dat je je AI echt vele uren achtereen moet trainen om ze beter te laten worden. Het zou leuk zijn als je de simulatie sneller zou kunnen laten verlopen, zodat het geen minuten duurt eer je de volgende stap kan toevoegen.

Aanrader: Speel eerst ff de tutorial ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• RwD
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

RwD

kloonikoon

Ik heb eens even gelezen, en als ik het zo lees hoeft er vrij weinig ingeprogrammeerd te worden en zouden ze vanzelf tactisch begaafd moeten worden en mogelijk je overstijgen. Afhankelijk van hoe complex hun bewegingspatronen kunnen worden...

De AI zal tevens ook uit gaan vinden wat beter is, groepjes/allen/combinatie. Als je ze tegen mekaar laat spelen moeten ze langzaam beter worden in wat ze doen, zo is het in de natuur tenslotte ook gegaan. Degene met de beste tactiek heeft meer overlevingskans en zal uiteindelijk vaker voorkomen. Waarop degene met een miondere tactiek weer beter moeten worden enz (of de overlevenden worden weer egsplitst in twee groepen) Hoe je het ook wend of keert, het resultaat kan echt megaslim worden.

Zou echt grappig zijn als ze elkaar niet meer afschieten omdat ze dan nog langer overleven. Vervolgens worden ze bijgelovig en begint het knallen weer :P

[ Voor 62% gewijzigd door RwD op 29-06-2005 10:58 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Gover
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 19-10 15:51

Gover

Seti@home Classic: Wiep

Ziet er leuk uit, maar op een AMD K6-2+ @ 600, 756 MB RAM en met een Riva TNT2 Ultra (32 MB) is het niet speelbaar, straks maar even op de snellere PC proberen, ik wordt een beetje moe van het piep piep piep temperatuur alarm ;)

Ervaring varieert lineair met de hoeveelheid geruïneerde apparatuur.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik had wou ze gister nog om muren heen laten lopen enzo. Maar elke robot loopte er gewoon steevast tegenaan. Totdat ik er eentje zag die die hele muur niet aanraakte. Daarop geconverged gaf het volgende resultaat.

Afbeeldingslocatie: http://img91.echo.cx/img91/4320/rangers19wd.th.png

Verder niets bijgeleerd, alleen een muur d'r bij gezet.

Afbeeldingslocatie: http://img222.echo.cx/img222/9670/rangersmetmuur12kw.th.png]

De meeste pakken de grootste opening terwijl een enkeling toch de kleine pakt.
Alleen ik zou zweren dat ik dat dus had opgeslagen, kan hem nu alleen nergens meer vinden.

Waar ik wel benieuwd naar ben is of iemand het lukt om zijn robots op een bepaalde afstand van de enemy te laten stoppen. (edit: zorg dus dat je opslaat met .rtf anders moet je dat in windows even als extensie toevoegen voordat je ze weer kan laden)

@RwD Je kunt je robots niet echt laten evolueren door aan battles mee te laten doen. Ook als je begint met moeilijke trainingen waarin kogels moeten ontwijken en tegelijkertijd terug schieten kom je niet echt ver. Je zult ze eerst moeten leren lopen voordat je ze kan leren schieten voordat je nog ingewikkelder dingen kunt laten doen. De evolutie is vooral gericht op hoe goed ze hun training voltooien.
De eerste training die je waarschijnlijk zult doen is het plaatsen van een static enemy (die niet terug vuurt) en je robotjes belonen naar mate ze dichterbij die enemy komen. Na een paar minuten zie je ze dan recht naar de enemy toe lopen.
Zie ook : http://nn.cs.utexas.edu/NERO/movies/new/SeekEnemyfull.avi (27,4 MB)

[ Voor 37% gewijzigd door Verwijderd op 30-06-2005 19:21 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kazu
  • Registratie: Juni 2004
  • Laatst online: 10:16
'k Heb net een online match gehad tegen een vriend en ik moet zeggen dat het erg leuk is om je 'gekweekte' leger uit zichzelf te zien vechten :)
Alhoewel het niet echt geweldig goed ging, mijn leger ging de hele tijd rond de rand van de map lopen, terwijl het leger van m'n vriend er vrolijk achteraanhuppelde, in de hoop iemand neer te schieten :P
Uiteindelijk wel met 8-0 (overblijvers) gewonnen

PS5 PSN: UnrealKazu

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Ik ben ook even bezig geweest, en het is zeer vermakelijk. Hoewel mijn eerste battle tegen een vriend meer leek op de Jostiband die aan Battle Royale deed dan op een echt slagveld, viel het me toch nog mee wat ze geleerd hadden. Nu nog iets meer oefenen op het ontwijken en zoeken...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Is het makkelijk om je bots te testen tegen andere mensen via het internet? (kan dit via een centrale server?)

Dit spel lijkt me echt kicken!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vold
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-01 23:04
Ik ben ook wat aan het uitproberen, en ik had op een gegeven moment ongeveer hetzelfde resultaat Angelic, maar zodra ik de kanten omwissel (vijand rechts, ik links) lukt het hem al niet meer om zijn doel te bereiken :/. Het is toch wat moeilijker als ik dacht. (Ik moet er trouwens niet aan denken hoe lang het wel niet duurt voordat ze eindelijk tactieken kunnen toepassen e.d.)

[ Voor 8% gewijzigd door Vold op 30-06-2005 14:05 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP
  • Laatst online: 19-10 08:18
woei, zat er al over te denken om zelf een topic te maken hierover.

ik heb ondertussen al een aardig 'slim' legertje gemaakt

ze zoeken vijanden op, lopen om obstakels heen, schieten redelijk raak, komen niet te dicht bij de vijand, en blijven redelijk bij elkaar.

heb alleen nog niks met die vlag gedaan, omdat ik dat ding niet kan plaatsen ofzo :S

btw:
nero crashed hier geregeld.. weet niet precies hoe het komt, en kan d'r geen patroon in herkennen, maar 't is vrij vervelend

[ Voor 18% gewijzigd door BasieP op 30-06-2005 14:12 ]

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Nakebod
  • Laatst online: 15:07

Nakebod

Nope.

Hmm, dit spel klinkt wel geinig, vanavond als ik thuis ben eens downloaden en testen :)
En AI is, vind ik, altijd een interessant onderwerp. Zou misschien ook leuk zijn voor in GTA, want dat gedrag van de mensen is ietsjes TE voorspelbaar :)

Blog | PVOutput Zonnig Beuningen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Jelmer
  • Registratie: Maart 2000
  • Nu online
De vlag plaats je gewoon door met je linker muisknop in het veld te klikken :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• CRiMiNaL
  • Registratie: Mei 2002
  • Laatst online: 10-01-2024

CRiMiNaL

Witlof ^^

Erg grappig, vooral dat als je ze leert een muur aan de linkerkant te paseren .. en ze komen een muur tegen die niet aan de linkerkant te paseren is, zitten ze gelijk vast .. :D

... MMORPG Addict.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Da's altijd het gevaar met neurale netwerken... je denkt dat het iets geleerd heeft maar in feite heeft het iets anders geleerd dat in jou testscenario toevallig hetzelfde resultaat geeft.

zoals dit verhaal
The US Army recently tried using a neural network to recognize tanks hiding behind trees. They did this by showing it pictures after picture, some had tanks hiding behind trees and some didn't. The network eventually was able to tell which pictures had the tanks and which didn't. Unfortunately each picture with a tank in it was taken on a cloudy day. This network found it easier to find out which pictures had clouds in the sky instead of actually looking for tanks like the Army hoped.
Dus je moet alle externe factoren proberen uit te sluiten wanneer je het neuraal netwerk iets wilt leren.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kazu
Ik weet nu ook waarom mijn leger langs de rand van de map loopt ipv er gewoon doorheen te lopen:
If you train your bots only to navigate a maze then in open areas they will try to wall slide to the location (most of the time its a long way around). Eventually they learn, but I would mix it up a bit for them.
Ook dit is weer een voorbeeld over de leerwijze van je army. Je traint ze om zo'n beetje de muren te volgen door een doolhof, wat als resultaat geeft dat ze in een sandbox langs de buitenste muren gaan lopen.
Het is wel duidelijk dat 't in dit spel duidelijk om het perfectioneren van je team gaat :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• FlyEragon
  • Registratie: Oktober 2003
  • Laatst online: 22-10 14:23

FlyEragon

Alien Monkeys

He leuk, ik zag ook dat het mogelijk is om je bots via internet te laten battlen, dat lijkt me erg cool. Met je eigen getrainde robots tegen andere vechten >:)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Tazz@NL
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 15-05 09:16
Ik ben ook eens begonnen. Erg lastig. Ik had ook al het probleem dat ze links langs een muurtje konden, maar niet rechts. Erg lastig allemaal. Ik hoop dat ik het onder de knie krijg.

Mgoed, wel geinig. Ik ken geen spel dat hier op lijkt. Zeker de moeite waard om me in te verdiepen :)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb dus dat als je fullscreen doet, m'n startbalk zichtbaar blijft en dat ik dus de knoppen onderin niet kan lezen. Verder moet je dus bij het saven van je legertje oppassen dat je wel saved met .rtf als extensie anders moet je die weer in windows toevoegen voordat je ze uberhaupt weer kan gaan laden

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• BasieP
  • Laatst online: 19-10 08:18
ja het spel zit bordevol foutjes, maar het idee is erg leuk, het probleem bij mij is nu dat ze telkens iets afleren wanneer ik ze er iets bij wil leren

This message was sent on 100% recyclable electrons.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Vold
  • Registratie: September 2001
  • Laatst online: 22-01 23:04
BasieP schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 10:42:
ja het spel zit bordevol foutjes, maar het idee is erg leuk, het probleem bij mij is nu dat ze telkens iets afleren wanneer ik ze er iets bij wil leren
Ik heb hier ook last van, erg irritant :/. Ik heb een team dat fantastisch goed kan lopen, zelfs toen ik het voor het eerst door die navigatiemap liet lopen deden ze dat binnen 1 minuut helemaal perfect :*). Maar toen ik datzelfde team ging leren vechten werd het een puinhoop :/.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Kazu
BasieP schreef op vrijdag 01 juli 2005 @ 10:42:
Daar zijn de milestones voor.
Wanneer je bijv. bezig bent met het aanleren van het navigeren en dan het schieten en dodgen wilt aanleren, doe je rechtermuis knop en stel je een milestone in.
Daardoor weten de bots dat datgene wat ze net geleerd hebben belangrijk was en niet moeten vergeten.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• _eXistenZ_
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 20-10 15:08
Nu vraag ik mij af:

Eerst leer ik ze dat ze moeten schieten op alles wat beweegt , dan stel ik een milestone in, en dan leer ik ze dat ze niet mogen schieten. Hoe weten ze nu wat ik van ze verlang?

/edit

@ angelic

Jouw robots kunnen nu de muur naar rechts volgen, maak maar eens een opening aan de linker kant, die zullen ze niet gelijk in gaan.

[ Voor 29% gewijzigd door _eXistenZ_ op 01-07-2005 20:28 ]

There is no replacement for displacement!

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Damn je heb gelijk :( (lastig spel ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Heeft er iemand hier al een deftig team kunnen trainen?
Ik was aan het hopen dat ik een team kon maken dat echt swat like behaviour zou hebben zoals
- het gebruiken van cover
- als een team samen door de level lopen
- intelligent rond een muurtje te lopen

maar na een uur geklooid te hebben met het spel denk ik niet dat dit mogelijk is

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• LouisXV
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
Ik krijg het idee dat ze toch een beetje doelloos rondjes blijven lopen totdat ze iets tegen komen dat in hun neurale netwerk is opgenomen. Ik denk dat je ze met heel veel oefening wel zover kan krijgen dat ze best veel kunnen maar dat ze zelfs dan nog niet alle gedrag kunnen leren want het ene gedrag overschrijft toch vaak weer het andere of ze leren heel precies wat je wilt dat ze leren maar vertonen daarna te specifiek gedrag.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Basszje
  • Registratie: Augustus 2000
  • Laatst online: 13:42

Basszje

Reisvaap!]

Ik ben er ook mee bezig geweest en heb iets teveel getraind op het ontwijken van kogels, waardoor ze in een battle nu als een soort van Michael Jackson door het landschap waggelen :X :P .

Wel grappig trouwens hoor, voelt een beetje alsof je idioten wat probeert bij te brengen. Lukt dit je moet je maar eens een carriere als basisschool leraar oid overwegen ;)

Beware of listening to the imposter; you are undone if you once forget that the fruits of the earth belong to us all, and the earth itself to nobody.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Radical1980
  • Registratie: September 2000
  • Laatst online: 27-01 18:04
Basszje schreef op dinsdag 05 juli 2005 @ 10:51:
Ik ben er ook mee bezig geweest en heb iets teveel getraind op het ontwijken van kogels, waardoor ze in een battle nu als een soort van Michael Jackson door het landschap waggelen :X :P .

Wel grappig trouwens hoor, voelt een beetje alsof je idioten wat probeert bij te brengen. Lukt dit je moet je maar eens een carriere als basisschool leraar oid overwegen ;)
Ja, en dan allemaal Michael Jacksons kweken en daarmee de wereld rondreizen. Lijkt me geen slecht idee. ;)
Pagina: 1