[Amp] Linker kanaal is zachter

Pagina: 1
Acties:
  • 1.212 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Dr Pro
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 00:43
Hey,

Ik heb een probleempje.

Ik heb een Cambridge A1 versterker, deze werkt heel goed....op 1 ding na.

Als ik zachtjes muziek luister (echt zachtjes) dan komt er geen geluid uit mijn rechterspeaker. Dit is NIET source afhankelijk. En het 'harder/zachter' regel ik hier met de potmeter op de versterker. Als ik de volume knop half open gooi, en via SoundStorm het volume regel, dan is het geluid wel goed (Links/Rechts werken allebei).

Maar omdat ik via SoundStorm niet mijn tuner kan besturen :+ en op mijn tuner geen volumeknop heb, kan ik eigenlijk alleen maar muziek luisteren met het geluid op een dusdanig niveau dat mijn kamergenoten ook mee kunnen luisteren, en dat is (vooral s'avonds) niet de bedoeling.

Toen ik dit probleem ontdekte was mijn eerste gedachte --> ruststroom.
Maar omdat ik *ooit* in een ander topic had gelezen dat *iemand* Barry waarschuwde omdat hij aan de ruststroom metertjes had gezeten, dacht ik...Laat ik het maar even vragen...wellicht dat er een andere oplossing is, of dat iedereen misschien denkt dat het de ruststroom is.

Als het de ruststroom is, hoeveel moet het potmetertje dan verdraaid worden? Dit moet natuurlijk gemeten worden, maar HOE en WAAR op mijn printplaat moet ik dat dan meten?

Picje van de amp

http://img214.exs.cx/my.p...214&image=dscn20263gu.jpg

verdere pics zijn te vinden in het Schroef je apperatuur open topic.

Alvast bedankt voor de reply's _/-\o_

• Jur
  • Registratie: Januari 2000
  • Niet online

Jur

Dus....

Lijkt me eerder dat je potmeter slijtage verschijnselen vertoont.
Blaas 'm is schoon ,of voorzichtig met wat contactspray bewerken).

• Dr Pro
oeps vergeten bij startpost te vermelden....dit is al gedaan :X

Volume knop is al schoon, en nee het ligt ook niet aan de balans knop B)

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-02 11:01

TheBorg

Resistance is futile.

Stereo (volume) potmeters hebben altijd een links/rechts afwijking, een procent of 10 is heel gewoon. Ook kan de balans potmeter een afwijking hebben. Ik zou het proberen te compenseren door een extra weerstand over de balans of volume knop te zetten.

• Dr Pro
zou je een voorbeeld kunnen geven van een 'extra weerstand' plaatsen? Is er iemand die dit al heeft gedaan?

en solderen of iets toevoegen/verwijderen doe ik pas _echt_ als allerlaast

Verwijderd

Een extra weerstand lijkt mij geen goed idee; de belastingsweerstand van de voorversterker wordt dan anders met een ander signaal/ruis verhouding en frequentiekarakteristiek tot gevolg.

Daarnaast zal er dan verschil optreden bij hogere volumes. De enige goede oplossing is een nieuwe volume potmeter plaatsen (van de zelfde waarde). Neem dan wel een goede (duurdere) van bijv, Alps of Noble met een lagere tolerantie. Neem er geen van Bourns, deze zijn meestal niet geschikt voor dit soort toepassingen! ;)

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-02 09:05

voodooless

Sound is no voodoo!

Hoe heb je de potmeter schoon gemaakt?

Je zou hem ook ff los kunnen halen en ff in verschillende standen kunnen doormeten door aan beide kanalen de weerstand op te meten. Dan zie je al snel of het uit elkaar loopt.

Grapig ampje trouwens. Zit niet veel in ;) Zijn dat toevallig gainclones?

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

• Limhes
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 20-02 15:12
Kun je niet meten of 't geluid zachter is voor en na de preamp en zo nagaan waar t geluid precies zachter wordt aan de linkerkant?

offtopic:
Wat voor chips zitten er eigenlijk in? Ziet er uit als een hele dure gainclone met 12 dollar chipjes :).

• TheBorg
  • Registratie: November 2002
  • Laatst online: 22-02 11:01

TheBorg

Resistance is futile.

Verwijderd schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 00:59:
Een extra weerstand lijkt mij geen goed idee; de belastingsweerstand van de voorversterker wordt dan anders met een ander signaal/ruis verhouding en frequentiekarakteristiek tot gevolg.
Onzin, een paar honderd ohm heeft totaal geen invloed. Ook de signaal/ruis verhouding en de frequentiekarakteristiek zullen links/rechts minder van elkaar afwijken.
Daarnaast zal er dan verschil optreden bij hogere volumes.
Onzin, een volume potmeter is logaritmisch waardoor de verhouding waarin de weerstand compenseerd automatisch afneemt naarmate het volume hoger is.
De enige goede oplossing...
En de duurste.

Verwijderd

Ben het niet met je eens TheBorg. Ik heb dagelijks audio apparatuur gerepareerd en heb er flink mee geexpirimenteerd ;) . In theorie klinkt het logisch wat je zegt, maar de praktijk is toch echt anders...

Een extra weerstand is gewoon een paardemiddel (lees goedkope, niet toereikende oplossing) en dat moet je bij een versterker van deze kwaliteit gewoon niet doen :'( .

Idd van de signaal/ruis verhouding en volume verschil op hogere niveaus zul je niet veel merken, maar de frequentie karakteristiek gaat wel degelijk (hoorbaar) afwijken!

[ Voor 20% gewijzigd door Verwijderd op 29-06-2005 01:33 ]

Verwijderd

TheBorg schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 00:43:
Stereo (volume) potmeters hebben altijd een links/rechts afwijking, een procent of 10 is heel gewoon.
Klopt. Ik weet niet of je randapperatuur ook een volume heeft want dan zou je dat kunnen compenseren door de versterker harder te zetten en de randapperatuur wat zachter, naar de gewenste luister volume. Heb zelf ook altijd deze ervaring gehad met versterkers maar vind het niet storend.

• Dr Pro
Hoe ik heb schoongemaakt:

eerst goed afgestofd, daarna met kontakt60 doorgespoten( niet te veel niet te weinig) en FLINK aan de meter lopen draaien. Doorgemeten heb ik niet.

Zoals jullie aangeven is er een klein verschil (10%) maar waarom is dit alleen bij extreem lage volumes dan, en niet bij iets hogere, ik zou dan redeneren dat de afwijking hetzelfde blijft

offtopic:
of de chips duur zijn weet ik niet, het zijn gewoon philips chipjes :o het werkt wel prima, dus dat zit verder wel snorr :*)
Pagina: 1