Ik ga niet diep in op de diverse camera's die je hebt opgenoemd, want dit lijkt eigenlijk wederom op een:"ik zoek een camera, zoek de verschillen voor me en geef dan advies", terwijl je dat zelf kan doen

. Jij weet zelf of je bijv. het grote zoombereik van de FZ5 nodig zal hebben of niet. Jij weet zelf of je een Sony geheugenkaart leuker vind dan een SD kaart. En als je meer optische zoom wilt, maar toch ultracompact wilt blijven als de FX7 of P200, dan hoef je niet meer verder te zoeken, want dat bestaat niet (helaas)

. Bij veel zoombereik kom je automatisch uit op een groter model camera.
Bij conversielenzen verlies je inderdaad scherpte en contrast. Bij teleconversie lenzen meer dan bij groothoekconversielenzen. Maar het ergste vind ik is meestal een flinke toename van CA. Je kan vragen naar de ervaring van mensen, en de één zal het acceptabel vinden en de ander niet. Wat
jij ervan zal vinden, dat kan wederom niemand anders voor je beslissen en je moet dus zelf bekijken of jij met de kwaliteitsverlies akkoord gaat.
Ingaande op de topictitel:
Het gebruik van een beeldstabilisator hangt natuurlijk van de hoeveelheid beschikbare licht af. Als je op 420mm zit en er is voldoende licht aanwezig waardoor je bijvoorbeeld met 1/800sec kan fotograferen, dan heeft die stabilisator dus geen nut. Het wordt dus pas nuttig als de hoeveelheid licht afneemt. Je wint er dan gewoon gemakkelijk 2 of 3 stops mee.
Mijn Panasonic DMC-FX7 heeft beeldstabilisatie. En maar 3x optische zoom. De stabilisator heeft dus niet alleen een nuttige functie bij het trillingvrij maken als je ingezoomd bent. Het is ook heel erg nuttig als je in een situatie komt waar het donker is, maar geen flitser mag gebruiken. Zoals bijvoorbeeld in een museum, een grot met oude muurschilderingen of in een kathedraal.
Als je in die kathedraal bijvoorbeeld je flitser gebruikt met de daarbij behorende standaard sluitertijd van 1/60, dan wordt alles na het flitsbereik (meestal 6 meter) gewoon één zwarte vlek.
Kijk bijvoorbeeld eens naar deze foto's, uit de hand genomen door een meisje met een FX7:
http://www.pbase.com/sirotseta/image/38391355
http://www.pbase.com/sirotseta/image/38391356
http://www.pbase.com/sirotseta/image/38391357
http://www.pbase.com/sirotseta/image/38391388
Dat is nou een voorbeeld van het grote voordeel van beeldstabilisatie. Voor zulke foto's heb je met een normale camera óf een hele lichtsterke lens nodig, óf je moet een statief meenemen om de lange sluitertijden te compenseren. Ikzelf heb geen problemen om met 1/8e van een seconde al uit de hand te fotograferen met m'n FX7, iets wat ik niet kan met m'n 300D zonder IS lens.
Ingaande op de "Leica lens":
Panasonic beschikt over de meest geavanceerde lens technologie in de wereld (als ik mag geloven wat ik over hun heb gelezen). Vandaar ook de vele hoge verwachtingen bij hun stap naar DSLR en de daarbij behorende 4/3 systeemlenzen. Hun consumentenvideocamera's, bijvoorbeeld, staan al jarenlang bekend als de besten qua beeldkwaliteit (ook "Leica" lenzen overigens). Ook heb ik vernomen dat, tijdens de ontwikkeling van de FX7, Leica wel degelijk bij Panasonic over de vloer is geweest om de lens samen te ontwikkelen. Hoeveel invloed Leica heeft gehad op het ontwikkelingsproces is niet bekend (het zal waarschijnlijk niet zoveel geweest zijn), maar uiteindelijk gaat het toch om het product en de kwaliteit ervan.
En uit alle recensies blijkt dat het product, die lens dus, gewoon heel goed is. Superieur bijvoorbeeld aan de lenzen van andere ultracompact camera's, zoals de Canon Ixussen, Casio Exilims of Pentax Optio's. De "Leica" lens is de enige lens die in die categorie van hoek naar hoek scherp is. De goede kwaliteit van Panasonics lenzen zie je ook bij de FZ serie tegenover bijvoorbeeld de nieuwe Canon S2 of Konica Minolta Z serie: De Pana's zijn een fractie scherper dan de S2, maar overduidelijk beter dan de Z's van Konica Minolta.
En daardoor vind ik het dus niet erg als er "Leica" op de Panasonic lenzen staat: het zijn en blijven gewoon hele goede lenzen, en dat wou Panasonic ook aan de normale consument duidelijk maken. De onwetende consument denkt namelijk bij Panasonic niet meteen aan een fantastische lens, maar bij Leica natuurlijk wel.
[
Voor 6% gewijzigd door
guillaumemay op 29-06-2005 15:18
]