Speakerstandaard en basreflex-geleider ineen...

Pagina: 1
Acties:
  • 235 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

• Ejorne
  • Registratie: Juni 2005
  • Laatst online: 17-08-2024

Ejorne

Twisted Pairs

Topicstarter
Ik wil speakerstandaarden maken. Maar de speakers komen in het midden van de kamer te staan.
De speakers hebben een basreflex aan de achterkant. Optimaal zou de speaker ongeveer op 30 centimeter van een wand moeten worden geplaatst voor de werking van de basrefelx.

Omdat de speakers in het midden van de kamer geplaatst worden, verdwijnt het effect van de basreflex zo goed als helemaal. Nu dacht ik de speakers op een zelfgemaakte standaard te plaatsen. Ik wil de speakers sowieso al op oor-hoogte hebben staan omdat anders meubels e.d. de verspreiding van de midden en hoge tonen belemmeren.

Nu dacht ik dus een standaard te maken die tevens een gedeelte van de achterkant van de speaker omsluit, met een diepte van ca 30 centimeter. Ter hoogte van de basreflex maak ik dan een schot onder een hoek van 45 graden. Hierdoor wordt de lucht uit de basreflex naar beneden geleid. Onder aan de standaard wil ik eveneens een schot maken met een hoek van 45 graden waardoor de lucht naar voren wordt geleid. De voorkant van de standaard laat ik dan (gedeeltelijk) open en span daar een speakerdoek voor ofzo...

Maar.... voordat ik voor tientallen euro's aan mdf ga bestellen zou ik graag de mening van andere horen over de slagingskans van een dergelijk constructie... Zou het effect hebben en zoja, ook het gewenste effect? Een kleine verandering van het klankbeeld vind ik niet erg. Ik wil wel graag een diepe bastoon kunnen horen...

Wie heeft er tips of meningen die mij hierin kunnen helpen?

Beetje lullig schetsje gemaakt in paint:
Afbeeldingslocatie: http://www.geocities.com/ejorne/standaard.jpg

Twist each pair of letters and you'll know at least something of me...

• mr_petit
  • Registratie: Oktober 2001
  • Laatst online: 01:15

mr_petit

opperprutser

een echt diepe bastoon ga je hier niet mee horen. De lucht in de constructie gaat of werken als een verlengde van je BR luchtmassa (dus een hele grote BR pijp), of de constructie gaat werken als hoorn. Als hoorn is het ding veel te klein om echt laag te gaan (<70hz), waardoor de hoorn juist in een heel ander frequentiegebied werkt dan je BR pijp, en als verlenging van je BR pijp wordt de afstemming van de lucht kast <-> lucht BR pijp helemaal door elkaar gegooid.

Als je gewoon je BR pijp laat werken hoe die zit zal je wel iets laag missen (ca. 2 à 3 dB vanwege het hoorneffect van de muur), maar hij werkt wel naar behoren. Dit zou je eventueel met een toonregeling kunnen bijregelen.
Een andere optie is een groot (hard) kamerscherm achter je speakers plaatsen.

"man is not truly one, but truly two,"

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

Topicstarter
mr_petit schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 21:12:
een echt diepe bastoon ga je hier niet mee horen. De lucht in de constructie gaat of werken als een verlengde van je BR luchtmassa (dus een hele grote BR pijp), of de constructie gaat werken als hoorn. Als hoorn is het ding veel te klein om echt laag te gaan (<70hz), waardoor de hoorn juist in een heel ander frequentiegebied werkt dan je BR pijp, en als verlenging van je BR pijp wordt de afstemming van de lucht kast <-> lucht BR pijp helemaal door elkaar gegooid.

Als je gewoon je BR pijp laat werken hoe die zit zal je wel iets laag missen (ca. 2 à 3 dB vanwege het hoorneffect van de muur), maar hij werkt wel naar behoren. Dit zou je eventueel met een toonregeling kunnen bijregelen.
Een andere optie is een groot (hard) kamerscherm achter je speakers plaatsen.
Hoeveel muuroppervlakte zou de basreflex nodig hebben om de lage tonen voldoende te laten weerkaatsen? Misschien dat gewoon een mdf-plaat met ca de afmeting van de speaker volstaat?

Ik heb al een kamerscherm staan, maar dat is zo'n vouwbaar frame met doek. Dit is inderdaad niet in staat om de basreflex te laten werken...

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

dat is veel te klein. Je moet meer denken in afmetingen van 2x2 meter. Het gaat er eveneens om dat je een gesloten hoek hebt tussen muur-vloer; en eventueel dus muur-plafond en muur-zijmuur. (het is niet alleen een weerkaatsing tegen de achtermuur)

[ Voor 14% gewijzigd door mr_petit op 28-06-2005 22:26 ]

• Arjan
  • Registratie: Juni 2001
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Dit zal niet gaan werken als een verlengde van je baspijp, eerder als een baspijp eraan vast. Helaas is ie van een volume waarbij ie in de praktijk niks zal doen.

Als je een dergelijke opstelling wil, bouw je in feite een zuilspeaker. Maak dan gewoon een transmissie lijn speaker, of een gewone BR speaker :)

oprecht vertrouwen wordt nooit geschaad

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

Topicstarter
Atgast schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 22:35:
Dit zal niet gaan werken als een verlengde van je baspijp, eerder als een baspijp eraan vast. Helaas is ie van een volume waarbij ie in de praktijk niks zal doen.

Als je een dergelijke opstelling wil, bouw je in feite een zuilspeaker. Maak dan gewoon een transmissie lijn speaker, of een gewone BR speaker :)
De speakers zijn er reeds. Ik zoek alleen een oplossing om wat meer laag terug te krijgen met een opstelling midden in de kamer.

Ik begrijp dat dat nogal lastig gaat worden dus...

Een optie zou zijn om een kolossaal wandmeubel te maken met een stevige achterwand.
Dit meubel moet dan dus haaks op de vaste muur geplaatst worden en reiken tot aan het plafond.
Eventueel kan ik op de achterzijde schappen maken waarop ik mijn cd/dvd's kan bewaren...

Misschien eventueel een doorkijk venster boven de tv maken waardoor ik toch de twee delen van de kamer niet teveel van elkaar isoleer...

Het enige nadeel is alleen de kostprijs... het blijft dan niet bij een paar tientjes maar meer een paar honderdjes... Da's helaas een niet haalbare optie...

;(

[ Voor 12% gewijzigd door Ejorne op 28-06-2005 23:23 ]

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

Topicstarter
Ter illustratie van mijn situatie even een schets van de welliswaar niet haalbare optie met de kolossale wandkast: (althans niet haalbaar op korte tot middellange termijn)

Afbeeldingslocatie: http://www.geocities.com/ejorne/kamerschets.jpg

Ik zoek dus eigenlijk nog een andere optie om wat meer laag te krijgen op de lokatie recht voor de tv op de bank...

[ Voor 10% gewijzigd door Ejorne op 28-06-2005 23:44 ]

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

In dat geval, zoek eens op dit forum naar één van de vele tientallen budget-DIY subwoofers :)

Een 50watt amp, een raveland speaker en je hebt al meer bass dan je buren zouden willen.
Dat is makkelijk haalbaar onder de 100,-

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

Topicstarter
Atgast schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 09:46:
In dat geval, zoek eens op dit forum naar één van de vele tientallen budget-DIY subwoofers :)

Een 50watt amp, een raveland speaker en je hebt al meer bass dan je buren zouden willen.
Dat is makkelijk haalbaar onder de 100,-
Is een budget subwoofer wel in staat de lage tonen goed te laten horen?
Ik betwijfel dat nogal.

Ik mis momenteel met de huidige opstelling iets in het laag. Dit gemis is in het laag dat veel standaard speakers niet eens weergeven.

Vooral bij basgeluiden die wegzakken naar ultra laag mis ik nu een gedeelte. Dit hoorde ik wel bij een opstelling tegen een wand.

Ik heb geen ervaring met huiskamer subwoofers maar met subwoofers in de auto is er erg veel verschil in de budgetklasse en de betere klasse. Ik heb bijvoorbeeld een Caliber subwoofer van 250 watt 30cm en een JL subwoofer met dezelfde afmeting... Daar waar de Caliber stopt met weergeven gaat de JL nog een stukje verder...

Juist in dat ultra lage segment mis ik nu de weergave. Ik weet niet precies welk frequentie gebied maar ik denk zo ongeveer rond de 30 Hz ofzo...

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

ik kan me niet voorstellen dat het ultra laag (16-32hz) ook maar enigzins beinvloed wordt door de plaatsing van je speakers.
Bij dergelijk lage tonen heb je alleen lopende golven, en werkt een hoek van muur en vloer niet meer zoals dat doet in de band 50-100hz.
let er op dat wat je hoort, en wat er werkelijk gebeurt vaak enorm verschilt.

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

Topicstarter
mr_petit schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 13:33:
ik kan me niet voorstellen dat het ultra laag (16-32hz) ook maar enigzins beinvloed wordt door de plaatsing van je speakers.
Ik denk ook dat het een combinatie is van de positie van de speakers en de positie van de luisteraar.
Voorheen stonden de speakers tegen de wand en zat ik midden in de kamer. (nu is het ongeveer precies omgedraaid)

Ik had eigenlijk verwacht dat de lage tonen beter zouden klinken, omdat ik wel vaker heb vernomen dat de lage tonen luider hoorbaar waren wanneer je zelf vlak voor een wand gepositioneerd was. Loop je dan een stap of twee drie voorruit dan verdwijnt veel van dat laag...

Maar tegen mijn verwachting in is dus een gedeelte van het laag verdwenen.
Ik kan jammer genoeg niet de bank in het midden van de woonkamer plaatsen en de speakers en tv enzo weer terug... Of ik moet de bank wegdoen... Dat gaat niet lukken... het leven bestaat zo nu en dan ook nog wel eens uit compromissen... :/

Het plaatsen van een subwoofer zou ik nog wel overeen kunnen komen, welliswaar met de nodige moeite... Maar het budget gaat dan weer parten spelen...

Verwijderd

Dat budget subwoofer(tje :P ) gaat dieper dan vrijwel elke boekenplank speaker hoor :)

Denk dat dit dan ook de beste oplossing zou zijn.

• mr_petit

mr_petit

opperprutser

Ejorne schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 13:49:
[...]

Ik denk ook dat het een combinatie is van de positie van de speakers en de positie van de luisteraar.
Voorheen stonden de speakers tegen de wand en zat ik midden in de kamer. (nu is het ongeveer precies omgedraaid)

Ik had eigenlijk verwacht dat de lage tonen beter zouden klinken, omdat ik wel vaker heb vernomen dat de lage tonen luider hoorbaar waren wanneer je zelf vlak voor een wand gepositioneerd was. Loop je dan een stap of twee drie voorruit dan verdwijnt veel van dat laag...

Maar tegen mijn verwachting in is dus een gedeelte van het laag verdwenen.
Ik kan jammer genoeg niet de bank in het midden van de woonkamer plaatsen en de speakers en tv enzo weer terug... Of ik moet de bank wegdoen... Dat gaat niet lukken... het leven bestaat zo nu en dan ook nog wel eens uit compromissen... :/

Het plaatsen van een subwoofer zou ik nog wel overeen kunnen komen, welliswaar met de nodige moeite... Maar het budget gaat dan weer parten spelen...
ik denk dat jij eerder lage tonen te kort komt in de band 50-100 hz. Er zijn zat subs die dat kunnen aanvullen.
Je kan ook gewoon een goede toonregeling gebruiken, alhoewel dat serieus ten koste zal gaan van de belastbaarheid van een kleine luidspreker in het laag. (vervorming (oa doppler) neemt dan ook aardig toe). Een sub is dus dan een wat betere keuze.

Ik weet niet zozeer of lage tonen luider zijn bij een wand (ik denk het niet, vanwege de lange golflengte). Hoge tonen kunnen bij een wand wel minder luid zijn (zo zie je maar weer hoezeer je oren je voor de gek kunnen houden 8)7)

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

Topicstarter
:o Ik zie dat ik eigenlijk nog geen info over mijn speakers heb gegeven.
Ze zijn ook niet zo heel erg goed vandaar denk ik... Maar ze volstaan voor mij iig goed, althans... tot op heden...

De speakers waar het om gaat is van het type Jamo BX200A met een woofer van 30cm
(plaatje op internet gevonden)
Afbeeldingslocatie: http://84.244.150.131/photolarge/foto244310_2.jpg

De center en rearspeakers zijn van Klipsch (sc1 en ss1)

Ik heb van kenwood een KA5050 versterker en een SS3300 surrounddecoder

[ Voor 4% gewijzigd door Ejorne op 29-06-2005 14:23 ]

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

Topicstarter
Maar zou een budget (bijvoorbeeld raveland) subwoofer enige positieve bijdrage hebben in mijn situatie?

De BX200 geeft volgens het boekje het gebied tussen 30Hz en 22kHz weer.

En is het mogelijk om dergelijke subwoofers (ik wil er dan gelijk twee, die tevens als speakerstandaard zouden kunnen dienen) aan te sluiten op het b-kanaal van mijn versterker?

Het b-kanaal is nog vrij, maar ik moet dan wel een filter hebben die het mid en het hoof wegfiltert...
Een filter die je op de speakerbedrading moet kunnen aansluiten ipv op een signaaldraad...
Zijn er dergelijke filters verkrijgbaar?

• voodooless
  • Registratie: Januari 2002
  • Laatst online: 22-02 09:05

voodooless

Sound is no voodoo!

Mogelijk is het wel, maar niet aan te raden. Passieve subs rukken gewoon (om het maar ff pat te zeggen). Een passief filter is niet toerijkend, en als de gevoeligheid van de woofer anders is dan van je speaker (en daar ga ik wel van uit), dan schiet te totaal niks op met je B-kanaal.

Do diamonds shine on the dark side of the moon :?

Verwijderd

Ejorne schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 13:21:
Maar zou een budget (bijvoorbeeld raveland) subwoofer enige positieve bijdrage hebben in mijn situatie?

De BX200 geeft volgens het boekje het gebied tussen 30Hz en 22kHz weer.

En is het mogelijk om dergelijke subwoofers (ik wil er dan gelijk twee, die tevens als speakerstandaard zouden kunnen dienen) aan te sluiten op het b-kanaal van mijn versterker?

Het b-kanaal is nog vrij, maar ik moet dan wel een filter hebben die het mid en het hoof wegfiltert...
Een filter die je op de speakerbedrading moet kunnen aansluiten ipv op een signaaldraad...
Zijn er dergelijke filters verkrijgbaar?
Je kan het beste aktieve sub(s) bouwen, omdat daar aparte eindversterkers inzitten, en ook lowpass filters. deze zijn ook veel beter te integreren in je set dan een stel passieve rukkers :P . :)

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

Topicstarter
deepspace schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 13:28:
Mogelijk is het wel, maar niet aan te raden. Passieve subs rukken gewoon (om het maar ff pat te zeggen). Een passief filter is niet toerijkend, en als de gevoeligheid van de woofer anders is dan van je speaker (en daar ga ik wel van uit), dan schiet te totaal niks op met je B-kanaal.
Maar een actieve sub kan ik niet aansturen. Ja, enkel vanaf mijn dvd-speler die heeft een sub-uitgang.

Ik heb eveneens een EQ (kenwood ge7030) die staat op de tape-monitor van mijn versterker, in lus met de surrounddecoder. Is het mogelijk om hiertussen ook het signaal naar een actieve sub af te tappen?

Volgens mij heeft mijn EQ ook een tape-monitor functie, ik kan dan mogelijk de sub daarover aansluiten. Dan kan ik hem ook makkelijk aan- en uitzetten. Maar is het niet zo dat een tape-monitor-aanstluiting zowel het uitgaande als het inkomende signaal aangesloten moet hebben om de werking te laten activeren? Zoja,,.... kan dat worden gerealiseerd?

Verwijderd

Ejorne schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 13:47:
[...]

Maar een actieve sub kan ik niet aansturen. Ja, enkel vanaf mijn dvd-speler die heeft een sub-uitgang.

Ik heb eveneens een EQ (kenwood ge7030) die staat op de tape-monitor van mijn versterker, in lus met de surrounddecoder. Is het mogelijk om hiertussen ook het signaal naar een actieve sub af te tappen?

Volgens mij heeft mijn EQ ook een tape-monitor functie, ik kan dan mogelijk de sub daarover aansluiten. Dan kan ik hem ook makkelijk aan- en uitzetten. Maar is het niet zo dat een tape-monitor-aanstluiting zowel het uitgaande als het inkomende signaal aangesloten moet hebben om de werking te laten activeren? Zoja,,.... kan dat worden gerealiseerd?
je kan in dat geval wel de B uitgangen gebruiken om de aktieve sub aan te sturen :)
de meeste sub amps hebben namelijk wel een high level ingang.

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Een beetje een subamp heeft een high-level ingang. Daar hang je gewoon je speaker kabel aan i.p.v de LFE pre-out. Voor een paar cent kunt je dat zelfs zelf maken :)

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

Topicstarter
Goed, ik moet dus twee actieve subs hebben met een highlevel ingang.

Ik wil ze inderdaad zelf bouwen (althans... alleen de kast dan he) omdat ik ze dan mooi onder mijn speakers kan passen...

MAAR.... ik vraag mij nog steeds af of het resultaat wel is dat ik zoek.
Mijn speakers kunnen dus met een andere opstelling voldoende laag weergeven. Nu geven ze dat dus ook nog weer maar ik hoor het niet goed meer... Het boosten van het laag dmv die twee subs zou dat dus moeten opheffen...

Maar als het puur door de opstelling komt dat het laag niet goed op mijn luisterplaats terecht komt... dan zal dat met die subs nog steeds niet zo zijn... toch ???

• Arjan
  • Niet online

Arjan

copyright is wrong

Ejorne schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 13:59:
Goed, ik moet dus twee actieve subs hebben met een highlevel ingang.

Ik wil ze inderdaad zelf bouwen (althans... alleen de kast dan he) omdat ik ze dan mooi onder mijn speakers kan passen...

MAAR.... ik vraag mij nog steeds af of het resultaat wel is dat ik zoek.
Mijn speakers kunnen dus met een andere opstelling voldoende laag weergeven. Nu geven ze dat dus ook nog weer maar ik hoor het niet goed meer... Het boosten van het laag dmv die twee subs zou dat dus moeten opheffen...

Maar als het puur door de opstelling komt dat het laag niet goed op mijn luisterplaats terecht komt... dan zal dat met die subs nog steeds niet zo zijn... toch ???
Je hebt in principe maar één sub nodig. Als je ze persé onder de speakers wilt hebben zul je inderdaad weer met het probleem zitten dat de lage tonen niet ondersteunt worden. Wat je kan doen, is de fase omkeren.
Misschien lost dat in de huidige situatie al een groot deel van je problemen op, de fase van één van de twee speakers omkeren. (+/- verwisselen)

Probeer dat eerst voordat je dingen gaat bouwen. Mocht het niet voldoende helpen, dat moet je gewoon één sub maken en die ergens anders plaatsen, in een hoek krijg je maximale bass.

• Ejorne

Ejorne

Twisted Pairs

Topicstarter
Atgast schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 15:29:
[...]

Je hebt in principe maar één sub nodig. Als je ze persé onder de speakers wilt hebben zul je inderdaad weer met het probleem zitten dat de lage tonen niet ondersteunt worden. Wat je kan doen, is de fase omkeren.
Misschien lost dat in de huidige situatie al een groot deel van je problemen op, de fase van één van de twee speakers omkeren. (+/- verwisselen)

Probeer dat eerst voordat je dingen gaat bouwen. Mocht het niet voldoende helpen, dat moet je gewoon één sub maken en die ergens anders plaatsen, in een hoek krijg je maximale bass.
Da's inderdaad een betere oplossing waarschijnlijk en vooral goedkoper!
Ik kan dan gewoon normale speakerstandaards maken en hoef maar 1 sub te kopen/bouwen.

En als ik het goed begrijp dan klinkt het ook beter op die manier...

Maar ik zal idd eerst eens even testen met fase wisselen. Ik weet zeker dat ze nu goed zitten, want ik had al eens eerder gehad dat ze verkeerd zaten. Het betrof twee speakers op elkaar toen ik nog 4 speakers had. Dus links twee speakers en rechts twee. Van een van de speakers was de plus en min omgedraaid waardoor een flink gedeelte van de lage tonen verdween. (ze vreten elkaar op).

Ik heb dus welliswaar gecheckt of de bedrading goed aangesloten zit echter niet geprobeerd om doelbewust de boel te verdraaiien... zal dat eens proberen...

• voodooless

voodooless

Sound is no voodoo!

Misschient woont er wel een tweaker met een DIY subje in de buurt, zou je eens kunnen vragen of je het mag beluisteren (lieft in je eigen woonkamer). Dan kun je zelf ervaren hoeveel het kan schelen.

Pagina: 1