Toon posts:

Processor brandt door zonder koeling?

Pagina: 1
Acties:
  • 144 views sinds 30-01-2008

Verwijderd

Topicstarter
Ik had mijn pc aanstaan zonder de ventilator erop, kan het dat hij dan doorbrand binnen 3 seconden?
Want na 3 sec zette ik hem snel uit.
Het is een AMD Athlon XP 2000.

Verwijderd

nee dat zou niet kunnen, lijkt me anders heel erg sterk.

heb je rook gezien?
heb je iets geroken?

waarom test je zelf niet? koeler zeker kapot ofzo ;)

wees maar niet al te bang hoor 8)

• BovenHond
  • Registratie: Februari 2002
  • Laatst online: 00:56
Zonder ventilator.

maar met heatsink (koelblok) ?

dan is er géén probleem

ook zonder heatsink ?
dan is de processor waarschijnlijk kapot

[ Voor 52% gewijzigd door BovenHond op 28-06-2005 20:38 ]

• Thandor
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 16:33

Thandor

SilverStreak

Een AMD Athlon XP 2000+ brand niet binnen 3 seconden door zolang je het heatsink er maar op laat zitten.

Een AMD Duron 1200 kan i.i.g. een fractie van een seconde overleven. Wake on LAN dat default op enabled staat is leuk als je sommige netwerkkaarten in het moederbord steekt wanneer de stekker nog in de voeding zit..... het wordt helemaal leip als je geen koeler op de CPU hebt.
Ik heb destijds nog nooit zo snel mijn PC weer uit gezet :X

[ Voor 63% gewijzigd door Thandor op 28-06-2005 20:39 ]

Profiel | https://thandor.net - hardware
And the rest of us would be carousing the aisles, stuffing baloney.

• PilatuS
  • Registratie: September 2002
  • Niet online
Bedoel je met fan alleen de fan of het hele koelblok ook :?

Heb je het hele koelblok er niet op gedaan dan is 3 sec al veel te lang en is je CPU hardstikke dood.

Verwijderd

Topicstarter
Nee, niets geroken, niets gezien. Hij voelde ook toaal niet warm aan.

• RvV
  • Registratie: Juli 2000
  • Laatst online: 18:15

RvV

Oude CPU's branden inderdaad binnen 5 seconden af. Volgens mij zit je na de Athlon 1400 wel goed en zijn ze daarna met beveiligingen gekomen.

Y'24

Verwijderd

Topicstarter
PilatuS schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 20:38:
Bedoel je met fan alleen de fan of het hele koelblok ook :?

Heb je het hele koelblok er niet op gedaan dan is 3 sec al veel te lang en is je CPU hardstikke dood.
Alles eraf, die brak er soort van af opeens vanzelf. O-) (Ik was gewoon te gehaast.)

• nakata24
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 27-06 20:56
Denk niet dat ie zou doorbranden in 3 seconden,maar heb je hem dan niet meet getest?

• Thandor

Thandor

SilverStreak

RvV schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 20:38:
Oude CPU's branden inderdaad binnen 5 seconden af. Volgens mij zit je na de Athlon 1400 wel goed en zijn ze daarna met beveiligingen gekomen.
Mits het moederbord de overheat protection ondersteund en op tijd toepast.

Zonder HSF (Heatsink/Fan) heb je kans dat 'ie doorgebrand is.
Probeer het gewoon uit maar dan met HSF en je weet snel genoeg of 'ie nog werkt.

[ Voor 20% gewijzigd door Thandor op 28-06-2005 20:41 ]

• dreeke
  • Registratie: December 2000
  • Laatst online: 31-10-2025

dreeke

outdated icon

Athlon XP brandt zonder heatsink en/of koeling binnen enkele sec. door. Moederbord beveiliging is daar volgens mij niet snel genoeg mee omdat je nog niet voorbij het BIOS bent.

Bij gebrek aan uw reclame staat hier mijn handtekening.

Verwijderd

Volgens mij heeft de athlon64 pas een interne beveiliging, bij athlon xp's ligt het aan het moederbord.

Verwijderd

Topicstarter
Deze pc is het http://www.asus.nl/products/desktop/termk7_ddr/overview.htm alleen dan met SDram.
Zou die die beveiliging hebben?

• Thandor

Thandor

SilverStreak

dreeke schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 20:41:
Athlon XP brandt zonder heatsink en/of koeling binnen enkele sec. door. Moederbord beveiliging is daar volgens mij niet snel genoeg mee omdat je nog niet voorbij het BIOS bent.
RPM Detectie schakeld al in voordat je "voorbij" het BIOS/Post bent.

RPM Detectie kan een PC al binnen 2 seconden uit laten schakelen :)
Verwijderd schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 20:41:
Volgens mij heeft de athlon64 pas een interne beveiliging, bij athlon xp's ligt het aan het moederbord.
De AMD Athlon XP 'Palomino' en nieuwer hebben wel een interne diode maar die hebben wel een ondersteunend moederbord nodig.

De AMD Athlon 64 heeft een heatspreader en al sowieso al niet snel doorbranden.

[ Voor 35% gewijzigd door Thandor op 28-06-2005 20:43 ]

Verwijderd

een cpu zoals deze brand echt niet door in 5 seconden!

wat is de normale idle/stress temp?

als deze al hoog is (60c) ddan heb je de kans dat het gebeurt is, maar als die laag is (30c/35c) dan is het risico niet zo hoog, ik neem aan dat de pc al aanstond toen het gebeurde of zette je hem per ongeluk aan?

als dat laatste zo is dan kan ie nooit van kamer temp binnen 5 sec doorbranden.

• PilatuS
  • Niet online
Mijn ervaring met een Thunderbird 1300 is dat 1 sec al teveel is :(

• ToFast
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 22-02 15:08
Ach nee man, mijn duron 700@ 1000 kon op 700mhz gewoon zonder fan quake3 spelen, werd dan wel +100graden en dan liep die vast:)

• Kippenijzer
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 05-08 11:58

Kippenijzer

McFallafel, nu met paardevlees

"alles eraf" -> dan is hij dood. Zonder heatsink is inderdaad zoals sommigen hierboven ook al zeggen de thermal protectie, al zou hij door je moederbord en cpu worden ondersteund te traag.

Verwijderd

teveel welles/nietes meningen, waarom zet je hem niet gewoon weer aan met cooler?

• Plopeye
  • Registratie: Maart 2002
  • Laatst online: 30-03 07:25
de beveiliging hiervan werkt inderdaad niet goed bij athlon cputjes een de kans is aanwezig dat hij dus niet meer werkt. maar ja wat ook al eerder is gezegd: gewoon proberen... je kan geluk hebben.

en ondanks het feit dat de athlon cpu's een beveiliging hebben fikken ze nog steeds erg snel op...
kijk maar naar intel cpu's p3 1000 en hoger deze fikken niet zelfs niet als je tijdens het draaien de koeler er af pakt (de filmpjes hiervan zijn volgens mij bij tom's harware te vinden)

zie: http://www.tomshardware.com/cpu/20010917/

en het filmpje: http://www12.tomshardware...g_video_1_cpu_cooling.zip

[ Voor 17% gewijzigd door Plopeye op 28-06-2005 20:59 ]

Unix is user friendly, it's only selective about his friends.....

• Brede P
  • Registratie: Oktober 2000
  • Laatst online: 08-01 14:43
Inderdaad, gewoon ff testen met de cooler er weer op. Doet hij het nog, heb je mazzel. Blijft je scherm zwart, geen postbieps etc, dan heb je pech, en is hij doorgefikt...

Verwijderd

Topicstarter
Normaal is temp 50 graden c.
Dus het zou kunnen dat hij verrot is??
Is er niet iemand in dordrecht die een Socket A moederbord heeft en war ik even mijn pro zou kunnen testen??

Verwijderd

Topicstarter
Ik heb het ook tuurlijk al geprobeerd, maar ik had ook de vidkaart eruit en er zit een onboard vidkaart in. Ik wou even testen of die pc van de link nog werkte. Maar die deed het ook niet. Dus hij zal wel doorgebrand zijn. Ook bij beide pc's geen piepje ed

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 20:55:
Normaal is temp 50 graden c.
Dus het zou kunnen dat hij verrot is??
Is er niet iemand in dordrecht die een Socket A moederbord heeft en war ik even mijn pro zou kunnen testen??
Waarom test je 'm zelf niet?

De "normale" temp zegt niets... wij kunnen hier niet ruiken/zien/whatever hoe jouw CPU er aan toe is.

Druk die processor weer in z'n socket. Installeer het HSF en druk de aanknop in :z

• angerfist-yentl
  • Registratie: December 2004
  • Laatst online: 11:41

angerfist-yentl

vake bei te bange!

Amd 64 bits underklokt zich zelf zonder coolblok overleeft ( zodra coolblok erweer op klokt hij zich weer omhoog)

de pentium 4 underklokt zich zelf zonder coolblok overleeft ( zodra coolblok erweer op klokt hij zich weer omhoog)

de pentium 3 die schakkeld de cpu uit en het systeem crasht ...... en overleeft

amd altlon/duron ect word zonder coolblok +/- 300 graden en smelt kapot mits je een goede beveiliging hebt op je moederbord

heb ook filmpjes die laten zien wat er gebeurt kan de site niet meer vinden .......... heb ze wel op de pc

[ Voor 9% gewijzigd door angerfist-yentl op 28-06-2005 21:00 ]

Vake bei te bange

• PilatuS
  • Niet online
Het zou helaas ook kunnen dat je moederbord ook overleden is, de CPU kan zo heet worden dat onderdelen van het moederbord onder de CPU ook smelten, dit was bij mij ook het geval.

• TD-er
  • Registratie: Januari 2000
  • Laatst online: 09-07 10:05

Een goedkope voeding is als een lot in de loterij, je maakt kans op een paar tientjes korting, maar meestal betaal je de hoofdprijs. mijn posts (nodig wegens nieuwe layout)

• Thandor

Thandor

SilverStreak

@Mitchman
Je hebt een mogelijkheid om de vorige reacties te editten. Gebruik hiervoor de edit knop (Afbeeldingslocatie: http://gathering.tweakers.net/global/templates/tweakers/images/icons/edit.gif).

Al die reacties achter elkaar van dezelfde persoon lezen niet makkelijk.

Je hebt nu een kans dat het moederbord stuk is. Echter is er 95% kans dat het de CPU is.

[ Voor 26% gewijzigd door Thandor op 28-06-2005 21:02 ]

• PiweD
  • Registratie: Augustus 2004
  • Niet online

PiweD

Redacteur
amd xp's gaan heel snel kapot zonder heatsink, maar ik vind het ook raar dat deze cpu's nooit heatspreaders hadden :/

so·wie·so (bijwoord) - 1 hoe dan ook

• n00bs
  • Registratie: Augustus 2002
  • Laatst online: 07-08 21:38

n00bs

Het is weer Zomer!

Ik heb een keer gehad dat mijn oude AMD TB 1.33 een lange tijd zonder draaiende ventilator kwam te staan ;) ik rook beneden de stank en hoorde mijn pc piepen ik ren naar boven... rook in mijn kamer :D mijn swiftech mc462 koelblok was LOEIHEET! ik een uur lang dat ding af laten koelen dmv een grote ventilator en daarna deed die het gewoon nog ;)

• Thandor

Thandor

SilverStreak

PiweD schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 21:03:
amd xp's gaan heel snel kapot zonder heatsink, maar ik vind het ook raar dat deze cpu's nooit heatspreaders hadden :/
Ik ben blij dat ze geen heatspreaders hadden. Heatspreaders belemmeren de koeling.

En normaal draai je een moderne PC niet zonder heatsink. Als je gewoon zorgvuldig met je hardware omgaat is er nooit wat aan de hand B)
Helaas zitten er wel wat fouten in dat filmpje. Er is heftig in geknipt en de resultaten die je zo ziet zijn niet zoals het normaal zou gaan. De temperatuur van de Pentium 4 klopt niet tijdens throttling. Er is ook in geknipt (duidelijk te zien) en de AMD Athlon MP heeft overheating protection welke bij THG niet werkte. Er is een ander filmpje waarin het gewoon werkt.
In dat andere filmpje starten ze de PC op zonder heatsink. Laten ze 'm overheaten door de fan uit te zetten en halen ze het heatsink eraf tijdens Quake 3.
De PC gaat net jes uit en er is niets aan de hand. :)

[ Voor 56% gewijzigd door Thandor op 28-06-2005 21:08 ]

Verwijderd

dreeke schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 20:41:
ik heb dit ook gehad...toen ik nog niet zoveel van pc's wist..( 8)7 ) had ik net een nieuwe AMD 2400+ gekocht en ff om te kijken die het deed mijn pc aangezet.. Binnen 3 seconden..POEF..weg proc...

Verwijderd

Hier wat leuks: http://members.lycos.nl/prftp2/

AMD en Intel vaporizing...

enjoy:D

[ Voor 32% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2005 23:00 ]

• ff_tweake
  • Registratie: April 2005
  • Laatst online: 27-02 16:58
Mn MSI-k7n2 mobo had iig goede beveiliging. mn amd 2800+ deed het nog gewoon na een keer opstarten zonder koeling >:)
@ TS: heb je al wat getest? met koelinguiteraard?!

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-08 01:07

Emiel1984

Made in NL

Een P4 (2.4 dacht ik ) zonder koelblok heb ik ooit is zien doorfikken in 1 seconde.. het was flink te ruiken..

Dus wat sommige mensen zeggen op dit forum;

zichzelf terugklokkende/overleven processor..

Dat hoeft dus neit altijd waar te zijn. :D

Hoop dat jij meer gelukt hebt

[LTS][MTS][HTS]

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Verwijderd schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 20:57:
Ik heb het ook tuurlijk al geprobeerd, maar ik had ook de vidkaart eruit en er zit een onboard vidkaart in. Ik wou even testen of die pc van de link nog werkte. Maar die deed het ook niet. Dus hij zal wel doorgebrand zijn. Ook bij beide pc's geen piepje ed
Je hebt de CPU dus al getest in een ander systeem, dus daar lijkt me wel al een duidelijk conclusie uit te trekken.

{signature}

Verwijderd

Fikt echt niet door hoor. Ik heb mijn proc. ook wel es een tijdje zonder koeling laten draaien. Hij wordt hoogstens een beetje warmer, maar ineens, woemmm en weg proc. is niet realistisch lijkt me.

• TheZoo
  • Registratie: Maart 2004
  • Laatst online: 05-08 11:56

TheZoo

Animals Behind Bars

Verwijderd schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 20:35:
Ik had mijn pc aanstaan zonder de ventilator erop, kan het dat hij dan doorbrand binnen 3 seconden?
Want na 3 sec zette ik hem snel uit.
Het is een AMD Athlon XP 2000.
Zeg maar daag met het handje. Helaas uit eigen ervaring ook met een XP2000. Ik wilde even in de BIOS kijken, maar hij kwam niet eens voorbij de POST. Zonder koelblok that is.
Tja, door schade en schande weer een ervaring rijker.

We may be humans, but we are still animals.
We are immortal for a limited time.

• Emiel1984
  • Registratie: Maart 2005
  • Laatst online: 07-08 01:07

Emiel1984

Made in NL

Volgens mij hebben ze er gewoon wat buskruid onder gegooit B) ...

Wel lache die filmpjes.. leuke link voor dit onderwerp :*)

[LTS][MTS][HTS]

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Verwijderd schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 23:17:
Fikt echt niet door hoor. Ik heb mijn proc. ook wel es een tijdje zonder koeling laten draaien. Hij wordt hoogstens een beetje warmer, maar ineens, woemmm en weg proc. is niet realistisch lijkt me.
Dan heb je het toch fout :z

En die AMD Duron Vaporizing is nep ;)
Kijk voor de gein eens naar de socket hendel :P .

[ Voor 13% gewijzigd door Thandor op 28-06-2005 23:35 ]

• Voutloos
  • Registratie: Januari 2002
  • Niet online
Thandor schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 20:42:
De AMD Athlon XP 'Palomino' en nieuwer hebben wel een interne diode maar die hebben wel een ondersteunend moederbord nodig.
De Palomino is het oude type XP 2000+ en de Palominocore is een groter heethoofd dan de Thoroughbred- en Thortoncores (max is 10W meer).

TS heeft uberhaupt nog niet gezegd welke core zijn 2000+ heeft.
Verwijderd schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 23:17:
Ik vind blind vertrouwen op een indirecte beveiliging tegen max 70W op een dun plaatje van een vierkante centimeter zonder verdere koeling weer niet realistisch. ;) Overigens zeg jij ook niet precies welke CPU je hebt, maar dat is allemaal voor de TS toch niet zo relevant (evenals alle semi-serieuze filmpjes en ervaringen).

{signature}

• Thandor

Thandor

SilverStreak

Ik weet inderdaad niet welke CPU de TS exact heeft.
Maar dat neemt niet weg dat er wel een thermal diode in de CPU zit. Immers heeft elke AMD Athlon XP een thermal diode. Of het Palomino, Thoroughbred, Thorthon of Barton is ;)

Een Palomino 2000+ zal waarschijnlijk wel eerder doorbranden maar ik gok niet dat een Thoroughbred A/B op 1666MHz het 3 seconden langer gaat volhouden. De 'die' van de 0,13Micron CPU is immers ook weer kleiner :).

Al met al is het gewoon vrij dom om een Socket A CPU zonder heatsink te gaan draaien...

Overigens is het in mijn post die je gequoted had niet eens relevant of het een Thoroughbred of wat dan ook is, het ging erom dat het duidelijk werdt dat elke AMD Athlon XP een thermal diode had :z

• Avvd
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
heb je nou wel of geen heatsink erop gehad? want dat lees ik nog niet in jou reacties

Verwijderd

Het is algemeen bekend (zou het onder tweakers in elk geval behoren te zijn) dat het vrijwel zeker is dat een Athlon zonder heatsink in vrijwel alle gevallen binnen seconden dood is. Fan er af houdt hijwel 30 seconden vol...
Alle reacties die zeggen dat het niet zo'n vaart loopt vind ik niet getuigen van tweak-kennis...

• BalusC
  • Registratie: Oktober 2000
  • Niet online

BalusC

Carpe diem

Het antwoord is al in de 2e reply gegeven:
BovenHond schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 20:38:
Zonder ventilator.

maar met heatsink (koelblok) ?

dan is er géén probleem

ook zonder heatsink ?
dan is de processor waarschijnlijk kapot
That's it. Het heeft weinig zin om hierop continu te voortborduren.
Pagina: 1

Dit topic is gesloten.