Toon posts:

[ASP] FileSystemObject, Alleen eerste bestand

Pagina: 1
Acties:

Verwijderd

Topicstarter
Beste Tweakers,

Ik ben met ASP een FotoGallery aan het ontwikkelen, hierbij maak ik gebruik van het FileSystemObject....nu wil ik alleen de allereerste thumbnail selecteren in plaats van de complete lijst....

Ik heb onderstaande code
code:
1
2
3
4
Set FileCollection = objFolder.Files
    For Each Filename In FileCollection
          Response.Write(Filename)
    Next

die door de betreffende folder heen looped en ervoor zorgt dat ik een
lijst met bestandsnamen in een bepaalde folder op het scherm geprint krijg........

maarrrrr nu wil ik alleen het eerste bestand op het scherm printen......

heb al forum gezocht en ook google leverde niets op :/
Heeft iemand een idee? Zonder dat For Each doet ie al helemaal niks
ik zit echt even vast hiermee en zou zo niet 123 weten wat ik moet doen...

Can someone help me? :'(

• NMe
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 15-04 22:07

NMe

Quia Ego Sic Dico.

For each loopt door alle elementen van een array heen. FileColeection is dus een array. Ga nu eens goed nadenken hoe je het eerste element van een array opvraagt. ;)

'E's fighting in there!' he stuttered, grabbing the captain's arm.
'All by himself?' said the captain.
'No, with everyone!' shouted Nobby, hopping from one foot to the other.

Verwijderd

Topicstarter
dat gaat toch met array(0) of array[0]

maar hoe roep ik dat dan aan i.c.m. FileSystemObject?

code:
1
2
3
4
'// Originele loop
    Response.Write Filename
Next

ok heb nu dit, alleen zet ie nu dus 1 neer ipv de filename....
weet iemand hoe ik nu dan de filename krijg?

code:
1
2
3
For FileCollection = 1 to 1
     Response.Write "<br><br>Test: "&FileCollection
Next

maar bovenstaand slaat ook nergens op zie ik want die pakt de hele Filename niet meer......
:/

Modbreak:Ik heb twee posts van je getrasht en samengevoegd in één post. Je eigen topic omhoog schoppen is pas na 24 uur toegestaan; gebruik in het vervolg even de edit-knop.

[ Voor 77% gewijzigd door NMe op 28-06-2005 21:41 ]

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Probeer dit eens:
Visual Basic:
1
Response.Write FileCollection(1)

En daarna kun je beter eens heel snel wat gaan bijlezen over arrays en loops, want je hebt volgens mij werkelijk geen idee wat je doet.

Verwijderd

Topicstarter
-NMe- schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 21:43:
Probeer dit eens:
Visual Basic:
1
Response.Write FileCollection(1)

En daarna kun je beter eens heel snel wat gaan bijlezen over arrays en loops, want je hebt volgens mij werkelijk geen idee wat je doet.
dat heb ik dus allang al geprobeerd en dan krijg ik dus een DIKKE error......zit de hele tijd al te lezen over "Collections" zoals ze het in ASP noemen en kom er dus niet uit.....

edit:
Error
Microsoft VBScript runtime error '800a0005'
Invalid procedure call or argument

Ps. je mag best eens wat vriendelijker tegen mensen zijn, want je commentaar klinkt niet bepaald aardig en gegrond is het al helemaal niet vind ik......maar dat is misschien een misopvatting van mij?

[ Voor 9% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2005 21:51 ]

• Daspeed
  • Registratie: Maart 2001
  • Laatst online: 13:59
Beetje googlen kan geen kwaad:

http://groups.google.nl/g...=2&hl=nl#d8bca70993c5cf18
The Files and SubFolders collections don't support numeric indices. You'll either have to load an
array of the names to index or enumerate the files with a for each..in loop and increment your own
counter until reaches the randomized value you want...

• NMe

NMe

Quia Ego Sic Dico.

Verwijderd schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 21:48:
dat heb ik dus allang al geprobeerd en dan krijg ik dus een DIKKE error......
Dingen die je allang hebt geprobeerd kun je beter in je topicstart zeggen, anders is het praktisch onmogelijk voor ons om je te helpen. Bovendien: WELKE error krijg je? We hebben hier geen glazen bol. Ah, ik zie net je edit. :)
zit de hele tijd al te lezen over "Collections" zoals ze het in ASP noemen en kom er dus niet uit.....
Dit is gewoon een array van object van het type File. Probeer het Name attribuut maar eens. :)
http://www.w3schools.com/asp/coll_files.asp
Ps. je mag best eens wat vriendelijker tegen mensen zijn, want je commentaar klinkt niet bepaald aardig en gegrond is het al helemaal niet vind ik......maar dat is misschien een misopvatting van mij?
Sorry dat het zo overkomt, komt waarschijnlijk deels omdat ik er met mijn hoofd niet helemaal bij ben, sorry daarvoor. :) Aan de andere kant maak je een vrij grove denkfout in die "For iets = 1 to 1"-regel, dus mijn tip blijft staan: lees even wat bij over loops en arrays. :)

Ik ben zelf trouwens geen ASP-coder, dus ik put puur uit de dingen die ik weet. Eén file af proberen te drukken via een loop is in geen enkele taal goed. :)

[ Voor 8% gewijzigd door NMe op 28-06-2005 22:02 ]

Verwijderd

Topicstarter
Hey geeft niks, we zijn allemaal maar mens ;) Bedankt voor je hulp in ieder geval...

En je hebt gelijk inderdaad over die loop voor 1 file, dat is inderdaad een gare oplossing op zich.....
ik ga nog 's verder kieken of er iets anders te verzinnen valt....

• Daspeed
Ik ben momenteel niet zo thuis in VB/ASP, maar ik denk dat je toch wel op een gare loop-oplossing uitkomt als je geen gebruik kunt maken van een index in je filecollection. Dan kom je denk ik toch op zoiets gaars uit:

code:
1
2
3
4
    Response.Write Filename
    Exit For
Next

[ Voor 2% gewijzigd door Daspeed op 28-06-2005 22:09 . Reden: whoops, moest 'Exit For' zijn ipv 'Exit' ]

Verwijderd

Topicstarter
DrClearbottom schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 22:07:
Ik ben momenteel niet zo thuis in VB/ASP, maar ik denk dat je toch wel op een gare loop-oplossing uitkomt als je geen gebruik kunt maken van een index in je filecollection
ja, ik las net dat stukje inderdaad op die site die je stuurde, moet dus met een Array iets in elkaar gaan knutselen....die kan je dan wel met de index aanroepen.....

:/

• Daspeed
Ja, maar als je alleen de eerste file uit je collection wil lijkt me bovenstaande code iets minder moeite omdat je de collection niet helemaal hoeft te doorlopen. Met die andere opossing moet dat wel geloof ik, omdat je hem gewoon helemaal naar een eigengemaakte array kopieert (kan het verkeerd hebben)

Verwijderd

Topicstarter
DrClearbottom schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 22:13:
Ja, maar als je alleen de eerste file uit je collection wil lijkt me bovenstaande code iets minder moeite omdat je de collection niet helemaal hoeft te doorlopen. Met die andere opossing moet dat wel geloof ik, omdat je hem gewoon helemaal naar een eigengemaakte array kopieert (kan het verkeerd hebben)
ohh! sorry ik zag die exit niet :) steengoed, dit werkt inderdaad ja....
nu kapt ie gewoon na de eerste de beste file die loop af....

nou dan ben ik er inderdaad.... toppie! _/-\o_
Pagina: 1