Check alle échte Black Friday-deals Ook zo moe van nepaanbiedingen? Wij laten alleen échte deals zien

• cuberob
  • Registratie: Mei 2005
  • Laatst online: 28-11 14:59
Hey,
Ik ben een beetje aan het rond kijken voor een pda maar twijfel vooral tussen de HP iPAQ hx4700 PocketPC en de Dell X50v. nu hebik nog een paar vraagjes:
1. er zijn ook pdas waarmee je kunt bellen, zijn deze (behalve dat je er mee kunt bellen) kwa bestrurings systeem hetzelfe? (als in alle software werkt op die pda's ook)

2. wat is een beetje goeie, nuttige software en waar kan ik maybe een overzicht vinden met wat het doet.

3. Welke zal ik kiezen :P of hebben jullie misschien een heel andere pda die ik zou moeten nemen, ik gebruik hem voor school, mp3tje luisteren spelletje spelen dat soort dingen.

dat was het wel alle hulp is welkom, alleen als je zegt welke ik zou moeten kiezen, licht dat dan ook toe :P

• Gunner
  • Registratie: Oktober 1999
  • Niet online

Gunner

Invincibles

cuberob schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 16:13:
Er zijn ook pdas waarmee je kunt bellen, zijn deze (behalve dat je er mee kunt bellen) kwa bestrurings systeem hetzelfe? (als in alle software werkt op die pda's ook)
Ja bijvoorbeeld de Ipaq 6340 heeft gewoon Windows Mobile draaien en verschilt verder niets qua OS als alle andere Pocket Pc's

[ Voor 19% gewijzigd door Gunner op 28-06-2005 16:16 ]

Still warm the blood that courses through my veins. | PvOutput | ARSENAL FC

• ToolkiT
  • Registratie: Februari 2004
  • Niet online

ToolkiT

brit-tweaker

Gunner schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 16:16:
[...]

Ja bijvoorbeeld de Ipaq 6340 heeft gewoon Windows Mobile draaien en verschilt verder niets qua OS als alle andere Pocket Pc's
En de Palm treo 650 is ook gewoon Palm OS compatible :)
Dus in beide OSen kan je je lol op :)

Mag je een gegeten paard in de bek kijken?

• Stereotomy
  • Registratie: Juni 2003
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Er zijn ook Smartphones die draaien onder het Windows Mobile Smartphone edition OS. die zijn dan wel weer anders.

Vind je zelf niet dat voor "school, mp3'tje luisteren" jouw genoemde PDA's een beetje overkill zijn? Je volstaat met een normaal ding van 200 EUR hoor.

Alors.

• The Flow
  • Registratie: Mei 2004
  • Laatst online: 19-04-2024

The Flow

I am the greatest

ik heb al een half jaar de MDA compacht van T-Mobile, in het draadje over deze pda/telefoon staat een heleboel nuttige informatie en een zooi progjes erg goed zijn. Verder kan je hier heeeeel veel spellen op gooien met een simpele gegeugen uitbreding. Kies een leuk ab abo'tje of verleng (als je al bij t-mobile zit) en ontvang deze gratis of tegen een kleine aanbetaling. :9

God is in de war, hij denkt dat hij The Flow is...

• cuberob
teveel geld, (oke valt wel mee) maar ik wil er gewoon nog een paar jaar mee kunnen doen en deze lijken me gewoon het best dus vandaar, ik wil geen ding waarvan ik over een jaaar alweer zeg dat ik een nieuwe wil....

maarja enige tips over welke van deze 2 ik zal nemen?

edit: ik wil ook gewoon kunnen internetten en daarom ook wel een VGA schermpje (en filmpje kijken :D:P)

[ Voor 17% gewijzigd door cuberob op 28-06-2005 16:48 ]

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Sorry hoor, maar de PalmOS devices met 320x480 renderen praktsicher dan de 640x480 PPC's met het niet voro VGA geoptimaliseerde pocket internet explorer.

IE verkleint alle letters tot 1-1.5mm grootte, zodat het net lijkt alsof er veel oppast, maar erg leuk lezen zit er niet bij.

Alors.

Verwijderd

1: Ja, er zijn een goed aantal PDA's die een ingebouwde telefoon hebben. Slechte voorbeelden zijn de Palm Tungsten W en de Palm Treo 650, niet dat ik iets tegen Palm-OS heb maar de ingebouwde gsm modules zijn gewoonweg slecht. Goede voorbeelden zijn de qtek series: 2020, 2020i, 9090, s100 (ook bekend als mda, xda en i-mate series en originele producent heet HTC).

Ik heb nu een maandje de qtek 9090 te leen en dit is een fantastisch speeltje waarbij vooral wlan en het toetsenbord wat onder het display zit mij bevallen. Ik ga zelf zeker ook een PDA uit deze series halen maar ik wacht nog een half jaartje op de HTC Universal / MDA 4: http://www.engadget.com/entry/1234000977043001/
http://dalecoffing.typepa...5/06/first_impressio.html.

Als je van plan bent regelmatig wat te typen op een pda dan is een toetsenbordje aan te bevelen en het opklik toetsenbordje van de HP ipaq 6340 werkt om het zacht uit te drukken niet lekker. Het uitschuiftoetsenbord in de qtek 9090 daarentegen gaat fantastisch ondanks dat het te klein lijk (en ik heb bepaald geen kleine vingers)

2: goeie en nuttige software kan ik je later misschien vertellen, ik ben nu net pas aan het spelen ermee. Een must is natuurlijk Betaplayer en Pocketdivxencoder zodat je fatsoenlijk filmpjes kan kijken :D

3: Mijn voorkeur gaat uit naar de HTC Universal omdat het een UMTS toestel is, vga scherm heeft, 520mhz processor, vga-camera intern voor video telefonie en 1,3mp extern voor film en foto, een full-size toetsenbord etc etc etc :D :P _/-\o_ 8)

[ edit ]
De HTC Universal draait trouwens op windows mobile 5 waarbij als het goed is de zaken wel volledig aangepast zijn voor vga-schermen.
[ /edit ]

[ Voor 6% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2005 18:21 ]

• cuberob
daar hebik wat aan :P
thx :D ik ben al op het internet naar informatie over vanalles aan het zoeken
en vind wel meer informatie over belangrijke dingen om naar te kijken ook reviews zijn handig

Verwijderd

Ik hoop snel te kunnen spelen met de HTC Universal... Hij mag dan pas eind dit jaar in de schappen liggen, werken voor Vodafone heeft zo zijn voordelen ;)

[ Voor 5% gewijzigd door Verwijderd op 28-06-2005 18:12 ]

Verwijderd

The FLow schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 16:25:
ik heb al een half jaar de MDA compacht van T-Mobile, in het draadje over deze pda/telefoon staat een heleboel nuttige informatie en een zooi progjes erg goed zijn. Verder kan je hier heeeeel veel spellen op gooien met een simpele gegeugen uitbreding. Kies een leuk ab abo'tje of verleng (als je al bij t-mobile zit) en ontvang deze gratis of tegen een kleine aanbetaling. :9
Deze MDA (aka i-mate jam, qtek s100 etc) is inderdaad een leuk modelletje. Hij is mijns inziens voornamelijk geschikt voor de mensen die wel graag een pda met ingebouwde telefoon willen maar ze eigenlijk te groot vinden. Fantastisch wat ze in die afmetingen hebben weten te proppen hoewel de kwaliteit daardoor misschien wat minder is: een collega van mij heeft zijn speaker binnen een maand gebruik al kapot en kan nu alleen nog met het headsetje bellen, eventueel via bluetooth.

Ik heb nu de 9090 een tijdje en zelfs in de broekzak valt het enorm mee, het meegeleverde tasje werkt ook perfect. Om dan te bedenken dat de HTC Universal amper groter is met veel beter specs heb ik daar wel een half jaartje wachten voor over ;)

• ShadowBumble
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 16:24

ShadowBumble

Professioneel Prutser

ik heb laatst de iPAQ RZ 1710 gekocht bevalt met prima.

Filmpies kijken,navigeren mp3 luisteren noem maar op mooie goedkope oplossing.

"Allow me to shatter your delusions of grandeur."

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Slechte voorbeelden zijn de Palm Tungsten W en de Palm Treo 650, niet dat ik iets tegen Palm-OS heb maar de ingebouwde gsm modules zijn gewoonweg slecht.
Met de Tungsten|W zou je nog gelijk kunnen hebben, maar de Treo 650? Dan lul je toch enorm uit je nek. Niet voor niets is de Treo 650 in Amerika de best verkopende Smartphone op dit moment, en is het het model dat *alle* reviewers als standaardmaat gebruiken om alle andere Smartphones mee te vergelijken.

Ook op de Treo 650 topic van Tweakers vind je talloze mensen die ooit eerst een Qtek of MDA compact of whatever hebben gehad en nu zweren bij de Treo 650. Geluid is goed, bediening is subliem, en eindelijk de notie dat je voor een PDA/Messenger combinatie gewoon WEL een toetsenbord nodig hebt om snel gegevens in te kunnen voeren op een prettige manier.

[rml][ PalmOne] Treo 650[/rml]

de HTC Universal is GROOT! Stop je echt niet gewoon in je broekzak. Kan wel, maar dan moet je een skatersbroek aanhebben. De kracht van de Treo650 ligt in een eenhandig gebruik. De HTC Universal moet je altijd met 2 handen openklappen. Je hoeft het scherm niet aan te raken als je ergens naar toe wil navigeren met de Treo 650. Geen enkel ander model biedt zo'n verregaande ondersteuning.

http://www.google.com/sea...a&num=0&ie=utf-8&oe=utf-8

Afbeeldingslocatie: http://www.mobiletechreview.com/image/phones/PPC6601_size_comp.jpg

Overigens, het toetsenbordje van de Treo die samen met de Blackberries als de beste van de industrie worden gerekend, doet het zo goed omdat de toetsen niet te klein, maar ook niet te groot zijn, en mooi gebalanceerd op de device geplaatst zijn zodat je het apparaat goed met twee handen kunt vasthouden, en met de duim kan typen. Dat was altijd het geheim van de Blackberry geweest. Met de HTC universal heb je een groot device met een dito toetsenbord: te groot om in je handen te typen, net te klein om op tafel te typen. Jammer, van efficient data invoeren is dus geen sprake.

[ Voor 25% gewijzigd door Stereotomy op 29-06-2005 11:31 ]

Alors.

Verwijderd

Stereotomy schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 11:23:
[...]

Met de Tungsten|W zou je nog gelijk kunnen hebben, maar de Treo 650? Dan lul je toch enorm uit je nek. Niet voor niets is de Treo 650 in Amerika de best verkopende Smartphone op dit moment, en is het het model dat *alle* reviewers als standaardmaat gebruiken om alle andere Smartphones mee te vergelijken.

Ook op de Treo 650 topic van Tweakers vind je talloze mensen die ooit eerst een Qtek of MDA compact of whatever hebben gehad en nu zweren bij de Treo 650. Geluid is goed, bediening is subliem, en eindelijk de notie dat je voor een PDA/Messenger combinatie gewoon WEL een toetsenbord nodig hebt om snel gegevens in te kunnen voeren op een prettige manier.

[rml][ PalmOne] Treo 650[/rml]

de HTC Universal is GROOT! Stop je echt niet gewoon in je broekzak. Kan wel, maar dan moet je een skatersbroek aanhebben. De kracht van de Treo650 ligt in een eenhandig gebruik. De HTC Universal moet je altijd met 2 handen openklappen. Je hoeft het scherm niet aan te raken als je ergens naar toe wil navigeren met de Treo 650. Geen enkel ander model biedt zo'n verregaande ondersteuning.

http://www.google.com/sea...a&num=0&ie=utf-8&oe=utf-8

[afbeelding]
Inderdaad, de treo 650 is een machtig ding. Ik gebruik hem nu een maand of 3 en ik zou niet meer zonder kunnen. Telefoon, PDA, Navigatie...alles kan je ermee. Gewoon een top ding. Ik heb hiervoor een ASUS gehad, Windows OS, en dat liep elke keer vast. Palm OS draait als een zonnetje.

Verwijderd

Ik heb het bij de kwaliteit van de gsm module voornamelijk over de crappy gprs-support. De Tungsten W heeft de grootste problemen om op gprs te blijven en Vodafone heeft inmiddels alle support voor GPRS op de Treo 650 ingetrokken omdat hij gewoon alles behalve stabiel is.

Ik heb nooit gezegd dat de HTC Universal klein was maar ik draag geen skaterbroeken en ik kan de tqek 9090 met alle gemak kwijt en de Universal is maar een fractie groter. Zodra ik hem in mijn handen heb gehad zal ik het testen.
Met de HTC universal heb je een groot device met een dito toetsenbord: te groot om in je handen te typen, net te klein om op tafel te typen. Jammer, van efficient data invoeren is dus geen sprake.
Ik neem aan dat jij dan wel de HTC Universal al in je handen hebt gehad want anders is het alleen maar speculatie. Ik heb helaas geen first-hand experience met de treo 650 en dat zal ook niet gebeuren mits mijn vrienden / collega's er geen aanschaffen.

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Vodafone heeft inmiddels alle support voor GPRS op de Treo 650 ingetrokken omdat hij gewoon alles behalve stabiel is.
Ja, daarom heb ik ook dag in dag uit ononderbroken push-email op mijn Treo 650 bij Telfort. Er was nooit officieel support voor de Treo 650, dus die kun je niet intrekken bij vodafone. Op de Palmclub zie je hordes mensen die prima via Vodafone met een Treo werken, waaronder nota bene iemand op Terschelling! :D
Ik neem aan dat jij dan wel de HTC Universal al in je handen hebt gehad want anders is het alleen maar speculatie.
nou, wil je wat plaatjes zien?

Afbeeldingslocatie: http://x.msmobiles.com/portal/images/cebit2005/htc-universal-3.jpg

Je kunt verschillende definities van groot hebben, maar dit is gewoon groot. Mijn oude Clie UX50 was bijvoorbeeld even groot als een MDA compact, dan heb je het over fatsoenlijke clamshells, maar hier moet je nog even 3x over nadenken of je je nou niet aan specs zit te verlekkeren en je de praktische handling niet aan het vergeten bent.

[ Voor 3% gewijzigd door Stereotomy op 29-06-2005 17:12 ]

Alors.

Verwijderd

Stereotomy schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 17:09:
[...]
Ja, daarom heb ik ook dag in dag uit ononderbroken push-email op mijn Treo 650 bij Telfort. Er was nooit officieel support voor de Treo 650, dus die kun je niet intrekken bij vodafone. Op de Palmclub zie je hordes mensen die prima via Vodafone met een Treo werken, waaronder nota bene iemand op Terschelling! :D
[...]
nou, wil je wat plaatjes zien?

[afbeelding]

Je kunt verschillende definities van groot hebben, maar dit is gewoon groot. Mijn oude Clie UX50 was bijvoorbeeld even groot als een MDA compact, dan heb je het over fatsoenlijke clamshells, maar hier moet je nog even 3x over nadenken of je je nou niet aan specs zit te verlekkeren en je de praktische handling niet aan het vergeten bent.
Eerst even een beter linkje: http://msmobiles.com/news.php/3584.html
Deze foto's heb ik allang gezien gehad. Wat ik zo jammer vindt is dat de Universal alleen vergeleken is met een normaal toestel en de qtek s100 wat gewoon een oneerlijke vergelijking is. Je hoort mij nooit zeggen dat hij klein is en hij is niet te vergelijken met een gewoon toestel of de S100. Ik zou liever foto's zien van de Universal naast een qtek 9090 / 2020 of een Ipaq H6340 want dan pas zou de vergelijking eerlijk zijn.

Mijn statement over de Tungsten is uit eigen ervaring en onderzoek. Bij de treo 650 heb ik alleen doorgekregen dat Vodafone dit gewoon niet ondersteund.

• Eriksk
  • Registratie: December 2003
  • Niet online
Wat je vooral moet doen, is niet blindstaren op gebruikerservaringen over het besturingssysteem, maar vooral je eigen oordeel vellen. Er zijn een paar gebruikers actief, die hun systeem de hemel inprijzen en die van de concurrent enorm afbreken...

Zowel PalmOS (bijv. Treo, Lifedrive, (mijn)Clie TH55) als Windows Mobile varianten (HP, QTek) hebben hun voor- en nadelen.
Zelf heb ik een PalmOS systeem en ben er erg tevreden over. Ik kan je ook zeker de TH55 aanraden, maar aangezien deze slecht te verkrijgen is, zal je eens moeten kijken naar de LifeDrive van PalmOne. Deze heeft een ingebouwde harddisk (4 gig) en een mooi scherm.
Mocht je willen bellen, ik hoor veel goede verhalen over de Treo 650.

Ik weet niet of mijn volgende PDA weer een PalmOS zal worden, PocketPC trekt me nu ook wel. Heeft wat meer software (tegenwoordig komt het ook snel uit op PalmOS, bijv. TomTom). Maar die afweging zou je dus zelf moeten maken.
Als PPC zou ik je niet snel een voorstel kunnen doen, want toen ik me hierin verdiept heb (een jaartje terug) zijn er erg veel nieuwe modellen uitgekomen.

Ik heb laatst wel de Qtek 9090 in de handen gehad. Deze vond ik erg gaaf (hoog gadget gehalte)!

Je hebt nu ook nog Symbian telefoons en PDA's op Linux.... Je moet echter zelf een keuze maken tussen de besturingssystemen door reviews te lezen en te vergelijken. Staar je dus niet blind op reacties hier op het forum (no bashing, maar toen ik hier hulp vroeg bij een keuze, waren er ook twee gebruikers duidelijke pro's en con's van Palm en PPC)

Tot slot, een paar handige links:
www.palmclub.nl
www.pocketpc-club.nl
goolge.nl (vind je wel de links, naar de grote internationale zoals brighthand.com)

Nog twee tips:
ga naar een winkel en voel ze :D (serieus, bijv. Mediamarkt)
begin anders met een tweedehands en kijk hoe die bevalt

Hoop dat je hier wat aan hebt, want het gaat (/kan gaan) om veel geld
Groeten

Verwijderd

Eriksk schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 09:58:
Wat je vooral moet doen, is niet blindstaren op gebruikerservaringen over het besturingssysteem, maar vooral je eigen oordeel vellen. Er zijn een paar gebruikers actief, die hun systeem de hemel inprijzen en die van de concurrent enorm afbreken...

Staar je dus niet blind op reacties hier op het forum (no bashing, maar toen ik hier hulp vroeg bij een keuze, waren er ook twee gebruikers duidelijke pro's en con's van Palm en PPC)
Wat is dat nou voor onzin? De topicstarter vraagt toch om ervaringen? Als die dan gegeven worden moet hij zich er niet veel van aantrekken.... 8)7
Dat jij naar jouw gevoel wat negatieve ervaringen gehad hebt in het verleden wil dan niet direct zeggen dat het zo in elk topic eraan toe gaat. Vreemde opmerkingen in een topic waar om raad/ervaringen gevraagt wordt.

• plakbandrol
  • Registratie: Juni 2002
  • Laatst online: 24-11 22:02
ik had een vraagje, je kunt verschillende smartphones krijgen met een SD/CF slot, betekend dit dat je er ook zo'n GPS-kaart in kunt stoppen en gewoon TomTom draaien?

• Stereotomy
  • Niet online

Stereotomy

Dus.

Als er een driver voor jouw systeem is, dan ja.

Alors.

Pagina: 1