[Debian/brctl] Bruggetje bouwen voor Wifi

Pagina: 1
Acties:

• thegve
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-12-2025
Dit topic is min of meer een vervolg van Dit topic in NOS, aangezien het steeds meer een linux probleem word dan een echt NW probleem.

Ik heb nu een nieuwe Wlan kaart aangeschaft met PCI 2.1 ondersteuning :), de US robotics USR805416. WIFI ging probleemloos in 2 keer (eerste keer NDISWRAPPER geprobeert, werkte niet) de lucht in, via de ACX driver. Het enigste probleem tot nu toe is dat ik maar 12 Mbit haal, maar dat weet ik zelf nog wel es op te lossen, voorlopig niet eens zo erg(toch alleen voor inet).

Configuratie server:

Eth0 Via draad verbonden met router Geen IP Bridge0
Wlan0 Zonder draad verbonden met laptop Geen IP Bridge0
Bridge0 Brug tussen eth0 en wlan0 10.0.0.10

Config laptop, meerdere interfaces, allemaal gedisabled behalve de wlan, voorzien van winXP.
Config pc-client, simpelweg andere pc verbonden met de router, gebruik ik voor wat testjes.

Iedereen (server,laptop,pc-client) is in staat om 10.0.0.10 te pingen.
De pc-client en de server zijn in staat om 10.0.0.2 te pingen.
De laptop is niet in staat om 10.0.0.2 te pingen...

Ik heb al geprobeert via iptables masquerading op eth0 aan te zetten(wie weet helpt het), maar dat hielp uiteraard ook niet.
Afbeeldingslocatie: http://www.vaneck.be/wlan/lan.jpg

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-02 22:46

SA007

Moderator Tweaking
echo 1 > /proc/sys/net/ipv4/ip_forward
is het eerste wat mij te binnen schiet....

Krijgt de laptop dhcp?

• smokalot
  • Registratie: Juni 2001
  • Laatst online: 15-01 22:00

smokalot

titel onder

pagina 82 van http://www.hpl.hp.com/per.../Linux/Linux.Wireless.pdf
work with most wireless LAN standard, because of the header encapsulation and
the interactions with link layer retransmissions. In other word, most often, when
you use a software bridge on a wireless LAN (such as the Linux bridge on a 802.11
card), it doesn?t work (moreover, quite often promiscuous is broken as well).
The driver could work around this restriction by creating its own MAC
headers (802.11 headers instead of 802.3, and putting the right bits in the right
place), but in fact most vendors don?t provide the specification on how to this with
their hardware (when they don?t explicitly prevent it in hardware, to force you to
buy their Access Points).
In other words, don?t expect to use your Linux PC as a wireless bridge or
wireless Access Points with most products out there, and forget about turning it
into an Access Point.
Of course, there are some exceptions that are listed in the
driver descriptions (section 2).
The workaround is to set the wireless LAN in ad-hoc mode and to use other
methods, such as routing, masquerading, IP bridging, ARP proxying...
Dus, standaard software bridging gaat niet lukken...

[ Voor 14% gewijzigd door smokalot op 28-06-2005 15:01 . Reden: nu copy/paste uit PDF met spaties! ]

It sounds like it could be either bad hardware or software

• SA007
  • Registratie: Oktober 2002
  • Laatst online: 10-02 22:46

SA007

Moderator Tweaking
zat ik inderdaad ook aan te denken, ad-hoc modus, heb het al wel 's op school gebruikt tussen een paar wlan dingen.

Thuis heb ik toch een (goedkoop) ap staan die aan een netwerkkaart in mijn server hangt, omdat het gewoon makkelijker is ;)

• thegve
  • Registratie: Februari 2004
  • Laatst online: 25-12-2025
Mn laptop is vreemd genoeg wel in staat om een IP te krijgen, toch wel van de router dan. Ik wist ook al dat hij niet in "Master mode", oftewel als AP in te stellen is. Ik zit nou lekker te inetten vanaf mn laptop, door simpelweg een proxy (tinyproxy) in te stellen op de server. Ik zou alleen ook toegang willen hebben tot "andere bronnen in mijn netwerk" (mp3's etc.). Dat zou toch te fixen moeten zijn.
Ik had dat HP verhaal ook al gelezen inderdaad, maar kan me toch niet voorstellen dat als simpelgezegd de debian bak data ontvangt, wat uiteindelijk dus wel gebeurt, dat hij niet in staat is om die data in een nieuwe package te stoppen.
Misschien via een of andere mangle optie van iptables?