Toon posts:

Overstappen naar VoIP

Pagina: 1
Acties:
  • 406 views sinds 30-01-2008
  • Reageer

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Ik ben voor mijn stage de mogelijkheden naar het overstappen op voice over ip aan het onderzoeken. Er is al een bestaand netwerk met een telefooncentrale (vox supreme novo 6), het zou handig zijn als deze niet vervangen hoeft te worden.

Ik ben uiteraard al flink aan het googlen geweest maar ik krijg niet echt antwoord op de volgende vraag,

Wat is de beste VoIP oplossing....

Een nieuwe Telefoon Centrale met VoIP ondersteuning (dit zijn dus voor zover ik weet gewone pc's met een software PBX zoals Asterisk oid)

Een VoIP Gateway??? Is er een apperaat te krijgen die het bestaande telefoonnetwerk geschikt maakt voor VoIP (dus inclusief de oude telefoon centrale)

Een Uitbreiding op de bestaande centrale?

ik kom er niet uit, en word helemaal gek in deze hitte :(

help :'(

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op dinsdag 28 juni 2005 @ 13:49:
Ik ben voor mijn stage de mogelijkheden naar het overstappen op voice over ip aan het onderzoeken. Er is al een bestaand netwerk met een telefooncentrale (vox supreme novo 6), het zou handig zijn als deze niet vervangen hoeft te worden.

Ik ben uiteraard al flink aan het googlen geweest maar ik krijg niet echt antwoord op de volgende vraag,
Heb je KPN al gevraagd? Ik neem aan dat dat de leverancier is.
Dat is een hele goede vraag maar is in het algemeen afhankelijk van de bedrijfsomvang, type netwerk en het aantal gebruikte poorten.
Een nieuwe Telefoon Centrale met VoIP ondersteuning (dit zijn dus voor zover ik weet gewone pc's met een software PBX zoals Asterisk oid)
Bijna alle grote en kleine leveranciers bieden tegenwoordig voip-mogelijkheden aan. Je kan dan meestal ook kiezen tussen een Softphone of een hardphone, of een combinatie van beiden. Echt goede systemen komen van Avaya, als je wat minder wil betalen zou ik eens bij Siemens gaan kijken.
Een VoIP Gateway??? Is er een apperaat te krijgen die het bestaande telefoonnetwerk geschikt maakt voor VoIP (dus inclusief de oude telefoon centrale)

Ik zou het aan de leverancier vragen. Volgens mij heeft Philips wel oplossingen om hun systemen voor Voip geschikt te maken.

Tsjaa, met de hitte kan ik je niet helpen :+

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er zijn zat oplossingen voor, en je moet gewoon even zoeken. De vraag is natuurlijk wat je wilt
bereiken. Wil je je telefoonverkeer via VoIP laten lopen met je telecombedrijf? Wil je intern je
telefoonverkeer laten lopen via VoIP? Wil je je huidige toestellen en de ISDN centrale behouden? Wil
je nieuwe VoIP toestellen eventueel op meerdere locaties? Je verhaal is onduidelijk, dus zo kan ik
ook geen antwoorden formuleren hiervoor. Vertel eens wat meer dan.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Topicstarter
Verwijderd schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 10:56:
[...]

Er zijn zat oplossingen voor, en je moet gewoon even zoeken. De vraag is natuurlijk wat je wilt
bereiken. Wil je je telefoonverkeer via VoIP laten lopen met je telecombedrijf? Wil je intern je
telefoonverkeer laten lopen via VoIP? Wil je je huidige toestellen en de ISDN centrale behouden? Wil
je nieuwe VoIP toestellen eventueel op meerdere locaties? Je verhaal is onduidelijk, dus zo kan ik
ook geen antwoorden formuleren hiervoor. Vertel eens wat meer dan.
Het telefoonverkeer moet via VoIP lopen

Intern telefoonverkeer ook,

De huidige toestellen en de ISDN centrale wil ik behouden

(8>

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Er bestaat/bestond voor de Vox Supreme Novo 6 een IP LAN kaart, via KPN is deze niet meer te verkrijgen. Het VoIP op de Novo is mogelijk vanaf swr 4.0/4.2
De centrale is al weer een tijdje uitgefaseerd sinds de komst van de Vox Novo Office en de huidige hardware en software zijn verbeterd voor het gebruik van VoIP.

Als je de toestellen ed wilt behouden zou je over kunnen stappen naar de Vox Novo Office, of totaal vervangen natuurlijk

Modbreak:dit topic is niet bedoeld om te spammen met je eigen diensten

[ Voor 4% gewijzigd door Korakal op 01-07-2005 19:35 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 11:54:
[...]

Het telefoonverkeer moet via VoIP lopen

Intern telefoonverkeer ook,

De huidige toestellen en de ISDN centrale wil ik behouden

(8>
Dit snap ik niet echt :?

Welk telefoonverkeer moet dan via IP, met wie ga je communiceren dan?
Je moet als bedrijf neem ik aan ook nog met de klant communiceren, klijkt me dat je voorlopig toch nog wel aan het PSTN wil blijven hangen..( anders wordt het zo stil ;) )

Je wil je standaard toestellen behouden maar toch VOIP?
Als het bedrijf gaat uitbreiden kan ik me er nog iets bij voorstellen, maar dan zou ik dat toch niet meer op een niet ondersteunde PABX doen.

Wat is nou eigenlijk de reden om iets met IP te gaan doen? Krijg een beetje de indruk dat er weinig argumenten te verzinnen zijn in jouw geval behalve dat het "sexy" klinkt... tenminste als je netwerk ervoor geschikt is want anders klinkt IP-bellen echt nogal vreemd :P

Heb je al gedacht aan de aanvullende investeringen en werkzaamheden voor het netwerk?

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rac-On
  • Registratie: November 2003
  • Niet online
ik kan je vertellen dat er gateways bestaan die pots - voip omzetten (www.addpac.com bijv). Intern voip gebruiken icm isdn toestellen gaat niet werken natuurlijk

@Elleonrojo, koppeling met pstn hoef je niet zelf te maken? er zijn genoeg voip providers die je telefoonnummers kunnen leveren en zelf de koppeling met het pstn verzorgen :?

[ Voor 15% gewijzigd door Korakal op 01-07-2005 19:35 ]

doet niet aan icons, usertitels of signatures

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rac-on schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 15:23:
ik kan je vertellen dat er gateways bestaan die pots - voip omzetten (www.addpac.com bijv). Intern voip gebruiken icm isdn toestellen gaat niet werken natuurlijk
Dat is ook het punt, wat is het nut als je toch je oude toestellen wilt blijven gebruiken?
@Elleonrojo, koppeling met pstn hoef je niet zelf te maken? er zijn genoeg voip providers die je telefoonnummers kunnen leveren en zelf de koppeling met het pstn verzorgen :?
Weet ik maar dan vraag ik me ook hierbij af waarom je het zou doen.
Als je kosten wil besparen kan je ook via tele2 bellen... (das ook een deel voip aan alle echo's te horen ;) )

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rac-On
  • Niet online
Verwijderd schreef op woensdag 29 juni 2005 @ 15:53:
[...]
Dat is ook het punt, wat is het nut als je toch je oude toestellen wilt blijven gebruiken?
Het kan een voordeel zijn om je oude toestellen te behouden (kostenbesparing) maar nieuwe werkplekken te voorzien van een VoIP toestel (zodat je bespaart op de kosten voor je interne data infrastructuur).
[...]
Weet ik maar dan vraag ik me ook hierbij af waarom je het zou doen.
Als je kosten wil besparen kan je ook via tele2 bellen... (das ook een deel voip aan alle echo's te horen ;) )
VoIP staat niet gelijk aan echo's hoor. Echo's zijn zeer afhankelijk van je internetverbinding. Wij raden zakelijke gebruikers altijd aan een dedicated adsl aan te schaffen voor de VoIP verbinding, en hebben nauwelijks klachten over de geluidskwaliteit. Kostenbesparing lijkt op het eerste gezicht niet veel in vergelijking met tele2, maar vergeet niet dat je (bij ons altans) gratis belt naar andere gebruikers die ook bij ons een VoIP aansluiting hebben. Je merkt dat bedrijven met meerdere vestigingen hiermee een kostenbesparing van vele honderden euro's per maand kunnen halen. idem geldt voor thuiswerkers die een kleine gateway meekrijgen voor thuis.
Daarnaast is het voordeel van VoIP dat het voor de tarieven niet uitmaakt waar je vandaan belt. Als jij je kastje in spanje aansluit, bel je nog steeds heel nederland tegen lokaal tarief (en omgekeerd belt heel nederland jou tegen lokaal tarief). Dit is bijvoorbeeld interessant voor een nederlands bedrijf met een helpdesk in een ander land, of voor een nederlands bedrijf met veel medewerkers in belgie of frankrijk.

Zoals ik al probeerde aan te geven aan de TS, in hoeverre VoIP nuttig is, hangt heel erg af van je speciefieke situatie. De informatie in de topic start is voor mij bij lange na niet genoeg om een gedegen advies te kunnen geven, laat staan dat er zoiets als "de beste voip oplossing" bestaat...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

[ Voor 94% gewijzigd door Korakal op 01-07-2005 19:36 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rac-on schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 09:34:
[...]

Het kan een voordeel zijn om je oude toestellen te behouden (kostenbesparing) maar nieuwe werkplekken te voorzien van een VoIP toestel (zodat je bespaart op de kosten voor je interne data infrastructuur).
Dan ga je er al wel vanuit dat de dataifrastructuur in staat is om goed om te gaan met voip. ;)
Mijn ervaring is dat je hier meestal ook nog wel even iets mee moet...
[...]

Zoals ik al probeerde aan te geven aan de TS, in hoeverre VoIP nuttig is, hangt heel erg af van je speciefieke situatie. De informatie in de topic start is voor mij bij lange na niet genoeg om een gedegen advies te kunnen geven, laat staan dat er zoiets als "de beste voip oplossing" bestaat...
Helemaal mee eens
Hehe, de discussie in dit topic is erg interressant maar ik denk idd niet dat we op basis van TS een advies kunnen geven.. Misschien kunnen we een topicchange aanvragen en de discussie wat breder trekken. ;)

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rac-On
  • Niet online
Verwijderd schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 11:42:
[...]
Dan ga je er al wel vanuit dat de dataifrastructuur in staat is om goed om te gaan met voip. ;)
Mijn ervaring is dat je hier meestal ook nog wel even iets mee moet...
hangt er redelijk van af. Zodra je switches hebt die QoS snappen, ben je d'r al. Mijn ervaring is hier dat met slimme endpoints + goede codec (g711 heeft een iets andere impact dan g729) je met het gemiddelde netwerk er wel bent. uitzonderingen daar gelaten natuurlijk (oude netwerken met hubs is een ramp, te weinig bandbreedte per afdeling/verdieping ook als er veel gebeld/gesurft wordt).
[...]
Helemaal mee eens
Hehe, de discussie in dit topic is erg interressant maar ik denk idd niet dat we op basis van TS een advies kunnen geven.. Misschien kunnen we een topicchange aanvragen en de discussie wat breder trekken. ;)
algemeen voip topic beginnen dan maar? Misschien zou de topic starter wat meer info kunnen posten (of is dit een gevalletje "ik weet niet wat het is of wat ik er aan heb, hoe het werkt en waarom ik het zou willen, maar ik *moet* VoIP want dat is "1337"). laten we dit topic maar ff een beetje misbruiken, titel change kunnen we altijd nog aanvragen...

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

rac-on schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 11:51:
[...]

hangt er redelijk van af. Zodra je switches hebt die QoS snappen, ben je d'r al. Mijn ervaring is hier dat met slimme endpoints + goede codec (g711 heeft een iets andere impact dan g729) je met het gemiddelde netwerk er wel bent. uitzonderingen daar gelaten natuurlijk (oude netwerken met hubs is een ramp, te weinig bandbreedte per afdeling/verdieping ook als er veel gebeld/gesurft wordt).
ja klopt wel, overigens kan je met een compleet geswitched netwerk en voldoende trunks ook wel af met alleen een apart vlan. (hoewel QOS wel netter is natuurlijk ;) ) Op je WAN is QOS wel aan te raden natuurlijk...
Maar ja als ik hoor dat die centrale zo oud is als de weg naar Rome dan verwacht ik dat het datanetwerk ook wel wat bottlenecks zal hebben ..
Overigens is power over ethernet (conform af-standaard) ook wel handig als je hardphones gebruikt..
[...]

algemeen voip topic beginnen dan maar? Misschien zou de topic starter wat meer info kunnen posten (of is dit een gevalletje "ik weet niet wat het is of wat ik er aan heb, hoe het werkt en waarom ik het zou willen, maar ik *moet* VoIP want dat is "1337"). laten we dit topic maar ff een beetje misbruiken, titel change kunnen we altijd nog aanvragen...
Ik denk dat dit inderdaad zo'n gevalletje "1337" is, ik krijg niet echt het gevoel dat er al is nagedacht over een business-case.

Dus vanaf nu gaan we off-topic :+
Kom maar op mods !! kom maar, kom maarrrr :P

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mabarto
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-02 12:37
Modbreak:graag inhoudelijke reacties ajb

[ Voor 75% gewijzigd door Korakal op 02-07-2005 18:37 ]

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• Rac-On
  • Niet online
bedankt voor deze inhoudelijke toevoeging aan het topic mabarto.. Is het spam of wat is het precies? misschien leuk als je er wat meer over vertelt ;)

@Elleonrojo: voor je WAN zijn er 2 opties: of een provider die QoS ondersteunt, wat vrij zeldzaam is, zelfs in de zakelijke wereld, of een dedicated adsl voor telefonie, wat ik doorgaans adviseer. Vlan heb ik weinig kaas van gegeten, maar volgens mij zul je dan nog steeds een vorm van QoS moeten gebruiken om de telefonie-vlans voorrang te geven boven data-vlans? naja, als je switch vlan's kan, zaldie ook wel QoS kunnen gok ik zo...
PoE is leuk voor hardphones, maar natuurlijk niet stikt noodzakelijk. het gemiddelde dect toestel heeft tenslotte ook een stekkertje eraan. Maar goed, het is wel netjes natuurlijk, minder kabels is altijd beter.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Je hebt geen nieuwe centrale of toestellen nodig. Het enige wat je voor VoIP nodig hebt is een modem die VoIP ondersteund. Ik neem even aan dat je leverancier KPN is.

dit zegt de KPN op hun website:
U behoudt uw huidige telefoontoestellen en centrales. Wel heeft u een DSL-modem nodig dat geschikt is voor Voice over DSL. U kiest zelf het aantal telefoonlijnen , variërend van vier (ISDN4) tot dertig (ISDN30) lijnen

Acties:
  • 0 Henk 'm!

Verwijderd

Verwijderd schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 13:28:
[...]

Je hebt geen nieuwe centrale of toestellen nodig. Het enige wat je voor VoIP nodig hebt is een modem die VoIP ondersteund. Ik neem even aan dat je leverancier KPN is.

dit zegt de KPN op hun website:
U behoudt uw huidige telefoontoestellen en centrales. Wel heeft u een DSL-modem nodig dat geschikt is voor Voice over DSL. U kiest zelf het aantal telefoonlijnen , variërend van vier (ISDN4) tot dertig (ISDN30) lijnen
Je hebt het hier over VoDSL, dit wordt gebruikt als alternatief voor Analoge of ISDN lijnen.
Koppeling met de centrale vind plaats dmv koppeling VoDSL modem (IAD)met de BRA poorten van de PABX.

Acties:
  • 0 Henk 'm!

• mabarto
  • Registratie: Februari 2001
  • Laatst online: 06-02 12:37
rac-on schreef op donderdag 30 juni 2005 @ 12:43:
bedankt voor deze inhoudelijke toevoeging aan het topic mabarto.. Is het spam of wat is het precies? misschien leuk als je er wat meer over vertelt ;)

@Elleonrojo: voor je WAN zijn er 2 opties: of een provider die QoS ondersteunt, wat vrij zeldzaam is, zelfs in de zakelijke wereld, of een dedicated adsl voor telefonie, wat ik doorgaans adviseer. Vlan heb ik weinig kaas van gegeten, maar volgens mij zul je dan nog steeds een vorm van QoS moeten gebruiken om de telefonie-vlans voorrang te geven boven data-vlans? naja, als je switch vlan's kan, zaldie ook wel QoS kunnen gok ik zo...
PoE is leuk voor hardphones, maar natuurlijk niet stikt noodzakelijk. het gemiddelde dect toestel heeft tenslotte ook een stekkertje eraan. Maar goed, het is wel netjes natuurlijk, minder kabels is altijd beter.
SPAM is het niet, anders had ik wel mijn bedrijf erbij gezet en een verwijzing naar mijn website. Het product het swyxware en wordt geleverd door Intratel in nederland. Het is een duitsfabrikaat (swyx.com) en is puur softwarematige telefooncentrale. Kosten zijn een stuk lager dan een oplossing als van Siemens.
Ik kan je er alles over vertellen, maar ik denk dat je er wel uit kunt komen met de informatie op de website (waar je overigens een probeerversie kan downloaden voor 5 users)
Pagina: 1